Voorwegwijzers in binnen- en buitenland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Voorwegwijzers in binnen- en buitenland

Bericht door nederland24 » wo 30 aug 2017, 21:25

In vrijwel alle landen, waar ik ben geweest worden op veel kruisingen alleen gebruik gemaakt van een handwegwijzer op de kruising zelf. Voor onbekende weggebruikers is het daardoor lastig in te schatten hoever de weggebruiker van het beslispunt verwijderd is. Vooral voor onbekende weggebruikers kan het gebeuren dat ze te laat in de gaten hebben, dat ze moeten afslaan voor een bepaalde kruising of langzamer gaan rijden, omdat ze anders bang zijn de afslag te missen.

Ervaren jullie dit ook als een probleem als jullie in Nederland of in het buitenland rijden in een onbekend gebied of vinden jullie het te verdedigen dat niet voor elke kruising voorwegwijzers worden geplaatst. Gelukkig worden bij de belangrijkste kruisingen in de meeste landen wel gewoon voorwegwijzers gebruikt.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Voorwegwijzers in binnen- en buitenland

Bericht door BHJ » do 31 aug 2017, 7:20

Een voorwegwijzer kan natuurlijk helpen om je op tijd te informeren, zodat je niet op een beslissingspunt hoeft stil te staan om te kijken waar je heen moet, waardoor het andere verkeer wordt opgehouden. Wat mij betreft zouden de handwegwijzers slechts ter bevestiging dienen.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Voorwegwijzers in binnen- en buitenland

Bericht door Willem » do 31 aug 2017, 8:15

Meestal staan er bij belangrijke kruisingen wel voorwegwijzers. Als er alleen op de kruising zelf een handwegwijzer staat kun je er vrijwel zeker van zijn dat je niets mist (of je camping moet net aan zo'n onbelangrijke zijweg staan). Als je vermoed dat je in de buurt van een plek bent waar je moet afslaan moet je ook wat meer op de borden letten dan je normaal gesproken doet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Voorwegwijzers in binnen- en buitenland

Bericht door Coen Tunnel » do 31 aug 2017, 9:37

^^ Daar kan ik me bij aansluiten. Weten waar je ongeveer moet afslaan hoort bij de routeplanning en ik let dan sowieso wat meer op.

Daarnaast gebruiken natuurlijk steeds meer mensen navigatie waardoor het minder erg is als een voorwegwijzer een keer ontbreekt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Voorwegwijzers in binnen- en buitenland

Bericht door Pino » do 31 aug 2017, 12:01

Kan daar ook niet veel aan toevoegen. Wanneer voorwegwijzers goed gebruikt worden, krijg je ze tijdig te zien op precies de kruisingen waar je wilt voorkomen dat grotere aantallen weggebruikers uit onzekerheid gaat vertragen. Naast uiteraard wegen waar de snelheid hoger ligt. In de meeste landen om ons heen gaat dat in het algemeen vrij redelijk, maar in alle landen zijn meer dan genoeg situaties aan te wijzen die veel beter kunnen.

Als je naar de landen om ons heen kijkt, valt het mij wel op dat in landen als Duitsland en Groot-Brittannië een handwegwijzer doorgaans vergezeld gaat van een beslissingswegwijzer op een meter of 50 van de kruising. Met name op plaatsen waar voorsorteren is gevraagd vind ik dat wel wenselijk, want de handwegwijzer op de kruising staat dan al snel te ver van het actiepunt. Nederland schiet op dit punt naar mijn mening tekort; de handwegwijzer dient hier als beslissingswegwijzer zodat je alleen nog maar toekomt aan de vraag of er genoeg plek en belang is geweest voor een voorwegwijzer. Uiteraard zijn er wel wat gevallen waar je op niet-autosnelwegen beslissingswegwijzers tegenkomt bij het begin van de rijstrookverdeling. Maar slechts een zeer beperkt aantal wegen lijkt daarvoor in aanmerking te komen: rijkswegen en grote uitvalswegen van steden in het bijzonder.

Staan we overigens niet alleen in. In met name Frankrijk kan dit ook beter.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Voorwegwijzers in binnen- en buitenland

Bericht door harry » do 31 aug 2017, 12:19

Pino schreef:dat in landen als Duitsland en Groot-Brittannië een handwegwijzer doorgaans vergezeld gaat van een beslissingswegwijzer op een meter of 50 van de kruising.
In Duitsland ontbreekt op veel plekken de handwegwijzer helemaal. Dan staan er alleen besliswegwijzers vlak voor het kruispunt, van alle kanten.
Lelijk, maar effectief.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Voorwegwijzers in binnen- en buitenland

Bericht door Pino » do 31 aug 2017, 17:28

Als er in Duitsland zo'n beslissingswegwijzer staat, is de handwegwijzer bijna gedegradeerd tot routebevestiging op het moment dat je de afslaande beweging al aan het maken bent. Dus dan kun je hem inderdaad weglaten.

Wellicht vervuilen dit soort voorwegwijzers het straatbeeld inderdaad wat meer. In Engeland loop je op de stoep regelmatig onder een handwegwijzer door; hoewel de onderkant hoog genoeg hangt, heeft dat iets hinderlijks. In Duitsland hangt men dan maar vaak iets aan een arm boven de weg, wat je in veel andere landen ook wel ziet. Maar goed, ik denk dat het verkeer van nu om niets anders vraagt, in ieder geval op plaatsen waar voorgesorteerd moet worden. Alleen navigatiesystemen zijn wellicht een tegenargument, maar ook dan zou ik de routebevestiging willen geven op het moment dat je moet voorsorteren en niet op het moment dat je voorgesorteerd staat...

Plaats reactie