Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Chris » zo 19 aug 2007, 21:39

Berlin staat nu vanaf Hamm aangegeven.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Snelwegenkenner » ma 20 aug 2007, 16:44

Staat Hamburg trouwens nu al vanaf Dortmund aangegeven?

En hoe moet dat nu met Koln? mij lijkt dat een goede RFP vanaf Bremen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Chris » ma 20 aug 2007, 16:46

Hamburg staat vanaf Osnabrück aangegeven dacht ik. Dortmund staat zeker niet bij Hamburg aangegeven.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Snelwegenkenner » ma 20 aug 2007, 16:54

Waarom niet? mij lijkt Dortmund me wel een goede control city voor Rhein-Ruhr streek.

Koln vanaf Bremen aangeven.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Queue » ma 20 aug 2007, 18:34

Dus dan heb je vanaf Bremen al Dortmund en Köln allebei. Dat is natuurlijk aardig overdreven.
Zolang het RFP niet in de buurt komt (lees: eerstvolgende control city is), is het niet nodig om al iets achter het RFP te vermelden.

Bijvoorbeeld:
Lübeck Hamburg
Hamburg Bremen
Bremen
Bremen Dortmund
Osnabrück Dortmund
Münster Dortmund
Dortmund Köln
Hagen Wuppertal Köln
Wuppertal Köln Frankfurt
Remscheid Köln Frankfurt
Leverkusen Köln Frankfurt

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Snelwegenkenner » ma 20 aug 2007, 20:08

Frankfurt is helemaal niet de RFP van de A1 dat is Saarbrucken.

ik vind het dan ook onlogisch om Frankfurt op de A1 aan te geven, Frankfurt is beter via de A45.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Queue » ma 20 aug 2007, 22:28

Saarbrücken ligt ten zuiden van de "missing link" in de A1, dus dat lijkt me geen A1-doel bij Köln.
Frankfurt is ook via de A45, maar dan is het nog niet gek om het na Wuppertal weer te laten verschijnen voor verkeer dat later inschakelt.
Deze foto uit een fotoreeks van Chris toont het eerste bord waarop iets genoemd wordt dat na Köln komt. Na Köln is in de praktijk het eerste rechtdoordoel van de A1 Euskirchen, maar omdat uitvalswegen als de A3, de A4 en de A61 veel belangrijker zijn dan dat stukje A1 dat daar in het niets eindigt, verschijnt Euskirchen terecht pas relatief laat.

firefly
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 13:28
Contacteer:

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door firefly » ma 20 aug 2007, 23:39

Queue schreef:Bijvoorbeeld:
Lübeck Hamburg
Hamburg Bremen
Bremen
Bremen Dortmund
Osnabrück Dortmund
Münster Dortmund
Dortmund Köln
Hagen Wuppertal Köln
Wuppertal Köln Frankfurt
Remscheid Köln Frankfurt
Leverkusen Köln Frankfurt
Das ist immer die falsche Reihenfolge. Wenn ich deine Listen lese, komm ich immer durch einander. Oben, oder vorn, steht immer das Ziel, welches am Weitesten weg ist.
Mit den hervorgehobenen Zielen verzettelst du dich. Die Städte sind alle nicht belangrijk genug, um den Verlauf der A 1 zu verdeutlichen. Und darum geht es eigentlich.
--------------------------------------------------
Rippachtal.de

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Queue » di 21 aug 2007, 7:30

In Duitsland staat het verste doel bovenaan, in Nederland staat het verste doel onderaan. Het ging mij er alleen om welke doelen er staan en had gemakshalve de Nederlandse volgorde gebruikt, als je dit verwarrend vindt dan zal ik in het vervolg de volgorde omdraaien.
Waarom geven Hamburg, Bremen, Dortmund en Köln het verloop niet duidelijk genoeg weer? Bij Lübeck vind ik het nog niet zo belangrijk om te weten dat nummer 1 doorloopt tot Blankenheim.

firefly
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 13:28
Contacteer:

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door firefly » di 21 aug 2007, 11:16

Es geht nicht um Blankenheim. Das ist ohnehin nur ein temporäres Ende der A 1. Es geht darum, dass der Verlauf einer Strasse mit möglichst wenigen Städten beschrieben wird. Und bei 700 km langen Autobahnen muss man sich auf die wichtigsten Städte beschränken. Und da gehören Remscheid und Konsorten nun mal nicht dazu.
--------------------------------------------------
Rippachtal.de

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Pino » di 21 aug 2007, 12:16

Zolang de A1 niet wordt gecompleteerd in de Eifel, is de route van Dortmund naar Euskirchen niet meer dan het einde van een snelweg die een paarhonderd kilometer lang is. In zuidelijke richting is er achter Köln gewoon niets meer dat je moet beschrijven, het feit dat de A1 een "verleden" van 500 km heeft doet daar niet meer ter zake. In die situatie kan het echt geen kwaad om naast Köln en indirect doel Frankfurt nog een tweede doel voor de A1 toe te voegen in de vorm van Remscheid of Leverkusen. Dat is echt geen overkill, en verschaft tot op zekere hoogte juist wel wat extra duidelijkheid. Het geeft namelijk aan hoe de route tussen het afstandsbord en Köln ongeveer zal verlopen.

Bij completering van de A1 verandert het verhaal natuurlijk; dan moet aan doelen in de richting Saarbrücken worden gedacht. Maar dat duurt nog wel een paar jaar voordat dat moeten gebeuren. Rijdend van Köln naar Dortmund speelt dit argument evenmin, want daar moet je wél rekening houden met het verdere vervolg van de A1. Rijd je in die richting echter van Hamburg naar Lübeck, dan kun je op dezelfde manier wat regionale doelen gaan toevoegen.

firefly
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 13:28
Contacteer:

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door firefly » di 21 aug 2007, 13:21

Es hängt doch nicht von der Vollendung der A 1 ab, dass Remscheid und Leverkusen nicht bedeutend genug sind, um auf den Wegweisern zu erscheinen. Die Funktion der A 1 zwischen Dortmund und Köln ändern sich doch nicht.
--------------------------------------------------
Rippachtal.de

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Pino » di 21 aug 2007, 13:47

Die functie verandert juist wel, wanneer de A1 wordt gecompleerd. De A1 tussen Dortmund en Köln is dan niet langer alleen een toevoerroute naar Köln, maar ook onderdeel van de doorgaande route naar het Saarland. Met de bijbehorende impact op de te kiezen doelen. Misschien zijn Leverkusen en Remscheid inderdaad wel te onbelangrijk om zelfs langs de toevoerroute naar Köln op de afstandsborden te verschijnen. Laat het dan vrolijk weg. Mijn punt was en blijft dat het vermelden van één extra doel naast Köln en Frankfurt echt geen overkill is, en dat het argument dat de A1 een route van 700 kilometer is gewoon niet meer terzake doet in de laatste 50 kilometer.

firefly
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 13:28
Contacteer:

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door firefly » di 21 aug 2007, 15:05

Der Bereich Dortmund-Köln ist auch heute schon Teil der Route Dortmund-Saarbrücken. Es ist doch nur das Stück zwischen Bliesheim und Vulkaneifel, wo sich die Verkehrsströme verlagern werden.
--------------------------------------------------
Rippachtal.de

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Pino » di 21 aug 2007, 16:56

Voor Dortmund - Saarbrücken moet je nu twee keer van snelweg wisselen (en dan heb ik het nog niet eens over de TOTSOs in de A1 ten zuiden van Trier), dus waarom zou je Dortmund - Saarbrücken behandelen als één verbinding? Het is net zozeer één verbinding als Stuttgart - Saarbrücken waarvoor je ook twee keer een andere snelweg op moet (plus de TOTSO van de Viernheimer Dreieck). Of Aachen - Saarbrücken: kan ook met twee keer van snelweg wisselen. Maar gelukkig ziet niemand Aachen - Saarbrücken of Stuttgart - Saarbrücken als één verbinding. Waarom zou je dat met Dortmund - Saarbrücken wel moeten doen?

In de A1 zit voorlopig een missing link en we weten dat het nog wel een paar jaar duurt voordat het gat wordt gedicht. Zolang dat voortduurt, moet je de A1 behandelen als een weg die bij Euskirchen eindigt, niet als een weg naar Saarbrücken. Gelukkig gebeurt dat in de daadwerkelijke bewegwijzering ook zo. Evengoed als de A8 bij Karlsruhe stopt en er ook daar geen enkele rekening wordt gehouden met Saarbrücken. Je moet je niet laten leiden door de tirannie van de wegnummers; zeker niet wanneer die wegnummers nog wel even zullen bestaan uit niet met elkaar verbonden delen. Pas als het asfalt tussen beide delen er definitief komt te liggen, kun je de bewegwijzering van beide delen aan gaan passen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Chris » di 21 aug 2007, 17:00

De snelste route tussen Köln en Saarbrücken is toch via de A1, en dan bij Blankenheim eraf en bij Prüm er weer op. Dit ook de meest logische route. Ik zou het daarom wel als één wegnummer bewegwijzeren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Pino » di 21 aug 2007, 17:13

Volgens ViaMichelin is de route over de A61/A48 korter én sneller, dus de route via Koblenz lijkt mij de voorkeur te hebben zolang de missing link tussen Euskirchen en Dreieck Vulkaneifel er nog niet ligt. De bewegwijzering van de A1 rondom Köln moet wat mij betreft dan ook niet gaan verwijzen naar Trier en verder.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Queue » di 21 aug 2007, 18:35

Dat je kan discussiëren over de vraag wat de optimale route is van Köln naar Saarbrücken, is al een teken dat Saarbrücken op de ring van Köln geen duidelijke control city zou zijn voor de ene of voor de andere route. Vandaar dat er rond Köln twee opties overblijven: òf niet de A1 al vanaf Leverkusen bewegwijzeren, òf accepteren dat alleen een kleine plaats de A1 naar het zuiden kan vertegenwoordigen, dus Euskirchen of Blankenheim aanhouden. Vanwege het nogal kleine belang van die uitvalsweg vergeleken met de andere, lijkt me dan de eerste optie de meest logische.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Frits » di 21 aug 2007, 19:20

Pino schreef:Volgens ViaMichelin is de route over de A61/A48 korter én sneller, dus de route via Koblenz lijkt mij de voorkeur te hebben zolang de missing link tussen Euskirchen en Dreieck Vulkaneifel er nog niet ligt.
Toch wordt dat zo niet bewegwijzerd. Bij Kreuz Bliesheim staat Trier aangegeven via de A1 en de B51.

Afbeelding

De vraag of je bestemmingen na een "Lücke" voor die onderbreking moet bewegwijzeren vind ik wel een lastige. Hangt ook wel van de situatie af. De A1 heeft een redelijk lange onderbreking. Blijkbaar vindt men de route daar via de A1 toch logischer dan A61/A48.
In de A96 zitten twee onderbrekingen, echter die zijn vrij kort en dan wordt in zuidelijke richting gewoon Lindau vermeld en in noordelijke richting München op het hele traject.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Pino » di 21 aug 2007, 21:25

Op een route als de A96/B18 wordt een bestaande Bundesstraße omgebouwd tot Autobahn. Beide routes hebben dezelfde doelen, dus dat is gemakkelijk switchen. Op de A1 ontbreekt de bijbehorende Bundesstraße en is het gat bovendien veel groter. Vergelijk het met de Nederlandse A4-MD, waar het ook erg moeilijk is om over een goede weg van Delft naar Schiedam te komen. De andere kant staat dan ook terecht niet bewegwijzerd.

Bij Bliesheim staat inderdaad Trier op de borden, want het is het hoofddoel van de B51. Maar achter Trier staat niet voor niets dat B-schildje. Een duidelijke boodschap "je kruist de route naar Trier, maar hij leidt wel over OWN." Waarmee je de weggebruiker de keuze laat om toch maar voor de doorgaans snellere A61 te kiezen. Rondom Köln wordt voor de A1 in zuidwestelijke richting vooral Koblenz aangegeven. De verbinding A1-A61 wordt kennelijk als belangrijker gezien dan het vervolg van de A1 richting Euskirchen, al zie je laatstgenoemde plaats ook wel op de afstandsborden verschijnen. Ik vind dat een prima oplossing. Bij Erfttal zie altijd mooi hoeveel verkeer er van de A1 de A61 opgaat; bij Bliesheim zie je hoe weinig afvoer er is. De overgrote meerderheid blijft op de A61, dus Koblenz is een gepast doel.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door waldo79 » di 21 aug 2007, 22:54

En met de route via Blankenheim naar Trier kom je bij Wittlich toch weer op de A1 (ex A48 uit) tenzij je bij Bitburg-Süd de kortere B51 vervolgt naar Trier.

(Daarom beschouwt de routeplanner de route via Koblenz als de kortste. Hoewel je daarin tussen de A61 en A48 weer diverse afsteekmogelijkheden hebt).

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Bielefeld en andere steden op de bewegwijzering

Bericht door Queue » di 21 aug 2007, 23:12

Pino schreef:Rijdend van Köln naar Dortmund speelt dit argument evenmin, want daar moet je wél rekening houden met het verdere vervolg van de A1.
Tot aan Dortmund vind ik het weergeven van het "Verlauf der A1" over de lange afstand nog van secundair belang, net als overal binnen Rhein-Ruhr. Tot daar komt de geleiding naar de steden binnen de regio en uitvalswegen vanuit de regio op de eerste plaats, waarbij de uitvalsweg die toevallig A1 heet er ook eentje is. Het gaat tenslotte niet alleen om de afstandstableau's maar met name om de portalen bij knooppunten en belangrijke afritten.
Niet meer dan één doel ten noorden van Dortmund dus. Ik heb even getwijfeld of Münster of Bremen hier nu het meest geschikt voor is. Met Bremen voldoe je toch nog aan de wens om het verloop over lange afstand weer te geven, maar dan zit je op het nabijgelegen OWN en op knooppuntportalen van aansluitende wegen ook met zo'n ver doel opgescheept. Verkeer op korte afstand zou dan in gedachte moeten "uitzoomen" tot nationaal niveau om de richting te bepalen, terwijl het voor verkeer op lange afstand geen probleem hoort te zijn om zich tot aan Dortmund op Dortmund en Münster te richten. Vandaar toch maar Münster. Vanaf Kreuz Dortmund-Unna komt dan Bremen erbij.

Plaats reactie