[INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Rene » do 15 aug 2019, 9:22

Millau stond vroeger op de N9 ook al in Noord-Frankrijk aangegeven, ver boven Clermont-F al. Ik meen al ergens tussen Reims en Auxerre.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 aug 2019, 9:53

De N9 komt totaal niet in de buurt van Reims-Auxerre. De splitst(e) pas bij Moulins van de N7 af. Ik kan me ergens wel voorstellen dat op de N77 al enigszins vooruit werd gelopen op de N9, want dat kun je met wat goede wil wel zien als een grote doorlopende noord-zuid, maar een keuze voor Millau zó ver noordelijk van Clermont komt vreemd voor. Maar goed, dat soort rare dingen gebeuren ...

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 24 dec 2019, 22:04

Willem heeft het 10 jaar geleden al eens genoemd, ik kwam het per toeval tegen:

Afbeelding

Na de grensovergang bij Borș aan de grens met Hongarije.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » di 24 dec 2019, 22:21

^^ Constanta van zo ver? Boekarest snap ik nog wel, maar ik betwijfel ten zeerste of er echt veel mensen iets aan hebben. Ja, het is een oostelijke kuststad. Maar daar is ook alles mee gezegd.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » di 24 dec 2019, 23:22

Volgens mij is deze in Brazilië hier nog niet voorbij geweest? Porto Alegre 5045 km over de BR163.

Ik snap alleen geen snars van dit bord want al zou je de BR163 volledig volgen, dan nog is het slechts 3914 km. Cuiaba klopt wel op de kilometer precies.

Afbeelding

Breyten
dorpsstraat

Bericht door Breyten » wo 25 dec 2019, 2:55

Zowee... 26.718 km samen op een bord, dat lijkt me een record. Dat is meer dan de helft van de omtrek van de aarde :worship:
Ik denk dat iemand het Guiness Book of Records mag gaan inlichten.
Wie weet, komen er andere landen op een idee en maakt men daar ook zulke borden.
En die worden dan weer gepost op dit forum. En dan is de cirkel weer rond.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 dec 2019, 9:30

Locatie van het bord, even buiten Santarém: https://www.google.com/maps/@-2.5076326 ... 312!8i6656

Afgezien van de afstand naar Cuiabá, die min of meer klopt, zijn alle andere afstanden aan de hoge kant. Brasilia is over de BR-163 en BR-070 via Cuiabá zo'n 70 km korter, via de BR-230 over Marabá kan het nog veel korter maar dan krijg je een paar honderd kilometer onverhard voor je kiezen in het noorden van Pará (sowieso is ook de BR-163 in Pará niet overal verhard, maar dat kun je niet vermijden, en de BR-163 is wel duidelijk de hoofdroute).

Voor São Paulo en Rio de Janeiro lijkt het alsof de route via Cuiabá en Brasilia wordt gebruikt, maar dan nog zijn de afstanden 100 resp. 140 km te hoog, en dat terwijl vanaf Cuiabá de route over de BR-364 naar São Paulo sowieso meer voor de hand ligt. Maar misschien was dat nog niet zo toen dit bord werd geplaatst?

De afstanden naar de zuidelijke steden lijken dan weer via Cuiabá, Brasilia én São Paulo gerekend. Zo slinger je natuurlijk leuk door het land heen, en het is natuurlijk een gigantisch land, maar kom je uiteindelijk wel uit op afstanden die 900-1050 km te hoog liggen. De kortere routes zijn ook gewoon goede wegen, er is niks dat een omweg van 1000 km rechtvaardigt, want tijdswinst zal het je niet opleveren. Maar zoal hierboven al gezegd: ik heb geen idee hoe oud het bord is (of misschien is het een kopie van een veel ouder bord), en ik heb het idee dat zo'n 30 jaar geleden nog veel meer lange-afstandsroutes deels onverhard (gravel) waren, dus wellicht dat de afstanden ooit berekend zijn over zoveel mogelijk geasfalteerde routes, daar is uiteraard wel wat voor te zeggen.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 25 dec 2019, 17:04

Terug naar Europa. Ik zie op de eerste pagina van deze draad dat Szczecin bij Praag vermeld zou staan. Dat klopt:

Afbeelding

Ik heb het in de omgeving niet op een afstandenbord gezien. Wrocław wel op de D11, een eindje oostelijk van Praag (257 kilometer).

Dan zal dit vermoedelijk de grootste afstandsvermelding in Tsjechië zijn (tenzij Szczecin wel met aanduiding voorkomt), op de D1 vlak na de grens met Polen:

Afbeelding

In Slowakije laatst al gezien dat Bratislava in de buurt van Košice nog niet staat aangegeven. Andersom is dat wel het geval:

Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 25 dec 2019, 18:44

De Praagse foto: het streepje door de l in Wroclaw staat de verkeerde kant op.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 25 dec 2019, 20:47

Bovendien hoort er geen streepje boven de o.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 25 dec 2019, 22:10

^^ Ik dacht dat dat misschien een Tsjechisch element was, maar in het Tsjechisch heet de stad Vratislav. Gelukkig staan er geen Tsjechische exoniemen op de borden voor zover ik weet (Dresden zou dan Drážďany zijn).

Tarzan
woonerf

Bericht door Tarzan » do 26 dec 2019, 0:24

Emil schreef:
di 24 dec 2019, 23:22
Volgens mij is deze in Brazilië hier nog niet voorbij geweest? Porto Alegre 5045 km over de BR163.

Ik snap alleen geen snars van dit bord want al zou je de BR163 volledig volgen, dan nog is het slechts 3914 km. Cuiaba klopt wel op de kilometer precies.

Afbeelding
Ongeloofelijk zeg, ik vraag me echt af of er mensen zijn die de gehele afstand hebben afgelegd.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » do 26 dec 2019, 9:46

Best een geinig onderwerp om je in te verdiepen. Je zou in Canada ook hele hoge waardes verwachten. De hoogste die ik kon vinden is Rainy River met 1774 km, op de ON-11 net buiten Barrie (Locatie: https://goo.gl/maps/EtVbTUt5TvMoeVb96). Rainy River heeft 807 inwoners en ligt op de grens met de VS. Voor Rainy River en Thunder Bay geldt dat een route via de 400 sneller is.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 26 dec 2019, 9:52

Ik vermoed dat dat een eenmalige aanduiding is? Vanaf Barrie is North Bay een veel belangrijkere plaats dan die en die staat niet aangegeven.

Het klopt wel dat de Highway 17 korter is naar Thunder Bay en westelijker, maar Highway 11 is vlakker, er zijn daarom wel vrachtwagenchauffeurs die de 11 verkiezen boven de 17, met name in de winter.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » do 26 dec 2019, 10:50

Klopt, dit is eenmalig. Hierna worden alleen doelen dichterbij vermeld, waaronder North Bay.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 26 dec 2019, 11:31

Het is een bord aan het begin van het wegnummer ON-11, dat het eindpunt vermeldt. Niet ongebruikelijk in Noord-Amerika om dat eenmalig te doen, al zie ik het niet gespiegeld aan de andere kant van ON-11 of op de langste route van Ontario, route 17. Het doel Thunder Bay is wat opvallender, wanneer North Bay wordt weggelaten, maar het is natuurlijk wel een belangrijk doel: tweede stad van North Ontario. En als “gateway to the west” ook een doel dat het westen wel symboliseert.

EDIT: hinderlijke dt-fout.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 27 dec 2019, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 26 dec 2019, 11:40

Thunder Bay is zeker de belangrijkste plaats in het westen van Ontario. Via Highway 17 heb je echter eerst nog Sudbury en Sault Ste. Marie als plaatsen met een bovenregionale functie.

Op de 11 heb je tussen Hearst en Longlac een ruim 200 kilometer lang traject zonder plaatsen, dat is schijnbaar het langste stuk van het hoofdwegennet in Ontario waar geen plaatsen aan liggen. Er schijnt ook grotendeels geen mobiel bereik te zijn. En in de winter wordt het daar extreem koud, het is dan wel een risicorit, al is er nog wel enig aanbod van lange-afstandsverkeer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 26 dec 2019, 13:18

Dat stuk ON-11 is de meest directe route tussen Montreal en punten verder oostelijk, en Winnipeg en plaatsen verder westelijk. Dus dat aanbod aan lange-afstandsverkeer zal er wel zijn. Vanaf Toronto snap ik niet heel goed waarom je de noordelijke route van ON-11 zou nemen; een heel logisch wegnummer is het in die zin niet.

Vanaf Toronto gaat de snelste route naar de grote plaatsen ten westen van Ontario sowieso via Chicago. Als het niet al scheelt in kilometers, dan wel dankzij de mogelijkheid om flink op te schieten naar het westen over snelwegen. Maar ik weet niet in hoeverre praktisch van die mogelijkheid gebruik wordt gemaakt?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 26 dec 2019, 13:25

Het schijnt dat er sinds 9/11 bijna niet meer via de Verenigde Staten gereden wordt door vrachtwagenchauffeurs die een bestemming en herkomst in Canada hebben. Die maken dus allemaal de boog door Northern Ontario. De reden is dat je niet zoals in Europa gewoon naar de grens rijdt en de douane passeert, maar dat je al van te voren aangemeld moet worden (border clearance), dit is dermate veel gedoe dat de meesten kiezen om de rit door Canada te maken.

De reden dat de 11 nog wel eens verkozen wordt boven de 17 vanuit Toronto richting Thunder Bay is dus dat deze route vlakker is en vaak minder last heeft van sneeuwstormen vanaf de Great Lakes. Het verschil is ongeveer 60 kilometer, op zo'n lange rit is dat geen onoverkomelijk verschil. De 17 heeft echter nog wel eens inhaalstroken, de 11 niet. Maar de 11 is rustiger, dus het is een afweging.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » za 28 dec 2019, 21:27

Het is opvallend hoeveel internationale bestemmingen er in Noorwegen gebruikt worden. Zo worden Stockholm en Göteborg al in Oslo gebruikt, zonder dat er binnenlandse bestemmingen worden toegevoegd. Stockholm is vanuit Oslo nog zo'n 550 kilometer. Dat is dus hetzelfde als Parijs gebruiken als richtinggevend doel in Amsterdam. :?

Echt goede alternatieven zijn er niet. Vanuit Oslo zou je voor de E18 Karlstad (218 km) kunnen gebruiken, maar dan is Stockholm wel een bekender doel. Voor de E6 is Göteborg de eerste grote stad, maar dat de Noren niet hebben gekozen voor Sarpsborg (60.000 inwoners) is toch opvallend.

Afbeelding

Hier Karlstad al op 270 kilometer, veel plaatsen liggen er ook niet meer om andere keuzes te maken.

Afbeelding

Sundsvall op de E14 terwijl Östersund er nog tussen ligt. Zelfs de Zweden continueren dit niet.

Afbeelding

Umeå op 475 kilometer, na Stockholm de verste buitenlandse bestemming op de Noorse borden.

Afbeelding

En nog een verre Finse bestemming, middenin Vadsø.

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 28 dec 2019, 22:47

^^ En in het verre noorden nog Murmansk zonder afstandsvermelding; het is vanaf dit punt nog zo'n 218 km: https://www.google.com/maps/@69.6870234 ... 312!8i6656

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 29 dec 2019, 14:48

In het Finse Inari staat nog een wegwijzer naar Murmansk met 303 kilometer.

Overigens is 1435 vanuit Murmansk naar St.Petersburg ook wel een aardige afstand.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 30 dec 2019, 9:38

Emil schreef:
za 28 dec 2019, 21:27
Het is opvallend hoeveel internationale bestemmingen er in Noorwegen gebruikt worden. Zo worden Stockholm en Göteborg al in Oslo gebruikt, zonder dat er binnenlandse bestemmingen worden toegevoegd. Stockholm is vanuit Oslo nog zo'n 550 kilometer. Dat is dus hetzelfde als Parijs gebruiken als richtinggevend doel in Amsterdam. :?
Wij hadden toch ooit bij Amsterdam een bord op de A4 staan met Parijs XXX km en op de A1 Berlijn YYY km? Iets in het kader van europa...

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 30 dec 2019, 10:06

Ik weet niet of dat wat met "Europa" te maken heeft. Zo staat in Rusland bijvoorbeeld Baku (en ongetwijfeld andere buur bestemmingen), in Georgië Istanbul/Tehran/Yerevan/Baku. En zo verder.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 30 dec 2019, 10:22

^^ Ja, dat had het. Die borden verschenen om het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Raad in 1997 (eindigend met een Europese top in Amsterdam) wat extra cachet te geven. Maar dat waren extraatjes en, in tegenstelling tot de Scandinavische voorbeelden, bepaald niet de doelen waarmee de A1 en A4 omschreven werden. Op de A2 stond er trouwens ook iets. In de voormalige Sovjet Unie was het inderdaad ook wel gangbaar om op de uitvalswegen van grote steden wat doelen ver weg op de borden te hebben, die vervolgens maar beperkt continu werden gehouden. Vind dat geen vreemd fenomeen, ondanks ontbrekende continuïteit (Zuidelijk-Afrika heeft het ook, maar dan met een aardige regel over wanneer die doelen nog wél terug moeten komen), maar dit was gewoon een hobbyproject.

Terug naar Noorwegen: er is natuurlijk een belangrijk verschil tussen de Noorse situatie en wat we hier in Nederland zouden kunnen doen. En dat is dat zowel op de E6 als op de E18 er tussen Oslo en de grens geen grotere binnenlandse plaatsen zijn die de weg treffend omschrijven voor een ter plaatse onbekende. Dus dan pak je iets groters op een paarhonderd kilometer afstand. In het zeer dichtbevolkte Noord-West Europa is het precies omgekeerd. Hier heb je voldoende grotere steden, maar moet je er af en toe eentje minder prominent bewegwijzeren om op internationale wegen voldoende doelen op grotere afstand te kunnen bewegwijzeren.

Overigens ben ik het met Emil eens dat Sarpsborg (samen met het nabije Fredrikstad toch het zesde stedelijke gebied van Noorwegen) zeker niet had misstaan. Maar wellicht is het zo dat, wanneer het eenmaal in je systeem zit om doelen op een paarhonderd kilometer te bewegwijzeren, waarbij het ook niet bezwaarlijk is wanneer deze in het buitenland liggen, de keuze voor Göteborg sneller gemaakt is ...

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 30 dec 2019, 10:28

Pino schreef:
ma 30 dec 2019, 10:22
^^ Ja, dat had het. Die borden verschenen om het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Raad in 1997 (eindigend met een Europese top in Amsterdam) wat extra cachet te geven.
Ok helder. :top:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 dec 2019, 11:29

Pino schreef:
ma 30 dec 2019, 10:22
^^ Ja, dat had het. Die borden verschenen om het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Raad in 1997 (eindigend met een Europese top in Amsterdam) wat extra cachet te geven. Maar dat waren extraatjes en, in tegenstelling tot de Scandinavische voorbeelden, bepaald niet de doelen waarmee de A1 en A4 omschreven werden. Op de A2 stond er trouwens ook iets.
Daar stond Luxembourg aangegeven (let ook op de Europese vlag linksonder op elk bord):

Afbeelding

Dit stond op de A4:

Afbeelding

Op de A1 stonden Berlijn en Kopenhagen aangegeven, maar ik heb geen foto van het bord zelf meer gevonden. Dat bord was als eerste verdwenen. Maar het bord stond ook op de hoes van de cd-single van het illustere "E-mail to Berlin" van Double Date, die in 1999 op het Nationaal Songfestival nogal opzien baarden met hun gebrek aan zangkwaliteiten:

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 30 dec 2019, 15:42

Mijn pa maakte deze foto in Zeltingen-Rachtig (Duitsland dus).

Afbeelding
Saint Florentin Burgund 426 km by European Roads, on Flickr

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 30 dec 2019, 20:59

Coen Tunnel schreef:
ma 30 dec 2019, 11:29
Op de A1 stonden Berlijn en Kopenhagen aangegeven, maar ik heb geen foto van het bord zelf meer gevonden.
Foto's van alledrie de borden zijn te vinden op wegnummers.nl, onderdeel Nederland, onder A1, A2 en A4.

Afbeelding
foto uit 2004, gemaakt vanuit een file. :D
Laatst gewijzigd door harry op za 04 jan 2020, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 02 jan 2020, 21:22

De grootste afstand die ik in Hongarije heb kunnen vinden betreft Ljubljana 447 kilometer, op de M7 een eindje zuidelijk van Boedapest:

Afbeelding