Wegnummerblues

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Wegnummerblues

Bericht door Vinny » ma 10 aug 2015, 20:47

In andere draden werd gerefereerd aan het systeem van "routenummering in de bewegwijzering" op het Europees continent en het feit dat moderne kaartenmakers daar zoveel moeite mee hebben. Aangezien het toch wel een beetje een "kindje" van me geweest is wil ik wat ter overweging meegeven.

1. Kan je het systeem uitleggen aan een kind in groep zeven, zodanig dat hij of zij een score haalt van 90% of meer als het een nummer gepresenteerd krijgt met daarbij de vraag: Staat het ook op de wegwijzers?

Nee. Dat kan niet. De landen in Europa vormen daar een te complex geheel voor. Ook voor Nederland alleen is het al ingewikkeld, want met de basis: Er zijn Autosnelwegen met een A nummer en Niet-autosnelwegen met een N nummer haal je waarschijnlijk de 90% niet. Dan moet je al nuanceringen gaan aanleren als: N wegen boven de 400 worden niet of nauwelijks bewegwijzerd.

2. Als je het systeem niet kan uitleggen, valt het dan te coderen?

Nee. Dat kan niet. Sommige landen hebben best bizarre regels voor het vermelden van hun wegnummers. In Italië worden autosnelwegen bij voorkeur indirect bewegwijzerd, op de wegwijzers staat het wegnummer waar je op uitkomt in plaats van het wegnummer van de weg waarop je rijdt. In Zwitserland worden E routenummers op het onderliggend wegennet alleen aangegeven als er geen autosnelweg over het tracé gepland is. En in Nederland kan ik het verschil tussen deze wegen niet coderen. Sterker nog, ik zou zelfs niet eens weten waarom de wegbeheerder hier verschil in maakt:
https://goo.gl/maps/jlNIn
https://goo.gl/maps/ZPBjY

3. Stel dat je alle nuances en regels kent en je codeert ze, haal je dan een percentage van 90%?

Nee. Veel wegbeheerders halen zelf geen 90% score in het vermelden van het wegnummer op voor navigatie relevante punten.
https://goo.gl/maps/8O7I0
Hier mist bijvoorbeeld de vermelding naar de N 301 terwijl je die wel zou verwachten. In Nederland zijn dit soort situaties zeldzaam, maar ze kunnen ook op bijzonder frappante plaatsen ontbreken zoals:
https://goo.gl/maps/Kz0UN


Met het stellen dat je met een paar uurtjes werk door knappe koppen een score van 90% haalt van correctheid in Europa is dus een bijzonder boude conclusie. Ik zou zeggen: schrijf wat code en stuur in naar Google. Wellicht zit er een leuk tripje naar Mountain View in :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door Rene » ma 10 aug 2015, 22:47

Routenummers bestaan er in twee soorten:
1. De praktische, zoals de wegbeheerder die primair op de bewegwijzering aangeeft op de belangrijkste wegen.
2. De onpraktische, die vrijwel niemand gebruikt, ook al zijn ze aangegeven.

Een kaartenmaker moet in elk geval de eerste categorie aangeven.
Per land is dat verschillend. Maar dat kan simpelweg in een databaseje per land worden gebundeld.

Heeft een weg meerdere routenummers, dan geef je als kaartenmaker de praktische aan. Als je systeem het toelaat, kun je ook de onpraktische aangeven.

Dus je slaat op dat in Nederland een A of N nummer wordt getoond boven een E-nummer, en dat S-nummers pas vanaf een bepaald zoomniveau in beeld komen. R-nummers zijn helemaal niet interessant.
Voor België leg je vast dat de E-nummers primair zijn, en dan pas de A/N/R-nummers.
En voor Duitsland zijn de A- en B-nummers prioritair boven E-nummers.
Daar is weinig Chinees aan, lijkt me. En ook prima te regelen. Immers de routenummers worden per land ook met de juiste kleurencombinaties getoond.
Het aantal landen in de wereld met hun prefixen is bovendien te overzien.
Tenslotte werkt er bij Google iemand die echt wel het fijne van deze materie af weet, dus moeten er best wel ergens een paar knappe koppen binnen dat bedrijf rondlopen die die kennis in een database kunnen koppelen aan GMaps/GEarth.

De fout is het om alles voor de hele wereld in één code te willen regelen. Routenummering is iets dat PER LAND gedefinieerd moet worden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wegnummerblues

Bericht door Peter » di 11 aug 2015, 6:20

Je hebt nummers, die voor gebruikers bedoeld waren voor het volgen van (lange afstand) routes (dat waren de E-nummers) en nummer die primair voor wegbeheer bedoeld waren (de A, B en N-nummers). Die twee doelen lopen bij veel wegbeheerders door elkaar en soms ook uit elkaar (de N310 bij Garderen, of RW4 die A29 heet...)

Veel landen vonden dubbele nummering lastig of duur denk ik. Veel wegbeheerders zijn slordig met aangeven routes op oude en vernieuwde borden en veel wegbeheerders delen geen informatie met kaartenmakers welke wegnummers ze wel of niet op wegwijzers aangegeven. Dus kaartenmakers rommelen ook maar wat aan of houden zich aan verouderde standaarden. En dus staat de N380 op kaarten prominent gekleurd maar is hij in het veld niet te vinden en staan de Drentse N800+ nummers maar klein of niet op de kaart, maar staan ze goed aangegeven op de weg.

Met de huidige TomToms zijn grensoverschrijdende nummers minder belangrijk geworden. Consistentie van kaarten en afslaginfo echter des te meer.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door Pino » di 11 aug 2015, 10:42

Peter schreef:Veel wegbeheerders zijn slordig met aangeven routes op oude en vernieuwde borden en veel wegbeheerders delen geen informatie met kaartenmakers welke wegnummers ze wel of niet op wegwijzers aangegeven. Dus kaartenmakers rommelen ook maar wat aan of houden zich aan verouderde standaarden. En dus staat de N380 op kaarten prominent gekleurd maar is hij in het veld niet te vinden en staan de Drentse N800+ nummers maar klein of niet op de kaart, maar staan ze goed aangegeven op de weg.
We weten dat de Nederlandse N-wegen boven 400 niet bedoeld waren om te bewegwijzeren. We weten ook dat dit soms wel gebeurt. Toch zou ik als gebruiker van een kaart of navigatiesysteem liever een bewegwijzerd nummer niet aantreffen op de kaart dan omgekeerd. Dus totdat de genoemde N-wegen in (ruime) meerderheid bewegwijzerd zijn, zou ik ze niet op mijn kaart zetten. Omgekeerd is een weg als de N380 altijd bedoeld geweest om te bewegwijzeren. Daar kun je als kaartenmaker wat gemakkelijker naar de wegbeheerder wijzen die zich niet aan regels houdt.
Vinny schreef: Ik zou zeggen: schrijf wat code en stuur in naar Google. Wellicht zit er een leuk tripje naar Mountain View in
Tip van Jip: kijk even naar de codes van niet al te lang terug. Ik werk namelijk lang genoeg met Google Maps om te zien dat daar zo af en toe wat verandert in de weergegeven lagen, en niet ten positieve. Ik hoef nu net maar even in te zoomen op de regio Eindhoven om te zien dat de A2- en A58-schildjes daar nu het onderspit delven tegen de E25- en E312-schildjes. Dat was vroeger niet zo, al herken ik dan weer wel de omgekeerde situatie die je een tijdje terug had op Belgische snelwegen (A-nummer aangegeven, E-nummer bleef lang buiten beeld). Waar dingen eerst wel goed op Google Maps staan, en dan ten kwade veranderen, kun je moeilijk zeggen dat het de schuld is van de wegbeheerder die het onze vrienden uit Mountain View te moeilijk maken. Dan heb je kennelijk je eigen code niet helemaal onder controle.

Overigens hoef ik allerminst aanspraak te maken op zo'n tripje als er nog eens iemand wil overleggen over hoe je zou moeten omgaan met bepaalde lokale nuances. Volkomen willekeur van de wegbeheerder wat voor nummers op de borden verschijnen valt niet te coderen, maar als je bijvoorbeeld twijfelt over Italië met zijn maar beperkte directe bewegwijzering van wegnummers, roept u maar. Wat mij betreft is de keuze een no-brainer: een indirect bewegwijzerd wegnummer is een bewegwijzerd wegnummer, dus uit het feit dat er op de route zelf maar nauwelijks schildjes te vinden zijn zou je niet moeten afleiden dat dat nummer dan maar weg moet blijven op Google Maps. Geen dank!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegnummerblues

Bericht door Vinny » di 11 aug 2015, 18:32

René schreef:. Routenummering is iets dat PER LAND gedefinieerd moet worden.
Pino schreef:Overigens hoef ik allerminst aanspraak te maken op zo'n tripje als er nog eens iemand wil overleggen over hoe je zou moeten omgaan met bepaalde lokale nuances. Volkomen willekeur van de wegbeheerder wat voor nummers op de borden verschijnen valt niet te coderen, maar als je bijvoorbeeld twijfelt over Italië met zijn maar beperkte directe bewegwijzering van wegnummers, roept u maar. Wat mij betreft is de keuze een no-brainer: een indirect bewegwijzerd wegnummer is een bewegwijzerd wegnummer, dus uit het feit dat er op de route zelf maar nauwelijks schildjes te vinden zijn zou je niet moeten afleiden dat dat nummer dan maar weg moet blijven op Google Maps. Geen dank!
Dat hadden Marcel en ik natuurlijk niet zelf kunnen verzinnen :facepalm: :nothanks:
Deze posten bewijzen vooral het feit dat de beste stuurlui op de wal staan... :geeuw:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Wegnummerblues

Bericht door Seat Ibiza » di 11 aug 2015, 19:44

Vinny schreef:Deze posten bewijzen vooral het feit dat de beste stuurlui op de wal staan... :geeuw:
Dat na een maand of drie de rivier de Maas in Nederland volgens Google nog steeds La Meuse heet, is volgens jou ook een erg lastig technisch probleem, waar wij als leken niks van begrijpen?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door mhkamp » di 11 aug 2015, 19:47

^^ Dat moet je anders zien. Omdat wij er niet voor gestudeerd hebben weten wij het ook niet. Wij zijn maar simpele zielen die zeuren over het feit dat er een wegnummer / naam niet goed is.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door Pino » di 11 aug 2015, 20:09

Vinny schreef:Deze posten bewijzen vooral het feit dat de beste stuurlui op de wal staan... :geeuw:
En daar sta ik ook prima. Als meerdere malen gezegd, ik laat het coderen graag aan anderen over, maar als jij zegt dat de regels van sommige landen te bizar zijn om goed te kunnen coderen, moet je met een beter voorbeeld komen.

In de tussentijd, juist omdat ik aan de wal sta, ben ik niet meer dan een kritisch gebruiker van een product. Toegegeven, het is een product waarvoor ik niet betaal, dus misschien mag ik er geen hele hoge eisen aan stellen. Maar aangezien het wel een product is dat Google behoorlijke reclame-inkomsten oplevert dankzij massaal gebruik door niet-betalende gebruikers zoals ik, vind ik toch dat ik er tenminste over mag zeggen wanneer het niet aan mijn verwachtingen van een landkaart voldoet. En ik vind dat ik mag prikken door opgeblazen-ballonnenpraat wanneer iemand met betrokkenheid bij het product de verantwoordelijkheid voor het uitsluitend weergeven van een E25-schildje bij de A2 in Nederland neerlegt bij de overheid.
Laatst gewijzigd door Pino op di 11 aug 2015, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wegnummerblues

Bericht door boe! » di 11 aug 2015, 20:33

mhkamp schreef:^^ Dat moet je anders zien. Omdat wij er niet voor gestudeerd hebben weten wij het ook niet. Wij zijn maar simpele zielen die zeuren over het feit dat er een wegnummer / naam niet goed is.
De beste oplossingen komen vaak van buitenstaanders.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegnummerblues

Bericht door Vinny » di 11 aug 2015, 21:29

Seat Ibiza schreef:
Vinny schreef:Deze posten bewijzen vooral het feit dat de beste stuurlui op de wal staan... :geeuw:
Dat na een maand of drie de rivier de Maas in Nederland volgens Google nog steeds La Meuse heet, is volgens jou ook een erg lastig technisch probleem, waar wij als leken niks van begrijpen?
Nee dat hebben we expres gecodeerd op basis van de kritiekometer. Hoe groter de kritiek wordt op internetfora hoe meer intressepunten in het Frans worden vertaald. Dat weet je toch inmiddels?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door harry » di 11 aug 2015, 21:47

Ah! Wegnummering. Mijn lievelingsstokpaardje!
Vinny schreef:Deze posten bewijzen vooral het feit dat de beste stuurlui op de wal staan... :geeuw:
Volgens mij bewijzen ze vooral dat jij niet in staat bent uit te leggen wat nou eigenlijk het probleem is. En misschien is dat ook wel niet mogelijk zonder heel erg technisch te worden.
Vinny schreef:1. Kan je het systeem uitleggen aan een kind in groep zeven, zodanig dat hij of zij een score haalt van 90% of meer als het een nummer gepresenteerd krijgt met daarbij de vraag: Staat het ook op de wegwijzers?
Voor Nederland: ja.

1, Is het nummer een A-nummer of een S-nummer? Dan staat het op de wegwijzers.
2. Is het N-nummer kleiner dan 400? Dan staat het op de wegwijzers.
3. Is het N-nummer groter dan 400? Dan staat het niet op wegwijzers.

Met deze regels gaat dan volgens mij hooguit 10% (A38, N470, enz.) fout.
Vinny schreef:Sommige landen hebben best bizarre regels voor het vermelden van hun wegnummers.
Nou en? Een bizarre regel is ook een regel en die kan best consequent toegepast worden.
Vinny schreef:Sterker nog, ik zou zelfs niet eens weten waarom de wegbeheerder hier verschil in maakt: (N927/N928)
Wellicht moet je de wegbeheerder een paar jaar de tijd geven om zijn systeem consequent te maken als hij het systeem heeft veranderd. Die N928 staat nog niet zo erg lang op de wegwijzers.
Vinny schreef:Hier mist bijvoorbeeld de vermelding naar de N 301 terwijl je die wel zou verwachten.
Niet als je deze regel hanteert: als er geen bestemming wordt aangegeven waarvoor je over die weg moet, hoeft het wegnummer zelf ook niet te worden aangegeven.
Dat speelt ook bijv. bij de N308.
Vinny schreef:Ik zou zeggen: schrijf wat code en stuur in naar Google. Wellicht zit er een leuk tripje naar Mountain View in
Ik heb al eens iets met Google geprobeerd en het enige wat erin zat was een leuk tripje naar Zürich. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegnummerblues

Bericht door Vinny » di 11 aug 2015, 22:00

mhkamp schreef:^^ Dat moet je anders zien. Omdat wij er niet voor gestudeerd hebben weten wij het ook niet. Wij zijn maar simpele zielen die zeuren over het feit dat er een wegnummer / naam niet goed is.
Kritiek en aanbevelingen worden heus wel opgepakt. In deze draad probeer ik uit te leggen waarom het niet zo eenvoudig lijkt als even een nummertje in de database goed zetten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegnummerblues

Bericht door Vinny » di 11 aug 2015, 22:07

Harry schreef:Ik heb al eens iets met Google geprobeerd en het enige wat erin zat was een leuk tripje naar Zürich.
Wat mij betreft was je er bij gekomen :bloemetje:

Ik denk trouwens dat inmiddels meer dan 10% van de wegen boven de N 400 genummerd worden. En er waren ook wat N nummers onder de 400 die niet bewegwijzerd werden, maar dat was vooral in Limburg en daar kom ik vrijwel nooit dus ik kan dat niet verifieren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door harry » di 11 aug 2015, 22:20

^^ Volgens mij is deze pagina nog vrij up to date. Reken zelf de percentages uit: :)
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/eigovz.html
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door Mandelsoft » di 11 aug 2015, 23:32

Landen met bizarre wegnummer-regels? Dan kan je Spanje als mooi voorbeeld noemen, waar het wegnummeringssysteem bizar ingewikkeld in elkaar zit (zelfs met wegnummers die van kleur veranderen afhankelijk van het wegtype en de lengte van het wegnummer) dat ik er maar vrij weinig chocola van kan maken. Er zijn zo veel verschillende categoriën dat ik ze niet eens uit mijn hoofd kan opnoemen!
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegnummerblues

Bericht door Coen Tunnel » di 11 aug 2015, 23:55

^^ Je hebt landelijke wegnummers (AP, A, N), regionale wegnummers en provinciale wegnummers. En zo nu en dan nog andere nummers, zoals de radialen van Madrid (R-nummers) of wegnummers van een bestuurslaag zoals comarca's, maar er zijn ook genoeg gebieden waar je dat niet hebt. Er zijn dus legio prefixen, maar bizar ingewikkeld is het systeem niet. In Catalonië hebben regionale wegen bijvoorbeeld de prefix C, in Cantabrië CA, in de Region de Murcia RM, etcetera. Provinciale wegen in Barcelona hebben een B, in Santander een S, in Gipuzkoa GI, in Málaga MA. Het zit allemaal niet zo onlogisch in elkaar.

Maar over het algemeen kom je binnen één gebied meestal niet meer dan drie à vier prefixen tegen. Het Spaanse systeem heeft het grote voordeel dat het goed is uitgevoerd, dat bijna alle wegen van enig belang zijn genummerd en dat die wegnummers ook daadwerkelijk staan aangegeven.

Enige nadeel is dat een prefix als de A redelijk vaak voorkomt en een stuk of zeven verschillende betekenissen kan hebben. Maar zes daarvan zijn regionaal of provinciaal, dus je hebt hooguit her en der overlap. En ook daar kom je wel uit doordat landelijke Autovía's altijd een blauw schildje hebben. Ook E-nummers komen voor, maar alleen op Ibiza (Eivissa), dus daar zit geen overlap met de Europese E-nummers. :)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door RSK » wo 12 aug 2015, 0:02

^^ In de basis is het Franse systeem met A, N en D ook niet verkeerd en wordt al het genummerde in ieder geval redelijk consequent bewegwijzerd. Wel problematisch is dat men heel strikt is in de prefixtoewijzing op basis van de wegbeheerder, terwijl dat beter op uitbouwstatus of (met name voor N) doorgaand belang zou kunnen. A: volwaardige snelweg, N: expressweg of regionaal belang, D: bewegwijzeringswaardige wegen met een minder belangrijke functie.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wegnummerblues

Bericht door Peter » wo 12 aug 2015, 5:12

harry schreef:^^ Volgens mij is deze pagina nog vrij up to date. Reken zelf de percentages uit: :)
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/eigovz.html
"Vrij" recent klopt wel. Maar niet "zeer: Een aantal zijn toch wel aan herclassificatie toe. Zoals de N857 of de N851 die deels weer op de borden verdwenen zijn ;)
Bijna overal voor de N306 is ook een wat sterk statement. De nummers missen toch echt op meerdere kruisingen, waaronder het begin (of eind) aan de N307.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegnummerblues

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 aug 2015, 7:43

RSK schreef:^^ In de basis is het Franse systeem met A, N en D ook niet verkeerd en wordt al het genummerde in ieder geval redelijk consequent bewegwijzerd. Wel problematisch is dat men heel strikt is in de prefixtoewijzing op basis van de wegbeheerder, terwijl dat beter op uitbouwstatus of (met name voor N) doorgaand belang zou kunnen. A: volwaardige snelweg, N: expressweg of regionaal belang, D: bewegwijzeringswaardige wegen met een minder belangrijke functie.
Probleem met Frankrijk is dat sommige wegen met een viercijferig nummer belangrijker zijn dan wegen met een ééncijferig nummer.

In Spanje heb je in Andalusië zowel A-nummers voor de nationale Autovía's, als voor de regionale Andalusische wegen. Maar (met uitzondering van de A-92) zijn dat allemaal drie- en viercijferige nummers waardoor er over het belang van de weg minder twijfel bestaat. Belangrijkere Andalusische wegen hebben bovendien een ander kleur schildje. Er zit zeker een systeem in en de belangrijke wegen hebben in ieder geval niet een hoog nummer van vier cijfers.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door RSK » wo 12 aug 2015, 9:01

^^ Dat komt door het strikte handhaven van de wegbeheerder als uitgangspunt voor de prefix. Als je dan later een weg decentraliseert, zijn de lage nummers al vergeven. Als men dat zou kunnen aanpakken, is het in mijn optiek een prima systeem. In Nederland wordt alles zonder A op een hoop gegooid, zodat in theorie niet direct het verschil duidelijk is tussen de N11 en de N198.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door Jackbauer1350 » wo 12 aug 2015, 9:30

^^ Je bedoelt dat in Nederland de wegbeheerder minder snel te herleiden is uit het wegnummer?

Hier is het af te leiden aan het nummer 1 t/m 99 rijkswegen (uitzonderingen daargelaten). Die is nog het duidelijkste.
De driecijferige N en A nummers kunnen over wegen lopen die provinciaal zijn maar ook door gemeentes of een waterschap beheerd worden. ( En dan de paar uitzonderingen die door onder rijksbeheer vallen).
S-nummers bestaan dankzij de elektronische routeinfoborden in de steden omdat straatnamen te veel ruimte in nemen. Deze nummering is wel uniek in de wereld volgens mij. Althans zijn er in andere landen steden die een eigen wegnummering hanteren op het wegennet binnen de stad.

De gemiddelde weggebruiker zal een A-nummer automatisch associëren met rijksweg. En dus waarschijnlijk een weg als de A270 ook een rijksweg noemen.
Of de bekende ingeburgerde fout dat een N-weg in Nederland standaard een provinciale weg genoemd wordt.


Maar in België of Duitsland is dat toch ook niet zo eenduidig te herleiden aan het wegnummer wie precies welke weg of wegdeel beheerd?
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op wo 12 aug 2015, 9:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegnummerblues

Bericht door paolie » wo 12 aug 2015, 9:34

Vinny schreef:Het is mijn werk geweest. Ik vind het allemaal bijzonder makkelijke kritiek. Ter overweging: Frankrijk heeft ongeveer 10.000 departementale wegen. Het is voor een klein team onmogelijk om uit te zoeken of en hoe al deze wegen bewegwijzerd worden. Het enige dat je doet is een steekproef houden waarmee je de aangeleverde data vergelijkt met de situatie ter plaatse, met bijvoorbeeld Streetview-camerabeelden of door zelf een rondje te rijden.
Je hebt het steeds over coderen, regelgeving, uitzonderingen etc. dat zal allemaal wel, maar je geeft nu zelf aan dat Frankrijk zo'n 10.000 departementale wegen heeft. Volgens jou zou dat onmogelijk zijn om uit te zoeken of die allemaal bewegwijzerd zijn.

Nou ga ik misschien wat kort door de bocht, maar: stel, je bent per wegnummer ongeveer een minuut bezig op streetview om een wegwijzer te vinden (bij veel wegen kan het sneller, soms zul je wat langer bezig zijn), dan kun je dus zo'n 60 wegen per uur checken. Met 5 werkstudenten doe je dus zo'n 2400 wegen per dag. Oftewel, een weekje werk en je bent er doorheen.Laten we daar voor de zekerheid 2 weken van maken. Resteren natuurlijk de wegen waar geen streetview beschikbaar voor is. Daarvoor kun je kiezen om ze zelf langs te rijden, lokale wegbeheerders te bellen of op basis van ervaring in te schatten of de weg wel of niet is bewegwijzerd.

Al met al dus een relatief kleine investering en een paar weken werk, maar een schat aan informatie, die je minstens een jaar of 5 tot 10 kunt gebruiken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door Pino » wo 12 aug 2015, 10:23

^^ Wij kunnen hier niet voor Google besluiten dat zij die investering moeten doen. De feitelijk gemaakte keuze om hem niet te doen betekent dat Google een grotere kans heeft geaccepteerd dat haar eindproduct niet voldoet aan wat een gebruiker ervan verwacht. Nou goed, die keuze is vrij. Ik heb meer moeite met het zwartepieten, waar Google welbewust een product maakt dat niet voldoet aan die verwachtingen, maar de schuld (in ieder geval door een niet nader te noemen oud-medewerker) bij een ander wordt gelegd. Dat is zoiets als een wegenbouwer die een weg aanlegt die als een dolle verzakt en dan klaagt dat de overheid maar voor een stabielere ondergrond had moeten zorgen.
Jackbauer1350 schreef:Je bedoelt dat in Nederland de wegbeheerder minder snel te herleiden is uit het wegnummer?
Volgens mij eerder het omgekeerde, namelijk dat veel landen in hun wegnummer vooral benadrukken wie de wegbeheerder is, en dat dat vaak een wegnummering oplevert met onhandigheden voor de weggebruiker. Bijvoorbeeld omdat het belang van een weg moeilijker in te schatten is.
Maar in België of Duitsland is dat toch ook niet zo eenduidig te herleiden aan het wegnummer wie precies welke weg of wegdeel beheert?
Nou ja, het woord Bundesstrasse staat natuurlijk wel ergens voor. Evenals het woord Bundesautobahn, wat de formele betekenis is van het bekende zeshoekige schildje. Dat de federale overheid in de praktijk het beheer van de Autobahnen en Bundesstrassen uitbesteedt aan deelstaten is dan een wat ander verhaal, evenals dat Bundesstrassen in gemeentelijk beheer zijn voor zover ze zich bevinden binnen de bebouwde kom van een grotere stad.
Althans zijn er in andere landen steden die een eigen wegnummering hanteren op het wegennet binnen de stad.
Zuid-Afrika heeft zijn M-wegen binnen de steden. In theorie kunnen die bestaan in alle landen die SADC-bewegwijzering hanteren, maar volgens mij is in de praktijk Zuid-Afrika het enige land dat M-wegen kent. Zuid-Korea heeft een apart schildje voor stadswegen in Seoul en Busan, en ook in Japan komen speciale schildjes voor op bepaalde stedelijke expreswegen. Verder had je in Australië de Metroads, maar die zijn vrijwel volledig verdwenen doordat men ze heeft geïntegreerd in de reguliere (staats)wegnummers van de betrokken staten. Metroad 1 in Sydney is tegenwoordig gewoon A1 en M1 - enzovoort. Alleen in Brisbane heb je er nog een paar.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 12 aug 2015, 18:06, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door Palance » wo 12 aug 2015, 10:25

Jackbauer1350 schreef:Je bedoelt dat in Nederland de wegbeheerder minder snel te herleiden is uit het wegnummer?

Hier is het af te leiden aan het nummer 1 t/m 99 rijkswegen (uitzonderingen daargelaten). Die is nog het duidelijkste.
De driecijferige N en A nummers kunnen over wegen lopen die provinciaal zijn maar ook door gemeentes of een waterschap beheerd worden. ( En dan de paar uitzonderingen die door onder rijksbeheer vallen).
Je geeft zelf al aan dat er uitzonderingen zijn - dus is het niet direct af te leiden. Afgezien van het feit dat er ook gemeentelijke wegen zijn waar de N-nummering doorloopt op de bewegwijzering.
Jackbauer1350 schreef:S-nummers bestaan dankzij de elektronische routeinfoborden in de steden omdat straatnamen te veel ruimte in nemen. Deze nummering is wel uniek in de wereld volgens mij. Althans zijn er in andere landen steden die een eigen wegnummering hanteren op het wegennet binnen de stad.
Ik ken Dubai, Sjarjah en Fujairah in de VAE waar ik stadsnummering heb gezien.
Jackbauer1350 schreef:De gemiddelde weggebruiker zal een A-nummer automatisch associëren met rijksweg. En dus waarschijnlijk een weg als de A270 ook een rijksweg noemen.
Of de bekende ingeburgerde fout dat een N-weg in Nederland standaard een provinciale weg genoemd wordt.
Sterker nog, je ziet heel vaak dat, indien over buitenlandse wegen wordt gesproken, men ook al snel geneigd is om over provinciale wegen te spreken als het een niet-snelweg is. Terwijl er genoeg niet-snelwegen zijn die in beheer zijn op landelijk niveau.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door Kaaiman » wo 12 aug 2015, 10:32

Palance schreef:
Jackbauer1350 schreef:Je bedoelt dat in Nederland de wegbeheerder minder snel te herleiden is uit het wegnummer?

Hier is het af te leiden aan het nummer 1 t/m 99 rijkswegen (uitzonderingen daargelaten). Die is nog het duidelijkste.
De driecijferige N en A nummers kunnen over wegen lopen die provinciaal zijn maar ook door gemeentes of een waterschap beheerd worden. ( En dan de paar uitzonderingen die door onder rijksbeheer vallen).
Je geeft zelf al aan dat er uitzonderingen zijn - dus is het niet direct af te leiden. Afgezien van het feit dat er ook gemeentelijke wegen zijn waar de N-nummering doorloopt op de bewegwijzering.
Er zijn ook 2-cijferige N-wegen die provinciaal of zelfs gemeentelijk zijn: N34, N35 (meerdere delen gemeentelijk), N46, N62.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegnummerblues

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 aug 2015, 12:59

Jackbauer1350 schreef:S-nummers bestaan dankzij de elektronische routeinfoborden in de steden omdat straatnamen te veel ruimte in nemen. Deze nummering is wel uniek in de wereld volgens mij. Althans zijn er in andere landen steden die een eigen wegnummering hanteren op het wegennet binnen de stad.
Nice heeft de M-nummers voor de hele metropoolregio, maar dat is niet alleen voor in de stad. Nürnberg heeft één of enkele N-nummers (de N4 verbindt beide delen van de A73).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door harry » wo 12 aug 2015, 13:55

^^ N4 in Duitsland? Nooit van gehoord. Bedoel je niet de B4R?
SPOILER: TOON

Afbeelding
EDIT: ik zie op Google Maps inderdaad N1 en N4 staan. Maar komen die nummers op wegwijzers voor?

Ook steden als Hamburg, Oslo en Kopenhagen hebben hun eigen ring-nummers. Maar dat zijn alleen ringen, dus niet helemaal te vergelijken met onze S-nummers.
Palance schreef:Je geeft zelf al aan dat er uitzonderingen zijn - dus is het niet direct af te leiden.
Uitzonderingen zullen er altijd zijn. Een systeem waarbij 90% (de Vinny-grens) is afgedekt is genoeg.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Wegnummerblues

Bericht door mhkamp » wo 12 aug 2015, 19:48

harry schreef:EDIT: ik zie op Google Maps inderdaad N1 en N4 staan. Maar komen die nummers op wegwijzers voor?
Vorig jaar gereden en ik heb ze niet op de foto.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegnummerblues

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 aug 2015, 21:12

harry schreef:EDIT: ik zie op Google Maps inderdaad N1 en N4 staan. Maar komen die nummers op wegwijzers voor?
Geen idee. Het zijn blijkbaar Kreisstraßen en die worden normaliter niet vermeld.

https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... 3%BCrnberg

Overigens ook een aantal andere leuke prefixen: ERH voor Kreisstraßen in Erlangen-Hochstadt, LAU voor Kreisstraßen in Nürnberger Land en FÜs voor Kreisstraßen in Fürth. En zo zijn er nog wel meer prefixen, het lijkt er op dat Kreisstraßen in (dat deel van) Beieren een eigen prefix hebben per Kreis en niet de K zoals in de rest van Duitsland gebruikelijk is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegnummerblues

Bericht door Vinny » wo 12 aug 2015, 21:48

Pino schreef:Ik heb meer moeite met het zwartepieten, waar Google welbewust een product maakt dat niet voldoet aan die verwachtingen, maar de schuld (in ieder geval door een niet nader te noemen oud-medewerker) bij een ander wordt gelegd
In dat geval zijn we snel uitgepraat. Jouw kritiek is namelijk totaal onredelijk. Er wordt door Google wel degelijk hard gewerkt om de kaarten aan de verwachting van de gebruiker te laten voldoen. Er is bovendien gewoon de mogelijkheid om via mapmaker en via het melden van problemen ook daadwerkelijk als gebruiker input te geven.
Paolie schreef:Al met al dus een relatief kleine investering en een paar weken werk, maar een schat aan informatie, die je minstens een jaar of 5 tot 10 kunt gebruiken.
Een kaart bestaat uit meer dan wegnummering alleen. Ook uit bijvoorbeeld: natuurgebieden, gemeenten, universiteiten, scholen, ziekenhuizen, parken, sportfaciliteiten etc.

Uiteindelijk zit je niet met een "relatief kleine investering", maar met een megaoperatie. Ik ben er persoonlijk erg dankbaar voor dat ik daar mijn steentje aan heb kunnen bijdragen. Een bedrijf als Apple heeft zich daar ook behoorlijk op verkeken bijvoorbeeld. Ik vind het wel wonderlijk dat weinig mensen dat kunnen overzien. Maar goed, laat ik dat dan maar beschouwen als een levensles: alleen als je in het vuur gestaan hebt weet je daadwerkelijk hoe heet het daar geworden is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie