[USA] Amerikaanse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » wo 11 okt 2017, 20:21

Metrische aanduiding in New Hampshire.

Afbeelding
Int93nRoadNH-MM7-Int293n-NH101ewSigns by formulanone, on Flickr

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Rene » wo 11 okt 2017, 21:35

Oh wat doen ze toch nodeloos moeilijk. (0.8 km).
Zet er dan gewoon (800 m) achter. Ook nog eens veel korter.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 11 okt 2017, 22:55

^^ Ik heb dat soort conversies vaker zo gezien. Als je het metrisch systeem niet gewoon bent, heb je ook niet echt een idee of het nu logischer is een waarde in centimeters, meters of kilometers aan te geven (en alles wat daartussen zit). Dit zijn vermoedelijk mensen die ergens hebben onthouden dat een mijl zo'n 1.6 kilometer is, dus is een halve mijl 0.8 kilometer. De slag die wij dan maken, dat je dat veel makkelijker noteert als 800 meter, maken zij dan weer niet. Het staat voor hen niet eens raar, omdat het met imperiale maten heel gebruikelijk is om fracties als breuk te noteren, waar wij de breuk al snel zullen vermijden en dezelfde waarde noteren in een kleinere maat die een heel getal oplevert.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Gaiajohan » vr 17 nov 2017, 8:24

De eerste keer dat ik vanuit SF richting het oosten ging heb ik een aantal keren een afslag genomen omdat mijn kaartlezer de systematiek niet direct snapte.. en dus zei hier naar links die volgen...
Ook ik vond de systematiek erg vreemd, maar heb daarna wel geprobeerd de basis te zeggen.
Op zich werkt het wel, maar een goede wegenkaart met alle wegnummers helpt toch gigantisch. En verder gewoon windrichting aanhouden.
Ik blijf afslagen met een straatnaam oid gewoon idioot vinden. Niemand heeft daar echt iets aan.

Ik denk zeker dat er qua duidelijkheid veel te winnen valt. Verder vind ik snelheden voor bochten vaak idioot laag.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » vr 17 nov 2017, 10:51

Gaiajohan schreef:Ik blijf afslagen met een straatnaam oid gewoon idioot vinden. Niemand heeft daar echt iets aan.
Met navigatiesystemen heb je er meer aan dan ooit, zou ik zeggen. Daar heb je een systeem dat je vertelt dat je naar de X Road moet afslaan (of, buiten de steden, naar een bepaald wegnummer). Wat heb je dan liever dan afritbewegwijzering die je puur die basis geeft, zonder dat er allemaal doelen bij staan die lang niet altijd even voorspelbaar en richtinggevend zijn voor een onbekende? In vroeger tijden had je dan een kaart of routebeschrijving nodig die je in staat stelde hetzelfde te doen, maar ook toen had het een zeker gemak. Als jij besloten had dat je over de X-weg de stad in wilde rijden, zou het alleen maar makkelijker zijn wanneer de X-weg ook vanaf de snelweg bewegwijzerd had gestaan. Als tegengesteld aan dat je afrit Y-Centrum Oost moet nemen waarna je met het stratenboek of routebeschrijving op schoot je route verder moest bepalen op kleine straatnaambordjes.

Maar goed, wat met straatnamen als afritdoel (of in algemene zin als bewegwijzerd doel) niet kan, is zonder plaatselijke kennis en voorbereiding door een stad rijden en denken dat de borden je wel ongeveer naar je bestemming zullen brengen. Dat kan in Europese steden wellicht iets makkelijker, maar we overschatten in mijn optiek waar 'wij' dan mee komen. Enorm samengestelde namen van het slag Tilburg-Centrum West vind ik bepaald niet richtinggevend. Misschien nog net als je naar Tilburg Centrum moet, maar totaal niet voor andere stadsdelen waarvoor je die afrit moet hebben. En ja, we gebruiken van tijd tot tijd elegantere namen van stadsdelen, maar ook die dekken de lading vaak maar vrij matig. Ik denk aan een verwijzing naar Kralingen op de A16, waar je grote delen van die wijk beter bereikt via andere afritten.

Uiteindelijk is in grote steden de afritdichtheid te groot en te weinig gebonden aan de precieze lijntjes van stadsdelen om regelmatig met een mooie beschrijving te kunnen komen. Ik zou bepaald geen tegenstander zijn van een "cut the crap"-benadering en gewoon de kruisende straatnaam bewegwijzeren. Zou dan wel graag zien dat daar echter de komnaam aan wordt toegevoegd, of in de Amerikaanse context het suburb waarin je je bevindt. En dat wordt toegevoegd wanneer het een invalsweg naar het centrum of een belangrijk object is.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door evos » vr 17 nov 2017, 13:04

Pino schreef:0.8 kilometer. De slag die wij dan maken, dat je dat veel makkelijker noteert als 800 meter, maken zij dan weer niet.
Het probleem is, denk ik, dat 'm' ook 'mile' kan betekenen.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Mandelsoft » vr 17 nov 2017, 13:12

Straatnamen op wegwijzers? Dat doet Denemarken ook sporadisch: Dit is de afrit naar de Roskildeweg:
https://www.google.cz/maps/@55.6618116, ... 6656?hl=nl
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » vr 17 nov 2017, 14:04

^^ Er zijn binnen Europa best wel veel voorbeelden te vinden, maar het is wat meer hap-snap dan een structureel gebruikte wijze van geleiding. Wat het wel is in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Oceanië en Zuidelijk Afrika. Even heel snel uit mijn hoofd - vul gerust aan:
  • Duitsland: stadssnelwegen van Berlijn en Frankfurt (en vast wel wat meer op stads-snelwegen)
  • België: meerdere afritten van de R0, maar bijvoorbeeld ook Vilvoorde-Luchthavenlaan langs de E19.
  • Italië: afritten Viale Certosa en Viale Zara aan de A4 bij Milaan. Naast uiteraard de afritten genaamd naar Statali als de Aurelia.
  • Spanje: straatnamen worden regelmatig aangegeven als doel van een afrit bij een grote stad, maar volgens mij is het maar zelden de naamgever.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 nov 2017, 14:33

Mandelsoft schreef:Straatnamen op wegwijzers? Dat doet Denemarken ook sporadisch: Dit is de afrit naar de Roskildeweg:
https://www.google.cz/maps/@55.6618116, ... 6656?hl=nl
Duitsland doet het eveneens op de snelwegen in Berlijn: https://www.google.nl/maps/@52.4929955, ... 312!8i6656

Ook op andere zeer stedelijke snelwegen in Duitsland komt het soms voor, de A40 heeft bij Bochum ook een paar afritten met straatnamen: https://www.google.nl/maps/@51.4971398, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@51.4743473, ... 312!8i6656

En op de GRA rond Rome worden ook de kruisende wegen aangegeven met naam: https://www.google.nl/maps/@41.9609467, ... 312!8i6656

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door verfmeer95 » vr 17 nov 2017, 15:06

^^ Die afritten in Bochum leiden ook nergens anders naar. De Freudenbergstrasse is een parallelweg van de A40 die enkel uitmond op de volgende afrit van de A40 500 meter verderop. De Dückerweg is een veredelde VZP met een verbinding naar het OWN.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » vr 17 nov 2017, 15:20

Grote Amerikaanse steden hebben vaak tientallen aansluitingen, wijknamen zijn niet overal even veel gebruikt en windrichtingen zijn onvoldoende om alle aansluitingen een unieke naam te geven. De naam van de kruisende straat is dan de enige optie. Ik denk dat je het ook moet zien als een verlengstuk van de navigatie op wegnummers in plaats van plaatsnamen.

Wat ook helpt is dat in de VS straten in een grid liggen en dus over grotere afstanden dezelfde naam hebben. In Europa is het stratennet zelden in een grid gebouwd en doorgaande wegen wisselen regelmatig van straatnaam. In steden als Los Angeles heb je straatnamen over tientallen kilometers, door tal van gemeenten, die niet veranderen. Een willekeurig voorbeeld zoals Beach Boulevard is 33 kilometer lang, kruist 4 snelwegen en voert door 7 gemeenten zonder van naam te veranderen. In bijvoorbeeld Parijs verandert de weg langs de noordoever van de Seine binnen 1 gemeente meer dan 15 keer van naam ondanks dat het een continue straat vormt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » vr 17 nov 2017, 20:38

^^ Nu koop je voor dat laatste denk ik alleen iets als je ter plaatse redelijk bekend bent, en voor die groep is de bewegwijzering niet gemaakt. Ik denk in die zin dat de traditie om straatnamen te bewegwijzeren bovenal het logische tegenwicht is van het buiten de stad primair bewegwijzeren van kruisende wegnummers, zoals je zelf ook al zei. In Europa is het wat dat betreft toch altijd omgekeerd geweest. Wegnummers zijn complementair aan de doelen, en zo zie je het in het huidige Europa eigenlijk ook met straatnamen: ze staan op een duidelijk tweede plan ten opzichte van de doelen.

Maar goed, om bij het punt van de lange Amerikaanse straten te blijven: zo'n lange straatnaam pik je natuurlijk wel makkelijker op op kaarten, dus dat navigeert relatief makkelijk. Als je daarentegen in Amsterdam een afrit Europaboulevard zou hebben, zou je op de kaart vooral een weg in Buitenveldert zien, en zou weinig zichtbaar zijn dat de Europaboulevard je ook de Rivierenbuurt in brengt en een best redelijke invalsweg richting de binnenstad kan zijn. Om maar niet te beginnen over een Jacques Dutilhweg in Rotterdam die even westelijk van afrit Kralingen alweer ophoudt, afrit Crooswijk die je naar weinig anders kunt noemen dan een parallel lopende weg en het Schieplein waar je aan de zuidkant de Schieweg hebt en aan de noordkant de G.K. van Hoogendorpweg. Ongetwijfeld is dat dan ook de reden dat wij dan maar s-nummers hebben. Ik denk echter niet dat dat fenomeen de bewegwijzering van straatnamen binnen Europa onwenselijk maakt, als je je maar beperkt tot een wens om met een duidelijker eenduidiger afritnaam te komen dan wat er nu vaak staat in stedelijk gebied. Dat laatste is echter voor deze draad niet echt een onderwerp.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 17 nov 2017, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » vr 17 nov 2017, 20:50

Pino schreef:Nu koop je voor dat laatste denk ik alleen iets als je ter plaatse redelijk bekend bent, en voor die groep is de bewegwijzering niet gemaakt.
Binnen een grote metropoolregio is het denk ik toch wel zinnig. Vaak zijn grote straten wel bekend maar niet iedereen in een miljoenenregio zal de exacte locatie of afslag weten. Als je van Phoenix komt zegt 'Beach Boulevard' je waarschijnlijk niks, maar de kans dat iemand uit de regio Los Angeles die naam kent is groter.

Als je kijkt hoeveel S-nummers er zijn toegekend in een compacte stad als Amsterdam, dan wordt dat ondoenlijk in een agglomeratie als Los Angeles, waar meer dan 1.000 afritten zijn en een mega grid met 4/6-strooks urban arterials ligt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » vr 17 nov 2017, 21:03

Ja, onze 'ter plaatse onbekende' is toch wat meer iemand die tussen steden en landsdelen reist. Je ziet dat zelfs in een Europese megastad als Parijs. In de megasteden van de VS denkt men bij een ter plaatse onbekende toch eerder aan iemand uit de andere kant van de agglomeratie.

De kans dat zo iemand de naam van zo'n lange grid-straat kent is absoluut groter. Maar de waarde van die kennis is ook relatief: je herkent misschien een straatnaam die je ook uit je eigen omgeving kent, maar dat brengt je nog niet naar een bestemming in een verder vreemd suburb. Voor de kennis dat dit dus een oost-west of noord-zuidroute is op ongeveer dezelfde hoogte als een buurt die je wel kent koop je niet vreselijk veel. Komt bij dat je in het grid van LA zoveel enorm lang doorlopende straten hebt (die trouwens best nog wel eens van naam verwisselen) dat je ook daar al vrij snel tegen de grenzen van parate kennis aan zult lopen. Maar zoals je terecht zegt, ook al snel tegen de grenzen van iets als s-nummering ;)

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door marcel » za 18 nov 2017, 12:35

In Winnipeg hebben ze een systeem vergelijkbaar met de Nederlandse S-nummers.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » za 18 nov 2017, 12:53

Dat klopt, ik heb ze op de Wegenwiki op een rijtje gezet: https://www.wegenwiki.nl/Winnipeg#Stadsroutes

Het is al een aardige rij nummers voor een stad die nog iets kleiner is dan Amsterdam en bovendien geen noemenswaardig suburbaan gebied heeft zoals veel Amerikaanse steden. Winnipeg is relatief compact maar het stratennet is niet zo logisch ontwikkeld. De nummering zou de navigatie moeten verbeteren maar of dat echt lukt...?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » za 18 nov 2017, 13:55

^^ In een stad zonder freeways worden meer gewone straten belangrijk voor de navigatie, dus het is niet heel gek dat men daar zoveel genummerde stadswegen heeft.

In bredere zin gaat het gebruiken van straatnamen als afritnaam en genummerde stadswegen best samen. In Zuid-Afrika is het vrij gangbaar. Je kruist daar niet bij iedere afrit een genummerde weg, dus dan maakt het gebruik van een nummer naast een straatnaam duidelijk dat je een echte ontsluitingsroute kruist, niet iets vergelijkbaar met A20 afrit Crooswijk. Iets soortgelijks had je van oudsher in Australische steden (inmiddels ingehaald door de nieuwe nummers met prefix), waar alleen de echt grote routes door de stad een metroad-nummer kregen. Zelfs als je bij de Nederlandse benadering van s-nummers zou willen blijven, kan het zin hebben. Namelijk om een neutrale afritnaam te hebben en niet te hoeven klooien met stadsdelen die ladingen slecht dekken.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door MaartenE » za 18 nov 2017, 16:04

Zelfs in een "kleine" stad als Eindhoven hebben ze op de N265 de verschillende afslagen binnen de stad bewegwijzerd aan de hand van de straatnamen en niet aan de hand van de bestemmingen.

https://goo.gl/maps/cgjWpYp3AZE2
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Vinny » zo 19 nov 2017, 17:30

In Nederland is de voorkeur om wijken of stadsdelen aan te geven en in de tweede plaats belangrijke "punten van interesse". In een incidenteel geval kom je zelfs stranden tegen als naamgever van afritten, maar dat is bijzonder.
Straatnamen maken in Nederland historisch gezien geen deel uit van de bewegwijzering. Ergens is dat jammer, want in een beperkt aantal gevallen is het herkenbaarder dan een woonwijk.

Uiteindelijk is het toch een afweging die iedere wegbeheerder voor zich moet maken. Maar vergeet niet dat een eenmaal gekozen naam op de bewegwijzering ook (vaak) betekent dat de naam in de verkeersinformatie genoemd wordt en dus vanzelf bekender wordt bij grote groepen weggebruikers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » za 09 dec 2017, 23:59

Tampa op bijna 1.800 kilometer afstand op I-75 in Ohio:

Afbeelding
DSC05333 by Eric Stuve, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » zo 17 dec 2017, 22:08

In New York
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Rene » zo 17 dec 2017, 22:37

Hoe dom kun je als producent zijn om de kleuren van een interstate-bordje om te draaien. Er staan er maar honderdduizenden van in het land...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Mandelsoft » zo 17 dec 2017, 23:08

^^ Tja, iemand heeft het ook voor elkaar gekregen om ooit de kleuren op de A270 om te draaien...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » di 19 dec 2017, 19:00

Wegwijzers in 1958:

Afbeelding

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door BHJ » di 19 dec 2017, 19:18

^^ Wauw! In vergelijking met de huidige bewegwijzering, wat is dit een verademing dan.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » zo 24 dec 2017, 10:00

Een template vergeten in te vullen... in Cleveland, Tennessee. Bij 'state' moet dus 'tennessee' staat, of niks.

Afbeelding

Je hebt twee versies van de Interstate Highway borden, een 'state named shield' of een 'neutered' versie. Hij geeft dan de staat er bij aan of niet. Een 'neutered' versie is blijkbaar het meest voorkomend.

Afbeelding

En dan is er ook nog verschil in maatvoering van de cijfers. Sommige leveranciers gebruiken te grote cijfers die de rand bijna raken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » za 30 dec 2017, 22:42

Alle wegen leiden naar Rome. En Barneveld.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » wo 03 jan 2018, 15:49

Nieuwe bewegwijzering op I-90 in Massachusetts.

Nieuw is de bordcode en de bestemmingen zijn gewijzigd. Van alleen staten en geografische aanduidingen naar plaatsnamen. Al vraag ik me af of Taunton nou zo veelzeggend is, Cape Cod is bovenregionaal bekend in de VS.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Rene » wo 03 jan 2018, 17:39

3x zo'n bordcode is echt hinderlijk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Rene » wo 03 jan 2018, 21:19

In Nederland gaan we er nu jusit naartoe dat de bordcode wat minder pregnant in beeld komt...

Plaats reactie