Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Moderator: Moderatoren

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5537
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door nederland24 » ma 20 jun 2016, 17:12

Grappig dat ze voor Praag wel een endoniem ernaast zetten, maar voor Pilsen niet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door Pino » ma 20 jun 2016, 17:49

^^ Het matcht bepaald niet de Duitse regel over endoniemen- en exoniemengebruik. Die luidt namelijk dat je het endoniem moet gebruiken, en het exoniem mag toevoegen als anders verwarring zou kunnen dreigen. Nu snap ik dat er wellicht mensen zijn die Praha en Prag niet direct met elkaar kunnen matchen, dus vandaar die dubbele verwijzing. Maar dan zou voor Plzen toch hetzij uitsluitend het endoniem moeten zijn gebruikt, hetzij een soortgelijke dubbele vermelding.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door Willem » ma 20 jun 2016, 18:46

BABKay schreef:Wat had er eigenlijk onder die streep moeten staan?
Vermoedelijk is het een restant uit het verleden, toen boven de streep alleen Bundesgrenze stond en onder de streep Praag of Pilsen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door Vinny » ma 20 jun 2016, 18:51

Pino schreef:^^ Het matcht bepaald niet de Duitse regel over endoniemen- en exoniemengebruik. Die luidt namelijk dat je het endoniem moet gebruiken, en het exoniem mag toevoegen als anders verwarring zou kunnen dreigen. Nu snap ik dat er wellicht mensen zijn die Praha en Prag niet direct met elkaar kunnen matchen, dus vandaar die dubbele verwijzing. Maar dan zou voor Plzen toch hetzij uitsluitend het endoniem moeten zijn gebruikt, hetzij een soortgelijke dubbele vermelding.
Na de opheffing van het Ijzeren gordijn heeft men volgens mij consequent voor de vorm exoniem(endoniem) gekozen op wegwijzers van de voormalige DDR. In West-Duitsland stond toen nog Arnheim, Nimwegen, en Luttich op de borden zonder endoniem.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door Pino » ma 20 jun 2016, 19:52

^^ Dit bord staat in Bayern, dus het volgt dat principe niet. Misschien kun je er ook naar kijken als een regel die gold voor plaatsen in Slavisch sprekende landen. Aan de westgrenzen begon men al eerder langzaam maar zeker begon op te schuiven naar gebruik van endoniemen, vermoedelijk mede omdat woordbeeld van endoniem en exoniem vaak niet veel verschillen daar. Aan de grenzen met Polen en Tsjechië zijn de verschillen groter én zit je met historische namen uit tijden dat de bewuste plaatsen nog in het Duitse Rijk lagen - aanleidingen om langer het exoniem vast te houden. En dan alleen endoniem toe te voegen bij dreigende verwarring voor buitenlanders.

De huidige regel die ik eerder omschreef dateert pas van 2000. Ik vermoed dat wegbeheerders daarvóór eigenlijk redelijk vrij werden gelaten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door Vinny » ma 20 jun 2016, 20:08

Ik denk het eigenlijk van niet. Nu is het altijd mogelijk dat wegbeheerders zich vrijheid toeëigenen, maar ik denk dat het tijdperk waarin de borden van hun bestemmingen werden voorzien redelijk bepalend is voor wat er op staat. Ik denk dat Beieren gewoon trendvolgend was voor de praktijk die elders in het land ook bestond.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door Palance » ma 20 jun 2016, 20:28

Hebben er überhaupt endoniemen (of om ontopic te blijven: wegnummers) op borden gestaan aan die grenzen vóór dat het IJzeren Gordijn verdween?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door Vinny » ma 20 jun 2016, 20:29

In Beieren is dat natuurlijk een terechte vraag, voor de DDR lijkt me welhaast van wel, want tussen Polen en Oost-Duitsland was wel grensoverschrijdend verkeer mogelijk dacht ik. En de DDR bewegwijzerde E nummers. Die liepen over de grens door. Dat is ook wel handig :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door Willem » di 21 jun 2016, 10:58

Naar Tsjechoslowakije was ook grensoverschrijdend verkeer mogelijk. Je kon zelfs een visum voor een dag kopen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door Pino » di 21 jun 2016, 12:36

^^ Die zagen de kapitaalkrachtige westerlingen graag komen, natuurlijk. Het wil uiteraard niet zeggen dat grensoverschrijdend verkeer ook heel veel voorkwam. Het wegennet in Oberbayern en in de Tsjechische grensstreek was er hoe dan ook niet op berekend - dat zagen we wel toen na de Wende lange wachttijden voor de grensovergangen bij Waidhaus en elders aan de orde van de dag bleken. Ergens vraag ik me af in hoeverre in deze streek grensoverschrijdende doelen überhaupt voorkwamen voor 1989. Ze zullen er ongetwijfeld gestaan hebben, maar als grensoverschrijdend verkeer zelf een relatieve zeldzaamheid was, zal toch ook de bewegwijzering veel meer zijn ingericht op kleinere plaatsjes voor de grens en minder op plaatsen aan de andere kant (Pilsen en/of Praag). Dat zal dan dubbel hebben gegolden voor het bewegwijzeren van een Tsjechisch wegnummer, uitzonderlijk als dat in het algemeen al is ...

Aan de andere kant kwam ik deze Poolse foto uit de jaren '80 tegen (ooit gepost door Chris, maar die is vast niet de maker?), die liet zien dat het ook anders kon ...
Afbeelding

nickdh
autoweg
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door nickdh » wo 03 aug 2016, 12:29

A3 D > A12 in NL.

Afbeelding

Route643
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 05 okt 2015, 22:59

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door Route643 » zo 28 aug 2016, 22:35

Aan de A5 zuidelijk van Freiburg wordt nu niet meer naar de Franse A36 verwezen. De borden zijn uitgewisseld door nieuwere waar naast Mulhouse nu de E-nummer E54 staat.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door MotelMioveni » ma 04 jan 2021, 19:26

<blaast een laag stof van bijna 5 jaar oud weg>
Palance schreef: wo 27 apr 2016, 15:01 (...)
harry schreef:
Palance schreef: Maar een eigen topic voor wegnummers in land A die al in land B vermeld worden is ook wel leuk :) Gevalletje afsplitsen?
Lijkt me leuk!
Ik moet nog een paar leuke gevallen in mijn fotoverzameling hebben.
(...)

Welke voorbeelden kennen we (mede n.a.v. de voorbeelden uit dat topic)? (E-wegen tel ik niet mee)
Nederland->Duitsland: A280, A3, A30, B54
(...)
Er zullen er vast nog wel heel erg veel meer zijn. Volgens mij heb ik ook al eens foto's gezien rond de Belgisch-Luxemburgse grens.
Komende vanaf knooppunt Kerensheide, bij de afrit naar tankstation 'Tienbaan' hangt een wegwijzer waarop het Nederlandse wegnummer A76 doorgestreept staat met diagonale witte strepen, met ernaast het Duitse wegnummer A4, compleet met Duits schildje, tussen omhoogstaande pijlen:

https://www.google.nl/maps/@50.8259168, ... 312!8i6656

De oude wegwijzer, die ook naar Aachen en Köln verwees, liet op dezelfde plek alleen het Nederlandse wegnummer A76 zien, tussen pijlen die naar beneden wezen. Ik vind het nieuwe bord beter, omdat je hier al bijna in Duitsland bent. Palance, beantwoord dit bericht jouw vraag uit 2016?
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door MotelMioveni » ma 04 jan 2021, 19:37

Rijdend op de A2 van Eindhoven naar Maastricht kom je bij afrit 47 (Born) een verwijzing tegen naar de Duitse A46, eindbestemming Düsseldorf (Ik ben komende vanuit Düsseldorf ooit expres omgereden om de B56 te zien en goedkoop Belgisch gas te kunnen tanken vlak voor sluitingstijd);

https://www.google.nl/maps/@51.0508635, ... 384!8i8192

Dit is best bijzonder, omdat je eerst nog de Nederlandse N297 en de Duitse B56n moet volgen om de Duitse A46 te bereiken. In tegenstelling tot de A76 staat deze verwijzing naar een Duits wegnummer dus niet op het laatste punt voor de grens waar je nog een andere route kunt nemen.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door MotelMioveni » ma 04 jan 2021, 19:51

Rijdend over de A73 vanuit Maasbracht richting Venlo kom je bij afrit 19 (Roermond) nog een verwijzing naar een Duitse snelweg tegen:

https://www.google.nl/maps/@51.2002855, ... 384!8i8192

A52, compleet met Duits wegnummerschildje, maar minder bijzonder dan de A46, omdat de A52 hier om de hoek ligt, op 4km afstand, via de N280.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door Wouter N14 » ma 04 jan 2021, 20:01

^^ Weet je zeker dat die niet allemaal al genoemd zijn?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door MotelMioveni » ma 04 jan 2021, 20:24

^^

Dacht ik de hele discussiedraad gelezen te hebben... WouterN14 heeft gelijk en toch weer niet. Op dit forum is het bij dergelijke onderwerpen een goed gebruik dat de openingspost wordt aangepast, om het overzicht te bewaren. Er verandert ook wel eens iets, met de jaren:
EtienneM schreef: wo 27 apr 2016, 23:37
Coen Tunnel schreef: (...) Ik twijfel nog of er een verwijzing naar de Duitse A4 staat op de A76. Ik ben daar onlangs wel geweest en ik meen het wel gezien te hebben, maar Streetview is daar niet bepaald up-to-date.
Ik kan bevestigen dat er nog vlak voor de grens inderdaad "A76" op het afstandenbord staat. Helaas is er geen Streetview.

EDIT: Had bovenstaande posts nog niet gezien toen ik dit postte ;)
Dat bord op de Nederlandse A76 moet ooit vervangen zijn door NBA en toen kwam de Duitse A4 erop te staan.

Seat Ibiza schreef: zo 15 mei 2016, 15:14
Coen Tunnel schreef:
Mandelsoft schreef:Ook de A46 staat aangegeven bij Born, hoewel de A46 pas verder over de grens begint. Op de N297 staat het afgeplakt.
Op de A2 is het inmiddels ook afgeplakt. Ook Düsseldorf is afgeplakt. Zolang de B56 nog niet doorgetrokken is tot de A46 heeft dit nog weinig zin.
Op de A2, in ieder geval in noordelijke richting, is het nummer 46 gewoon zichtbaar hoor. Düsseldorf is wel afgedekt.
Wat eerder nog afgeplakt was, namelijk A46 en Düsseldorf, is inmiddels gewoon zichtbaar.

https://www.google.nl/maps/@51.0339669, ... 384!8i8192

De beelden van Google Streetview zijn van september 2020. Als dat geen geldig bewijs is, weet ik het ook niet meer. Dan laat ik uiteraard met alle plezier Wouter het zoekwerk op Google Streetview doen... ...of als Wouter geen zin heeft, laat ik oude koeien voortaan in de sloot rusten. :mrgreen:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jan 2021, 20:35

^^ A46 is daar inderdaad weer zichtbaar, ik ben er een kleine drie weken geleden nog langs geweest.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door Vinny » ma 04 jan 2021, 22:14

Dacht ik de hele discussiedraad gelezen te hebben... WouterN14 heeft gelijk en toch weer niet. Op dit forum is het bij dergelijke onderwerpen een goed gebruik dat de openingspost wordt aangepast, om het overzicht te bewaren. Er verandert ook wel eens iets, met de jaren:
Meestal zal een forumdraad als deze niet tot een compleet overzicht leiden. Daar is het forum in eerste instantie ook helemaal niet voor bedoeld: mocht het interessant genoeg zijn wordt dat op de wegenwiki bijgehouden ;)
Uitgebreide openingsposten zie je vooral bij projecten waar het nuttig en relevant is om wat actuele ontwikkelingen bij te houden, maar ook daar is het erg afhankelijk van hoeveel tijd en moeite de individuele forummers erin steken. Het kan dus nuttig zijn om de draad even snel te scannen of iets al genoemd is. En als je er over twijfelt kun je dat gewoon in je post aangeven. Ik wil als oud-eindverantwoordelijke opmerken dat helaas de functionaliteit van PHBB (vooral het zoeken) wat te kort schiet. Daar hebben we allemaal last van ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door harry » di 05 jan 2021, 0:41

https://wegnummers.nl/nl/buitenl.html
Ook op mijn website zijn diverse pagina's verstopt met foto's van buitenlandse wegnummers, zoals bovenstaande pagina.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verwijzing naar wegnummers in andere landen

Bericht door harry » di 05 jan 2021, 12:17

^^ Iets uitgebreider: ik heb een aparte pagina voor diverse landen:

Nederland: https://wegnummers.nl/nl/buitenl.html
Belgie: https://wegnummers.nl/belgie/buitenl.html
Duitsland: https://wegnummers.nl/de/buitenl.html
Luxemburg: https://wegnummers.nl/luxemburg/buitenl.html
Denemarken: https://wegnummers.nl/sverige/buitenl.html
Oostenrijk: https://wegnummers.nl/chat/buitenl.html

Dat zijn dus steeds foto's van wegnummers van andere landen die in het genoemde land voorkomen.
(Ik heb ook een foto van een Italiaans wegnummer in San Marino, maar daar heb ik geen aparte pagina aan gewijd.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie