[F] bewegwijzering in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » wo 11 nov 2020, 20:55

https://goo.gl/maps/2PJqFWCxfH4UELJi8

Zoek de 10 verschillen :)

Het mottobordje wat op de Google SV uitsnede staat: 'U verlaat de autosnelweg, pas uw snelheid aan" is ook wel bijzonder. Beetje belerend :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 11 nov 2020, 21:12

^^ Bijzonder mottobord inderdaad. Misschien geïnspireerd door de knooppunt-achtige afrit, waarbij ook de kruisende weg 2x2 is (ooit sloeg verkeer richting Strasbourg hier af). Dat mensen het dan toch even dreigden te vergeten dat die N33 misschien 2x2 was, maar in de verste verte geen snelweg?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 11 nov 2020, 21:30

^^ Toch fijn dat er ook dusdanig ver ontwikkelde landen zijn waar in dit soort situaties er niet zo’n naadloze overgang zou zijn, maar waar bovenaan de afrit gewoon slecht afgestelde verkeerslichten zouden staan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 11 nov 2020, 21:37

^^ Dat noemen we dan ontwikkelder dan onze buurlanden, want dankzij Duurzaam Veilig weet je gewoon altijd wat je kunt verwachten. Wij bouwen gewoon een complete weg af omdat er één erftoegang aan zit; de Fransen volstaan met een bordje.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 11 nov 2020, 22:23

^^ Nah, Fransen leggen gewoon een hoop illegale snelheidsdrempels aan waar ze dan achteraf schadevergoedingen en juridische kosten voor moeten uitgeven om ze dan alsnog weer af te breken. Dat is uiteraard geen geldverspilling.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 22 dec 2020, 13:51

Voor het overzicht ook maar hier: de nieuwe Franse bebording en bijbehorende principes voor high occupancy rijstroken en/of rijstroken beschikbaar voor speciale andere doelgroepen. Ze hebben de Amerikaanse HOV-ruit naar Europa geïmporteerd.

https://www.legifrance.gouv.fr/download ... /JOE_TEXTE

Allan C
dorpsstraat

Bericht door Allan C » ma 28 dec 2020, 0:12

Alle nieuw bewegwijzering van 'Corridor de sécurité' op A11. Er is 3 opeenvolgende panelen voor 3 fasen 1°) Je ralentis ; 2°) Je m'éloigne ; en vervolgens 3°) Je change de voie si possible

Afbeelding

Article: https://radio.vinci-autoroutes.com/arti ... rite--3871

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » di 05 jan 2021, 1:23

^^

Merci/dank voor de informatie, Allan C. :geenlach:

Bonne année! Est-ce que tu considères d'apprendre le néerlandais :vlag-nl: en 2021?
Gelukkig nieuwjaar! Overweeg je om in 2021 Nederlands :vlag-nl: te leren?

Je rigole? Eh ben, oui et non. Je demande ça parce-que je crois que ces traductions robotisés ne fonctionnent pas bien, car le résultat revient à chacque fois à faire au moins quelques erreurs de grammaire, jusqu'à publier des textes tout-à-fait non-compréhensibles pour les Néerlandais dans ce forum, y compris ces quelques amis :vlag-be: Flamands. Ne serait-il plus facile de se servir de la langue internationale, l'anglais? :idea:

Maak ik een grapje? Nou, ja en nee. Ik vraag dat, omdat ik denk dat die geautomatiseerde vertalingen niet goed werken, aangezien het resultaat telkens neerkomt op minstens enkele grammaticafouten maken, tot aan het publiceren van teksten die volledig onbegrijpelijk zijn voor de Nederlanders op dit forum, die paar Vlaamse :vlag-be: vrienden inbegrepen. Zou het niet makkelijker zijn om gewoon de internationale taal Engels te gebruiken? :idea:

1er panneau/1e bord: 'Je ralentis' betekent 'ik vertraag' (Vlaams) of 'Ik verminder snelheid' (in Nederland)
2ième panneau/2e bord: 'Je m'éloigne' betekent 'Ik neem afstand' (dus ik rijd links op mijn rijstrook)
3ième panneau/3e bord: 'Je change de voie si possible' betekent 'Ik wissel van rijstrook, indien mogelijk'

Vu que je n'ai reçu aucun paiement pour ma dernière traduction, je te souhaite dorénavant bon chance avec Google Translate! :2cents: :twisted:
Aangezien ik geen enkele betaling heb ontvangen voor mijn vorige vertaling wens ik je voortaan veel succes met Google Translate! :duck: :p
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » di 05 jan 2021, 1:43

Overigens bevat het artikel wat Allan C ons aanbeveelt wel degelijk zeer relevante informatie.
Radio Vinci Autoroutes 107,7FM schreef:
Depuis 2018, la loi impose de laisser un corridor de sécurité au niveau des personnes en intervention ou en difficulté sur les routes et autoroutes !
Sinds 2018 verplicht de Franse wet om een veiligheidspad vrij te laten ter hoogte van personen die langs de weg helpen bij incidenten, of daar met pech staan.
Dat deed ik al heel lang, vanuit gezond verstand, maar ik wist niet dat dit in Frankrijk sinds 2018 verplicht was.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 05 jan 2021, 9:08

^^ Het is geen heel bijzonder rijgedrag, nee. Al is het misschien nét niet iets wat je onder een algemene norm als art. 5 Wegenverkeerswet kunt schuiven. Feit is dat in Frankrijk veel eenzijdige aanrijdingen plaatsvinden met auto’s die stilstaan op de vluchtstrook of hulppersoneel. De concessionairs vestigen daar ook steeds de aandacht op en hebben kennelijk wat bepalingen in de Franse Wegcode weten te krijgen.

Ergens vraag ik me af of dit soort bepalingen het probleem echt oplossen. Veel van dit soort ongevallen lijken samen te hangen met vermoeidheid of op andere manieren niet opletten. In Duitsland rijden dat soort lui dan op een file in, in de Franse provincie leidt het tot dit soort ongevallen. Maar als je de gevaarlijke situatie niet ziet, kun je er ook niet op acteren en dus voorkom je de aanrijding niet. Dan is het meer een strafbepaling geworden om harder op te kunnen treden tegen de chauffeurs in kwestie.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 05 jan 2021, 9:31

Volgens mij is het in de VS wel verplicht om de meest rechtse rijstrook te verlaten als er een voertuig op de vluchtstrook staat. Op zich geen verkeerde regel. In Nederland schieten we te vaak weer door, door over een onredelijke afstand de strook af te kruisen :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 05 jan 2021, 9:42

De Noord-Amerikaanse regel is slow down, move over, of slow down OR move over. Slow down wordt meestal gezien als minimaal 20 mph onder de limiet. De exacte regels verschillen per staat en provincie.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 05 jan 2021, 10:35

Wouter N14 schreef: di 05 jan 2021, 9:31 Volgens mij is het in de VS wel verplicht om de meest rechtse rijstrook te verlaten als er een voertuig op de vluchtstrook staat. Op zich geen verkeerde regel. In Nederland schieten we te vaak weer door, door over een onredelijke afstand de strook af te kruisen :roll:
Daarom bestaat hier de ruimte om drie keer onder een rood kruis door te rijden zonder dat het echt gevaar oplevert. En we weten uit ervaring dat er altijd mensen onder dat rode kruis doorrijden en het pas later zien dat ze weg moeten. Dus of die onredelijke afstand afkruisen nu echt zo onredelijk is of een gepaste veiligheidsmarge? Signalering legt ons feitelijk een 'slow down AND move over' op. Als je er zo over nadenkt, is het ergens apart dat dat niet als een algemenere regel is opgelegd, behalve dan via art. 5 WVW.

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » di 05 jan 2021, 13:29

^^

Bij sommige mensen vraag ik me echt af waarom ze eigenlijk zelf auto willen rijden en niet met de bus gaan... :facepalm:

Voorbeeld: Er staat ergens in Nederland een vrachtauto met een klapband aan de linkerzijde op de vluchtstrook.
Als de signalering eenmaal goed werkt, dan komt de weggebruiker eerst een snelheidsbeperking tegen: :DVM90F:
Daarna komt voor het rode kruis eerst nog een knipperende pijl en gaat de snelheid verder omlaag :DVM70F: :DVMPL:
Pas na twee portalen komt het verkeer op de rechterrijstrook een rood kruis tegen: :DVM70: :DVMXF:

Als je twee portalen lang die knipperende lampjes niet ziet, doe je telefoon weg, ga naar de oogarts of verkoop je auto!!! :booooos:

Nu terug naar Frankrijk: Er staan daar natuurlijk niet overal portalen met signalering, dus het busje van de wegbeheerder met de knipperlichten is het eerste wat je tegenkomt. Om dat op tijd te zien moet je wat verder vooruit kijken, maar dat moest je toch al, als je 130 km/u rijdt, want anders ga je die snelheid niet lang overleven zonder ongelukken. Toen ik nog niet door valse concurrentie van de vrachtwagen was verdreven kwam ik dagelijks voertuigen met pech tegen. Ik gebruikte altijd mijn alarmlichten en ging midden op 2 rijstroken rijden als het maar even mogelijk was.

Als de linkerrijstrook bezet was, kon ik niet zo ver uitwijken, maar ik pikte rustig een halve meter van de linkerrrijstrook weg van een inhalende auto. :PP:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 05 jan 2021, 13:58

MotelMioveni schreef: di 05 jan 2021, 13:29 Bij sommige mensen vraag ik me echt af waarom ze eigenlijk zelf auto willen rijden en niet met de bus gaan...
Eens hoor. Gelukkig praat je over een behoorlijk kleine groep die die vooraankondigingen en het eerste kruis mist, maar als je per dag voor een paarduizend man een rijstrook moet wegkruisen, weet je dus ook dat er altijd wel een paar man het eerste kruis missen. Gelukkig is de groep die daarna ook nog het tweede kruist mist nóg kleiner, en zo komt het bij gebruik van signalering maar zeer zelden tot ongevallen. In Frankrijk werkt het slechter omdat vooraankondigingen ontbreken en het lagere aantal weggebruikers daar duidelijk niet voor compenseert. De facepalm is volkomen terecht, maar de incidenten krijg je er binnen deze wet van de grote getallen helaas niet mee weg. Door heel Frankrijk signalering gaan plaatsen is geen optie. Men probeert nu met Waze-alerts wel een andere soort vooraankondiging te geven, maar uiteindelijk zullen we moeten wachten op automatisch rijden ...

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » di 05 jan 2021, 14:23

^^

Automatisch rijden? Waarom dan, Pino? Er bestaan al voertuigen genoeg die de rijtaak van de reiziger overnemen: bus, meto, tram en trein, om maar eens wat voorbeelden te noemen. Daar zouden mensen zoals ik hun geld mee kunnen verdienen... ;)

Geef een jongere van 21 een stratenboekje en laat hem of haar een route door de stad uitstippelen. Hoeveel van de jongelui krijgen dat nog voor elkaar, denk je? Nee, mensen die niet zelf willen nadenken, die moeten gewoon niet aan het verkeer deelnemen! :wall:

Gevolg van al die verplichte nieuwe hulpmiddelen in de auto is dat ik, als MotelMioveni ooit naar de schroot moet, straks geen andere auto meer kan betalen, zelfs niet tweedehands, laat staan iets wat groot genoeg is om in te slapen. :sadley:

Er is straks geen vrije keuze meer, hè? De EU wurgt ons die technische snufjes door de strot, onder het mom van veiligheid. Hoe meer rijtaakondersteuning er is, hoe luier de bestuurders worden, dus het verkeer wordt er juist onveiliger van! :pukey:

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » di 05 jan 2021, 14:46

Oh, ik moet jullie trouwens iets bekennen: Ik ben één keer onder een rood kruis doorgereden en onmiddellijk daarna uitgeweken. :oops:

Ik heb me een half uur lang afgevraagd hoe dat nou mogelijk was, want ik had immers goed opgelet. Foei toch, een rood kruis negeren, dat kon ik me als beroepschauffeur toch echt niet permitteren! Mijn conclusie was dat het incident, wat ik evengoed ruim ontweken heb, net pas was gemeld en dat ergens in een centrale van Rijkswaterstaat net de kruisen werden aangezet, zodat ik geen voorwaarschuwing gezien had. Tja, soms kun je er ook niets aan doen als je wat laat reageert. :dontknow:

Op de E17 tussen Antwerpen en Kortrijk, in België, ben ik met mijn vrachtwagen wel eens vanaf de middelste rijstrook een meter op de linkerrijstrook beland, omdat de vrachtwagen die ik aan het inhalen was de helft van mijn rijstrook inpikte, om een onfortuinlijke collega op de vluchtstrook te ontwijken, die zo onvoorzichtig was om op links een wiel te gaan verwisselen. Ik heb heel vaak dat soort onvoorzichtige types (die liever hun leven wagen dan de bandengarage te betalen) moeten doorbellen aan de autoriteiten. :facepalm:

Op de volgende parkeerplaats bonkte de geschrokken automobilist op mijn deur, want hij vond dat ik een poging had gedaan om hem dood te rijden. De vrachtauto met pech op de vluchtstrook had hij niet gezien. Hoog zitten helpt dan wel, als mensen heel agressief tegen je deur staan te beuken, omdat ze boos zijn. Ik antwoordde "Awel, menneke t'as spejtih da'k u hem doen schrekke, moar der stond der 'ne camion op de pechstrook en we kosten denne Pool toch nie'platrejd'n, of wa' wilde nu van mej?" :nothanks:

Altijd grappig ook om te zien hoe Vlamingen schrikken als je hun taal spreekt, ondanks gele nummerplaten... Hij droop af! :lol:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 05 jan 2021, 14:52

:offtopic:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » di 05 jan 2021, 15:53

Even niet opletten... Ik bied jullie mijn nederige excuses aan. Zodra de horeca weer open is, zal ik wel een bar zoeken waar ze mijn verhalen wel graag horen, ook als ze telkens over een ander onderwerp gaan. Een andere moderator heeft mij zojuist ook al beleefd gevraagd bij het onderwerp te blijven en daar had hij gelijk in. :surrender:

Goed, terug naar het onderwerp: Wat is de laatste keer dat jullie in Frankrijk een betonnen wegwijzer hebben gezien, met zo'n emaille plaat erop, uit de tijd dat Michelin nog goede kaarten maakte en we onze auto's nog zelf repareerden? Wie weet er nog een paar mooie antieke wegwijzers te staan in Frankrijk die nog niet gestolen of verwijderd zijn? :dyn_hyp:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 05 jan 2021, 16:26

^^ deze, in Le Rozier. Sowieso absolute aanrader, die omgeving daar. https://goo.gl/maps/zQX4bcXxxnzPDdoYA

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 05 jan 2021, 17:12

MotelMioveni schreef: di 05 jan 2021, 15:53 Even niet opletten... Ik bied jullie mijn nederige excuses aan. Zodra de horeca weer open is, zal ik wel een bar zoeken waar ze mijn verhalen wel graag horen, ook als ze telkens over een ander onderwerp gaan. Een andere moderator heeft mij zojuist ook al beleefd gevraagd bij het onderwerp te blijven en daar had hij gelijk in. :surrender:

Goed, terug naar het onderwerp: Wat is de laatste keer dat jullie in Frankrijk een betonnen wegwijzer hebben gezien, met zo'n emaille plaat erop, uit de tijd dat Michelin nog goede kaarten maakte en we onze auto's nog zelf repareerden? Wie weet er nog een paar mooie antieke wegwijzers te staan in Frankrijk die nog niet gestolen of verwijderd zijn? :dyn_hyp:
Voor antieke wegwijzers moet je hier zijn:
https://www.facebook.com/groups/signalisationmichelin/
https://www.facebook.com/groups/162688850885987/

De ene is voor de Michelinborden, de andere voor de oude metalen en er is er nog eentje voor de jaren 70-80 lichtbakken hier:
https://www.facebook.com/groups/334267734043483/

Ben lid van alle 3 en je zou je verbazen hoeveel er van die Michelinborden nog overblijven, ook al zijn het er ieder jaar minder, ik maak er wel een sport van om er iedere zomervakantie enkele te spotten en vast te leggen op film...wel jpeg. Ik heb er toch wel een paar tientallen weten te pakken zo, vaak met wat voorkennis, maar soms ook zie ik er één passeren en heb ik geen gelegenheid om te stoppen, dus dan ook geen foto.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 feb 2021, 0:08

Een fraai plaatje van wat nu de A6a bij de Porte de Gentilly bij Parijs is (via Twitter Mémoire2Ville):

Afbeelding

De kerk links is de Sacré-Cœur de Gentilly.

Dezelfde locatie tegenwoordig in Google Streetview: https://www.google.nl/maps/@48.8142025, ... 384!8i8192

Hier in de verdiepte ligging lagen blijkbaar ooit drie rijstroken. Dat is nu ook nauwelijks meer voor te stellen...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 03 feb 2021, 7:20

^^ een rijstrook is afgezet met paaltjes, maar ze liggen er in feite nog alledrie

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 feb 2021, 11:53

^^ Dat klopt, maar het lijkt vrij smal om hier drie rijstroken naast elkaar te hebben met nauwelijks uitwijkruimte.

Goed, die foto is van zo'n zestig jaar geleden, dat was ook een andere tijd. :)

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » wo 03 feb 2021, 13:11

^^ en weer te zien dat onderhoud geen hoge prio heeft...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 03 feb 2021, 14:18

paolie schreef: wo 03 feb 2021, 7:20 ^^ een rijstrook is afgezet met paaltjes, maar ze liggen er in feite nog alledrie
In de tunnel lijkt die rijstrook uit een tak te komen die niet meer in gebruik is. Ik vraag mij af waar die vandaan komt. Net zoals op de foto ook nog een ingang te zien is de andere richting op die ook dichtgemaakt is tegenwoordig.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 03 feb 2021, 14:34

Misschien dat er net als bij de A1, A3 en A4 een doorgaande verbinding direct Parijs in was?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 03 feb 2021, 15:55

captain007 schreef: wo 03 feb 2021, 14:18
paolie schreef: wo 03 feb 2021, 7:20 ^^ een rijstrook is afgezet met paaltjes, maar ze liggen er in feite nog alledrie
In de tunnel lijkt die rijstrook uit een tak te komen die niet meer in gebruik is. Ik vraag mij af waar die vandaan komt. Net zoals op de foto ook nog een ingang te zien is de andere richting op die ook dichtgemaakt is tegenwoordig.
Ik denk een kort vlechtwerkje met de Porte de Gentilly.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 03 feb 2021, 16:43

Op de oude foto is toch ook niet echt een afrit naar die geheimzinnige tunnel? Het lijkt wel als een soort diensttunnel bedoeld te zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 03 feb 2021, 16:54

^^ In de andere buis zit dus ook nog een vreemde aftakking.