[USA] Amerikaanse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » zo 25 dec 2011, 10:48

HAFRABAisfun schreef:Hoeveel verschillende doelen moet je onthouden als je van New York naar Los Angeles rijd? :!:
Waarschijnlijk net zoveel als van Amsterdam naar Tehran.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Davy » zo 25 dec 2011, 10:53

Rene schreef:Wat een belachelijk grote (en rommelige) borden, en overzware portaalconstructies, voor zo weinig informatie...
In Amerika is alles groter :p .

Wat is dat trouwens voor een raar symbool waar "171" in staat? Lijkt wel een iglo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » zo 25 dec 2011, 10:57

daviedoff schreef:Wat is dat trouwens voor een raar symbool waar "171" in staat? Lijkt wel een iglo...
Dat is het wegnummerschild van State Routes in Utah. Het moet een beehive, of bijenkorf voorstellen. Je ziet wel vaker van die creaties, maar deze van Utah zijn wel de meest vreemde.

Hier zie je alle schildjes:
http://en.wikipedia.org/wiki/Numbered_h ... ted_States

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door marcel » zo 25 dec 2011, 12:07

Grappig, ik dacht dat het in Las Vegas was. Daar heb je ook een state highway 171 bij een interstate 215. Ik snapte alleen de windrichtingen niet ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Pino » zo 25 dec 2011, 12:20

Chris schreef:Dat is het wegnummerschild van State Routes in Utah. Het moet een beehive, of bijenkorf voorstellen. Je ziet wel vaker van die creaties, maar deze van Utah zijn wel de meest vreemde.
Het silhouet van George Washington in de staat Washington vind ik ook wel een geschikte kandidaat voor deze eer. Een twijfelachtige eer, als je het mij vraagt. Routeschildjes moeten uitblinken in duidelijkheid, niet in artwork. Zelfs de contouren van een staat -ook al zijn die min of meer rechthoekig- vind ik ongeschikt als routeschildje.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » zo 25 dec 2011, 12:24

Dit komt schijnbaar alleen in de regio New York voor:
Afbeelding
To Montreal (I wish)! by I.C. Ligget, on Flickr

groenvlakbesparing to the max :p

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 dec 2011, 15:24

^^ Ah, het exoniem wordt gebruikt. ;)

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door HAFRABAisfun » ma 26 dec 2011, 11:11

Chris schreef:
HAFRABAisfun schreef:Hoeveel verschillende doelen moet je onthouden als je van New York naar Los Angeles rijd? :!:
Waarschijnlijk net zoveel als van Amsterdam naar Tehran.
Ja, maar om naar Teheran te rijden moet je wel door 7 landen rijden die elk een ander bewegwijzeringssysteem hebben en die heel dichtbevolkt zijn. Los Angeles en New York zijn twee grote metropolen in eenzelfde land met eenzelfde systeem van interstate highways (alhoewel de VS nooit zo uitblonken in saamhorigheid)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » ma 26 dec 2011, 11:15

Voor New York - Los Angeles hoef je niet zo heel veel wegnummers te onthouden, 95% van de route kan je op 4 nummers afleggen: I-80, I-76, I-70 en I-15. Of alternatief: I-76, I-81, I-70, I-44, I-40, I-15.

Daarnaast is het een rit van meer dan 4.500 kilometer. Dat rij je echt niet voor de lol, tenzij je het leuk vind om zo'n afstand te rijden of trucker bent. Je kan ook moeilijk alle grote steden op de route aan gaan geven, want dan krijg je erg volle borden. Een doel als Los Angeles op de bewegwijzering bij New York is waarschijnlijk voor 99,99% van de weggebruikers niet relevant.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Pino » ma 26 dec 2011, 11:37

Klopt. Zelfs Chicago is daar in de buurt van New York nog geen relevant doel. Toch zou ik menen dat ze langs Amerikaanse Interstates wel ietsje meer op de langere afstand mogen bewegwijzeren. Als ik het goed heb, schrijft de richtlijn voor dat de eerstvolgende control city in principe het verste doel op de borden is. En aangezien als control city doorgaans wordt gekozen voor de plaats bij het eerstvolgende knooppunt met een andere Interstate, krijg je de grote plaatsen die echt iedereen kent dus pas vrij laat te zien.

Hoewel die plaatsen soms wel eenmalig terugkomen op losse afstandenborden of zelfs op richtinggevende borden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » ma 26 dec 2011, 11:53

De doelenkeuze is inderdaad erg minimaal. Maar Amerikanen redeneren zo, dat als er I-80 West staat, andere doelen eigenlijk niet nodig zijn. Bijvoorbeeld op de splitsing van de I-95 en I-80 in New Jersey staat alleen Paterson aangegeven. Weliswaar een redelijk grote stad, meer dan 100.000 inwoners, maar het is slechts 15 kilometer verderop. De eerstvolgende grote agglomeratie, Cleveland, is nergens te vinden. Verder westwaarts wordt het gevolgd door de Delaware Water Gap, een geografisch punt zoals je in Zwitserland ook veel ziet, op de grens met Pennsylvania.

Cleveland komt pas erg laat op de borden. In Pennsylvania moet je het doen met doelen als Hazelton, Williamsport, Clearfield, Du Bois en Sharon. Cleveland zelf komt pas bij Youngstown in Ohio op de bewegwijzering.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door HAFRABAisfun » ma 26 dec 2011, 12:07

Ik bedoelde ook niet dat Los angeles echt op de borden moet komen bij New York (dan gaan de meeste mensen toch met de bus of met het vliegtuig), maar aangezien het meeste verkeer in de VS per auto gaat, kan ik me wel voorstellen dat dat systeem met de control-cities zeer vervelend is

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Pino » ma 26 dec 2011, 12:52

Wat bedoel je met vervelend? Het idee dat één doel het hoofddoel van de weg is lijkt me allerminst vervelend. Wat hoogstens wat heroverweging verdient zijn gemaakte keuzes om sommige relatief onbekende plaatsen tot control city te verheffen. En de bepaling in de Amerikaanse Richtlijn Bewegwijzering dat de control city in principe het laatste doel op de afstandenborden moet zijn.

Die keuzes gaan terug op het Amerikaanse idee dat het wegnummer alleszeggend is, zodat plaatsen langs de route vrijwel geen enkel belang hebben in de bewegwijzering. Als ik nu iets vervelend vind in de Amerikaanse bewegwijzering, is het dát punt. Prima om het primaat toe te kennen aan wegnummers, maar belangrijke plaatsen zijn alleen al prettig vanuit het perspectief van routebevestiging. Zoals Chris zegt, die kant van de bewegwijzering wordt in de States wel heel minimalistisch aangepakt.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door HAFRABAisfun » ma 26 dec 2011, 13:49

Maar meestal worden zo grote en belangrijke routes in stukken gehakt, natuurlijk, als de amerikanen gewend zijn aan een systeem met nummers, laat ze dan vooral doen, maar toch vind ik dat men in de VS wat meer belangrijke hoofddoelen mag aangeven (op de portalen)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » ma 26 dec 2011, 13:57

Incidenteel zie je wel verre doelen, zoals hier op de I-85/I-95 split in Petersburg, Virginia.

Atlanta is 800 kilometer vanaf hier, Miami zelfs 1.500 kilometer.

Afbeelding

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door HAFRABAisfun » ma 26 dec 2011, 14:51

die afstanden :schrikreactie: , en dat allemaal in één en hetzelfde land :!:

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door marcel » ma 26 dec 2011, 20:11

Chris schreef:
HAFRABAisfun schreef:Hoeveel verschillende doelen moet je onthouden als je van New York naar Los Angeles rijd? :!:
Waarschijnlijk net zoveel als van Amsterdam naar Tehran.
Een interessante vraag. Ik heb het 'even' uitgezocht met de routebeschrijvingen in Google Maps, streetview en andere foto's. Een (klein) deel heb ik geraden.
Voor het gemak heb ik de route Amsterdam-Iraanse grens genomen, omdat ik te weinig foto's uit Iran heb om het goed te kunnen beoordelen, en de route dan ongeveer even ver is.

Eerst het antwoord als je wegnummering gebruikt. Gebruik zo weinig mogelijk nummers, maar alleen voorzover ze ook via borden te volgen zijn (dus bijv. geen E nummers in Duitsland, wat voor dit voorbeeld ook niet zou helpen).

New York - Los Angeles 4470 km:
Interstate 78 - 81 - 76 - 70 - 44 - 15 - 10

Amsterdam - Iran 4270 km:
E35 - A3 - A8 - A25 - E60 - E75
Bij Beograd en Nis staat wegnummering niet altijd aangegeven, je moet hier wel Nis - Sofia volgen.
Verder 1 - 18 - E80 - D100. Bij de afrit naar Gerede staat geen nummer aangegeven, en nog erger, de E80 staat rechtdoor (zou E89 moeten zijn).
(Dit was zo in 2008, het zou kunnen dat het op de nieuwe borden gecorrigeerd is.)
Als de E-nummers consequent zouden worden aangegeven, zou je op evenveel uitkomen als New York - Los Angeles.
Het kan best dat dat over een paar jaar ook zo is: als de rondweg Beograd klaar is en de rondweg Sofia gemoderniseerd is, staan wellicht de nummers op de borden.

Nu alleen met plaatsen. Wel ga ik ervanuit dat je gewoon rechtdoor rijdt als de plaats niet vermeld is (anders zou je in Duitsland telkens de volgende afrit moeten meetellen).

New York - Los Angeles:
Hier verbaasde mij vooral de doelkeuze in New Jersey (net als Patterson voor I-80). Ook vind ik het vreemd dat er op de I-81 geen verwijzing naar Pittsburgh is voor I-76, via een kort stukje US11 (I-76 staat er dan wel bij).
New Jersey - Clinton - Philippsburg - Allentown - Harrisburg - New Kingstown - Pittsburgh - Wheeling - Columbus - Dayton - Indianapolis - St. Louis - Tulsa - Oklahoma City - Amarillo - Albuquerque - Flagstaff - Los Angeles (18)

Amsterdam - Iran:
Utrecht - Arnhem - Oberhausen - Köln - Frankfurt - Nürnberg - Regensburg - Passau - Linz - Wien - Budapest - Szeged - Beograd - Nis - Sofia - Plovdiv - Istanbul - Ankara - Samsun - Erzincan - Erzurum - Dogubayazit (22)

Je komt dus ongeveer op hetzelfde uit. In het westen van de USA liggen de grote steden ver uit elkaar, waardoor het aantal doelen meevalt, en zoiets geldt vanaf Servië ook voor de route in Europa.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door HAFRABAisfun » ma 26 dec 2011, 21:12

Staat Oberhausen aangeduid vanaf Arnhem?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door boe! » ma 26 dec 2011, 21:14

^^ Vanaf Utrecht zelfs.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door nederland24 » ma 26 dec 2011, 21:16

^^Oberhausen staat zelfs al aangegeven bij Utrecht. Je moet de USA en Europa trouwens niet met elkaar te vergelijken. Europa is veel dichtbevolkter en kent daardoor veel meer steden die belangrijk zijn. In Europa zijn er zo'n 35 landen, uitgezonderd de mini staatjes. Om goed te kunnen navigeren, zou het handig zijn om ongeveer 5 belangrijke steden van elk land te kennen. In totaal kom je dan op ongeveer 180 steden. En vaak heb je daar nog niet genoeg aan. In Duitsland zou je eigenlijk wel 20 steden moet kennen en in Polen, Frankrijk en Groot Brittanie ook nog een stuk of 10.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » ma 26 dec 2011, 22:58

De bewegwijzering op de snelwegen is voor een Europeaan nog wel het makkelijkste te begrijpen. Op het onderliggend wegennet wordt het pas echt afwijkend, zo ontbreken voorwegwijzers vaak, of zijn ze zeer minimaal. Voorwegwijzers met geintegreerde wegnummers zie je niet zoveel als hier. Meestal staan er zulke borden:
Afbeelding
DSC_0671 by I.C. Ligget, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Pino » di 27 dec 2011, 9:02

Meestal staat er toch ook nog wel iets van een wegwijzer met doelen vlak vóór de trailblazer met wegnummers. Dat scheelt alvast, zij het dat je natuurlijk wat sneller door zult hebben dat je de kruising met pak 'm beet een Interstate nadert, wanneer schildje en doel met elkaar op één bord staan. Als eerder gezegd, de Amerikanen kijken wel heel minimalistisch tegen doelen aan.

Het lijkt alsof de Amerikanen dat zelf ook wel een beetje door hebben. Het toevoegen van "TO Kingston-Rhinecliff Bridge" geeft toch wel aan dat alleen wegnummers gewoon niet volstaat.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Palance » di 27 dec 2011, 9:04

Zie ik nou fietsroutes (waarvan het routenummer gelijkloopt met het wegnummer)?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Chris » di 27 dec 2011, 10:12

Klopt. Men is momenteel bezig met de uitrol van een landelijk fietsroutenetwerk, alhoewel het systeem al sinds 1982 met 2 routes bestond. Daarnaast heb je nog fietsroutes van de staten (waar dit er twee van lijken te zijn).

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Snelwegfreak » di 27 dec 2011, 12:29

Goed om te zien dat dat gebeurt, maar misschien zijn fietspaden ook een idee? Alhoewel, in Spanje fietsen er ook gewoon mensen op Autovías en Vía Rapidas dus wat dat betreft kan het in Amerika geen kwaad :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door HAFRABAisfun » di 27 dec 2011, 14:41

Wat een rommelboeltje, die amerikaanse bewegwijzering op het OWN. Iedereen die een beetje snelheid heeft kan die kleine letters helemaal niet lezen. rare jongens die amerikanen :nuts:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Vinny » di 27 dec 2011, 19:48

Palance schreef:Zie ik nou fietsroutes (waarvan het routenummer gelijkloopt met het wegnummer)?
Dat zou ik in Nederland nou ook een geweldige vooruitgang vinden. Vooral als de fietspaden veel verder af lopen van het eigenlijke wegnummer. Maar goed, ik besef me wel terdege dat het maar voor een zeer beperkt aantal fietsende wegennerds echt handig is, terwijl de gemiddelde fietser er wellicht helemaal geen boodschap aan heeft... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Coen Tunnel » di 27 dec 2011, 23:10

Mwa, het zou niet verkeerd zijn als er een bewegwijzerd netwerk van lange-afstandsfietsroutes is en dan niet voor toeristische doeleinden, zoals de LF-routes, maar puur voor verplaatsingen tussen steden. Je kunt de fietser best faciliteren met een F28 die de steden langs de A28 met elkaar verbindt. Zo'n fietsroute zal dan vaak de oude hoofdwegen volgen. De F73 kan bijvoorbeeld grotendeels de N271 volgen. Voor dwarsverbindingen die iets afsnijden kunnen dan andere tweecijferige nummers gebruikt worden (zoals Assen-Meppel langs de N371/Drentse Hoofdvaart). Het overnemen van de snelwegnummering zal de herkenbaarheid van zo'n netwerk in ieder geval vergroten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door Rene » di 27 dec 2011, 23:25

Ja, leuk, een fietsroute door Death Valley... :hahaHAHA:

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering.

Bericht door HAFRABAisfun » wo 28 dec 2011, 12:01

Hoeveel mensen pendelen naar een andere stad per fiets? :hm:

Plaats reactie