[E] bewegwijzering in Spanje

Moderator: Moderatoren

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door poller1 » do 09 aug 2018, 16:13

Pino schreef: zo 05 aug 2018, 21:54 ^^ Een keer als E-nummer van de A-1 en een keer voor AP-1. Waar om een mij onduidelijke reden geen bestemming voor genoemd staat?
jawel, de luchthaven! 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Chris » wo 10 okt 2018, 13:33

Santiago op 463 kilometer aangegeven langs een provinciale weg in Palencia. Dit is blijkbaar gangbaar op wegen die samenvallen met de Camino de Santiago.

Afbeelding
20180917_112147 by J GM, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Pino » do 08 nov 2018, 9:11

In de spoiler wat foto's van de afwijkende snelweg-bewegwijzering op snelwegen in beheer van de Catalaanse Generalitat. Het viel me in het bijzonder op dat niet alle C-snelwegen deze bewegwijzering hebben. Tolwegen in beheer van externe concessionairs, zoals stukken van de C-32, zijn bewegwijzerd in reguliere Spaanse stijl.

AfbeeldingCatalonia by Pino, on Flickr
SPOILER: TOON

AfbeeldingCatalonia by Pino, on Flickr
Stadsdelen en afstanden cursief, heel Frans (hoewel je dit ook zag op veel oudere Spaanse bewegwijzering). Daarnaast het wegnummer als ruiter; deden ze hier al langer dan dat het in de rest van Spanje richtlijn is. Het doel 'strand' zou elders in Spanje denk ik tegen een bruine of andere gekleurde achtergrond zijn neergezet.

AfbeeldingCatalonia by Pino, on Flickr
Ook heel Frans, afritnummer en afstand naar de afrit op een separaat paneel in plaats van, zoals elders in Spanje, geintegreerd. De prefix GIV is een wat apart verhaal, wanneer je kijkt naar de wegnummering in alle Catalaanse provincies. Wegen met de prefix GI, B, L en T zijn niet in beheer van de provincies Girona, Barcelona, Lleida en Tarragona, maar in beheer van de Generalitat. xxV-wegen en xxP-wegen zijn dat wel, waarbij de P erop duidt dat de weg voorheen een via provincial was en de V erop duidt dat de weg voorheen een via veïnal was (wat 'lokaal' betekent, dus een klasse lager lijkt).

AfbeeldingCatalonia by Pino, on Flickr
Voorwegwijzer van een afrit, zonder de in Spanje gebruikelijke bies tussen afritnummer en afstandsaanduiding. Komt het verbodsbord zo links op het paneel elders in Spanje ook voor, of hebben ze ook dat overgenomen uit Frankrijk?

AfbeeldingCatalonia by Pino, on Flickr
AP-7 als doel in platte tekst. Zou elders in Spanje met een regulier schildje zijn gedaan. Zie verder het centrum-symbool dat zich uitstrekt over twee regels.

AfbeeldingCatalonia by Pino, on Flickr
Afstandenbord. Het viel me op dat deze niet op alle Catalaanse snelwegen staan. Had het idee dat ze met name weggelaten werden op wegen die niet heel veel meer doelen hadden dan Barcelona. Vond het dubbel opvallend omdat op vrijwel alle (C-)wegen met witte bewegwijzering waarop ik reed direct na zo ongeveer iedere kruising wel een afstandenbord stond.

AfbeeldingCatalonia by Pino, on Flickr
Servicebord. Vond het wel een mooie light touch oplossing in vergelijking met verwijzingen elders in Spanje naar tankstations nabij een afrit. Maar dat hangt ergens ook samen met de grotere bevolkingsdichtheid hier, waar op de Meseta tankstations veel meer een zeldzaamheid kunnen zijn.

AfbeeldingCatalonia by Pino, on Flickr
Volgbord.

AfbeeldingCatalonia by Pino, on Flickr
Deze via de servei leek meer een afrit naar een camping met hotel. De afrit geeft echter ook toegang tot een wegrestaurant en een tankstation, maar dat wordt dan geacht inbegrepen te zijn in het 'vei de servei'?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » do 08 nov 2018, 18:27

Wat is die Catalaanse bewegwijzering toch lelijk in vergelijking met de bewegwijzering in de rest van Spanje.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Chris » do 08 nov 2018, 18:43

"vía de servicio", of "via de servei" in het Catalaans, moet je denk ik vooral lezen als een ventweg / parallelweg, en niet per sé een weg met diensten (zoals een tankstation). Heel veel aanduidingen van vía de servicio hebben geen tankstation of wegrestaurant, maar als dat er wel is, zit het wel vrij vaak aan de vía de servicio.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Pino » do 08 nov 2018, 20:31

^^ Een klassieke frontage road dus. Maar daardoor wel raar dat het tankstation niet staat aangegeven en het hotel wel. Is dat een kwestie van betalen voor je plekje op het bord?

Wat betreft lelijkheid: het is op veel manieren allemaal wat krapper opgezet dan elders in Spanje. De reguliere Spaanse borden geven iets meer rust. Maar op hetzelfde moment kijk ik ernaar en denk "goh, dat is dus ook hoe Frankrijk eruit had kunnen zien als ze zouden wisselen naar regulier schrift in plaats van kapitalen." Belangrijkste kritiekpunten naast de krapte zijn voor mij het lettertype (maar als ik iets een achteruitgang vind, is het de letter die je tegenwoordig op de Spaanse blauwe borden ziet), en dan ook nog eens die priegelige cursieve letters voor stadsdelen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Vinny » vr 09 nov 2018, 19:27

Oudere portaalbewegwijzering in Barcelona doet ook enorm Frans aan. Hebben ze een modeniseringsslag "gemist"? Of is het altijd al gebruikelijk geweest dat men in Catalonië een andere stijl had?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Rene » za 10 nov 2018, 11:30

Nee, jaren geleden was het er gewoon Spaans. Maar ja, separatistische tendensen moeten zichtbaar zijn hè, en sommige regionale autoriteiten menen dan dat bewegwijzering daar een prima uithangbord voor is....

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Chris » za 10 nov 2018, 12:25

De overdracht van het wegbeheer van de Spaanse centrale regering naar de Generalitat de Catalunya gebeurde in 1980. Alleen enkele autosnelwegen en carreteras nacionales bleven op dat moment in nationaal beheer. Maar de meeste wegen met die nieuwe stijl bewegwijzering zijn pas na 2000 aangelegd. Ik weet niet precies wanneer de nieuwe stijl bewegwijzering is geïntroduceerd. Barcelona had op de B-10 en B-20 altijd al afwijkende bewegwijzering.

Ik heb 2 jaar geleden de hele C-25 in beeld gebracht, die heeft ook de Catalaanse stijl bewegwijzering: viewtopic.php?p=923017#p923017

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Rene » za 10 nov 2018, 13:09

Vroeger zag je ook gewoon Salida in heel Spanje. Toen moest het zonodig Sortida worden in Catalonië. Gelukkig is er nu het afritsymbool...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Pino » za 10 nov 2018, 15:24

Ach, dat sortida stond midden jaren '90 al op AP-7 en dat was op zich heel makkelijk te begrijpen. Problematischer vind ik hoe sindsdien regels zijn ingevoerd waaronder alle waarschuwings- en verbodsborden uitsluitend in het Catalaans moeten. Dat is voor minder mensen snel te begrijpen en dus onvermijdelijk een achteruitgang in de verkeersveiligheid. Nu zijn er vast kleinere talen te vinden die bij uitsluiting worden bewegwijzerd, maar die worden dan tenminste ter plaatse door vrijwel 100% van de inwoners gesproken en begrepen. Die status heeft het Catalaans gewoon niet; dit draait puur om een politiek bevoordeelde minderheid die niets anders wil dan zijn taal, cultuur en slachtoffers-visie op de geschiedenis opdringen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Willem » za 10 nov 2018, 19:34

Hoe doen ze dat in Valencia eigenlijk? In die regio wordt eveneens Catalaans gesproken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Chris » za 10 nov 2018, 19:53

Lleida (Lérida in het Spaans) wordt trouwens tegenwoordig overal met het Catalaanse Lleida bewegwijzerd, ook vanuit de Spaanstalige delen van Aragón. Op oude borden is Lérida soms nog te vinden maar dat is niet meer de norm. Lérida schijnt ook als een wat kunstmatige naam beschouwd te worden omdat het pas ten tijde van Franco is ingevoerd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Pino » za 10 nov 2018, 21:03

Willem schreef: za 10 nov 2018, 19:34 Hoe doen ze dat in Valencia eigenlijk? In die regio wordt eveneens Catalaans gesproken.
Veel meer Spaans in het straatbeeld en geen harde taalwetten dat je Catalaans/Valenciaans moet gebruiken in je winkel of reclame op straffe van forse boetes. Straatnamen zijn in het Catalaans, naar de A-23 wordt mede verwezen met het Catalaanse exoniem Saragossa ("dat was toch Duits?", denk je als eerste) en de plaats die wij van oudsher kennen als Alicante staat er in Catalaans endoniem Alacant op de borden. Maar teksten op de meeste borden zijn gewoon Castilliaans.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Chris » za 10 nov 2018, 21:14

Saragossa op de A-23? Ik heb vorig jaar de hele A-23 afgereden en in de Comunidad Valenciana grotendeels in beide richtingen maar ik kan me niet herinneren één keer Saragossa te hebben gezien.

In Valenciana wordt veel minder Catalaans/Valenciaans gesproken dan in Catalonië.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Pino » za 10 nov 2018, 21:48

Nee, niet op de A-23 zelf. Wel op borden binnen de stad Valencia waarop wordt verwezen naar de A-23. Bijvoorbeeld hier.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Rene » zo 11 nov 2018, 13:57

Pino schreef: za 10 nov 2018, 21:03
Willem schreef: za 10 nov 2018, 19:34 Hoe doen ze dat in Valencia eigenlijk? In die regio wordt eveneens Catalaans gesproken.
Veel meer Spaans in het straatbeeld en geen harde taalwetten dat je Catalaans/Valenciaans moet gebruiken in je winkel of reclame op straffe van forse boetes. Straatnamen zijn in het Catalaans, naar de A-23 wordt mede verwezen met het Catalaanse exoniem Saragossa ("dat was toch Duits?", denk je als eerste) en de plaats die wij van oudsher kennen als Alicante staat er in Catalaans endoniem Alacant op de borden. Maar teksten op de meeste borden zijn gewoon Castilliaans.
Catalaans is een belediging. Ondanks dat het praktisch hetzelfde taaltje is, heet het daar Valenciaans.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Pino » zo 11 nov 2018, 15:09

Linguïsten duiden Valenciaans als westelijk Catalaans. De grens tussen westelijk en oostelijk loopt ergens door het zuiden van Catalonië, hoewel ook in de Catalaanse binnenlanden en in Andorra westelijk Catalaans wordt gesproken. Nu zal ik niemand verhinderen om de taal van de mensen ten zuiden en westen van deze grens Valenciaans te noemen. Maar mensen die ik over dit onderwerp sprak in Valencia zelf, waren hier zeer relaxed over en zeiden dat ze feitelijk Catalaans spraken. En dat in de periode dat het de machthebbers in Catalonië zelf, tot irritatie van diezelfde gesprekspartners, nogal naar het hoofd begin te stijgen. Die omstandigheid zag men dan nog als de beste reden om vol te houden dat men Valenciaans spreekt. Naast wellicht de mogelijkheid helemaal je eigen idioom op de borden te kunnen zetten, zonder dat iemand in Barcelona of Girona kan roepen dat het op hun manier zou moeten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Chris » vr 16 nov 2018, 21:11

Nieuwe borden langs de A-45. Blijkbaar zijn dit soort dingen een aangelegenheid van de ayuntamiento (in dit geval van Antequera) en niet de wegbeheerder (in dit geval Fomento).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Snelwegfreak » vr 16 nov 2018, 21:24

Wat is dat Carretera toch een afschuwelijk lettertype :pukey:
Chris schreef: vr 16 nov 2018, 21:11de ayuntamiento
¿Que?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Chris » vr 16 nov 2018, 21:27

Het gemeentebestuur. Je hebt in Spanje meerdere lagen van bestuur (en wegbeheer):

* nationaal: Fomento
* autonoom: gobierno autónoma
* provinciaal: diputación
* comarca: gobierno comarcal (alleen in sommige regio's)
* gemeentelijk: ayuntamiento

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Rene » vr 16 nov 2018, 21:27

Carretera is gewoon een variant van het Britse Transport font.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Snelwegfreak » vr 16 nov 2018, 21:31

Het is een dikkere variant en daarmee een pak slechter.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Pino » za 17 nov 2018, 7:20

Het is de variant die de Britten gebruiken voor borden met lichte achtergrond. Dat is ook hoe deze letter Spanje binnen is gekomen: voor hun witte borden. Tot daar alles prima. Het ging mis toen ze voor hun donkere borden niet de Transport voor donkere borden pakten.

Desalniettemin: ook als je er een beter lettertype bij denkt, komt dit bord niet heel evenwichtig over. Misschien wat je onvermijdelijk krijgt wanneer een gemeente ontwerpt. De Franse model, waar decentrale overheden de input leveren en een centrale instantie (vaak natuurlijk de concessionair) de bruine borden ontwerpt, levert mooiere bruine borden op.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Pino » zo 13 jan 2019, 20:56

Dit vond ik wel interessant: bij Murcia (stad) wordt naar de A-7 zuid verwezen met het doel Andalucia. Dus de regio in plaats van een plaatsnaam. Wanneer je vervolgens de A-7 zelf kruist, wordt gewerkt met de doelen Almeria en Grenada, die ook continue worden gehouden. Iemand die zoiets ook elders in Spanje heeft gezien?

AfbeeldingMurcia by Pino, on Flickr

AfbeeldingMurcia by Pino, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Chris » zo 13 jan 2019, 21:28

Portugal en Frankrijk worden als landennamen wel aangegeven. Maar streken of autonome regio's in Spanje kan ik me zo niet herinneren. Zelfs op de A-6 wordt volgens mij altijd A Coruña aangegeven alhoewel 'Galicia' ook zou kunnen in dat optiek.

Afbeelding
A-5-35 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SA-20 Salamanca-1 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Pino » ma 14 jan 2019, 6:46

Op grensoverschrijdende wegen zijn landen als doel volkomen normaal inderdaad. Maar behalve dat dit een regio betreft, vond ik het dus ook dubbel apart doordat hij alleen wordt gebruikt op toeleidende snelwegen en het stedelijke wegennet van Murcia, om bij de A-7 zelf te worden vervangen door steden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door mavas » ma 14 jan 2019, 10:29

Zou het om een nieuw bord gaan? De uitlijning is ook anders dan ik gewend ben.
Misschien is het wel een proef of nieuw beleid?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Pino » ma 14 jan 2019, 11:28

Dit bord hangt er al sinds tenminste 2008 met deze uitlijning, volgens Streetview. Denk dat het lokale stijl is. Die me trouwens, als je dan toch alle kruisende wegnummers met E-nummers wilt noemen, nog niet zo heel slecht bevalt.

Het dan ook staat die uitlijning volledig los van het Andalucia-punt, want die vind je rondom de stad op borden van alle soorten en maten: klassieke gecentreerde portaalborden en op het OWN.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] bewegwijzering in Spanje

Bericht door Chris » wo 16 jan 2019, 18:28

Ik kwam deze foto tegen in een nieuwsbericht over de begroting. Indirecte verwijzingen op afstandsborden met wegnummer zijn volgens mij best wel zeldzaam?

Afbeelding

Plaats reactie