[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 21 aug 2018, 19:15

Het verbaast me niet dat deze al eens was gekiekt, had alleen even geen zin om het hele forum te doorzoeken. Maar wel leuk. :)

Iets anders dan, wat je ook wel vaker ziet is dat wanneer de Autobahn nadert vanaf de Bundesstraße (of de Bundesstraße vanaf de Autobahn), de Duitsers niet meer lijken te weten of het bord nou blauw moet of geel.

Ditmaal een voorbeeld aan de zuidkant van Düsseldorf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Merk nog op dat er per bord een bestemming afvalt voor de Autobahn. Bovendien, wat Neuss daar op het bord te zoeken heeft? :s
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 11 sep 2018, 22:00

Over old school gesproken...

Afbeelding

Op de B9 in Koblenz. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » wo 12 sep 2018, 13:33

Iets anders dan, wat je ook wel vaker ziet is dat wanneer de Autobahn nadert vanaf de Bundesstraße (of de Bundesstraße vanaf de Autobahn), de Duitsers niet meer lijken te weten of het bord nou blauw moet of geel.
Volgens mij bestaat er geen dwingende richtlijn voor. Je kunt in de praktijk zo'n beetje alles tegenkomen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » wo 12 sep 2018, 14:28

^^ Het is wellicht net omgekeerd. Je hebt de richtlijn voor Autobahnen (Richtlinien für die wegweisende Beschilderung auf Autobahnen, kortweg RWBA) en de richtlijn voor niet-autosnelwegen (Richtlinien für die wegweisende Beschilderung außerhalb von Autobahnen, kortweg RWB). Onderdeel van de RWBA zijn borden waarmee je de aansluiting tussen een autosnelweg en een niet-autosnelweg vanaf de niet-autosnelweg bewegwijzert. Dat zijn de bekende blauwe borden met een geel vlak voor de doorgaande richting van de niet-autosnelweg. De RWB kent uiteraard bepalingen over hoe je vanaf een niet-autosnelweg naar een autosnelweg verwijst. Je kunt raden dat dat wellicht wat aanleiding geeft tot 'grensgeschillen' waarbij in theorie meerdere soorten bord mogelijk zouden zijn.

Op die borden bij Düsseldorf zit je ook wel een beetje op grensgebied. In principe zou ik hiernaar kijken als het punt waar je vanaf het OWN de A46 opgaat. Maar op het allerlaatste moment, nog na het moment waarop je tussen de twee richtingen van de A46 hebt gekozen, kun je nog net afslaan naar de universiteit. Technisch gezien zou dat dan wellicht nog volgens 'Gelbe Serie' moeten, maar 'Blaue Serie' voelt ergens beter. Alleen die uitsmijter Universität had volgens mij echt volgens 'Blaue Serie' bewegwijzerd moeten zijn.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Robbert297 » wo 12 sep 2018, 15:14

Mij lijkt het het meest logisch om de kleur aan te houden van de weg waar je je op dat moment bevindt, tenzij je je op een rijstrook bevindt die zich afsplitst van de doorgaande weg en een ander type weg op gaat. Rijd je bijvoorbeeld op een niet-autosnelweg en wordt er verwezen naar een afslag die direct de snelweg op gaat, dan horen de portaalborden boven de rijstroken richting snelweg geheel blauw te zijn en de rijstroken die op de niet-autosnelweg blijven gewoon geel te zijn (met wellicht een blauw vlak verwijzende naar de snelweg voor de andere richting).
Bermborden moeten op de niet-autosnelweg gewoon geel zijn met een blauw vlak als er wordt verwezen naar een autosnelweg.

Voorbeeld:
Zo zou het wat mij betreft moeten voor de bermborden:
Afbeelding

Het bord voor de A395 zou wat mij betreft gewoon blauw moeten zijn, aangezien de rijstrook direct de snelweg op gaat:
Afbeelding
Слава Україні

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » wo 12 sep 2018, 18:41

2012:

Afbeelding

2016:

Afbeelding

(foto's van Harry)

Locatie: vermoedelijk de A480 Gießener Ring t.h.v. :AS: Wettenberg, waar je rechtdoor op de L3047 komt, en rechtsaf op de B429.

Zo ja, de snelweg houdt hier op en voorlopig duurt het nog even voor je er weer opkomt. Zeg het maar...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Robbert297 » do 13 sep 2018, 9:08

^^ Ik vind beide generaties niet goed. :geenlach:
Beide borden geel met in een blauw vlak de verwijzing naar de A45 Dortmund. Dat is hoe ik het in gedachten heb.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » do 13 sep 2018, 9:13

De weg heeft hier nog Autobahnstatus, dus dan zou ik ook nog bewegwijzering verwachten zoals die op Autobahnen is. In het blauw dus. Dat zowel voor rechtsaf als rechtdoor de Autobahnstatus ophoudt doet m.i. dan niet ter zake. De nieuwere borden vind ik daarom beter.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Robbert297 » do 13 sep 2018, 9:30

^^ Maar dan zou er ook een geel vlak voor de verwijzing in moeten zitten, zoals dat ook op niet-autosnelwegen gebeurt.

EDIT: Dat neem ik terug. Als je dat doet, moet je dat ook doen op alle andere borden langs de Autobahnen, en dat lijkt me geen goed idee. :lol:
Maar ik vind bovenstaande situatie wel een uitzondering, aangezien de snelweg hier volledig ophoudt, en dus ook de doorgaande richting overgaat in een niet-autosnelweg.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » do 13 sep 2018, 10:04

Ook dan is blauw de gangbare standaard in Duitsland. Zie bv. hier bij Blankenheim (foto van mhkamp):

Afbeelding

Zowel rechtdoor als rechtsaf houdt de Autobahn op. Situatie vergelijkbaar met die bij Wettenberg op de A480.

En zo zijn er nog wel meer plekken waar een snelweg vloeiend overgaat in een niet-snelweg.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » do 13 sep 2018, 10:20

Je hebt ook nog deze variant:

Afbeelding

:p
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door BHJ » do 13 sep 2018, 10:29

Kijk. Dát zouden ze nou vaker moeten doen. Meerdere stijlen door elkaar gebruiken. Zelf zou ik de tweede optie het beste vinden ook. Vreemd eigenlijk dat er geen regels voor zijn. Hoe lost men dat in andere landen met kleurverschil (zeg Frankrijk) op?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » do 27 sep 2018, 12:09

Een doelenbord in Duitsland met een plaats zonder kilometeraanduiding:

Afbeelding

Ik geloof niet dat ik dat eerder heb gezien. Je ziet soms wel bestemmingen met 2km of 1km. Maar niet zonder. Of toch wel?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » do 27 sep 2018, 13:12

^^ Net voor de grensovergang BAB4 > A4 richting Breslau staat er Grenzübergang met 500 m op een afstandenbord. Maar zonder afstand is inderdaad ook iets wat ik nog niet heb gezien.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » do 27 sep 2018, 14:03

Ik vermoed dat dit bord in Braunschweig zelf staat, dus wat zou je moeten neerzetten? Het doel niet bewegwijzeren is de enige optie, net zomin als je München ook niet zult tegenkomen op de afstandenborden van de A99. Op deze manier doet het een beetje denken aan de borden op de Ring Rotterdam voordat de Ring vanaf eind jaren '80 werd bewegwijzerd: met Rotterdam als rechtdoordoel zonder afstand.

Buiten Duitsland heb je in Noord-Engeland een paar borden London zonder verdere afstandsvermelding (M1 direct na :KP: Hook Moor). Daar is de vermelding London een verkapt The SOUTH en krijgt daar dus ook geen afstand. Ziet er heel raar uit.
Laatst gewijzigd door Pino op do 27 sep 2018, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Peter » do 27 sep 2018, 14:09

Je kan een afstand tot de afslag Braunsweig neerzetten (aannemende dat die bestaat / al dan niet met -Zentrum of -Mitte). Of geheel weglaten als de afslag binnen 1 km volgt. Wij hebben soms ook onzinbestemmingen op de routebevestigingsborden, zoals Nijkerk-Zuid 3 (de volgende afrit). Vermoedelijk omdat deze op het vroegere rechtdoorbord stond.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » do 27 sep 2018, 19:57

Pino schreef:Buiten Duitsland heb je in Noord-Engeland een paar borden London zonder verdere afstandsvermelding (M1 direct na :KP: Hook Moor). Daar is de vermelding London een verkapt The SOUTH en krijgt daar dus ook geen afstand. Ziet er heel raar uit.
Omdat London hier bovenaan staat vind ik het er minder raar uitzien. In Nederland zie je nog wel eens een streepje staan als de afstand minder dan 1 kilometer weg is. Maar dat zie je - voor zover ik weet tenminste - niet op autosnelwegen, eigenlijk alleen op handwegwijzers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nederland24 » do 27 sep 2018, 22:53

^^In sommige landen, zoals Groot Brittannië en Kroatië zetten ze wel eens 0,x km op de wegwijzers.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » do 27 sep 2018, 23:29

^^ Groot-Brittannië lijkt me sterk. Althans voor zover het om kilometers gaat. Het bewegwijzeren van een deel van een mijl is daar wel gebruikelijk, maar dat loopt dan in breuken en niet in decimalen. Frankrijk is ook altijd vrij actief in het gebruik van decimaaltjes.
Vinny schreef: do 27 sep 2018, 19:57 In Nederland zie je nog wel eens een streepje staan als de afstand minder dan 1 kilometer weg is. Maar dat zie je - voor zover ik weet tenminste - niet op autosnelwegen, eigenlijk alleen op handwegwijzers.
Op autosnelwegen past het feitelijk niet: twee afritten zo dicht op elkaar dat het rechtdoorbord van afrit X op minder dan een kilometer staat van afrit X+1 (en dat dan nog even zou je ook nog een situatie moeten hebben dat een doel van afrit X+1 op het rechtdoorbord van afrit X thuishoort). Met NBA-afstandenborden is het er niet waarschijnlijker op geworden: binnen een kilometer van afrit X+1 zul je geen regulier afstandenbord na oprit X tegenkomen, want dan zit je al tussen de voorwegwijzers van die afrit. Eventueel wel een portaalbord dat ook afstanden geeft, maar dat zal dan weer nooit doelen geven van afrit X+1. Hoogstens van afrit X+2, maar dan ben je ook weer terug bij het eerste scenario dat ik schetste.

In de genoemde andere landen ken ik de Britse breuken ook alleen van handwegwijzers en niet van reguliere afstandenborden. In Amerikaanse stedelijke gebieden zie je wel regelmatig afstandenborden met breuken. Meestal zijn die van het slag 1 1/2 mile, maar ook onder de mijl komt voor. In Frankrijk zul je heel af en toe nog afstandenborden tegenkomen met decimaaltjes. Maar volgens mij zijn dat meestal behoorlijk oude borden en komen de bewuste vermeldingen dus alleen voor op handwegwijzers.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Teetje » vr 28 sep 2018, 13:29

GuteFahrt schreef: do 27 sep 2018, 12:09 Een doelenbord in Duitsland met een plaats zonder kilometeraanduiding:

Afbeelding
Ik zie nog een paar andere "vreemde" dingen aan dit bord.

De naam "Salzgitter "lijkt iets in te springen, de uitlijning is niet helemaal 100% lijkt het. Daarbij: de afstand is 25km, terwijl daarónder Bad Harzburg met 53km staat. Hadden die twee niet in volgorde moeten wisselen?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » vr 28 sep 2018, 16:08

Kassel en Salzgitter zijn de A39 doelen. Misschien dat het daarom zo is gedaan. Dus niet op volgorde naar afstand, maar op snelweg.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » vr 28 sep 2018, 16:54

Het ziet er ook uit als een ouder bord, mogelijk neergezet vóór invoering van de streep en schildje van kruisend wegnummer op de afstandenborden in 2000. In die tijd stonden doelen op de volgorde waarin je ervoor de weg moet verlaten - doel waarvoor je als eerste afslaat onderaan. Beetje zoals Zwitserland nog steeds doet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » vr 28 sep 2018, 19:45

Pino schreef: do 27 sep 2018, 23:29 Op autosnelwegen past het feitelijk niet: twee afritten zo dicht op elkaar dat het rechtdoorbord van afrit X op minder dan een kilometer staat van afrit X+1 (en dat dan nog even zou je ook nog een situatie moeten hebben dat een doel van afrit X+1 op het rechtdoorbord van afrit X thuishoort). Met NBA-afstandenborden is het er niet waarschijnlijker op geworden: binnen een kilometer van afrit X+1 zul je geen regulier afstandenbord na oprit X tegenkomen, want dan zit je al tussen de voorwegwijzers van die afrit. Eventueel wel een portaalbord dat ook afstanden geeft, maar dat zal dan weer nooit doelen geven van afrit X+1. Hoogstens van afrit X+2, maar dan ben je ook weer terug bij het eerste scenario dat ik schetste.
Het bord met de laagste kilometerwaarde in Nederland dat ik ken staat er inmiddels niet meer:
https://goo.gl/maps/dwrbKEhF1mu

(Ik ga er elders nog een opmerking over maken, voor hier terug naar Duitsland...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » za 06 okt 2018, 21:18

Ik zag vandaag in Emmerich een wegwijzer met een spelfout: s'Heerenberg stond vermeld op de Netterdensche Straße voor het kruispunt met de Weseler Straße. Helaas geen foto.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » ma 05 nov 2018, 0:54

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » ma 05 nov 2018, 8:10

Gloednieuwe aansluiting, minder dan 3 km van de Nederlandse grens en dan nog steeds Arnheim gebruiken. :facepalm:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Rein » ma 05 nov 2018, 9:15

Ik vind de foute schrijfwijze van 's-Heerenberg triester eigenlijk. Je mag er bij een plaats met een dergelijke naam vanuit gaan dat ze even checken hoe je het schrijft voor je het op een bordje zet. Maar dat hebben ze ofwel niet gedaan ofwel verkeerd overgeschreven. Of zou dit het Duitse exoniem zijn? :lol:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » ma 05 nov 2018, 11:04

We weten allemaal wat voor fouten er allemaal staan op Nederlandse tijdelijke bewegwijzering, en ik had geen illusie dat dat in Duitsland veel beter gaat. Een endoniem/exoniem-foutje vind ik dan redelijk klein grut; problematischer zou het zijn als dit tijdelijke bord er een halfjaar na de afsluiting nog steeds zou staan (weet niet van wanneer deze foto is?). En inderdaad, schrijffouten in plaatsnamen op permanente bewegwijzering vind ik ook een grotere makke dan een exoniem gebruiken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » ma 05 nov 2018, 13:07

^^ Het geldt van 20 tot 23 april, maar er staat niet bij welk jaar ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » ma 05 nov 2018, 15:21

^^ Laat dit in 2019 nou precies het paasweekeinde zijn. Een uitstekend moment om de A3 richting Nederland af te sluiten 8-)

Plaats reactie