[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Peter » do 17 aug 2017, 9:12

boe! schreef:Een oudje bij het buiten rijden van Emden-Ost. Osnabrück is vervolgens in geen velden of wegen meer terug te vinden.
Afbeelding
Waarschijnlijk nog uit de tijd dat de A31 slechts tot aan de A28 (t/m huidige A280/NLA7) liep) en de verwijzing naar het zuiden was via de A28/A1. ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » do 17 aug 2017, 10:15

^^ Zou kunnen inderdaad. Alhoewel de B70 - BAB30 ook geen vreemde keuze zou zijn voor die tijd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » do 17 aug 2017, 10:59

^^ Tot ver in de jaren '80 begon de snelweg pas bij Westerstede, dus je kocht denk ik niet heel veel voor een route over Oldenburg. Logischer was toen om de B72 af te rijden naar Cloppenburg en daar de A1 op te rijden. Dat was de Ostfriesenhighway, toen de belangrijkste verbinding tussen Ostfriesland en zuidelijker streken. De B72 is ook al vrij vroeg vrij redelijk uitgebouwd om toeristisch verkeer van en naar de meest westelijke Duitse waddeneilanden op te kunnen vangen. Dat rechtvaardigt dan meteen opname als een zelfstandig doel naast Oldenburg, want de richtingen Oldenburg en Osnabrück zouden al in de buurt van Leer splitsen. Oldenburg vertegenwoordigde de oostelijke richting, Osnabrück de zuidelijke. Op de B72 zullen de verwijzingen Osnabrück na opening van de A28 en A31 zijn vervangen door de zeer vroege verwijzingen naar de A1 die je nu ziet - feitelijk het soort verandering dat in de vorige posts ter sprake kwam. De A28 heeft feitelijk geen rol in de ontsluiting van Ostfriesland naar het zuiden toe, wat je ook terugziet in het feit dat het doel Osnabrück daar tot Oldenburg niet op de afstandenborden verschijnt - nog niet eens onder de streep.

Mag ik overigens opmerken dat ik Osnabrück een beetje een overdreven Hauptfernziel vind voor de A1 tussen Dortmund en Bremen, en daardoor ook van aansluitende wegen als de A29?

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » do 17 aug 2017, 12:29

^^ Oneens. Osnabrück is een belangrijk knooppunt tussen 2 enorme economische aders (Scandinavië, Hamburg - Ruhrgebiet / Europoort of Amsterdam - Oostblok), en zo'n ontzettend kleine stad is het nou ook weer niet. Tevens is het het enige "grote" knooppunt na Schuttorf en Bad Oeynhausen.

Daarbij is de A30 dé route vanuit Midden-Nederland en de A1 dé route van Hamburg naar Zuidwest-Duitsland. De relaties Amsterdam - Hamburg v.v. lijken mij ook niet zo gering.

Dus of Osnabrück rechtvaardig een Hauptfernziel is? Wat mij betreft wel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » do 17 aug 2017, 12:37

nickdh schreef:^^ Oneens. Osnabrück is een belangrijk knooppunt tussen 2 enorme economische aders (Scandinavië, Hamburg - Ruhrgebiet / Europoort of Amsterdam - Oostblok),
Er zijn twee kruisende wegen bij Osnabrück, maar hoeveel verkeer slaat er af? Het meeste verkeer zal gewoon rechtdoor rijden. In hoeverre heeft Osnabrück dan echt een knooppuntfunctie?
De relaties Amsterdam - Hamburg v.v. lijken mij ook niet zo gering.
Alleen voor personenauto's is die route logisch. Vanwege de Duitse LKW-Maut zal veel vrachtverkeer eerder over de Nederlandse A28, A37 en de Duitse B402, B213 en B72 (de E233) via Meppen en Haselünne naar de A1 bij Emstek/Cloppenburg rijden. Via Osnabrück zijn het namelijk veel meer Mautkilometers. De E233 verwerkt aardig wat vrachtverkeer.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Snelwegenkenner » do 17 aug 2017, 12:50

Osnabruck is van waarde als hauptfernziel op de A1 richting zuiden en de A30 richting oosten, omdat het vanuit die richtingen een belangrijke knooppuntfunctie heeft (zeker als straks ook de A33 af is). Op de A1 richting noorden en op de A30 richting westen heeft het die functie veel minder en wordt het overschaduwd door Amsterdam of Bremen.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Ernst76 » do 17 aug 2017, 13:08

Vanaf Hamburg wordt Osnabrück al aangegeven. Ik vond dat vroeger wat bijzonder, omdat het verder gelegen grotere Dortmund me ook passend leek. Dortmund vertegenwoordigt eigenlijk ook de Rijn-Ruhr-Regio.
Maar het is wel logisch. Want Hamburg - Dortmund kan je ook over A7-A352-A2 rijden.
Vanaf andere richtingen is Osnabrück niet echt een ver weg gelegen doel:
vanaf Hengelo;
vanaf Münster;
vanaf Bielefeld (of was het al vanaf Paderborn, weet ik niet helemaal zeker meer). Bij een complete A33 zou het ook al wel vanaf A44 Wünnenberg een logisch doel zijn;
vanaf een plek tussen Hannover en Bad Oeynhausen.

Ik sluit me verder aan bij de gedachte dat Osnabrück een belangrijke knooppuntfunctie heeft. En een belangrijke regiofunctie, zeker voor het gebied ten noordwesten ervan.

Even off-topic: nu de A1 steeds meer als 2x3 wordt uitgebouwd wordt het langzaamaan weer de beste verbinding tussen Dortmund en Hamburg. Sinds de A352 was dat lange tijd de beste route. Zeker in de tijd voor de val van de muur. Want toen reed er een stuk minder verkeer tussen Dortmund en Hannover.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Widejo » do 17 aug 2017, 14:01

Ernst76 schreef:Vanaf Hamburg wordt Osnabrück al aangegeven. Ik vond dat vroeger wat bijzonder, omdat het verder gelegen grotere Dortmund me ook passend leek. Dortmund vertegenwoordigt eigenlijk ook de Rijn-Ruhr-Regio.
Hier krijg je hetzelfde dilemma als besproken in het A7 Flensburg-Füssen topic. Dortmund vanaf Hamburg kan zowel over A1 als over A7/A2 en v.v.
Ik vind het bewegwijzeren van doelen in Hamburg die achter Bremen en Hannover liggen aan dezelfde relatie onnodig.
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » do 17 aug 2017, 14:06

O jee, ik ben een doelendiscussie begonnen :facepalm: Reden waarom ik Osnabrück niet gepast achtte als Hauptfernziel is dat het belang van de stad uiteindelijk maar draait om één knooppunt. Erger nog: een knooppunt dat alleen maar een belangrijk knooppunt is in de relatie A30-west <-> A1-noord. En net zoals één knooppunt in Nederland geen netwerkdoel maakt, maakt één knooppunt in Duitsland geen Hauptfernziel. Het belang van de genoemde relatie A30-west <-> A1-noord (geen grote goederen- en dienstenstromen, maar wel toeristen) laat zich prima opvangen door tijdige vermelding van de kruisende verbinding onder de streep op de afstandenborden. En uiteraard mag Osnabrück, als middelgrote stad, ook zelf al ruim van tevoren op de afstandenborden komen te staan.

Als je nu naar Hamburg rijdt, staat al bij Erfttal naast Köln het achterliggende Hauptfernziel Dortmund genoemd, net zoals al tussen Köln en Dortmund op een gegeven moment Bremen in beeld komt en al tussen Dortmund en Bremen Hamburg verschijnt. Vanuit Hamburg ontbreekt die logische opvolging. Natuurlijk moet daar Bremen het primaire doel zijn. Dortmund kan daar achterwege blijven, mede gezien de geringe verschillen tussen de route over A1 en A7-A2. Maar waarom zou de benadering niet spiegelen aan die in de richting Hamburg? Waar nu al vrij kort na Hamburg Osnabrück erbij komt en pas later Dortmund (eerst op de afstandenborden en dan pas vanaf Cloppenburg op richtinggevende bewegwijzering), zou ik dat willen omdraaien. Ergens tussen Hamburg en Bremen voor het eerst Dortmund op de richtinggevende borden zetten; daar komt ietsje later dan Osnabrück bij op de afstandenborden. En dan vanaf Cloppenburg het doel Osnabrück ook op de richtinggevende borden.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Snelwegenkenner » do 17 aug 2017, 14:42

Richting zuiden vertegenwoordigt Osnabruck de belangrijke richting ''Amsterdam'' en richting noorden vertegenwoordigt Osnabruck dat niet, hierom is het logisch dat Osnabruck ten koste van Dortmund verschijnt richting zuid en niet ten koste van Bremen richting noord. Kortom: prima doelkeuze van de Duitsers. :top:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » do 17 aug 2017, 14:45

^^ Zie mijn post hierboven waarom dat argument niet sluit. Het is precies de reden waarom in Nederland Amersfoort geen netwerkdoel is en Bergen op Zoom als plaatsvervangend netwerkdoel boven zijn stand leeft. Dit nog los van de vraag hoe belangrijk deze afslag nou echt is. De verkeersintensiteiten van zowel de A1 als de A30 suggereren geen enorme hoeveelheden afslaand doorgaand verkeer.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Snelwegenkenner » do 17 aug 2017, 17:33

Pino, als je het zo bekijkt zou je ook Amsterdam i.p.v Osnabruck vlak voor Bremen kunnen aangeven samen met Dortmund.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » do 17 aug 2017, 18:19

^^ Dan doe je Osnabrück zelf tekort. Het is met 160.000 inwoners de derde stad op de 350 kilometer A1 tussen Hamburg en Dortmund. Trekt daardoor vermoedelijk ruim meer A1-weggebruikers dan Midden-Nederland. Er wordt hier heel veel meer gemaakt van de verbinding Hamburg <-> Nederland dan hij in mijn optiek waard is. Het is geen logisch achterland. En hoewel het de voornaamste verbinding is tussen Nederland en Noord-Europa (te beginnen met de kleine twee miljoen inwoners van de regio Hamburg), dat is geen verbinding van de grote getallen. Dat rechtvaardigt om Osnabrück in beeld te brengen bij Bremen/Cloppenburg als omschreven en met Amsterdam te wachten zoals nu - totdat je dichterbij het Lotter Kreuz komt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » do 17 aug 2017, 18:24

Het Landkreis Osnabrück telt ook 358.000 inwoners. Dat is toch niet weinig.

Rotterdam - Hamburg is via Emmen - Cloppenburg overigens korter dan via Osnabrück. De A30-A1 is toch een hoekje om, maar omdat de hele route een Autobahn is in tegenstelling tot de E233 wordt de A1-A30 nog veel gebruikt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » do 17 aug 2017, 18:30

^^ Het hoekje om is niet zo schokkend. De winst op de route Hoevelaken-Emmen-Cloppenburg haal je op het 'schuin' lopende stuk Hoevelaken-Meppel. Maar dat is nog geen 15 kilometer, dus tot upgrade van de E233 niet mijn voorkeursroute (maar ik betaal dan ook geen LKW-Maut).

