[USA] Amerikaanse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Pino » wo 28 dec 2011, 12:52

HAFRABAisfun schreef:Hoeveel mensen pendelen naar een andere stad per fiets?
Het zal wel voorkomen in tweelingsteden als Minneapolis/Saint Paul en Dallas/Fort Worth. Maar verder praat je uiteraard alleen over fietstoerisme.

Daarbij zou ik het op zich niet erg vinden om fietsroutes parallel aan Interstates hetzelfde nummer te geven als de Interstate zelf. Maar dat zijn dan natuurlijk maar één of twee fietsroutes die door een bepaalde regio lopen. En de "gewone" fietsroutes in die regio zijn waarschijnlijk veel belangrijker voor het fietsverkeer dan de route langs de Interstate.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door harry » wo 28 dec 2011, 13:18

Pino schreef:Dallas/Fort Worth.
Ik ben in 1994 in Dallas geweest en heb het daar met diverse "inboorlingen" over het verkeer gehad.
Toen ik het had over woon-werkverkeer op de fiets begreep men niet waar ik het over had! Fietsen is alleen recreatie en sport. Fietsroutes leg je dus aan buiten de stad en in de stad hooguit om de stad uit te komen.
Dallas was dan ook helemaal niet ingericht op fietsverkeer: de woonwijken hadden standaard 3+3 wegen ter ontsluiting, zonder fietsstroken, met een trottoirtje als je geluk had.
Kinderen fietsten sowieso niet naar school, veel te gevaarlijk.

Dat was bijna 20 jaar geleden...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » wo 28 dec 2011, 13:29

Da's nu niet echt anders. Alhoewel je wel vaak van die bike lanes ziet, maar daarop fietsen is niet zo veilig. Ze komen nu wel terug van die trottoirloze wijken. Overigens zijn de meeste woonstraten meer dan breed genoeg voor een fietsstrook. Ik verbaas me er altijd over hoe gigantisch breed die wegen zijn, je kan aan beide kanten parkeren en dan elkaar nog gemakkelijk passeren.

Ik las op een transportation blog dat sommige P+R stations van DART te voet niet eens te bereiken zijn.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door harry » wo 28 dec 2011, 13:47

^^
Ik heb wel eens de auto moeten gebruiken om de overkant van de straat te kunnen bereiken. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door HAFRABAisfun » wo 28 dec 2011, 14:10

Fietsen als gewoon transportmiddel in de grote stad is bijna taboe in amerika, de auto is daar bijna heilig

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door nederland24 » wo 28 dec 2011, 14:31

Ik zie wel eens tv-beelden uit New York en daar zie je soms best wat mensen fietsen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » wo 28 dec 2011, 14:32

Fietsen is gewoon niet praktisch. De afstanden zijn vaak vrij groot, er zijn waanzinnig veel kruispunten en verkeerslichten, weinig voorzieningen en in een groot aantal steden is het gewoon te warm / vochtig om lekker te kunnen fietsen. En in heuvelachtige steden als Pittsburgh houdt het al helemaal snel op. (niet voor niks is Heerlen de Nederlandse stad waar het minst gefietst wordt).

Ik denk niet dat het zinvol is om fietsgebruik in de Verenigde Staten te stimuleren, zeker buiten wat bepaalde centragebieden (zoals het centrum van Portland, Oregon). Fietsers in Manhattan zijn helemaal kamikazepiloten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Vinny » wo 28 dec 2011, 20:54

Het is in Amerika wel afhankelijk van de streek waar je bent. Fietspaden komen steeds meer voor, want er wordt wel een actief stimuleringsbeleid gevoerd.
http://maps.google.nl/maps?q=Google+Inc ... .6,,0,1.14
Fietsstrook vlak bij het Google hoofdkwartier... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door HAFRABAisfun » do 29 dec 2011, 13:04

Toch wel een beetje een raar beeld, zo'n fietspad in de VS :lol:

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door nederland24 » do 29 dec 2011, 13:49

Ik heb op zulke wegen toch liever een gescheiden fietspad.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door HAFRABAisfun » do 29 dec 2011, 14:04

Je hebt wel gelijk, met de amerikaanse autocultuur... , die zullen vast niet zo veel rekening houden met fietsers :neenee:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » za 31 dec 2011, 10:29

Dit is min of meer de gebruikelijke aanduiding voor een klaverblad. In Europa zie je vaak ook dat de doelen wel eens op een dergelijke manier gesorteerd worden.

Eerst rechts westwaarts naar Oklahoma City, dan rechts oostwaarts naar Fort Smith en links de rechtdoorbestemmingen.
Afbeelding
DSC01148 by okroads, on Flickr

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Wouter N14 » za 31 dec 2011, 10:49

^^ Sober, maar doelmatig :)

Die "regentonnen" om obstakels mee af te dekken vind ik altijd wat armoedig ogen. Ook gek dat je kennelijk wel de rechter staander moet kunnen raken :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door HAFRABAisfun » za 31 dec 2011, 11:54

Ook niet meteen de duidelijkste manier, maar het kan ermee door :| . Hopelijk staat er daarvoor wel een vorkbord

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Pino » za 31 dec 2011, 12:59

De VS staat niet echt bekend om zijn vorkborden. Als er volgens richtlijn staat bewegwijzerd, zal er op de voorwegwijzers iets staan als:

I-40
Okla.City
Ft Smith
EXIT 1/2 MILE

De splitsing tussen de beide richtingen van de I-40 wordt dus pas laat duidelijk gemaakt op de borden. Vind dat niet vreselijk sterk, maar je kunt weinig anders concluderen dan dat het wél werkt, deze methode. Daarbij zal waarschijnlijk mede een rol spelen dat de meeste Amerikaanse klaverbladen op precies deze manier zijn ingericht.
Laatst gewijzigd door Pino op za 31 dec 2011, 13:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » za 31 dec 2011, 13:08

^^

:top:

Afbeelding
DSC01147 by okroads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » za 31 dec 2011, 13:10

Vorkborden zien er vaak zo uit:
Afbeelding
DSC02456 by okroads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Pino » za 31 dec 2011, 13:16

Chris schreef: :top:
Geen enorme prestatie natuurlijk, als de wegbeheerder gewoon datgene heeft gedaan wat hij conform richtlijn had moeten doen. Alleen die letters "JCT" verbazen me enigszins. Die zie je elders in de VS toch niet zo 1-2-3?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Wouter N14 » za 31 dec 2011, 14:40

Dat bordje is wel heel sober, te naar mijn mening. Had bovenaan gewoon Junction voluit geschreven, en voor de doelen West resp. East.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door marcel » za 31 dec 2011, 17:23

nederland24 schreef:^^Oberhausen staat zelfs al aangegeven bij Utrecht.
Vanuit Amsterdam naar Oberhausen kun je niet volstaan met Utrecht - Oberhausen. Vanaf de A2 zul je toch echt eerst Arnhem moeten volgen.
Je moet de USA en Europa trouwens niet met elkaar te vergelijken. Europa is veel dichtbevolkter en kent daardoor veel meer steden die belangrijk zijn.
Op de route Amsterdam-Iran is het verschil niet zo groot.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Pino » za 31 dec 2011, 17:43

Wouter N14 schreef:Dat bordje is wel heel sober, te naar mijn mening. Had bovenaan gewoon Junction voluit geschreven, en voor de doelen West resp. East.
Het woord "junction" doet me niet zo heel veel, maar ik zou wel menen dat een knooppunt moet worden bewegwijzerd op een manier die de aandacht van weggebruikers oproept. Even wat grotere borden, portalen, een vorkbord. Twee doelen en een wegnummer volstaat in mijn optiek niet bij knooppunten. Met name niet onder weggebruikers die enigszins op automatische piloot rijden, en dus niet meer bij iedere afrit kijken naar de doelen op de borden omdat ze toch op het hoofdwegennet moeten blijven. Amerikaanse knooppuntbewegwijzering voldoet niet aan dit principe; daar kun je inderdaad wel de term "te sober" op plakken.

Hetzelfde probleem speelt trouwens wanneer je vanaf het OWN een autosnelweg nadert. Veel te kleine bordjes, zonder enige attentiewaarde. Dan is zo'n Duits blauw megabord toch vele malen beter.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door HAFRABAisfun » za 31 dec 2011, 17:44

Ocharme de doorsnee Europeaan die zijn weg moet zoeken op de Amerikaanse snelwegen (vooral als zijn gps is uitgevallen :D )

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » za 31 dec 2011, 17:48

Snelwegen in de Verenigde Staten zijn ook anders, zeker in het midwesten en westen zijn niet-snelwegen vaak amper langzamer, omdat hier vaak ook 65 - 70 mph gereden mag worden en dorpspassages niks voorstellen. Daarnaast heb je nog het feit dat veel wegen in de Verenigde Staten net op snelwegen lijken; 2x2 rijstroken, middenberm en vluchtstroken, maar af en toe een ongeregelde kruising of verkeerslicht. Het onderscheid snelweg - niet snelweg is in Europa wat groter dan in de Verenigde Staten. Bijvoorbeeld een rit van Dallas naar Amarillo is voor een Amerikaan nauwelijks anders als een rit van Dallas naar Little Rock, de maximumsnelheden zijn vaak hetzelfde en buiten de paar dorpen op de route ziet de weg er ook hetzelfde uit.

Bovenstaande foto's waren bijvoorbeeld niet op een snelweg genomen, maar op de US 69, een "four lane divided highway". In elk geval lijkt de minimalistische bewegwijzering voor Amerikanen geen significant probleem te zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Pino » za 31 dec 2011, 18:57

Hoe je ook aankijkt tegen het onderscheid tussen autosnelwegen en niet-autosnelwegen (in de VS inderdaad veel vager dan elders), het onderscheid tussen belangrijke kruisingen en kruisingen met ondergeschikte wegen is ook in de VS een feit. Want deze aansluiting tussen US-69 en I-40 zal voor veel meer weggebruikers relevantie hebben dan de afrit er vlak voor. Net zoals de een pagina terug geposte afslag vanaf een landweg in New Jersey naar een snelweg veel belangrijker is dan een groot gedeelte van de andere kruisingen van die landweg. Met dat onderscheid moet je iets in de bewegwijzering, zou ik menen.

Waarbij ik inderdaad niet puur zou kijken naar de vraag of je een Interstate kruist of niet. Gewoon puur naar de vraag hoe belangrijk een kruisende verbinding is voor doorgaand verkeer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Vinny » zo 01 jan 2012, 10:10

Volgens mij wordt er een probleem gemaakt van iets dat geen probleem is. In Nederland werden vroeger knooppunten ook niet anders bewegwijzerd dan gewone afritten, behalve een klein knooppuntbordje waar je makkelijk overheen keek. Gewoon een wegnummerschidje is voldoende om weggebruikers erop te attenderen dat ze een belangrijke weg kruisen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Pino » zo 01 jan 2012, 12:24

Ik vermoed dat geen sprake is van een probleem. Althans ik neem maar aan dat ze anders de bewegwijzering wel zouden hebben veranderd. Laten we wel wezen: als zelfs de meest onmogelijke bewegwijzering van Italië en Vietnam nog geen echte problemen oplevert, doet deze het ook niet. Maar het kan wel beter in mijn optiek. Niet door speciale bewegwijzering voor knooppunten te ontwikkelen, maar door puur te zorgen voor bewegwijzering die de aandacht van de weggebruiker trekt. Het gaat er puur om dat je bewegwijzering wat groter uitvoert, zorgen dat het niet een onopvallend bermbordje is.

Precies dat is feitelijk de benadering van de Nederlandse bewegwijzering van knooppunten. Zowel in de oude bewegwijzering als in het nieuwe is het verschil tussen de lay-out van de knooppuntbewegwijzering en die van gewone afritten uiterst beperkt. Laat ik het andersom zeggen: dat knooppuntbordje (oude bewegwijzering) en het knooppuntsymbool (NBA) maken voor de weggebruiker het verschil niet. Daar kijk je zomaar overheen als je niet op een andere manier het idee hebt "ik ben op een belangrijk punt". Dat idee wordt de weggebruiker op een andere manier bijgebracht. Er wordt sneller gebruik gemaakt van portalen en wegwijzers aan antennes. Knooppunten uitgevoerd op basis van bermborden zijn eerder uitzondering dan regel; bij reguliere afritten ligt dat omgekeerd. Ook in andere Europese landen zie je dat knooppunten op deze manier meer aandacht krijgen dan reguliere afritten. In de VS mis ik dat wel een beetje. De uitsmijter is meestal wel een portaal, maar in de voorwegwijzers mis ik de Europese manier van 'aandacht trekken'.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Frits » zo 01 jan 2012, 18:08

Ik ken iemand die recent terug is gekomen van een autoreis langs de westkust van Seattle naar San Diego. Hij had werkelijk geen goed woord over voor de bewegwijzering op de Interstates. Vooral het "overdreven gebruik van windrichtingen i.p.v. plaatsnamen" werd als een grote tekortkoming ervaren. Misschien komt dat ook, omdat wij deze soort van bewegwijzeren in Europa nauwelijks kennen. Het zal wel een kwestie van wennen zijn.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Palance » zo 01 jan 2012, 18:14

Hoogstens in Groot-Brittannië komt deze manier nog wel eens voor.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door nederland24 » zo 01 jan 2012, 18:47

^^Daar gebruik ze inderdaad vaak windrichtingen, maar er staan ook altijd doelen bij. Al is dat in GB ook niet perfect. Wel vind ik het gebruik van windrichtingen wel makkelijk, als je in een onbekend land bent.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » zo 01 jan 2012, 18:49

Ik kijk wel een Storm Chasers (voornamelijk voor de rij-scenes en CB-chatter), en daar hebben ze het eigenlijk ook alleen maar over windrichtingen. "take 70 east and then 281 south" of "we need to go west" of "we're going eastbound on the westbound lanes". Plaatsnamen zijn voor de navigatie duidelijk van secundair belang.

Plaats reactie