[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Moderator

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Berichtdoor Snelwegfreak » Di 24 Nov 2015, 20:53

Je zou dan ook kunnen zeggen: we doen het op zijn Nederlands waarbij vóór de uitsmijter überhaupt nog geen portaalbord voor rechtdoor toegepast wordt.

Robbert297
autoweg

Berichtdoor Robbert297 » Di 24 Nov 2015, 21:06

Ik ga mee met Pino als het om een mengvorm gaat. Zoals ik al zei heeft elk systeem zo z'n voor- en nadelen, en een mengvorm zou dan helemaal niet verkeerd zijn.
Twee aparte borden vind ik ook net wat duidelijker dan één bord. Je kan dan inderdaad gelijk je ogen richten op één bord.
Ik ben ook in voor korte pijlen, maar hoe geeft Hessen dan tapers e.d. aan?
Flickr
"The easiest and simplest thing that any one can do to make their car safer, more gas efficient, whatever... Check the tire pressure." - Richard Hammond

Pino
2x4 autosnelweg

Berichtdoor Pino » Di 24 Nov 2015, 22:41

Snelwegfreak schreef:Je zou dan ook kunnen zeggen: we doen het op zijn Nederlands waarbij vóór de uitsmijter überhaupt nog geen portaalbord voor rechtdoor toegepast wordt.
Volgens mij is dat in Hessen ook zeer gebruikelijk. Je ziet er heel vaak een 500m-bord met daarop de afritdoelen keurig onder elkaar vermeld, zonder enige rechtdoorverwijzing. Dat gebruik van een regelbord wijkt natuurlijk weer wel af van Nederland, want wij zouden eerder een vorkbord aan het portaal hangen. Het bord op de foto is een voorwegwijzer voor een knooppunt, dus men zal deze extra vermelding van rechtdoordoelen wenselijk hebben gevonden. Daarom dus het portaalbord voor rechtdoor.

Robbert297 schreef:Ik ben ook in voor korte pijlen, maar hoe geeft Hessen dan tapers e.d. aan?
In de meeste gevallen niet. Boven een rijstrook hangt maar één pijl, namelijk een rechtdoorpijl, dus het bestaan van een taper kun je dan hoogstens uit een separaat rijstrookverdelingsbord afleiden. Dat is niet anders dan wat we in Nederland voor invoering van NBA deden. Maar goed, de rest van Duitsland geeft eigenlijk ook maar nauwelijks tapers aan; daarvoor worden die combipijlen dan weer net niet ingezet. Grote kans dat het overigens te maken heeft met het feit dat Duitsland maar heel weinig uitvoegende tapers heeft.

Desalniettemin had Hessen op enig moment wel taper-bewegwijzering met korte pijlen. Op het Darmstädter Kreuz hingen boven de meest rechtse doorgaande strook twee pijlen, een rechtstaande en een schuine. Heel duidelijke bewegwijzering leverde dat niet op en ik geloof dat die borden er ook niet meer hangen.
Laatst gewijzigd door Pino op Di 24 Nov 2015, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Robbert297
autoweg

Berichtdoor Robbert297 » Di 24 Nov 2015, 22:54

^^ Ah oke! Weer wat geleerd. :)
Flickr
"The easiest and simplest thing that any one can do to make their car safer, more gas efficient, whatever... Check the tire pressure." - Richard Hammond

Vinny
Voorzitter & Moderator

Berichtdoor Vinny » Wo 25 Nov 2015, 20:41

Korte pijlen zijn altijd beter dan lange pijlen. :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Robbert297
autoweg

Berichtdoor Robbert297 » Wo 25 Nov 2015, 20:42

Inderdaad. Dat maakt het bord vele malen rustiger en dus duidelijker.
Flickr

Rene
4x5 autosnelweg

Berichtdoor Rene » Do 26 Nov 2015, 0:06

Pijlen die een ruitertje bovenop het bord nodig hebben voor de pijlpunt zijn pas helemaal te gek ! :mrgreen:
Cornelis Lely, niet alleen de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

GuteFahrt
expressweg

Berichtdoor GuteFahrt » Do 03 Dec 2015, 10:35

Onderweg op de B317 van Feldberg naar Basel kwam ik dit bord tegen:

Afbeelding

Dat vond ik toch wel opmerkelijk, een verwijzing naar "Historische Klopfsäge" met afstandsaanduiding tussen de reguliere bestemmingen.

Waarschijnlijk een heel bijzonder iets, maar tegelijkertijd bijzonder afgelegen. Zonder deze verwijzing zullen de meeste mensen het niet kunnen vinden. Anders kan ik deze keuze niet verklaren.

Erboven staat Stutz. Holz. Stadel. Dat zijn drie gehuchten.

Vahalis
verkeersader

Berichtdoor Vahalis » Do 03 Dec 2015, 11:25

Ik vind dit. Blijkbaar uniek.

GuteFahrt
expressweg

Berichtdoor GuteFahrt » Do 03 Dec 2015, 13:52

^^ Volgens het verhaal wel, ja.

De bordencombinatie lijkt me al wat ouder toe, het zou vandaag de dag in bruin worden aangegeven denk ik.

Daarop voortbordurend, klopt dit? Dat men in Duitsland ook die switch van wit naar bruin heeft gemaakt als het toeristische bestemmingen betreft?

Zie hier een voorbeeld van zowel wit als bruine bestemming, ook op de B317. De Feldbergbahn wordt daar zwart op wit aangegeven.
Afbeelding

Verderop kom je eenzelfde situatie tegen qua bewegwijzering betreffende de Belchenbahn
Afbeelding

Tussendoor in Todtnau verwijzing naar de Schauinslandbahn wel wit op bruin.
Afbeelding

Is er iemand die weet hoe dit kan? Of zou het zo zijn dat er criteria bestaan wanneer een kabelbaan een toeristische voorziening is of een noodzaak om van dal naar berg te komen. Ik weet toevallig wel dat de Schauinslandbahn de langste kabelbaan van Duitsland is. Daar adverteren ze dan ook graag mee.

GuteFahrt
expressweg

Berichtdoor GuteFahrt » Vr 09 Dec 2016, 10:47

***stof wegblazen***

*(ook nog geen antwoord op bovenstaande)* ;)

Vorig jaar op de terugreis vanuit Zuid-Duitsland even de tank gaan volgooien bij Autohof Rheinberg. Ik maakte daar onderstaande foto:

Afbeelding

Ik vroeg me af of dit een klein beetje een afwijkend schrift/lettertype is t.o.v. " normaal" op de Bundesstraße. Iemand?

Ook een boel plakwerk trouwens. :p

Robbert297
autoweg

Berichtdoor Robbert297 » Vr 09 Dec 2016, 11:49

^^ Ik zie niks geks, maar dat U39-bordje lijkt wel wat anders. Of heb ik dat nou mis? :)
Flickr

Pino
2x4 autosnelweg

Berichtdoor Pino » Vr 09 Dec 2016, 12:32

^^ Denk dat het er vooral wat afwijkend afziet door al het knip- en plakwerk.

Wat betreft het gebruik van bruin: de kleur bruin is in Duitsland al veel langer in gebruik voor toeristische doelen dan bij ons. Maar ik vermoed dat ze daar op dezelfde manier als wij nog wel eens worstelen met de vraag of een bepaald object een regulier object is (te bewegwijzeren in zwart op wit) of een toeristisch object (te bewegwijzeren in wit op bruin). En dat men daar dus ook altijd niet al te consistent mee omgaat.

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Vr 09 Dec 2016, 15:23

Het witte Rheinberg lijkt wel dunner dan de rest, inclusief dat Autohof-bord.

Terug naar “Bww-Internationaal”