[F] bewegwijzering in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 06 jun 2017, 19:26

De DIR van Marseille lijkt ook niet echt geneigd te zijn om de oude borden met afritnamen op de A57 te vernieuwen tot die 2x3 is.

Nogal zuiderse mentaliteit, zeker rond Marseille zijn er borden waar je amper nog wat op kan lezen, maar die daar blijven staan voor god weet welke reden. Die van de aansluiting A7-A55 zijn welbekend quasi onleesbaar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » di 06 jun 2017, 19:31

Nogal zuiderse mentaliteit,
Op zich niet, dat heb je in Lille ook lange tijd gehad. Die stad ligt toch echt in Noord-Frankrijk ;)

Wat je wel in Frankrijk vaak ziet is dat regio's die het economisch slechter doen ook worden verwaarloosd in infrastructuur. Voor wegen die in het beheer zijn van de landelijke overheid vind ik dat een blamage.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 06 jun 2017, 20:12

^^ Heb je gelijk in, ergens valt het me gewoon meer op in het zuiden omdat ik het dan zelf gemakkelijker aanvaard. Aan de grens bij Rekkem staat trouwens het voorlaatste overgeblevene afstandsbord van voor 1982. Het andere staat bij Metz.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 06 jun 2017, 21:41

Vinny schreef:
Nogal zuiderse mentaliteit,
Op zich niet, dat heb je in Lille ook lange tijd gehad. Die stad ligt toch echt in Noord-Frankrijk ;)
Gehad? Nog steeds!

https://www.google.com/maps/@50.6323756 ... 312!8i6656

Ook in de regio Parijs is met name aan het einde van de A1 nog het nodige oude spul te zien.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Willem » di 06 jun 2017, 22:05

Rond Lyon stond eveneens nog wat, maar misschien zijn die inmiddels vervangen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 06 jun 2017, 22:13

Het oude portaal bij Solaize richting zuid staat er nog steeds. Misschien een soort van publiek museumstuk, wie weet? Het toont wel aan hoe groot het verschil wordt tussen de DIR's en de concessiehouders, al doet ASF z'n best om dat verschil te verkleinen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Chris » di 06 jun 2017, 22:17

ASF bestaat volgens mij niet echt meer als merknaam. In de communicatie is het allemaal VINCI Autoroutes. Als concessie en dochtermaatschappij bestaat het in de boeken nog wel. Net zoals Escota en Cofiroute.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » di 06 jun 2017, 22:53

Klopt natuurlijk. Maar omdat de drie werkmaatschappijen zo hun eigen gewoontes hebben (althans hadden) is het hier even makkelijk om die namen te gebruiken. Overigens zie je aan de Côte d'Azur de naam Escota nog best wel terug naast het Vinci Autoroutes-logo. En mij staan nog wat antieke borden bij met de lange tekst
Autoroutes de l'Esterel et du Côte d'Azur, maar daar vind ik met Streetview zo snel geen voorbeelden van, dus misschien zijn dat herinneringen van wat langer geleden ipv mijn transfers van en naar het vliegveld van Nice afgelopen maart.
Vinny schreef:Wat je wel in Frankrijk vaak ziet is dat regio's die het economisch slechter doen ook worden verwaarloosd in infrastructuur. Voor wegen die in het beheer zijn van de landelijke overheid vind ik dat een blamage.
Uiteindelijk worden die DIRs ook behoorlijk beknot hoor. Voor beheer van wegen in handen van de staat wordt al heel lang geen vetpot gecreëerd. De decentralisatieronde van 2006 was daarbij natuurlijk een grote ronde om kosten op nationaal niveau te verleggen naar de departementen, maar het is niet zo dat dat het leven van de DIRs zoveel makkelijker is geworden sindsdien. Financieel niet, althans. In een rijk land als Frankrijk voelt dat natuurlijk als een blamage. Maar als je die wilt voorkomen is het óf nog meer lenen in een land dat de euro-begrotingsnormen al min of meer permanent tart óf nog verder ombuigen ten opzichte van de bekende sociale heilige huisjes. De gedachte om dan de borden maar een beetje verder te laten afbladderen is niet uniek Frans te noemen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 07 jun 2017, 13:28

Chris schreef:ASF bestaat volgens mij niet echt meer als merknaam. In de communicatie is het allemaal VINCI Autoroutes. Als concessie en dochtermaatschappij bestaat het in de boeken nog wel. Net zoals Escota en Cofiroute.
Op de aires zie je dat nog wel, en de mobiele vans bezitten ook nog de aparte namen. Ook op m'n bip&go factuur zie ik die namen nog voorbij komen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » wo 07 jun 2017, 19:50

Pino schreef:De gedachte om dan de borden maar een beetje verder te laten afbladderen is niet uniek Frans te noemen.
Er is wat mij betreft niet persé heel veel mis met oude borden, maar wel met onleesbare borden en met verzorgingsplaatsen die er meer uitzien als een openbare vuilnisbelt dan met een parkeerplaats. Dat soort zaken komt in Frankrijk net te veel voor: maatschappelijke verwaarlozing noem ik dat.
SPOILER: TOON

Sarcasmemodus aan:
Misschien moeten de vakbonden eens ophouden met moeilijk doen, en er een regel komen dat naast een 36-urige werkweek, werknemers 4 uur per week bewegwijzeringspanelen moeten opknappen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Wesso » do 27 jul 2017, 17:35

Op de A10 bij Palaiseau (niet ver van Parijs) lijkt nog wat oude meuk te hangen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » do 27 jul 2017, 18:04

^^ Dat zal de originele bewegwijzering nog zijn. Die is nu 45 jaar oud. Sowieso hangt op dat deel van de A10 nog het nodige oude spul.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Willem » vr 28 jul 2017, 22:09

Twee weken geleden ben ik daar nog langs gereden, maar toen werd op deze plek aan de weg gewerkt, precies ter hoogte van de afslag naar Massy en nog een stukje ervoor. Er hingen alleen tijdelijke gele borden, dus vermoedelijk is dit bord eerder deze zomer/voorjaar aan zijn einde gekomen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 jul 2017, 23:57

Helaas... Nou ja, gelukkig is er in de regio Parijs nog wel meer oude bewegwijzering uit begin jaren '70 te vinden.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Hensepens » zo 30 jul 2017, 11:38

Chris schreef:ASF bestaat volgens mij niet echt meer als merknaam. In de communicatie is het allemaal VINCI Autoroutes. Als concessie en dochtermaatschappij bestaat het in de boeken nog wel. Net zoals Escota en Cofiroute.
Inderdaad er wordt meer en meer de naam Vinci gebruikt. Maar nog steeds onderin op de norden bjj de aires bijvoorbeeld een verwijzing naar ASF. Wellicht is dat nog iets juridisch.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Chrysa » wo 16 aug 2017, 1:36

Geen idee of deze al bekend is, maar kwam dit vanochtend tegen in Tourcoing:
Afbeelding

https://www.google.nl/maps/@50.7455427, ... 6656?hl=en

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 aug 2017, 8:30

Deze wegwijzer met Kortrikj is hier op het forum al een paar keer voorbijgekomen. ;)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 16 aug 2017, 8:48

Wat me ook opvalt zijn "Oostende", "Menen" en "Gent". Je zou toch Ostende of Gand verwachten. Is trouwens een wegwijzer "stijl 1982".

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Willem » wo 16 aug 2017, 9:15

^^ Consequent is het niet, want bij Kortrijk staat er wel Courtrai achter.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 16 aug 2017, 9:57

Het gebeurt nog wel dat men in Frankrijk doelen in de taal van het land aangeeft, maar het is toch zeldzaam. Uiteraard vind je die altijd rond de grenzen.

Zoals deze op de A8 net voorbij de afrit naar Menton op weg naar Italië:
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » wo 16 aug 2017, 10:01

^^ Dat is echt een zeldzame, met zelfs Pedaggio in het Italiaans. Maar dat is dan ook zo ongeveer het laatste bord voor de grens en je zult hier onvermijdelijk Italië in gaan. Het Franse systeem vergt hoe dan ook niet dat je alles vertaald is. De regel is dat exoniem staat bewegwijzerd en dat endoniem wordt toegevoegd waar daarvoor ruimte bestaat én de dubbele vermelding waarde toevoegt. Kleine verschillen, zoals Barcelone/Barcelona, worden daarbij geacht geen waarde toe te voegen. Hier wordt dat 'toegevoegde waarde' criterium omgekeerd, in de zin dat men begint met de endoniemen en dan kijkt in hoeverre de exoniemen waarde toevoegen. Dat is echter eerder de Duitse regel, en in strijd met de Franse.

De keuze die binnen dat principe is gemaakt kan ik dan wel volgen. Ostende en Menin zijn maar één letter verschil ten opzichte van de bewegwijzerde endoniemen. Gent/Gand ligt alweer wat verder uit elkaar, maar woordbeeld is gelijk en in deze streek zal Gent bekend genoeg zijn. Omdat je op OWN ziet, acht men de noodzaak om een exoniem toe te voegen voor Fransen van verder weg kennelijk beperkt. Resteert Kortrijk/Courtrai, wat echt verschillende woordbeelden zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 aug 2017, 10:04

Misschien een historisch relict. Dat stukje vanaf Roquebrune tot de grens is aangelegd tegelijk met het aansluitende Italiaanse deel, en de Italiaanse tol die je vanaf Ventimiglia betaalt is ook voor dat gedeelte (al kun je tussen Roquebrune en Menton tolvrij rijden). Vermoedelijk dat hier in het verleden ook al wat wegwijzers in het Italiaans stonden.

Bij de toeritten Roquebrune en Menton staan ook nog steeds de Italiaanse borden die aangeven dat je een tolweg oprijdt, met Italiaanse borden :G1:.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 16 aug 2017, 10:35

Verderop staat deze (gedeeltelijk) tweetalige wegwijzer:

Afbeelding
A8-90 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 16 aug 2017, 10:37

Klopt die staat tussen de oprit Roquebrune (58) en de afrit Menton (59).

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door nickdh » wo 16 aug 2017, 14:58

Chrysa schreef:Geen idee of deze al bekend is, maar kwam dit vanochtend tegen in Tourcoing:
Afbeelding

https://www.google.nl/maps/@50.7455427, ... 6656?hl=en
Afgezien van Kortrikj vind ik het vreemd dat men hier voor Oostende kiest ipv Brugge of Roeselare.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Chrysa » wo 16 aug 2017, 15:25

Coen Tunnel schreef:Deze wegwijzer met Kortrikj is hier op het forum al een paar keer voorbijgekomen. ;)
Ik blijf me toch verbazen over waar iedereen op dit forum al geweest is. :emo:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 aug 2017, 17:24

nickdh schreef:Afgezien van Kortrikj vind ik het vreemd dat men hier voor Oostende kiest ipv Brugge of Roeselare.
Ik vind het sowieso vreemd en Brugge of Roeselare zou het niet beter maken. Al die doelen zijn sneller te bereiken over de E17 en E403 via :KP: Aalbeke.

Alleen Ieper zou als Belgisch doel (naast Menen uiteraard) enige zin hebben.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 16 aug 2017, 17:42

Stel nu dat dit bord er staat sinds 1982, maakt het dan iets uit voor wegen die dan nog niet bestonden?

EDIT:

Als je de weg even volgt tot over de A22 dan kom je al snel op wel heel kleine routes uit, dus ik weet niet echt welke route je zou moeten volgen om Oostende te bereiken. Het helpt uiteraard niet dat de borden verderop allemaal een stuk moderner zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » wo 16 aug 2017, 17:47

Als je rechtdoor gaat, wordt alleen Menen continue gehouden. Als Menin overigens, dus conform huidige Franse exoniemenregel. Zodra je dan België inrijdt, komt inderdaad Roeselare erbij. De gedachte dat dit een bord is uit een tijd dat de E403 er nog niet lag is zeker niet vreemd, maar dit bord is in de stijl die in 1982 werd ingevoerd terwijl Tourcoing-Roeselare al sinds 1977 autosnelweg is. Dat kan dus niet. Zou natuurlijk wel een geval kunnen zijn dat men voor het bord uit de jaren '80 zonder nadenken de doelen heeft overgenomen van een ouder bord, dat wél dateert van voor opening van de E403.

De verwijzing Oostende lijkt mij een verwijzing naar de route Menen-Roeselare-Torhout-Oostende. Dat was toen aan de Belgische kant één wegnummer, N63. Dat maakt van Oostende ook een wat logischer einddoel dan Brugge, wat einddoel van de huidige Belgische N32 zou zijn. In een nog verder verleden had je Route Imperiale 18 van Parijs naar Lille en Oostende. Zelfs de Franse RN17 werd in 1824 nog beschreven als "de Paris à Lille et à Ostende". En die route liep vlakbij dit bord: niet langs het bord, maar als je rechtdoor rijdt kom je er na een past kilometer op uit. Dat is de huidige D617.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » wo 16 aug 2017, 22:04

Pino schreef:. Dat is echter eerder de Duitse regel, en in strijd met de Franse.
Dat lijkt me een generalisatie die niet terecht is:
Afbeelding

Lange tijd was het de gewoonte in Duitsland en in Frankrijk om alleen de Duitstalige resp. Franstalige naam weer te geven en het endoniem tussen haakjes als er verwarring over kon ontstaan. Dat is wat gaan schuiven en in beide landen wordt tegenwoordig (op nieuwe borden) in principe het endoniem vermeld, met het exoniem tussen haakjes (of niet). Maar het is wel sterk afhankelijk van de wegbeheerder in kwestie heb ik de indruk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie