[SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » za 18 jan 2014, 14:37

Lang heb ik gedacht dat de Zuid-Afrikaanse bewegwijzering aan een soort opmars bezig was in haar buurlanden en de regio. Dat leek me een soort economische expansie. Vanochtend kwam ik er echter achter dat sprake is van gerichte samenwerking. In 1995 hebben de lidstaten van de SADC (Angola, Botswana, de Democratische Republiek Congo, Lesotho, Malawi, Mauritius, Mozambique, Namibië, de Seychellen, Swaziland, Tanzania, Zambia, Zimbabwe en Zuid-Afrika) besloten hun bewegwijzering te harmoniseren. Daarop is één gezamenlijke richtlijn tot stand gekomen, die maar beperkte uitzonderingen biedt per land. Het zal eerder door de economische verschillen tussen de landen komen dat dit soort bewegwijzering in veel andere landen van de regio nog maar minder voorkomt.

Daarmee leek deze vorm van bewegwijzering, waarover we in het verleden al best wel wat discussie hebben gehad, mij wel een eigen draad waard.

De volledige richtlijn vind je hier. Het is een lijvig en gedetailleerd document, met voor de liefhebbers van self-design ook veel bruikbare details (en overtrek-mogelijkheden) over pijlen, symbolen, kapitaalhoogte enzovoort. Opvallend overigens dat het afstandenbord dat ik op mijn eigen website heb staan precies het afstandenbord is dat als voorbeeld-afstandenbord voor autosnelwegen in de richtlijn staat.

Afbeelding SVG


Afbeelding

UPDATE 2022: richtlijn nu op https://www.sartsma.co.za/sadc-manual-v4
Laatst gewijzigd door Pino op ma 21 feb 2022, 17:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Breyten
stadsweg
Berichten: 274
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 8:22
Locatie: Voorschoten

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door Breyten » za 18 jan 2014, 15:50

Hé, in paragraaf 2.6.3 staat het woord 'woonerf'. Kennelijk ook in het Afrikaans Engels een gangbaar begrip. :handshake:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » za 18 jan 2014, 15:51

^^ Zolang je het maar niet op zijn Amerikaans uitspreekt: ''woenurf'' ;)

Bedankt voor het delen van dit enorme document! Ik vind dat Zuid-Afrika een prima bewegwijzeringssysteem heeft voor een Afrikaans land. Nu is Zuid-Afrika qua economie ook wel wat sterker dan de rest, maar er moet toch maar prioriteit aan gegeven worden. Een samenwerkingsverband als deze is voor Afrikaanse landen een goed idee maar dan weer zit je met het punt van noodzaak in de ogen van de overheden en de financiering. Ik dacht eerst ook dat andere landen het gewoon gekopieerd hadden van Zuid-Afrika, maar dit schijnt wel nieuw licht op de zaak ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door Rene » za 18 jan 2014, 16:38

Pino schreef:De volledige richtlijn vind je hier.
Enorm bedankt voor het posten. :top:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door Vinny » za 18 jan 2014, 16:55

Het document zal wel opgesteld zijn na 1995. Wellicht heeft één der Zuid-Afrikaanse ambtenaren gewoon Pino's site bezocht en het betreffende voorbeeld in het document gezet?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » za 18 jan 2014, 18:36

^^ De huidige richtlijn is van 2012, maar ik mag toch aannemen dat ook de vroegere versies al voorbeelden van afstandenborden bevatten. Het bord staat niet ver buiten Johannesburg. Daarmee wellicht iets dat de betreffende ambtenaar in gedachten had toen hij de richtlijn vastlegde ...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door marcel » za 18 jan 2014, 19:35

Inderdaad heel interessant.

4.15.2.5: Dit schijnt nog weer wat anders te zijn dan http://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Afri ... ay_network
A network of SADC numbered routes is superimposed
on existing numbered routes within individual member
countries. These SADC routes cross national boundaries
and to avoid any risks of confusion SADC numbered
routes are not allocated an identifying letter.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door Vinny » za 18 jan 2014, 19:44

Pino schreef:^^ De huidige richtlijn is van 2012, maar ik mag toch aannemen dat ook de vroegere versies al voorbeelden van afstandenborden bevatten. Het bord staat niet ver buiten Johannesburg. Daarmee wellicht iets dat de betreffende ambtenaar in gedachten had toen hij de richtlijn vastlegde ...
Ik weet niet wanneer afstandsborden in Z.A. uitgelegd zijn, maar het lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk dat jullie allebei één van de eerste afstandsborden hebben uitgekozen. Ik denk dat er toch wel zo'n 1000 afstandsborden staan in Z.A, waarmee de kans op een toevallige loop van omstandigheden minder moet zijn dan één promille. Ik ga dus uit van een bewuste keuze ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » za 18 jan 2014, 21:04

marcel schreef:4.15.2.5: Dit schijnt nog weer wat anders te zijn dan http://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Afri ... ay_network
Het SADC-netwerk is veel uitgebreider. Alle Trans-African Highways vallen binnen het SADC-netwerk, maar omgekeerd in dit niet het geval. Een overzicht van het huidige netwerk is te vinden op http://www.translogafrica.com/file/sadc ... report.pdf (vanaf pagina 99). Overigens heb ik deze wegen nog nooit bewegwijzerd gezien. De webpagina's die ik zo snel bekeek laten ook geen schildje zien.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door Vinny » za 18 jan 2014, 21:20

Uit de door Marcel geciteerde tekst maak ik op dat de afspraak alleen nummercontinuïteit inhoudt. De landen gebruiken dus hun eigen letterprefix en/of schildje maar het wegnummer zal na de grens niet veranderen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » za 18 jan 2014, 21:36

^^ Dat lees ik er niet in, en in de praktijk gebeurt het ook niet zo. Op de hoofdroutes in de regio wissel je aan de grens vrijwel steeds van nummer (en soms van prefix). Overigens wijken die nationale nummers dan ook weer af van de SADC Regional Trunk Road-nummers.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door Alfa » wo 19 mar 2014, 14:22

Hoe hard kan die richtlijn gemaakt worden? Is het zoiets als de E-nummers waarvan ook alle landen een verdrag ondertekend hebben dit te zullen gebruiken op wegwijzers maar in de praktijk bijna niemand dit doet?

Ik vraag me ook af hoe deze richtlijnen zich verhouden tot de Weense Conventie. Want bv Congo heeft dat wel ondertekend en andere SADC-landen niet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 19 mar 2014, 19:20

Ik denk niet dat er veel in staat dat in strijd is met het Verdrag van Wenen. De verkeerstekens in Zuidelijk Afrika volgen het systeem van het verdrag. Verder heb ik niet het idee dat sprake is van een verdrag tussen de SADC-landen waarin ze zich verplicht hebben deze bewegwijzering te gebruiken. De inleiding suggereert eerder een gezamenlijke richtlijn. In die zin geen afspraak die landen naar elkaar toe verbindt (zoals met E-wegen wel het geval is).

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door marcel » za 17 mei 2014, 17:58

Handgeschilderde borden in Mauritius:

Afbeelding
Nummers in cirkels heb ik verder nergens gezien (maar ik heb ook maar een paar foto's met borden gevonden):
Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door Wimpie25 » za 09 aug 2014, 20:23

Snelwegfreak schreef:^^ Zolang je het maar niet op zijn Amerikaans uitspreekt: ''woenurf'' ;)

Bedankt voor het delen van dit enorme document! Ik vind dat Zuid-Afrika een prima bewegwijzeringssysteem heeft voor een Afrikaans land. Nu is Zuid-Afrika qua economie ook wel wat sterker dan de rest, maar er moet toch maar prioriteit aan gegeven worden. Een samenwerkingsverband als deze is voor Afrikaanse landen een goed idee maar dan weer zit je met het punt van noodzaak in de ogen van de overheden en de financiering. Ik dacht eerst ook dat andere landen het gewoon gekopieerd hadden van Zuid-Afrika, maar dit schijnt wel nieuw licht op de zaak ;)
Het land heeft een goed bewegwijzeringssysteem omdat het huidige ontwerp het levenslicht heeft gezien, ver voor dat er sprake was de Apartheid af te schaffen. Het was in een wezen een westers bewegwijzeringssysteem, ontworpen in een westers land met een zeer sterke economie. Al wat wegen betreft heeft redelijk goed de overgang in 1994 overleefd en men heeft op een sterke basis kunnen verderbouwen.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door EtienneM » ma 18 aug 2014, 22:54

Ik heb op mijn reis in Zuid-Afrika enkele foto's kunnen maken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door GuteFahrt » ma 18 aug 2014, 23:26

^^ Mooie foto's van mooie borden. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [SADC] Zuidelijk Afrikaanse bewegwijzering

Bericht door Wimpie25 » di 19 aug 2014, 0:20

Prachtige borden inderdaad, je ziet wel dat Engels meer en meer als eenheidstaal wordt aangewend en de plaats van Afrikaans als dusdanig heeft ingenomen. Vele plaatsnamen van Nederlandse origine krijgen tegenwoordig een inheemse naam en diegene die dat niet krijgen, zien hun Engelstalige versie prominent op het voorblad verschijnen. Camps Bay en Sea Point werd tot enkele jaren terug nog gewoon Kampsbaai en Seepunt op de bewegwijzering genoemd. Die laatste nog een stuk langer dan de eerste. Seepunt is vandaag zelfs een Nederlandse kolonie wat de tweede verblijven betreft.

Plaats reactie