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » do 17 aug 2017, 20:26

Osnabrück vanaf het Horster Dreieck is toch eigenlijk wel een beetje overdone. Daar kun je beter Dortmund neerzetten en Osnabrück bij het Bremer Kreuz laten verschijnen. Hieronder een plaatje ter verduidelijking.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Widejo » do 17 aug 2017, 20:36

^^
Liever Groningen dan Emden op de A28.
Osnabrück kun je al voor het Bremer Kreuz op de afstandborden kwijt. De vermelding Osnabrück in Groot-Hamburg vind ik zelf ook wat te veel.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Snelwegenkenner » do 17 aug 2017, 20:57

En als de E233 af is dan Zwolle vanaf dreieck Cloppenburg als RFP. :top: :D

:dyn_hyp:
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op do 17 aug 2017, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » do 17 aug 2017, 21:00

Widejo schreef:^^
Liever Groningen dan Emden op de A28.
Osnabrück kun je al voor het Bremer Kreuz op de afstandborden kwijt. De vermelding Osnabrück in Groot-Hamburg vind ik zelf ook wat te veel.
Groningen zou ik pas op :KP: OL-Ost laten verschijnen. Uiteraard, het ligt in het verlengde van de "originele" BAB28, maar Emden is meer dan genoeg bij Bremen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Willem » do 17 aug 2017, 21:27

En toch is Emden een bestemming die "om de hoek" ligt. Net zoals Groningen trouwens.
Op die plek volstaat Leer, als een van de centrale kernen in Oost-Friesland en aan de BAB28 gelegen, als doel. Pas later komen Emden en Groningen aan de orde.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Widejo » do 17 aug 2017, 21:40

Snelwegenkenner schreef:En als de E233 af is dan Zwolle vanaf dreieck Cloppenburg als RFP. :top: :D
:dyn_hyp:
Nee, Amsterdam :)
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » do 17 aug 2017, 21:48

Leer ligt toevallig bij knooppunten maar is verder maar een klein stadje. Emden is niet zo heel veel groter, maar heeft een belangrijke zeehaven (Volkswagen). Emden wordt ook op de A31 prominent aangegeven en Leer veel minder.

Op het Dreieck Stuhr wordt alleen Oldenburg aangegeven als primaire bestemming, je kan argumenteren dat dat wat weinig is, het ligt maar 30 kilometer verderop. Emden komt wel direct op de afstandsborden maar pas bij het Kreuz Oldenburg-Ost op de portaalborden, samen met Leer. Vanaf Dreieck Oldenburg-West komt Groningen daar bij.

Afbeelding
A28-5 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28-13 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28-45 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28-58 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » do 17 aug 2017, 22:42

nickdh schreef:Osnabrück vanaf het Horster Dreieck is toch eigenlijk wel een beetje overdone. Daar kun je beter Dortmund neerzetten en Osnabrück bij het Bremer Kreuz laten verschijnen.
A7-A352-A2 is in de praktijk net zo snel en nauwelijks langer van Hamburg naar Dortmund. Hoe relevant Dortmund dan is vanaf het Horster Dreieck kun je je dan afvragen.
Chris schreef:Op het Dreieck Stuhr wordt alleen Oldenburg aangegeven als primaire bestemming, je kan argumenteren dat dat wat weinig is, het ligt maar 30 kilometer verderop.
Maar wel de grootste plaats die je na Bremen nog tegenkomt tot aan Groningen. Qua Duitse steden ligt er na Oldenburg weinig meer van betekenis. En Oldenburg is wel dermate bekend dat het voldoende richtinggevend zou moeten zijn.

Emden stelt weinig voor, Leer nog minder, Groningen is hier nog wat ver weg. Je zou nog kunnen denken aan Wilhelmshaven als hoek-om-doel voor de A29, maar ook dat wordt naar mijn mening wel voldoende afgedekt door Oldenburg.

De gekozen doelen zijn mijns inziens logisch. Hier lag eerst de afrit naar o.a. Stuhr en Groß Mackenstedt. Stuhr is groot genoeg om een vermelding te rechtvaardigen, Groß Mackenstedt is klein maar wel de naam van de afrit die direct na dit knooppunt ligt. Delmenhorst is een stad met bijna 75.000 inwoners en wordt dus ook terecht vermeld. En Oldenburg is de eerstvolgende grote stad. Groß Mackenstedt is het enige doel waarvan ik vind dat het op zich wel weggelaten zou kunnen worden, maar Oldenburg, Delmenhorst en Stuhr zijn hier alle drie wel nodig.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » vr 18 aug 2017, 10:02

^^ Oldenburg is misschien dichtbij, maar het is niet alleen veruit de grootste verkeerstrekker op de A28 (verkeersintensiteiten zakken hier van 60.000 naar 30.000 AADT), het vertegenwoordigt ook de complete regio erachter beter dan doelen als Emden dat zouden kunnen doen. Wanneer je met een doel op de nog langere afstand wilt komen, kun je dat alleen rechtvaardigen met daadwerkelijk gebruik van de A28 voor lange-afstandsverkeer. Als je dan ziet dat de grensovergang Nieuweschans maar door een 10.000 voertuigen per dag wordt gebruikt, zie ik de lol niet. Dat is drie keer zo weinig als grensovergangen als Bergh, Venlo/Straelen en Bocholtz.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Ernst76 » vr 18 aug 2017, 10:12

Op de A31 is Emden een wel heel erg prominent doel, het wordt al vanaf de A2 bij Bottrop aangegeven (meer dan 200 km). Emden dekt dan voor mensen uit het Ruhrgebied de noordwestelijke kust, is mijn interpretatie. En ertussenin liggen geen grote steden.
De A31 heeft wel een functie voor verkeer naar Nederlandse steden zoals Enschede en Groningen. Maar ik snap wel dat de Duitsers dan voor Emden kiezen. Het is ook nog eens het eindpunt van de A31.
Andere kleine plaatsen die vrij prominent staan aangegeven zijn bijvoorbeeld Husum, Prenzlau, Singen, Füssen, Cuxhaven, Deggendorf en Passau.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 aug 2017, 11:16

Ernst76 schreef:Op de A31 is Emden een wel heel erg prominent doel, het wordt al vanaf de A2 bij Bottrop aangegeven (meer dan 200 km). Emden dekt dan voor mensen uit het Ruhrgebied de noordwestelijke kust, is mijn interpretatie. En ertussenin liggen geen grote steden. De A31 heeft wel een functie voor verkeer naar Nederlandse steden zoals Enschede en Groningen. Maar ik snap wel dat de Duitsers dan voor Emden kiezen. Het is ook nog eens het eindpunt van de A31.
Inderdaad, Nordhorn en Lingen zijn ongeveer even groot/klein als Emden. Enschede is natuurlijk wel flink groter, maar ligt een stukje van de A31 af en bovendien niet in Duitsland. Dat zou hier absoluut niet richtinggevend zijn voor Noordwest-Duitsland. Emden kun je tenminste als einddoel continu houden.
Andere kleine plaatsen die vrij prominent staan aangegeven zijn bijvoorbeeld Husum, Prenzlau, Singen, Füssen, Cuxhaven, Deggendorf en Passau.
Bij grensplaatsen zie je dat wel vaker. Emmerich, Weil am Rhein en Heinsberg zitten in dezelfde categorie en verschijnen relatief vroeg op de borden.

Kleinere steden met een (beperkte) knooppuntfunctie verschijnen soms ook vroeg op de borden, denk aan plaatsen als Hof, Bamberg, Amberg, Bayreuth, Kempten en in iets mindere mate ook een doel als Göttingen dat op de A38 in westelijke richting rijkelijk vroeg wordt aangegeven, waar je je had kunnen afvragen of Kassel dat niet beter was geweest.

En uiteraard hoort Olpe ook in dit rijtje thuis.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 18 aug 2017, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilfredjeuh
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 22 dec 2016, 12:11
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Wilfredjeuh » vr 18 aug 2017, 11:21

Coen Tunnel schreef:in iets mindere mate ook een doel als Göttingen dat op de A38 in westelijke richting rijkelijk vroeg wordt aangegeven, waar je je had kunnen afvragen of Kassel dat niet beter was geweest.
Zou dat er misschien iets mee te maken hebben dat Göttingen een Niedersachisch doel is en Kassel een Hessisch doel is? De A38 komt natuurlijk helemaal niet in Hessen, terwijl deze route (zij het een heel klein stukje) wel in Niedersachen ligt?

Edit..
Sorry, de weg loopt ca. 1km door Hessisch gebied.. Maar dan toch :rofl2:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 aug 2017, 11:38

^^ Het is wel een stukje inconsistentie. Op de A7, A5 en A44 is Kassel verreweg het belangrijkste bewegwijzerde doel in die regio. Göttingen staat echter de gehele A38 aangegeven, al vanaf de A14 bij :KP: Parthenaue, zo'n 230 km van Göttingen. Dat is best ver voor een ook voor Duitse begrippen niet heel grote stad met een geringe knooppuntfunctie. Misschien is dit een ietwat Nederlandse blik, maar doorgaand langeafstandsverkeer zal eerder A38-A7-A44 rijden en komt dan niet langs Göttingen, maar wel langs Kassel. Kassel lijkt mij, zeker als bewegwijzerd doel in Duitsland, bekender dan Göttingen.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Snelwegenkenner » vr 18 aug 2017, 11:40

Enschede is natuurlijk wel flink groter, maar ligt een stukje van de A31 af en bovendien niet in Duitsland.
Als het in Duitsland had gelegen dan had het waarschijnlijk wel vanaf dreieck Bottrop aangegeven gestaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » vr 18 aug 2017, 11:40

^^ Als het in Duitsland had gelegen, was de A31 ergens tussen Gronau en Enschede gerouteerd en had bewegwijzering daarvan ook meer voor de hand gelegen. Nu is het niet meer dan een kruisend doel, en die krijgen nu eenmaal niet zomaar de status van Hauptfernziel c.q. doel in lijn.
Coen Tunnel schreef:
Andere kleine plaatsen die vrij prominent staan aangegeven zijn bijvoorbeeld Husum, Prenzlau, Singen, Füssen, Cuxhaven, Deggendorf en Passau.
Bij grensplaatsen zie je dat wel vaker. Weil am Rhein en Heinsberg zitten in dezelfde categorie en verschijnen relatief vroeg op de borden. Kleinere steden met een (beperkte) knooppuntfunctie verschijnen soms ook vroeg op de borden, denk aan plaatsen als Hof, Bamberg, Amberg, Bayreuth en in iets mindere mate ook een doel als Göttingen dat op de A38 in westelijke richting rijkelijk vroeg wordt aangegeven, waar je je had kunnen afvragen of Kassel dat niet beter was geweest. En uiteraard hoort Olpe ook in dit rijtje thuis.
Volgens de RWBA wordt het Hauptfernziel bepaald als het einddoel van de route, dan wel een daarvoor gelegen plaats die als netwerkknoop fungeert. Nu wordt dat beginsel best wel met wat voeten getreden (zeker wanneer je nog een plaats kunt bewegwijzeren die nog net in je deelstaat ligt), maar het verklaart wel waarom je best wel wat kleinere plaatsen bij het einde van een snelweg relatief vroeg op de borden ziet. Vergeet daarbij uiteraard ook niet dat Amberg en Hof hun plekken op de borden kregen in een tijd dat zij nabij het IJzeren Gordijn lagen en snelwegen daar ook daadwerkelijk ophielden.

In deze zin worden grensplaatsen en andere einddoelen niet echt verschillend behandeld. Al geven grensplaatsen tenminste nog de keuze tussen de laatste plaats voor de grens en een wellicht net wat belangrijkere plaats aan de andere kant, wanneer de snelweg over de grens tenminste nog doorloopt (denk aan het vroeg bewegwijzeren van Basel, Salzburg en Venlo). Met plaasen als Cuxhafen, Husum en Meschede bestaat die keuze niet. Het verklaart ook de keuze voor Emden langs de A31: je komt langs die hele weg gewoon niets beters tegen, en dat ze niet aankomen met hoek-om doelen van ook weer niet superbelangrijke kruisende verbindingen als de A30, de A280 en de A28 snap ik wel.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 18 aug 2017, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie