[INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » zo 27 mar 2016, 19:30

verfmeer95 schreef:Dat snap ik, maar je bent hier ver genoeg van de A4 af om het weer een logisch doel te laten zijn. Het voelt in ieder geval minder absurd aan.
Dat "ver genoeg van de A4" houdt in dat je Lyon zou bewegwijzeren voor de inwoners van een paar dorpjes tussen Ivrea (waar het omslagpunt ligt tussen Fréjus en Mont Blanc, richting Lyon) en Aosta. Juist dat is absurd.

Linksom of rechtsom ligt de Mont Blanctunnel vooral op routes die noordwest-zuidoost verlopen. Tussen Italië en gebieden ten noordwesten daarvan. Oost-westroutes verlopen door de Fréjus; en hoe meer je naar het noorden gaat, des te sneller kom je op Gotthard of oostelijker overgangen uit. Als je op de A5 met lange-afstandsdoelen wilt werken, moeten die dat noordwest-zuidoost-karakter reflecteren. En dat doen de huidige doelen: Italië-in verschijnen doelen als Genova, Milano en Piacenza (het punt waar je op de A1 uitkomt). Italië-uit zou je met Lyon een doel in de verkeerde hoofdrichting aangeven en zijn Genève en Parijs de enige doelen die je nog met enig fatsoen kunt aangeven in de leegte tussen de Mont Blanctunnel en de eindbestemmingen verder noordwestelijk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 mar 2016, 7:24

verfmeer95 schreef:^^ Dat snap ik, maar je bent hier ver genoeg van de A4 af om het weer een logisch doel te laten zijn. Het voelt in ieder geval minder absurd aan.
En wat geef je dan komende vanaf de A4 als doel aan voor de afslaande richting? Alleen Genève? Dat geeft ook niet aan dat dit een belangrijke doorgaande route naar Frankrijk is.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door verfmeer95 » ma 28 mar 2016, 11:28

^^ Pino schreef:
Pino schreef:710 kilometer naar Parijs. De hoogste afstandswaarde van Italië die nog continue wordt gehouden.
Daarmee ging ik ervan uit dat op de borden daarvoor geen Parijs staat. Wat er wel staat zou ik niet weten, maar Parijs iig niet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » ma 28 mar 2016, 11:49

^^ Het staat er nu niet inderdaad. Evenmin als overigens het Lyon dat wel terugkomt op de afstandenborden stroomopwaarts op de A4. Maar dat hangt allemaal mede samen met gebreken in het Italiaanse systeem, dus wie zegt dat het allemaal beter kan, moet feitelijk het hele geleidingsplan opnieuw doen.

Anyway, wat er staat is het volgende:
^ Frejus, Torino
> Ivrea, Aosta, Monte Bianco, Gran San Bernardo
< Genova, Alessandria

Ik denk dat het in deze fase nog wel best is om primair te verwijzen naar de tunnels en niet naar achterliggende steden. Zelfs dichterbij de tunnels zou dat verdedigbaar zijn, maar men koos nu eenmaal voor iets anders. Hoofdzaak blijft voor mij dat, ook zonder "conflict" op het knooppunt tussen de A4 en de A4/A5, Lyon gewoon geen zinnig doel is op de Mont Blanc-route als hoofdroute in noordwestelijke richting. De tunnel is in zekere zin aangelegd voor verkeer op de as Milaan-Parijs (feitelijke vervanging van de oude Simplon-route; in Torino moest men tot in de jaren '70 zeuren om de Frejus-tunnel te krijgen). Dus je zegt niet iets heel raars door dat beestje bij naam te noemen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 okt 2016, 11:51

Kan verwijderd worden.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op zo 16 okt 2016, 1:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Chris » ma 03 okt 2016, 15:08

Op de AP-15 en A-15 in Spanje staan enkele afstandsborden met Parijs.

Dit was de zuidelijkste die ik tegenkwam, op de AP-15 tussen Pamplona en Irurtzun.
Afbeelding
AP-15 Paris sign by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » ma 03 okt 2016, 15:21

^^ Alleen maar doelen in Frankrijk. Op zo'n afstand van de grens moet dat toch ook wel een unicum zijn. Maar hier staat vast even stroomopwaarts een bord met uitsluitend doelen vóór de grens?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Chris » ma 03 okt 2016, 15:23

Ja, er staan 3 of 4 van dit soort borden tussen Pamplona en San Sebastián in aanvulling op de reguliere afstandsborden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 okt 2016, 17:43

In heel Spanje wel maar naar mijn indruk vooral ook in Navarra en Baskenland kom je wel meer van dat soort borden met grote afstanden tegen. Op de A-1 een bord met Algeciras op 1074 km vermeld, op de A-12 tussen Pamplona en Logroño borden met o.a Madrid, A Coruña en Lisboa vemeld.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » ma 03 okt 2016, 18:05

^^ Die regio leent zich ook wel redelijk voor dit soort borden. Nadat al het lange-afstandsverkeer uit noordelijker delen van Europa zich door de trechter van de Franse A10/A63 heeft geperst, gaat men zich verdelen over de hoofdrichtingen Madrid, Galicië, Portugal en het hele diepe zuiden via Salamanca. In noordelijke richting begint iedereen zich in deze fase ook zo langzaam aan te richten op Frankrijk (al heb je daar echt geen vijf doelen voor nodig, want vrijwel iedereen gaat toch richting Bordeaux/Parijs). Aan de Spaanse oostkust zie je incidentele vermeldingen Barcelona, maar daar worden dan geen speciale borden van gemaakt met vijf doelen. Lijkt me ook wel prima zo. Misschien moesten ze op AP-2 ten noorden van Barcelona nog eens wat Franse doelen neerzetten?

Zo af en toe een bord met de bijbehorende doelen op grote afstand kan helpen bij het kanaliseren van het lange-afstandsverkeer. Waar ik centraler in Europa geen ruimte zie voor dit type borden, omdat het aantal lange-afstandsdoelen dat je zou kunnen bewegwijzeren vaak enorm is én de ruimte voor dit type borden te beperkt, heb je hier een overzichtelijk aantal bruikbare doelen én is het gebied dunbevolkt genoeg om deze borden niet in de weg te laten staan. Wel heb ik dan het gevoel dat de Spanjaarden ietsje meer hun best zouden kunnen doen om dit verkeer dan ook aan de hand te nemen op de knooppunten waar je voor die hoofdrichtingen moet afslaan. Al was het maar door op deze afstandenborden de E-nummers neer te zetten die je in de gaten moet houden.

Moet dan weer wel zeggen dat ik de A-12 en de A-15 wat minder logische wegen vind om met dit soort doelen aan te komen. Of zijn er zoveel mensen die deze wegen pakken om tol te vermijden? Drie à vier borden tussen Pamplona en San Sebastian klinkt ook als ruim. Iedere vijftig kilometer en na belangrijke knooppunten zou moeten volstaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 okt 2016, 18:19

Pino schreef:Aan de Spaanse oostkust zie je incidentele vermeldingen Barcelona
Zelfs aan de zuidkust. Op de AP-7 bij Estepona met de recordafstand van 1075 km.
Moet dan weer wel zeggen dat ik de A-12 en de A-15 wat minder logische wegen vind om met dit soort doelen aan te komen. Of zijn er zoveel mensen die deze wegen pakken om tol te vermijden?
Volgens mij niet. De keren dat ik daar heb gereden waren het zeer rustige wegen. Doorgaand verkeer neemt in dit gebied wegen als de AP-1, A-1 en AP-8.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Willem » ma 03 okt 2016, 21:01

^Dit soort borden, alhoewel Bayonne en Bordeaux wellicht volstaan (Parijs komt daarna wel en naar Pau en Toulouse gaat slechts een deel van het verkeer) zou daarom langs de N-I, A-1 of A-8 ook moeten staan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » ma 03 okt 2016, 21:33

^^ Nu ja, het is niet de bedoeling dat ze volledig continue worden gehouden, maar er zou wel een voorwaarschuwing moeten zijn voor knooppunten waar je moet afslaan (pak 'm beet AP-1/AP-8). Hoewel ik maar beperkte rij-ervaring heb in Spanje, heb ik het idee dat juist die borden vaak ontbreken. Wellicht hangt dat samen met het feit dat het speciale voorwaarschuwingsbord pas in de laatste richtlijn is ingevoerd, in 2014. Wellicht komt dit nog ... (evenals de regel dat wegnummers bovenaan moeten staan op dit soort afstandenborden).

Wat andere principes over deze confirmaciones complementarias die ik in de Spaanse richtlijn tegenkwam: je plaatst er provinciehoofdsteden op die je via kruisende wegen bereikt of provinciehoofdsteden aan deze snelweg die niet op de reguliere afstandenborden staan. Deze borden verschijnen om de 50 kilometer. Het maximum aantal doelen is drie plus het wegnummer. Voor meer doelen op afstand zou je een tweede borden (dus een derde afstandenbord in de serie na een oprit) moeten plaatsen. Op tien kilometer van de afslag naar een van de aangegeven steden hoort de genoemde voorwaarschuwing te staan, een bord als helemaal rechts in beeld in de spoiler.

Relevante tekst van de Spaanse richtlijn in de spoiler.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op ma 03 okt 2016, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 okt 2016, 21:50

Willem schreef:^Dit soort borden, alhoewel Bayonne en Bordeaux wellicht volstaan (Parijs komt daarna wel en naar Pau en Toulouse gaat slechts een deel van het verkeer) zou daarom langs de N-I, A-1 of A-8 ook moeten staan.
In ieder geval langs de AP-8 staan zulke borden ook.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » ma 03 okt 2016, 21:54

^^ Bayonne is een regulier doel van de AP-8 vanaf het moment dat je San Sebastian nadert. Men bewegwijzert de Baskische naam Baiona. Bordeaux komt daar wat later ook bij, met Frans endoniem en dus niet het (Spaanse, maar niet Baskische) Burdeos dat je elders wel ziet. Voorbeeld.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door nielske1990 » ma 03 okt 2016, 22:07

Afgelopen weken een rondreis gemaakt in Marokko, daar zie je ook regelmatig afstanden van meer dan 200 kilometer. Hoogste die ik heb gezien was op de N12 van Rissani naar Alnif: Sidi Ifni nog 841 km. De kuststad stond overigens om de paar kilometer op een dergelijke steen, dus die staan er wel een paar honderd...

Afbeelding
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door brytje008 » ma 03 okt 2016, 22:15

met welk doel zullen ze die steden in Frankrijk allemaal op dat bord zetten, zo ver van de grens? Dan moeten ze eigenlijk toch wel bijna weten dat er veel verkeer op de A - 15 AP - 15 die kant op gaan"?
Touren is rough so you got to be tough

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » ma 03 okt 2016, 22:42

^^ Dat lijkt me niet op voorhand gegeven. Afstandenborden in dunbevolkt gebied hebben het risico in zich dat ze vol worden gezet met doelen met maar gering nut. Er is veel meer ruimte dan doelen waar je echt niet omheen kunt. Het komt dan best voor dat wegbeheerders dan maar gaan zoeken naar mogelijkheden om het bord vol te krijgen in plaats van te bedenken "bewegwijzeren is de kunst van het weglaten, dus we houden het op twee." Hier kun je binnen de Spaanse regels doelen als Pau en Toulouse plaatsen (het overlopen van de A-15 in de AP-8 en vervolgens de A63 zal niet als afslag tellen, dus alleen de afrit naar de Franse A64 telt mee), dus dan plaatst men die doelen maar gewoon. Helaas.

Zeker bij tolmaatschappijen zal dat nog wel eens ingegeven zijn door een hang naar prestige: "kijk ons toch eens gelegen zijn op een cruciale Europese verbinding." Ook sommige deelstaten presenteren zich graag als een cruciaal doorgangsgebied, met vergelijkbaar gevolg. Is men volledig kwijt dat wegen als de A-15 en de A-12 vooral de verbindingen zijn van Pamplona naar het Europese hoofdwegennet, zodat de provincie Navarra hier dus vooral borden neerzet die laten zien hoe ver deze streek ligt verwijderd van echt grote steden.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door brytje008 » ma 03 okt 2016, 23:01

^^ Daar heb je zeker een punt in. Als je ergens rijdt, zie je soms de meest vreemde bewegwijzerde plaatsen die helemaal niet relevant zijn. Ik denk dat tol maatschappijen graag die 'status' hebben, zodat meer mensen die route nemen.

Verder vind ik altijd in Frankrijk dat het soms lijkt alsof Parijs de enige grote stad is ofzo. :lol: Ik weet niet meer waar dat was, maar ik heb wel eens een bord gezien met Parijs erop terwijl het helemaal niet in de buurt kwam van Parijs of een weg die er naar toe liep.(was in de alpen) :facepalm:
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 okt 2016, 23:23

^^ In de Alpen vind ik deze verwijzing naar Straatsburg even ten noorden van Grenoble wel een opvallende. Marseille is hier best te verklaren maar wel enigszins opvallend omdat de A48 vanaf Grenoble eerst naar het noorden gaat.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » ma 03 okt 2016, 23:27

^^ Weet niet op welke snelweg in de Alpen je doelde, maar bij het bespreken van het bord in de buurt van Aosta kwam ook al ter sprake dat Parijs wat overdreven voelt - niet alleen vanaf Aosta, maar zelfs vanaf de Franse kant van de tunnel bij Chamonix. Dat gevoel kan ik zeker plaatsen, maar dan kom je wel uit op de vraag welke plaatsen je dan gaat bewegwijzeren. Als je Genève buiten mededinging plaatst (toch weer over de grens en hoek-om) kom je vooral plaatsen tegen met de omvang van een Macon of een Auxerre. Dus dan kiest men toch maar voor die ene miljoenenstad aan de andere kant van de leegte van dit deel van Frankrijk. Wanneer een weg vanuit de Alpen richting Lyon loopt, is dat het bewegwijzerd doel en kan Parijs pas verschijnen vlak voor Lyon. Maar loopt een weg een andere kant uit, dan krijg je al relatief vroeg te maken met Parijs voor wegen naar het noord-westen. En het al genoemde Strasbourg voor verbindingen die meer op het noorden gericht zijn.

Parijs heeft in bredere zin wel wat lange verwijzingen te danken aan haar ligging aan de rand van lege gebieden: Grand Est, de Bourgogne en uiteindelijk ook het Centraal Massief leveren honderden kilometers snelweg op met maar weinig grotere plaatsen. Zelfs aan de noord- en westkant houdt het niet enorm over, maar daar is tenminste de kust of de dichtbevolkte streek rond Lille niet meer dan een 250 kilometer ver weg.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door brytje008 » ma 03 okt 2016, 23:42

^^ Dat is inderdaad het gevoel. Vaak denk ik van nu al Parijs aangegeven... Maar goed het punt wat je uitlegt is helemaal waar. In Frankrijk kan je natuurlijk tientallen zelfs misschien wel honderden kilometers rijden, zonder langs een grote stad te komen. Dan is het wel logischer dat Parijs staat aangegeven.

Ik heb soms ook het idee dat het komt omdat er veel snelwegen beginnen in Parijs of vanuit die regio lopen, kan dit kloppen?
Touren is rough so you got to be tough

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » di 04 okt 2016, 7:56

^^ Zeker. Een aanzienlijk deel van het Franse snelwegennet bestaat uit radialen van Parijs. Niet alleen de wegen die direct vanuit de stad naar buiten lopen, maar ook wegen die daar ergens midden in de provincie van aftakken om de beste achterlandroute van of naar Parijs te creëren - denk aan een A40. In bijvoorbeeld Spanje lopen de snelwegen vaker naar middelgrote plaatsen. Daar beginnen dan weer nieuwe snelwegen, of dat wordt dan toch gezien als een zelfstandig tussenstation in een van de grote wegen met nummer onder de 10. Dat geeft daar minder snel het idee dat je op de snelweg naar Madrid zit dan je in Frankrijk op de snelweg naar Parijs zit. Parijs - Lyon was in de Spaanse opbouw van het snelwegennet wellicht eerder Parijs - Dijon en Dijon - Lyon geweest.

Overigens bedacht ik me wel dat de Franse stijl van bewegwijzering eraan bijdraagt dat op al die "Parijse" snelwegen Parijs zo ongeveer steeds op de borden staat, waar in bijvoorbeeld het Spaanse systeem je die stad nog vrij lang de status van lange-afstandsdoel zou hebben gehad, te plaatsen op zo'n extra afstandenbord, eens in de 50 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door keokiracer » wo 03 jan 2018, 19:54

*kick*

3177 km in Rusland: https://www.google.nl/maps/@54.0178845, ... 56!5m1!1e1

Via GMaps is kom ik echter niet verder dan 3100:
https://www.google.nl/maps/dir/54.02108 ... e0!5m1!1e1
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door duikgek89 » do 04 jan 2018, 0:39

Dat is deels de "road of bones." Met de kanttekening dat die, als ik het me goed herinner twee verschillende varianten heeft, misschien is die andere variant langer? Ik durf dat echter niet met zekerheid te zeggen daar ik het niet helemaal scherp meer op het netvlies heb.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Willem » do 04 jan 2018, 13:04

Er zal wel eens een keer ergens een tracé verlegd zijn waardoor de route wat korter is geworden. Russen zullen dan niet gelijk alle afstanden corrigeren.
Overigens is een afwijking van nog geen 100 kilometer op zo'n enorme afstand van 3000 kilometer niet veel.

Wils
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 17:47

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Wils » vr 05 jan 2018, 0:24

ANWB Handwegwijzer op de Canarische Eilanden grootste afstand?

Hierbij de link:
https://www.google.nl/maps/@28.1408418, ... 00!5m1!1e1

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » zo 28 okt 2018, 21:31

Kleine variatie op een thema: het is meerdere malen ter sprake geweest dat het doel Toulouse continu bewegwijzerd staat vanaf de randen van Parijs. Wat ik me echter nooit zo had gerealiseerd, is dat al voor het inrijden van Toulouse het doel Barcelona verschijnt, op 394 km. Dat betekent dat je ruim 1000 kilometer kunt rijden door maar twee doelen te volgen. Vergelijk dat met het aantal doelen dat je moet volgen om van of naar pak 'm beet Noord-Italië of Avignon te komen en je zult mijn gevoel begrijpen dat dit in Europa (de zeer dunbevolkte randen daargelaten) redelijk uniek is.

Maar er zijn mogelijk nog betere voorbeelden? Bedacht me al zo vlug dat de eerste verwijzing naar Warschau op de Duitse A10 pas komt als Berlijn van de borden af is, dus je kunt die bijvoorbeeld niet rekenen van de eerste vermelding Berlin op de A2 naar Warschau.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Chris » zo 28 okt 2018, 21:38

In Noord-Europa kan je ook wel tot zulke afstanden komen. Bijvoorbeeld op de E6 bij Malmö staat Stockholm aangegeven en vanaf Stockholm staat Sundsvall aangegeven, bij elkaar ook bijna 1.000 kilometer. In Noorwegen staat Trondheim vanaf Oslo bewegwijzerd, en vanaf Trondheim komt Narvik (900 km) er bij, ik weet niet of dat helemaal continu is op dat stuk, maar dat is ook zo'n 1.400 kilometer.

In Centraal-Europa heb je toch een grotere concentratie van belangrijke control cities dus dan is het logischer dat er niet veel bestemmingen op grote afstand staan aangegeven. Rond Hattenbach staat wel bijna heel Duitsland op de wegwijzers, van Basel en München tot Hamburg en Berlin.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door BHJ » zo 28 okt 2018, 21:47

Chris schreef: zo 28 okt 2018, 21:38 In Noorwegen staat Trondheim vanaf Oslo bewegwijzerd, en vanaf Trondheim komt Narvik (900 km) er bij, ik weet niet of dat helemaal continu is op dat stuk, maar dat is ook zo'n 1.400 kilometer.
Trondheim-Narvik-Kirkenes staat toch ook als dergelijk aangegeven. Dat is langer denk ik.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Plaats reactie