[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » zo 24 jun 2018, 16:30

Verkeer naar Maastricht zullen ze wel via de snelwegen willen leiden: via Aachen dus. Via de A46 is wel zo'n 10 kilometer korter, maar qua reistijd maakt het niet veel verschil.

Als straks de A44 door Garzweiler open is,dan is het verschil in afstand nog wat kleiner vanaf het Kreuz Holz.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Palance » zo 24 jun 2018, 17:18

Die weg loopt toch naar Sittard? Wat is er dan mis? :dontknow:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » zo 24 jun 2018, 20:02

Sittard is inderdaad een doodsimpel einddoel, zoals dat volgens de Duitse richtlijn ook bewegwijzerd behoort te staan. Er is immers geen voorafgaande grote stad of netwerkknoop. En om Maastricht dan als achterliggend hoek-om netwerkdoel te gaan bewegwijzeren... het is geen München en bovendien zal er best wel wat verkeer zijn dat bij Kerensheide alweer naar het westen afslaat.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door boe! » zo 24 jun 2018, 20:10

Palance schreef: zo 24 jun 2018, 17:18 Die weg loopt toch naar Sittard? Wat is er dan mis? :dontknow:
Niets. Iets anders aangeven heeft ook geen zin. Op de B56n staat alleen Sittard aangegeven en geen bestemmingen die verder liggen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » zo 24 jun 2018, 21:23

Het was wellicht nog wel elegant geweest om daar op de een of andere manier naar de A2 te gaan verwijzen, net zoals vanaf de A2 naar de A46 wordt verwezen (staat het doel Düsseldorf daar trouwens nog steeds afgeschermd?). Maar dan nog is de omgeving van de A61 te vroeg om zoiets te doen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Seat Ibiza » ma 25 jun 2018, 11:48

Pino schreef: zo 24 jun 2018, 21:23(staat het doel Düsseldorf daar trouwens nog steeds afgeschermd?)
Nee, de afdekstrips zijn alweer enige tijd geleden verwijderd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » ma 25 jun 2018, 20:06

Pino schreef: zo 24 jun 2018, 21:23 Het was wellicht nog wel elegant geweest om daar op de een of andere manier naar de A2 te gaan verwijzen, net zoals vanaf de A2 naar de A46 wordt verwezen (staat het doel Düsseldorf daar trouwens nog steeds afgeschermd?). Maar dan nog is de omgeving van de A61 te vroeg om zoiets te doen.
De A 2 zelf aangeven lijkt me verwarrend, en dan hou je Eindhoven als doel over, maar ik denk dat dat verkeer beter via Venlo kan rijden. Sittard is een wat episch doel, maar voor een weg die verder eigenlijk nergens echt heen gaat wel het meest zinvol denk ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Widejo » ma 25 jun 2018, 23:51

Ik ben niet zeker. Maar kan ik het doel Kiel, eenmalig, onder de streep vlak na Bremen op de A1 gezien hebben? Wel heel erg vroeg.
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » di 26 jun 2018, 7:14

Vinny schreef: ma 25 jun 2018, 20:06
Pino schreef: zo 24 jun 2018, 21:23 Het was wellicht nog wel elegant geweest om daar op de een of andere manier naar de A2 te gaan verwijzen, net zoals vanaf de A2 naar de A46 wordt verwezen (staat het doel Düsseldorf daar trouwens nog steeds afgeschermd?). Maar dan nog is de omgeving van de A61 te vroeg om zoiets te doen.
De A 2 zelf aangeven lijkt me verwarrend, en dan hou je Eindhoven als doel over, maar ik denk dat dat verkeer beter via Venlo kan rijden.
Naarmate je verder voorbij de A61 komt, worden routes over Venlo dan wel Aachen steeds minder een alternatief. Je moet als gezegd alleen niet met A2-doelen beginnen op dit knooppunt. Of zie je iets anders verwarrends in het aangeven van de A2 als einddoel vanaf omgeving Heinsberg? Het is op Bundesstrassen (inclusief Gelbe Autobahnen) bepaald niet ongebruikt een A-nummer als prominent doel te hanteren. Alleen een buitenlands A-nummer zou denk ik wel iets nieuws zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » di 26 jun 2018, 8:43

Widejo schreef: ma 25 jun 2018, 23:51 Ik ben niet zeker. Maar kan ik het doel Kiel, eenmalig, onder de streep vlak na Bremen op de A1 gezien hebben? Wel heel erg vroeg.
Dat klopt, dat komt direct na het Bremer Kreuz al op de afstandsborden.

Afbeelding
A1-23 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » di 26 jun 2018, 19:45

Pino schreef: di 26 jun 2018, 7:14
Vinny schreef: ma 25 jun 2018, 20:06
Pino schreef: zo 24 jun 2018, 21:23 Het was wellicht nog wel elegant geweest om daar op de een of andere manier naar de A2 te gaan verwijzen, net zoals vanaf de A2 naar de A46 wordt verwezen (staat het doel Düsseldorf daar trouwens nog steeds afgeschermd?). Maar dan nog is de omgeving van de A61 te vroeg om zoiets te doen.
De A 2 zelf aangeven lijkt me verwarrend, en dan hou je Eindhoven als doel over, maar ik denk dat dat verkeer beter via Venlo kan rijden.
Naarmate je verder voorbij de A61 komt, worden routes over Venlo dan wel Aachen steeds minder een alternatief. Je moet als gezegd alleen niet met A2-doelen beginnen op dit knooppunt. Of zie je iets anders verwarrends in het aangeven van de A2 als einddoel vanaf omgeving Heinsberg? Het is op Bundesstrassen (inclusief Gelbe Autobahnen) bepaald niet ongebruikt een A-nummer als prominent doel te hanteren. Alleen een buitenlands A-nummer zou denk ik wel iets nieuws zijn.
De A 2 als doel op zichzelf zou verwarrend zijn omdat er ook een Belgische A 2 bestaat en in de buurt loopt en in een Duits autobahnschildje ga je ook eerder aan een Duitse snelweg denken dan aan een Nederlandse. Ik vind dat dus niet een sterk hulpmiddel in navigatie op dit punt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » di 26 jun 2018, 21:02

^^ Ik zou het dan met een Nederlands A-schildje doen. Dat verkleint de kans op verwarring. Zo richting Selfkant zit je al zo ver weg van de Duitse A2 dat je daar niet heel snel aan zou denken. En de Belgische A2 (bij het grote publiek beter bekend als E314) is aardig genoeg dezelfde kant uit als de Nederlandse.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 26 jun 2018, 22:35

Ik heb nog een bijzonder geval gespot en gekiekt bij Oberau op de B2:

Afbeelding

Al opvallend hoe deze wegwijzer eruitziet, maar meer ook de bestemming Schloß Linderhof alsof het een plaats is. Het is dus een kasteel. Wel mooi trouwens. Niet de grootste van de Königsschlösser (o.a. Neuschwanstein). Maar wel de moeite waard even te kijken als je 't mij vraagt. 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » za 30 jun 2018, 18:52

Dit bord staat tegenwoordig (meerdere exemplaren) op de Autobahn rond Stuttgart:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » do 09 aug 2018, 20:55

Ben een beetje gaan zoeken, maar vond niet echt iets over toeristische borden, dus dan maar even hier. De Bayerischer Rundfunk (BR) kwam gisteren met een video over dit onderwerp. Er staan er alleen in de regio Franken al meer dan 500.


Link

Volgens mij komen er nog steeds exemplaren bij. Men noemt het al een bordenwoud. Sommige mensen snappen de informatie niet.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Widejo » ma 13 aug 2018, 16:54

De hoeveelheid aan toeristische borden in Duitsland stoort mij ook al enige tijd. Mij valt het ook op dat er geen eenheid is. Ik weet niet zo goed wie, welke beslissingen neemt, als het om deze borden gaat. Maar iedereen heeft zijn eigen maatstaven. Er zijn honderden mini-bezienswaardigheden die zo'n bord hebben, en het aantal verschilt sterk per land. Ook de ontwerpen verschillen sterk.
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » ma 13 aug 2018, 17:10

^^ Verantwoordelijkheid ligt bij mijn weten bij het regionale Autobahnamt, waarbij er een vrij beperkte landelijke richtlijn is voor bruine borden. De onvermijdelijke grote mate van ontwerpvrijheid zorgt natuurlijk ook voor grote diversiteit. Gezien het zeer beperkte belang van de informatie die men probeert over te brengen, kan dat ook wel uit.

Het klassieke bordenwoud-argument "door de veelheid aan borden pakken weggebruikers de boodschappen niet meer op" lijkt me dan ook niet echt van toepassing, aangezien er (per rijrichting) maar zelden meer dan één bruin bord per afrit staat. Ze staan ook nooit ingeplempt tussen de reguliere bewegwijzering, maar vrij ruim voor het eerste aankondigingsbord. Dus het stoort niet. Maar waar ik mezelf wel op betrap, is dat ik die borden in Duitsland volkomen ben gaan negeren, terwijl bruine borden vroeger toch wel iets bijzonderders waren op mijn ritten door het buitenland waar ik dus ook wel beter naar keek. Het zijn altijd zulke mini-bezienswaardigheidjes dat het totaal ontbreekt aan "hee, bij deze afrit is iets bijzonders in de buurt." Wat vermoedelijk een stom doekje is om wat dorpen in de regio tevreden te houden, kleedt feitelijk legitiemere reclame uit voor regionaal erfgoed dat echt terzake doet. Maar goed, dat is dan maar iets voor de regionale politiek ...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » ma 13 aug 2018, 17:31

Hier is nog meer informatie: https://www.nw.de/kultur_und_freizeit/r ... n-aus.html

Artikel is van eergisteren. Daar staat nog meer achtergrondinformatie en wetenswaardigheden. Bayern heeft dus wel veruit de meeste volgens dat verhaal. Verder is het idee oorspronkelijk van de Fransen. (?) Daar in de jaren '70, in Duitsland vanaf de jaren '80. De eerste waren de Löwensteiner Berge en Burg Teck bij resp. Heilbronn en Stuttgart in de buurt.

De vraag, wie is er verantwoordelijk?
Neue Westfälische (11.8.18) schreef:Grundsätzlich gilt: Das Aufstellen von touristischen Autobahnschildern ist in Deutschland Ländersache. Für den Entwurf eines solchen Schildes ist in der Regel aber die Kommune zuständig. Diese legt einen Entwurf vor und muss sich diesen anschließend von der zuständigen Straßenbaubehörde bzw. der Autobahndirektion genehmigen lassen. Schließlich kann nicht jeder einfach an der Autobahn ein Schild aufstellen.

Doch nicht nur Kommunen ergreifen hier Initiative - auch Verbände und Organisationen können Antragsteller sein. 2012 hatten sich beispielsweise mehrere Industrie- und Handelskammern in Nordrhein-Westfalen dafür eingesetzt, mit 30 neuen Autobahnschildern den Industriestandort NRW zu bewerben.

Oftmals kommt es allerdings auch vor, dass ein solches Schild dann abgelehnt wird. Zum Beispiel, weil die Sehenswürdigkeit nicht relevant genug ist, weil das Motiv nicht angemessen ist oder es aus ganz praktischen Gründen nicht an der Autobahn aufgestellt werden darf. Die Initiatoren bleiben dann auf den Kosten sitzen.
Dit is ook wel een interessant detail:
Andere Schilder wiederum zeigen auch kommerzielle Freizeitangebote wie zum Beispiel Zoos oder den "Maximilianpark" in Hamm. Normalerweise wäre kommerzielle Werbung entlang der Autobahn verboten - auf diesen Schildern ist sie im Zweifel erlaubt.
Er zijn wel een aantal regels die los van het bovenstaande in acht moeten worden genomen. Onder andere dat de bezienswaardigheid op maximaal 10 kilometer van de Autobahn ligt. Verder, vroeger mocht er maximaal 1 bord per 20 kilometer staan. Tegenwoordig wel 1 per 1 km.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door martien » ma 13 aug 2018, 19:06

^^ en het mag zelfs in het buitenland zijn: Bourtange heeft twee borden langs de A31

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » ma 13 aug 2018, 19:28

Klopt. Veel (zo niet alle?) kun je hier vinden: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... eutschland

Er staan ook wel exemplaren langs Bundesstraßen:https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... ra%C3%9Fen
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » ma 13 aug 2018, 20:05

GuteFahrt schreef: ma 13 aug 2018, 17:31Verder is het idee oorspronkelijk van de Fransen. (?)
Frankrijk voerde ze in 1974 in, lees ik. Wie een land weet dat het al eerder deed, mag het zeggen. De enige denkbare kandidaat lijkt me Italië.
Er zijn wel een aantal regels die los van het bovenstaande in acht moeten worden genomen. Onder andere dat de bezienswaardigheid op maximaal 10 kilometer van de Autobahn ligt. Verder, vroeger mocht er maximaal 1 bord per 20 kilometer staan. Tegenwoordig wel 1 per 1 km.
Franse regel is maximaal 30km van de snelweg en maximaal 10 borden per 50km. Het laatste is in de praktijk een belangrijker criterium dan het eerste. De keuze tussen kandidaten wordt gemaakt door de departementen, die dus feitelijk voor hun eigen dorpen en steden de schaarse ruimte verdelen (bron - pagina 57 ev).

Bij de overweging in de Franse regels dat de toeristische borden langs autosnelwegen mede het doel dienen de monotonie van het rijden over de snelweg te doorbreken, veroorloof ik me dan maar de opmerking dat al te veel van die soort borden die al te veel op elkaar lijken een monotonie op zichzelf vormt, waardoor de borden hun doel dus voorbij schieten. Het enige dat Duitsland dan nog kan verzinnen zijn ontwerpen die er meer uitspringen. Als het niet het full-colour is waar men in sommige landen gebruik van maakt, dan de in Frankrijk tegenwoordig vigerende kleurstelling met meer tinten dan je in Duitsland ziet.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » ma 20 aug 2018, 15:36

Afbeelding

^Raad de plaat. :)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 aug 2018, 16:18

^^ Zal wel in Monschau staan, volgens Wikipedia is dat een partnergemeente. :)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » ma 20 aug 2018, 16:43

^^ Dat klopt. :top: Verwijzingen naar partnersteden zie je wel vaker in plaatsen, incl. kilometeraanduiding, maar het was voor het eerst dat ik het op deze manier zag. Als is 'ie natuurlijk wel nep.

Dit trof ik daar ook nog aan:

Afbeelding

^België alsof het een plaatsje in de buurt is...

Afbeelding

^Frans en Nederlands in Duitsland.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » ma 20 aug 2018, 19:15

^^ Ik ben eerder verbaasd dat Eupen of Trier er niet bij staan.

"alle richtingen" is opzich niet zo gek; je zit immers nog niet eens een half uur van de Nederlandse grens af en het plaatsje is natuurlijk toeristisch.

Overkill? Misschien een beetje. "Richtungen/richtingen" had misschien beter gestaan zodat je "toutes directions" ook wat groter neer had kunnen zetten.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » ma 20 aug 2018, 20:00

Trier staat wel veelvuldig aangegeven rondom Monschau...Eupen wat minder. Mij viel daarbij trouwens op dat al die wegwijzers geen afstanden vermelden, terwijl dat meestal wel het geval is in Duitsland.

Dit soort borden had ik trouwens niet eerder gezien in Duitsland voor zover ik me kan herinneren:

Afbeelding

Er staan er een paar van op de L331 tussen Ittenbach (A3 :AS: Siebengebirge) en Königswinter. Aan beide kanten van de Rijn heb je her en der redelijk steile afdalingen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door martien » ma 20 aug 2018, 20:10

^^ De B172 in Pirna had vroeger dacht ik ook zo'n bord.
Ik bedoel de B170 bij Altenberg (oude verbinding Oost-Duitsland-Tsjechië)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door duikgek89 » ma 20 aug 2018, 21:37

nickdh schreef: ma 20 aug 2018, 19:15 ^^ Ik ben eerder verbaasd dat Eupen of Trier er niet bij staan.

"alle richtingen" is opzich niet zo gek; je zit immers nog niet eens een half uur van de Nederlandse grens af en het plaatsje is natuurlijk toeristisch.

Overkill? Misschien een beetje. "Richtungen/richtingen" had misschien beter gestaan zodat je "toutes directions" ook wat groter neer had kunnen zetten.
"Alle Richtungen" scheelt één letter... Denken ze echt dat Vlamingen en Nederlanders dat niet begrijpen?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door harry » di 21 aug 2018, 0:36

GuteFahrt schreef: ma 20 aug 2018, 16:43
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dit bord komt eens in de zoveel tijd voorbij op het forum. Een paar jaar geleden postte ik een foto, waarna Palance opmerkte dat hij een paar jaar daarvoor ook een foto had gepost. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Palance » di 21 aug 2018, 12:33

Om precies te zijn: hier :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie