[F] bewegwijzering in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Willem
2x3 autosnelweg

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Willem » za 30 dec 2017, 9:55

Een beetje vergelijkbaar met de Duitse Autohof. Die zijn bedoeld voor vrachtwagens, maar met de auto kun je er net zo goed terecht.

Langs de E17 in België ergens tussen Gent en Kortrijk zijn ook kleine parkings alleen voor vrachtwagens.

Pino
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » za 30 dec 2017, 20:46

^^ De Franse aires met grote borden "poids lourds seulement" (ook buiten de A7 ben ik ze wel tegengekomen, maar weet zo vlug niet meer waar) rijd je met een gewone auto zo op. Dan staan er bij het oprijden borden dat voor personenauto's en caravans de volgende aire zoveel kilometer verderop is, maar daarbij blijft het. De afgesloten vrachtwagenparkeerplaatsen langs de Belgische E17 zijn in die zin een ander verhaal. Dat zijn echt afgesloten parkeerplaatsen, mede met als doel vrachtwagenchauffeurs tegen enige betaling een parkeerplaats te bieden waar ze veilig zijn tegen diefstal. Er staat een groot slot op de aankondigingsborden. Neemt natuurlijk niet weg dat ze dat hek best voor je open zullen doen wanneer je je als niet-vrachtwagenchauffeur met een noodsituatie meldt. Maar wat voor nood dat dan precies is? Personenauto's hebben niet zo snel nood aan een parkeerplaats als vrachtwagens, laat staan achter een groot hek.

Omdat ik hem nergens anders kwijt kan: hier nog een foto van de bewegwijzering rondom een tijdelijk afgesloten aire. Aardige vondst, dat tijdelijke rode paneel waar normaal de afstandsaanduiding zit.

Afbeeldingimage by Pino, on Flickr

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » za 30 dec 2017, 21:19

Dat idee doet me heel erg denken aan de bordjes bij bergpassen, met een groen of rood bordje, zodat je snel kunt zien of de pas open of dicht is.

Ik vind het wel een goede manier om een gesloten VZP (of afrit) aan te duiden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Km357
autoweg

Bericht door Km357 » za 30 dec 2017, 23:04

Vroeger was het rode paneel in het geel, wat minder duidelijk is als je het ziet voorbijflashen aan 130 al inhalend. Met een rood bord weet je dat er écht iets aan de hand is.
De grootste gevaren voor de Mensheid zijn religie, dogmatisch denken, repressie en egoïsme.

Pino
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » zo 31 dec 2017, 10:34

^^ Normaal gesproken is geel natuurlijk de grote waarschuwingskleur, niet voor niets de basis van waarschuwingsvlaggen en tijdelijke bewegwijzering. De kleurcombinatie zwart op geel is ultiem leesbaar, ook in het donker en bij slecht zicht. Maar van dichterbij en zo midden op het bord is de contrastwerking met de blauwe panelen wel mooi, dus dat werkt ook prima. En de kleur rood past natuurlijk ook bij "je kunt hier niet in".

Tegelijkertijd denk ik dat dit alleen maar werkt bij posities redelijk midden op een groter bord: deze afstandsaanduiding, een blauw bord met informatie over passen, borden bij Lille dat vrachtverkeer naar België niet door de stad mag. Je moet er niet aan denken dat in Nederland over de aan de randen van het bord geplaatste afstandsaanduiding een rood "GESLOTEN" wordt geplaatst.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 20 nov 2018, 0:09

Vreemde gedeeltelijk tweetalige wegwijzer in Halluin: https://www.google.be/maps/@50.7864042, ... 6656?hl=nl

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » di 20 nov 2018, 7:00

Dat heeft de wegbeheerder wellicht om commerciële reden gedaan. De "Ferme du Mont Saint-Jean" is een restaurant, en de bewegwijzerde jachthaven lijkt me eentje in de Leiearm. Die is tweetalig: de rivier stroomt zowel door Vlaanderen als door Frankrijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie