Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Snelwegfreak » vr 23 nov 2012, 15:50

Hallo allemaal! Ik ben benieuwd wat jullie vinden. Welk bewegwijzeringssysteem ter wereld is het beste? Noem graag per soort bord (vooraankondiging afrit, uitsmijter, rechtdoorborden, UIT-borden, OWN etc. etc. etc.) het land welke volgens jou het beste is! Graag ook het favoriete lettertype erbij en de achtergrondkleur van de borden. Ik ben van plan om de ultieme bewegwijzering aller tijden te ontwerpen :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Pino » vr 23 nov 2012, 15:53

^^ Sorry, dat ultieme bewegwijzeringssysteem heb ik al ontworpen op basis van andere stelsels. Alleen jammer dat velen dat niet met me eens zijn 8-)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Snelwegfreak » vr 23 nov 2012, 15:57

Hahaha, fijn dat je zo bescheiden bent ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door mhkamp » vr 23 nov 2012, 16:34

Wat is de definitie van? Aan elk bewegwijzeringssysteem mankeert wel wat.

We hebben ooit wel de Slechste bewegwijzering van de EU gehad en de Mooiste bewegwijzering van de EU gehad.

Trek hieruit je conclusies wat EU betreft.

EDIT: Ik neem aan dat er weinig mensen zijn die de wereld rondgereisd hebben. Bewegwijzering is niet iets wat je van foto's moet halen, maar in de praktijk gezien moet hebben. Dus een oordeel over een bepaald land kan je naar mijn mening niet zo 1-2-3 maken.
Laatst gewijzigd door mhkamp op vr 23 nov 2012, 18:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Snelwegfreak » vr 23 nov 2012, 16:35

Ik zoek per bord de beste, zoas jullie dat vinden. Dus welke bordvolgordes? Op welke afstanden? Welke soort (gewone NBA-aankondiging, vorkbord etc.)? Kleuren? Lettertype? Soort bies?
Enne gojje mins blieft altied leave.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door waldo79 » vr 23 nov 2012, 17:04

Veel te ingewikkeld om een oordeel over te vellen. Ik kijk helemaal niet zo diepgravend naar bewegwijzering.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Chris » vr 23 nov 2012, 17:06

Ik ook niet. Ik kan geen "beste" aanwijzen, maar er zijn eigenlijk wel erg veel landen met significante gebreken aan de bewegwijzering, en die liggen zeker niet alleen in de derde wereld...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Palance » vr 23 nov 2012, 18:09

mhkamp schreef:Bewegwijzering is niet iets wat je van foto's moet halen, maar in de praktijk gezien moet hebben. Dus een oordeel over een bepaald land kan je naar mijn mening niet zo 1-2-3 maken.
Mee eens. Foto's zeggen bar weinig en de praktijk is vaak totaal anders.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Snelwegfreak » vr 23 nov 2012, 18:15

Mm... I guess you guys are right.. Deze draad kan zo goed als kansloos bestempeld worden, helaas.
Enne gojje mins blieft altied leave.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door nederland24 » vr 23 nov 2012, 21:02

In principe zou Nederland het beste systeem moeten hebben, mits ik het heb bedacht. :lol:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door mhkamp » vr 23 nov 2012, 21:09

Nederland had ooit het beste systeem. Nu dat NBA er is, samen met die walgelijke serviceborden en belabberde continuïteit qua doelen, Nederland behoorlijk gezakt in mijn lijst.

EDIT 21:12: En dan heb ik het nog niet eens over Redisign gehad....
Laatst gewijzigd door mhkamp op vr 23 nov 2012, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Wouter N14 » vr 23 nov 2012, 21:10

^^ Een van de betere oké, maar het beste? Het wordt wel elk jaar minder ja.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Vinny » vr 23 nov 2012, 21:36

Je went natuurlijk ook aan bepaalde verschijnselen. Een Nederlander zal afstanden op portaalborden heel normaal vinden, waar een buitenlander dat wellicht onoverzichtelijke rotzooi vindt. Eén van de reden dat ik geen "Duitsland-o-fiel" ben op het gebied van bewegwijzering is omdat ik vind dat ze veel te snel naar Engschrift grijpen en ook hun vorkborden veel te vol stouwen met informatie. Het land heeft natuurlijk wel een paar belangrijke pluspunten die ik elders in Europa heel veel fout zie gaan: namelijk op snelwegen overwegend één kleur gebruiken (ja dat doen ze dus ook niet altijd en dan gaat het dus ook mis) en een behoorlijke consistentie in hun benadering: je zult niet gauw bij knooppunt y iets wezenlijk anders aantreffen dan bij knooppunt z. Iets dat in Nederland sinds eind jaren '90 pijlsnel aan het achteruitgaan is.

Uiteindelijk denk ik dat heel veel landen wel iets goeds hebben in hun bewegwijzering en iets slechts, en wat bijvoorbeeld in landen als Italië en België het geval is, dat het systeem goed doordacht en theoretisch helder is, maar dat de uitvoering zwaar te wensen overlaat.

Zwitserland is overigens bij uitstek een land waar de bewegwijzering zo goed is dat je bijna niet kan verdwalen: maar dan moet je wel echt alle layout, kleurengebruik, wegnummeringsopsmuk en pijlpunten negeren en met lelijke lettertypes leren leven: Gewoon Luzern volgen als je dat ergens een keer tegenkomt en "wat er ook gebeurt": je komt er. :woop:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Willem » vr 23 nov 2012, 23:00

Belangrijkste punt bij bewegwijzering is de effectiviteit van het systeem. Is het duidelijk, eenvoudig en kun je door de borden te volgen snel op je bestemming komen? Dingen als kleurgebruik etc. zijn dan bijzaak.
In Zweden is de bewegwijzering wat dat betreft erg effectivitief, zij het dat je oogpijn van de lelijkheid krijgt. Italie is het schoolvoorbeeld van een nogal ineffectief systeem. De meeste landen zitten in het grijze middengebied: ieder land heeft zo zijn eigen dingetjes. Nederland was alles goed in orde, maar is nu hard naar het niveau Oostenrijk aan het afdalen.

Denemarken is erg goed: helder, overzichtelijk en geen onzinnige dingen op de borden. Wat mij betreft is dat het beste systeem. Tegelijk is dat systeem in Nederland veel moeilijker te kopieren, vanwege de veel complexere geografische situatie.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Mandelsoft » vr 23 nov 2012, 23:06

Om daar nog even op door te gaan: als het op snelwegbewegwijzering aankomt is het Deense systeem een oase van rust en overzichtelijkheid. Punt wel is dat ze te veel bestemmingen schrappen, waardoor je alleen maar op einddoelen rijdt.

Zwitserland heeft best prima snelwegbewegwijzering, maar de OWN bewegwijzering oogt dan weer chaotisch.

Zweden heeft niet echt mooie pijlen of lettertype, maar qua layout is het grotendeels overzichtelijk en doeltreffend.

Duitsland heeft qua stijl een strak en duidelijke bewegwijzering. Waar men wel aan kan werken is doelen schrappen, want soms staan wegwijzers gewoon te vol. Zelfs dan komen de vorkborden beter uit. Je kan trouwens ook moeilijk echt verdwalen in Duitsland.

En dan is er nog Noorwegen. Noorwegen heeft ook best goeie bewegwijzering. Het jammere is dat er in Noorwegen geen complexe situaties kent die deze bewegwijzering kunnen stress-testen.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 778
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Afrit13 » za 24 nov 2012, 22:08

Ik vind Duitsland en de Tsjechische HWN heel mooi. Goed leesbaar, niet inconsequent (meestal). Alleen kan bij Duitsland het aantal bestemmingen minder. In Tsjechië mogen de HWN borden wel zonder kapitalen.

Trouwens, gebruik alsjeblieft niet het Wayfinding font, volgens mr. Hermann het beste lettertype voor bewegwijzering. Ik vind het lelijk.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Groningen » zo 25 nov 2012, 10:26

Afrit13 schreef:Trouwens, gebruik alsjeblieft niet het Wayfinding font, volgens mr. Hermann het beste lettertype voor bewegwijzering. Ik vind het lelijk.
Tja, volgens meneer Unger is Uu het beste :duck:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Pino » zo 25 nov 2012, 10:35

Ik vind dat Duitsland de structurele fout maakt door op de snelweg met vorkborden te werken als er potentieel veel doelen op de borden komen. Hun vorkborden mogen dat superieur uitkomen in vergelijking met de vorkborden van andere landen, maar het blijft niet de juiste manier om die informatie over te dragen. Ik heb veel meer met de Italiaanse methode, waarin een vorkbord wordt gebruikt als aankondigingsbord (= één doel per richting), maar de borden met méér informatie als regelbord zullen worden uitgevoerd. Alleen jammer dat de Italianen dat principe vervolgens slecht uitwerken. De Denen en de Fransen gebruiken dat principe trouwens ook bij hun knooppunten; voor het overige kom je daar op de snelweg geen vorkborden tegen.

Al met al heb ik wel een paar ideeën waaraan het ideale systeem zou moeten voldoen.
0. Consistentie, consistentie en nog eens consistentie. Consistentie betekent niet alleen continuïteit, maar ook dat het (vaak onderbewuste) verwachtingspatroon van de weggebruiker wat zo ongeveer op de borden zal staan bewaarheid zal worden. Dat vergt dat iedere wegbeheerder zo ongeveer hetzelfde handelt en dat je niet landt in een woud van uitzonderingen op de herkenbare basisprincipes. Het is op dit punt dat we in Nederland, ondanks uitermate goede bedoelingen bij de ontwerpers van de nieuwe bewegwijzering, afzakken naar niveau Oostenrijk.
1. Kleuren: er bestaat een kleuronderscheid tussen snelweg/expresweg enerzijds en OWN anderzijds. Aan dat kleuronderscheid wordt ook zoveel mogelijk recht gedaan, dus als je op de snelweg een OWN-afrit nadert is dat ook te zien aan de kleurstelling van de afritborden. Anderzijds dient kleurenkermis natuurlijk zoveel mogelijk te worden vermeden. Tegen die achtergrond kan er bijvoorbeeld voor worden gekozen om op vorkborden een beetje te smokkelen qua kleuren.
2. Lettertype: Het lettertype is een goede balans tussen leesbaarheid en ruimtebeslag. Denk DIN Mittelschrift of RWS Dd. Geen kapitaalschrift, zij het dat het voor bepaalde soorten boodschappen wel kan worden gebruikt. Liever kapitaalschrift voor bijzondere boodschappen dan bijvoorbeeld cursief. Uiteraard alles in de juiste lettergrootte; geen Italiaans of Oostenrijks priegelwerk.
3. Lay-out: vorkborden op snelwegen / expreswegen alleen om een globaal overzicht te geven; niet om alle doelen van een afrit weer te geven. Regelborden inzetten wanneer het aantal doelen groter wordt.
4. Gepaste doelenkeuze: niet het Deense minimalisme, maar ook niet de Franse lijsten met doelen. In principe één hoofddoel per weg dat bij alle afritten / kruisingen wordt herhaald. Daarnaast extra doelen die op afstandenborden of belangrijke kruisingen / knooppunten worden herhaald. Terughoudendheid met het gebruik van symbolen. Hierbij hoort ook: de boodschap aanpassen aan de ter plaatse onbekende weggebruiker en niet al te veel proberen in te grijpen door mensen over routes te sturen waar je ze zelf liever niet hebt. Dat soort plannen kun je in het navigatie-tijdperk maar beter opgeven.
5. Goede scheiding van hoofd- en bijzaken: bijzaken verplaatst naar serviceborden en vergelijkbaar. Eventueel ook als ruiter. Ruiters worden verder zo min mogelijk gebruikt.
6. Wegnummers: duidelijk en consistent vermeld samen op de richtingborden. Wegnummers hebben een vaste plaats op het bord, duidelijk gescheiden van andere zaken waaronder met name afritnummers. Terughoudendheid in het vermelden van indirecte wegnummers.
7. Afritnummers: het maakt me niet uit of je ze naar de dichtstbijzijnde kilometerpaal nummert of ze een voor een laat oplopen; als je het maar doet en de nummers voldoende prominent op de afritborden laat terugkomen. Op het OWN bestaat meer ruimte voor afritnummers dan thans gebruikt wordt.
8. Gepaste interne verhoudingen: hieronder valt de bekende Pinofactor (verhouding tussen informatie en lege vlakken daaromheen), maar ook andere verhoudingen moeten in orde zijn. Doelen tegenover pijlen en wegnummers bijvoorbeeld. Dit zorgt voor rust op de borden waardoor de informatie op het bord optimaal naar voren komt.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 26 nov 2012, 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Mandelsoft » zo 25 nov 2012, 12:09

Nou, als ik het lijstje afga voor de door mij ontworpen Schellingse bewegwijzering, doet deze het best goed:
SPOILER: TOON

  • Gebruik van vorkborden: alléén bij knooppunten. Per richting beperkt tot één doel (vaak het hoofddoel).
  • Vermelding indirecte wegnummers:
    • Als het land voorkeur geeft aan nationale routenummering boven internationale routenummering, worden de indirecte international routes (in Europa de E-nummers) niet vermeldt. Anders: zie hoofdwegen.
    • Hoofdwegen op afstandenborden: max. 10 km voor beslissingspunt of laatste afrit voor beslissingspunt (als deze verder weg ligt dan 10 km). Zo veel mogelijk beperken tot één enkel indirect nummer. Indirecte nummers worden op afstandenborden altijd vòòr de bestemming via die route geplaatst, die allemaal onder de streep staan (deze verschijnt pas bij indirecte routenummering).
    • Hoofdwegen op reguliere HWN-bewegwijzering: Wegnummer wordt vòòr het doel geplaatst en boven de streep:
      Afbeelding

      In sommige gevallen staat het indirecte wegnummer tussen de andere wegnummers, wanneer:
      • deze weg voor een deel dubbelgenummerd is (zie A2/A67, A16/A58, A16/A59, A17/A59).
      • als er al een suggestie wordt gemaakt over de rijstrookindeling voor een situatie verderop. Vaak staan er dan ook de doelen via deze route boven het wegnummer:
        Afbeelding
    • Hoofdwegen op OWN-bewegwijzering: in groen vak met snelwegsymbool, max. 30 km van dichstbijzijnde aansluiting.
    • Secundaire wegen op OWN bewegwijzering: max 3 km van te voren
  • Afritnummers en internationale routenummers worden bij voorkeur als eerst geruiterd. Ring-aanduidingen worden altijd geruiterd:
    Afbeelding
  • Het aantal doelen wordt beperkt tot vier per rijrichting, bij voorkeur maar drie. Ik heb nog geen hard totaallimiet gedefiniëerd, maar dit zal rond de 8 bestemmingen liggen. Geen minimalisme: vaker een systeem "hoofddoel, netwerkdoel, volgende afrit"
  • Kleurgebruik is bij mijn bewegwijzering wel lichtelijk onduidelijk. Op het HWN zijn alle wegwijzers blauw, maar alle HWN-verwijzingen op het OWN zijn groen (op zijn Belgisch dus). In mijn eigen land ga ik dit niet veranderen, maar ik kan er voor zorgen dat de HWN bewegwijzering ook groen wordt.
  • Directe wegnummers staan bij bijna alle wegwijzers op de onderregel. Alleen bij diagramborden (zoals vorkborden) staan ze in het verlengde van de pijlpunt. Afstandsaanduidingen staan altijd op de onderregel.
  • Ik gebruik Clearview-5 voor de cijfers en Highway Gothic Series E voor de rest van de elementen. Engschrift is bij beide lettertypen mogelijk.
  • Pinofactor: Proppen dient te worden voorkomen. Genoeg ruimte wordt er aan de zijkanten overgehouden. In enkele gevallen als daar ruimte voor is staan er twee doelen op dezelfde regel om de hoogte te beperken:
    Afbeelding
Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Snelwegfreak » zo 25 nov 2012, 12:20

Dat is zeker goede bewegwijzering, maar ik vind het een beetje saai ontwerp. Beetje standaard.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Ds79m » zo 25 nov 2012, 12:30

Ik ben het op de meeste punten wel eens met het lijstje van Pino. Het enige belangrijke verschil, en daar zullen er dan wel niet veel het mee eens zijn, is dat ik de voorkeur geef aan bewegwijzering in hoofdletters in plaats van in kleine letters. In principe heb je op de bewegwijzering alleen korte namen, en dan gaat het om het woordbeeld, en dan vind ik TILBURG van op afstand makkelijker te lezen dan Tilburg, simpelweg omdat de letters groter zijn. Welk lettertype dat dan precies moet zijn, weet ik niet, dat interesseert me ook niet zo. Hoewel het me niet handig lijkt de bewegwijzering in Comic Sans te doen.

Verder zou ik willen toevoegen:

9. Geen politiek. Geen exoniemen op de bewegwijzering. Ook geen vertalingen tussen haakjes of serviceborden met vertalingen, maar gewoon 1 en dezelfde naam op elke plaats gebruiken. Schaf ook direct de E-nummers af. Het is een goedbedoeld systeem, maar het is helaas mislukt.

10. Rust op de bewegwijzering. Sowieso moet er natuurlijk niet te veel op 1 bord, maar zelfs op een simpel bord als het eerste bord dat Mandelsoft toont, merk je hoe gestippelde indirecte nummers en landenovaaltjes tot onrust leiden, zeker als het er meerdere worden. Als er dan al veel op een bord moet, dan is het in elk geval zaak om de hoofdzaken eruit te laten springen (bijvoorbeeld door wijken enzo cursief te maken of belangrijke bestemmingen groen te maken, zoals in Frankrijk).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Pino » zo 25 nov 2012, 12:35

Eens met je laatste twee punten. Als algemeen uitgangspunt zou ik willen hanteren dat, hoe rustiger je je borden in simpele situaties houdt, des te beter je de borden in gecompliceerde situaties zult kunnen vormgeven. Je hebt dan namelijk ruimte voor verhogingen, verbredingen en desnoods vormen van tingel-tangel. Ik denk dat dit ook de voornaamste reden is dat ik vind dat een weg maar met één soort wegnummer moet worden bewegwijzerd (E of A maakt me niet veel uit, maar geen E én A) en waarom ook ovaaltjes denk ik maar beter achterwege kunnen blijven. Dat zorgt voor teveel ballast wanneer het er echt op aan komt, terwijl een duidelijke doelenkeuze de richting meer dan voldoende duidelijk maakt.

Wat betreft kapitalen: er zitten verschillende omslagpunten in de leesbaarheid. Lange woorden tegenover korte woorden, dichtbij tegenover veraf. Fransen en Italianen die op het systeem van kapitalen zitten kun je niet vlug wegzetten als lui die het niet hebben begrepen. Maar mijn afweging slaat toch door naar wat we hier in Nederland doen.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 26 nov 2012, 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door frenkievee » zo 25 nov 2012, 12:38

Geen kapitalen gebruiken. Dat komt de leesbaarheid niet ten goede en komt schreeuwerig over.
Just my 2 cents....
met groet, Frank

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Vinny » zo 25 nov 2012, 12:39

Frankrijk en Italië hebben het ook wel makkelijk met hun korte hoofdsteden: PARIS en ROMA. In Nederland wordt het al wat lastiger met AMSTERDAM, maar je moet er toch niet aan denken dat regel 9 wordt doorgevoerd want dan krijg je dus gedrocht:
KRUNG THEP MAHA NAKHON op de wegwijzers, terwijl Bangkok in kleine letters door veruit het grootste deel van de bevolking makkelijker te lezen en beter thuis te brengen is...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Pino » zo 25 nov 2012, 12:57

^^ Het grootste deel van de Thaise bevolking gebruikt de vermelding in Latijns schrift niet, maar pakt de Thaise. Maar het punt is uiteraard wel valide. Ook buiten het gebied van hoofdsteden hebben ze in Italië en Frankrijk grote steden die lekker kort zijn. Milano, Torino, Napoli, Lyon, Nice, Lille. Bij Bordeaux en Marseille zit je alweer dichterbij het omslagpunt.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Beste bewegwijzeringssysteem ter wereld?

Bericht door Mandelsoft » zo 25 nov 2012, 13:02

Ds79m schreef:9. ... Schaf ook direct de E-nummers af. Het is een goedbedoeld systeem, maar het is helaas mislukt...
Doe ik dus niet. Ik zie het als een randvoorwaarde. Het maakt het wel wat moelijker, maar hè, 't is een uitdaging omdat mooi te krijgen ;) Een soortgelijke uitdaging ben ik aangegaan om Amerikaanse schildjes en windrichtingen te integreren in de bewegwijzeringsalternatief voor de USA:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Plaats reactie