Wegnummerblues

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door harry » wo 12 aug 2015, 21:51

Coen Tunnel schreef:het lijkt er op dat Kreisstraßen in (dat deel van) Beieren een eigen prefix hebben per Kreis
Dat klopt. Daar had ik al wat voorbeelden van verzameld:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Wegnummerblues

Bericht door nederland24 » wo 12 aug 2015, 22:26

Een wegnummer moet gewoon de meest logische route volgen van A naar B en dan naar C en dan naar D. Het liefst dat het ook duidelijk staat aangegeven. Het is zo simpel alleen wordt er heel moeilijk over gedaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door Pino » wo 12 aug 2015, 23:14

Vinny schreef:Jouw kritiek is totaal onredelijk. Er wordt door Google wel degelijk hard gewerkt om de kaarten aan de verwachting van de gebruiker te laten voldoen. Er is bovendien gewoon de mogelijkheid om via mapmaker en via het melden van problemen ook daadwerkelijk als gebruiker input te geven.
Dat probeerde ik ook nog na die onvoldoende voor natuurkunde. "Maar mevrouw, uw kritiek is totaal onredelijk. Ik heb wel degelijk hard gewerkt om mijn proefwerk aan uw verwachting te laten voldoen. U had mij bovendien al voor het geven van de verkeerde antwoorden input kunnen geven."

Misschien moet je toch nog eens een poging wagen om uit te leggen waarom mijn eisen zo onrealistisch zijn. Dat een kaart niet altijd volledig in lijn kan zijn met de realiteit, dat is mijn verwachting ook helemaal niet. Maar ben ik nou echt zo verwend wanneer ik van Google iets vraag wat het vele malen kleinere ViaMichelin wel kan? Namelijk een A-nummer prominent weergeven op Nederlandse snelwegen die een E-nummer hebben, zonder dat ik daarvoor zelf aan het werk moet via Mapmaker. Waar zit mijn denkfout?

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door Mandelsoft » wo 12 aug 2015, 23:59

^^ Het is al helemaal raar dat Google dit in eerdere versies wel goed onder de knie had...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegnummerblues

Bericht door Vinny » do 13 aug 2015, 0:21

Pino schreef:Dat probeerde ik ook nog na die onvoldoende voor natuurkunde. "Maar mevrouw, uw kritiek is totaal onredelijk. Ik heb wel degelijk hard gewerkt om mijn proefwerk aan uw verwachting te laten voldoen. U had mij bovendien al voor het geven van de verkeerde antwoorden input kunnen geven."
Dan is bij deze vastgesteld dat ik in jouw ogen gezakt ben voor de imput die ik geleverd heb aan Google Maps. Het doet me oprecht pijn, want het product gaat me na aan het hart en ik heb er veel tijd en moeite in gestopt om samen met mijn collega's een goed werkend product neer te zetten dat minimaal even goed is zo niet beter als de commerciële concurrentie (waar mensen dus veel geld voor betalen). Ik ga jouw toch niet overtuigen dat het allemaal moeilijker is dan dat jij thuis lekker op de bank met een biertje in de hand denkt, dus bij deze zijn we hierover uitgepraat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegnummerblues

Bericht door paolie » do 13 aug 2015, 8:59

^^ Kom op Vinny, even uithuilen, daarna vermannen en gewoon eerlijk toegeven dat de huidige versie van Google Maps een paar steekjes laat vallen, die relatief eenvoudig te herstellen moeten zijn. Verder mooi product hoor, ik maak er dagelijks gebruik van :top:
Laatst gewijzigd door paolie op do 13 aug 2015, 9:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Wegnummerblues

Bericht door Ds79m » do 13 aug 2015, 9:34

Is het probleem niet op te lossen door E-nummers gewoon helemaal weg te laten in Nederland? Zeg maar dat ze aan de Belgische grens ophouden en overgaan in een A16 of A2, wegnummers die nu onzichtbaar zijn als je niet ver genoeg inzoomt. Het enige nadeel is dat je dan op GoogleMaps niet kan vinden waar de E25 of E19 ligt, maar dat lijkt me in de praktijk een veel kleiner bezwaar dan dat je belangrijke A-nummers niet kan vinden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door Kaaiman » do 13 aug 2015, 10:10

Mandelsoft schreef:^^ Het is al helemaal raar dat Google dit in eerdere versies wel goed onder de knie had...
Mijn indruk is dat het vooral vanaf de introductie van MapMaker kwalitatief behoorlijk achteruit gegaan met Google Maps. Maar ook de nieuwe interface en het nieuwe, versimpelde uiterlijk van de kaarten hebben de dienst geen goed gedaan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegnummerblues

Bericht door Coen Tunnel » do 13 aug 2015, 12:07

Vinny schreef:
Pino schreef:Dat probeerde ik ook nog na die onvoldoende voor natuurkunde. "Maar mevrouw, uw kritiek is totaal onredelijk. Ik heb wel degelijk hard gewerkt om mijn proefwerk aan uw verwachting te laten voldoen. U had mij bovendien al voor het geven van de verkeerde antwoorden input kunnen geven."
Dan is bij deze vastgesteld dat ik in jouw ogen gezakt ben voor de imput die ik geleverd heb aan Google Maps. Het doet me oprecht pijn, want het product gaat me na aan het hart en ik heb er veel tijd en moeite in gestopt om samen met mijn collega's een goed werkend product neer te zetten dat minimaal even goed is zo niet beter als de commerciële concurrentie (waar mensen dus veel geld voor betalen). Ik ga jouw toch niet overtuigen dat het allemaal moeilijker is dan dat jij thuis lekker op de bank met een biertje in de hand denkt, dus bij deze zijn we hierover uitgepraat.
Sjongejonge, het is toch geen persoonlijke aanval? Het gaat er meer om dat het tegenwoordig een stuk minder goed is dan een tijdje geleden. Want Google heeft het wel beter gedaan - ook qua aangeven van wegnummers! In de tijd dat jij er werkte was de algehele kwaliteit van Google Maps een stuk beter dan nu.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Wegnummerblues

Bericht door Seat Ibiza » do 13 aug 2015, 14:26

Vinny schreef:... een goed werkend product neer te zetten dat minimaal even goed is zo niet beter als de commerciële concurrentie (waar mensen dus veel geld voor betalen).
Als particulier betaal ik niks voor online producten van ViaMichelin, Open Streetmap of Bing Maps. Dus ik begrijp niet wat je bedoelt?
En is Google (Maps) niet commercieel volgens jou? Ik dacht namelijk dat het een beursgenoteerd bedrijf was en geen filantropische instelling.

Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen van Coen Tunnel hierboven. Als je niet tegen kritiek op Google kunt en je dit direct persoonlijk aantrekt, kun je denk ik beter geen topic er over starten.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Wegnummerblues

Bericht door Egbert » do 13 aug 2015, 16:05

Ik heb een beetje het idee dat dit draadje met mijn opmerking over de E-nummers en ontbrekende A-nummers op Google Maps in Nederland is begonnen.
Vinny schreef:1. Kan je het systeem uitleggen aan een kind in groep zeven, zodanig dat hij of zij een score haalt van 90% of meer als het een nummer gepresenteerd krijgt met daarbij de vraag: Staat het ook op de wegwijzers?
Moet dat dan?
2. Als je het systeem niet kan uitleggen, valt het dan te coderen?
Natuurlijk wel. Het ligt er maar net aan hoe je het doet. Een kaart is slechts een representatie van je data. Wat je op de kaart als naam of nummer op een weg zet is heel simpel te regelen door een render_name tag te maken en alleen dat wat in die tag staat op de weg te tekenen. 100% correctheid, als je tenminste weet hoe het lokaal gebruikt wordt.
In Nederland worden N-nummers boven de 400 door Google en Openstreetmap ook gewoon op de weg gezet, terwijl die op de weg zelf of op wegwijzers niet altijd te vinden is.
In Italië worden autosnelwegen bij voorkeur indirect bewegwijzerd, op de wegwijzers staat het wegnummer waar je op uitkomt in plaats van het wegnummer van de weg waarop je rijdt.
Dat is weer een heel ander verhaal. Nu heb je het niet over een representatie op een kaart maar over een routebegeleiding. Ook hier kun je tags in je data opnemen. In Openstreetmap wordt dit bijvoorbeeld opgelost met een destination tag. Hierin staat in principe wat op de borden staat. Dus staat er op een bord dat rechtsaf naar [E35] (A1) Milano gaat, dan zet je dat in de destination tag.
Overigens is dit absoluut niet uniek. In Nederland staat op wegwijzers ook het wegnummer waar je heen gaat. Het wegnummer waar je op rijdt staat op losse bordjes langs de weg. Of begrijp ik je verkeerd, want dit is toch hoe we het in Nederland ook bewegwijzeren (even afgezien van de andere kleur en vorm uiteraard).
En in Nederland kan ik het verschil tussen deze wegen niet coderen. Sterker nog, ik zou zelfs niet eens weten waarom de wegbeheerder hier verschil in maakt:
https://goo.gl/maps/jlNIn
https://goo.gl/maps/ZPBjY
Dat is niet in regeltjes te vatten en zul je per situatie in je data moeten opnemen. Maar ook hier: dit zijn aanwijzingen voor de routebegeleiding en niet hoe een kaart er uit ziet.
Met het stellen dat je met een paar uurtjes werk door knappe koppen een score van 90% haalt van correctheid in Europa is dus een bijzonder boude conclusie. Ik zou zeggen: schrijf wat code en stuur in naar Google. Wellicht zit er een leuk tripje naar Mountain View in :yes:
Ik heb een beetje de indruk dat ze dat bij Google dus wel proberen. En dan krijg je van zulke vreemde zaken als het wel tonen van E-nummers maar geen A-nummers. Een Nederlander staat dan vreemd te kijken terwijl een Belg dan denkt "wat is het probleem?".
En wat nog erger is: wat was goed en er wordt iets gedaan en dan is het fout.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegnummerblues

Bericht door Chris » do 13 aug 2015, 19:53

Wat ik in Duitsland wel opvallend vind is dat men in persberichten en de media regelmatig spreekt over de nummers van L-wegen en K-wegen terwijl die dus nooit op de bewegwijzering staan. Ze genieten toch wijdere bekendheid dan alleen als administratief nummer voor intern beheer.

Daarnaast is het ook de vraag of een nummer dat niet bewegwijzerd wordt dan ook per se niet op een kaart weergegeven moet worden. Dat de rijksweg 835 niet wordt weergegeven op Google Maps is logisch, maar N-wegen met een nummer boven 400 vind ik best logisch om op een kaart weer te geven, ook al worden ze misschien niet allemaal bewegwijzerd. Een kaart is m.i. een referentie, en dus meer dan alleen een weergave van wat er op de bewegwijzering staat. Wellicht is dat een probleem bij Google Maps waar kaart en navigatie zijn geïntegreerd tot één product.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door Pino » do 13 aug 2015, 21:18

^^ In veel landen stonden wegnummers veel eerder op de kaarten dan op de borden. Maar dan praat je ook over tijden dat nog veel minder wegen genummerd waren. De routes die wel genummerd waren, waren echt belangrijk en veel van die onbewegwijzerde nummers (c.q. nummers die alleen moeilijk leesbaar op kilometerstenen stonden) hadden toch een behoorlijke bekendheid. De protesten in allerlei Nederlandse regio's tegen voorgenomen snelwegen gebruikten meestal de naam van een onbewegwijzerd rijksweg-nummer: "geen RW 19", dat soort werk. Dus die nummers gebruiken op de kaart gaf ook een soort herkenning voor de lezer en daarmee routebevestiging.

Maar goed, nummers van dat soort staan nu alom bewegwijzerd. Nummers die niet bewegwijzerd staan, hebben meestal noch belang noch bekendheid. Behalve wanneer ze maar lang genoeg op kaarten staan, maar dat roept toch weer de cruciale vraag op waarom je dat ook alweer deed.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door Rene » ma 17 aug 2015, 11:26


Plaats reactie