[GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Moderator: Moderatoren

Ik vind de snelwegbewegwijzering...

Harstikke duidelijk, niks aan veranderen.
6
8%
Matig, het lettertype en plaatsing van doelen is duidelijk alleen de richting niet.
5
7%
Matig, het lettertype is duidelijk, maar de plaatsing van de doelen is verwarrend.
24
32%
Slecht
39
53%
 
Totaal aantal stemmen: 74

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » zo 30 mar 2014, 11:15

Mandelsoft schreef:
Pino schreef:Ergens in die omgeving rijd je de Midlands in en schakelt de regio-bewegwijzering dus over naar de volgende regio. The NORTH dus.
Het aparte is dat er alleen een VZP tussen het eerste en het tweede bord zit. Bovendien hoort dit afstandenbord bij dit portaalbord en is dus de verwijzing naar The MIDLANDS/The NORTH dus discontinu, ook al kan je geen andere richting op. Het verdwijnt gewoon.
Als ik het zo zie, rijd je precies bij deze services Worcestershire in, en daarmee de Midlands. Grote kans dat de ene wegwijzer nog buiten de Midlands staat en de tweede erin. Hoe het ook zij, voor de ter plaatse onbekende weggebruiker is dit natuurlijk discontinuïteit en daarmee een wijsheid achteraf waarvoor je helemaal niets koopt.

In wat bredere zin: als op het continent met een landen-ovaaltje naar een buurland wordt verwezen, is de grensovergang naar dat andere land herkenbaar genoeg om als weggebruiker te weten dat je op een ander doel moet gaan rijden. Zelfs in deze Schengen-tijden zonder fysieke barrières krijg je meer dan genoeg borden op je af die duidelijk maken dat je een grens passeert. Voor sommige Britse regio's geldt iets vergelijkbaars: met name als je Wales en Schotland in rijdt. Regio-verwijzingen naar NORTH WALES, SOUTH WALES en SCOTLAND (die laatste komen overigens niet heel veel voor) werken. Maar bij The MIDLANDS, The LAKES en uiteindelijk ook The NORTH, The SOUTH, The NORTH WEST en anderen moet je maar een beetje gokken wanneer je de regio bereikt en de verwijzingen dus ophouden. Een andere, wat rare, variant is de splitsing tussen de A1(M) en de M1, dus als je vanuit het noorden naar Leeds rijdt. De A1 heeft het doel The SOUTH, de M1 brengt je naar London. Feitelijk zijn natuurlijk beide routes wegen naar London en het zuiden van Engeland.

Dat zijn voor mij toch redenen waarom Nederland zich ver zou moeten houden van dit soort regio-verwijzingen. Maar als gezegd, met een windrichting bewegwijzeren is wat mij betreft weinig mis.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 24 aug 2015, 9:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Vinny » zo 30 mar 2014, 17:28

Regio's kunnen natuurlijk prima met een bruin bord bij de binnenkomst van de regio worden bewegwijzerd. Net als provincies.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » zo 30 mar 2014, 17:52

^^ Maar vind je dat genoeg? Één relatief klein bord, wat je zomaar kunt missen door een vrachtwagen, signaleert dan een relatief grote verandering in de geleiding. De borden zullen ergens midden in het land staan, niet voorspelbaar aan de rand van stedelijk gebied (zoals komborden) of op een plek waar ongeveer iedereen wel weet dat hij een grens passeert (zoals bij grenzen die worden aangegeven door ovaaltjes, of Amerikaanse staatsgrenzen).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Vinny » zo 30 mar 2014, 18:00

Dat geldt dan toch ook voor bebouwde komborden? Amsterdam kun je zo binnenrijden zonder dat je het opmerkt. Toch is dat geen reden om deze bestemming dan niet te bewegwijzeren...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » zo 30 mar 2014, 18:28

^^ De bebouwde kom van Amsterdam zie je toch wat meer aankomen. De afstandenborden tellen af naar de stad, je ziet het stedelijk gebied, het uiteindelijke kombord zal uiteindelijk niemand meer verrassen. Een provinciegrens binnen Nederland of een grens tussen Engelse regio's is in die zin iets dat veel meer uit de lucht komt vallen.

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door doorn » zo 30 mar 2014, 19:00

^^ Vergeet niet die regio's redelijk bekend zijn in de UK. Veel britten zullen er meer aan hebben dan een kleine stad van een paar duizend inwoners. Dat Birmingham niet op de borden staat zou je kunnen verklaren doordat iedereen zal weten dat Birmingham in de Midlands ligt.
Daarbij refereren Britten, naar mijn ervaring, veel meer naar wegnummers dan de gemiddelde Nederlander.
Een buitenlander zal dat minder snel weten, maar ik ben in 5 maanden verblijf een stuk of 10 buitenlandse kentekenplaten tegengekomen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Vinny » zo 30 mar 2014, 19:36

Pino schreef:^^ De bebouwde kom van Amsterdam zie je toch wat meer aankomen. De afstandenborden tellen af naar de stad, je ziet het stedelijk gebied, het uiteindelijke kombord zal uiteindelijk niemand meer verrassen. Een provinciegrens binnen Nederland of een grens tussen Engelse regio's is in die zin iets dat veel meer uit de lucht komt vallen.
Ja ik zie het verschil niet zo: een stedelijk gebied is niet uniek voor Amsterdam. Amstelveen en Diemen hebben ook stedelijk gebied. Aan het landschap kun je ook vaak een regio herkennen. Dat de afstandsborden terugtellen - dat kun je nou nét met regio's ook doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » zo 30 mar 2014, 20:01

^^ Je hebt volkomen gelijk als je zegt dat het zien van stedelijk gebied alleen (in combinatie met lage afstandswaarden op de borden) nog niet wil zeggen dat al de centrale stad inrijdt. Vaak zie je inderdaad eerst een zelfstandig gebleven randgemeente / komnaam. Het neemt echter niet weg dat het uiteindelijke inrijden van de centrale stad, bij het bijbehorende kombord, nooit uit de lucht komt vallen. Je ziet het op basis van allerlei omgevingsfactoren aankomen: van de lage afstandswaarden op de bewegwijzering via eventuele ringbewegwijzering en verwijzingen van het slag Amsterdam-Buitenveldert naar reclamezuilen. Niet voor niets hebben in veel landen grote steden niet eens een kombord. Een provinciegrens komt veel meer uit de lucht vallen; aan omgevingsfactoren zie je maar zeer weinig dat je er eentje nadert.

Uiteraard zouden regelmatige afstandsvermeldingen naar regio's kunnen helpen om inzichtelijker te maken waarom de naam van die regio ineens van de borden verdwijnt c.q. dit te verklaren op basis van méér dan één bord op de grens. Dat dat werkt, zie je in zekere zin gebeuren met bergpassen, bruggen en belangrijke kruispunten die als hoofddoel fungeren (Brits voorbeeld van het laatste: Scotch Corner). Maar de hamvraag blijft toch wat de vermelding van een regio nu zo sterk verheft boven de centrale stad van die regio met honderdduizenden inwoners. Met het risico in herhaling te vervallen: het is veel makkelijker je positie te bepalen ten opzichte van zo'n stad dan ten opzichte van een county-grens die ter plaatste onbekenden niet snel zullen kunnen plaatsen. De naam van de centrale stad zal tenminste even bekend zijn als die van de regio en je loopt nooit tegen afbakeningsproblemen aan. Ik denk toch echt dat ik niet de enige ben (ook onder Britten) die meer kan met de vermeldingen naar en langs Birmingham op de M1, M6 en M40 dan met het gedoe met Midlands op de M5.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 31 mar 2014, 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Vinny » zo 30 mar 2014, 20:15

Een regio heeft toch per definitie meer inwoners dan een stad? :dontknow:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » zo 30 mar 2014, 21:25

^^ En een provincie weer meer dan een regio, en in een landsdeel weer meer dan in een provincie. Maar de naamsbekendheid onder ter plaatse onbekenden van dat grotere geheel is meestal wel kleiner. Mensen onthouden toch meestal eerst de grootste plaatsen van een land en pas veel later de streken waarin die plaatsen liggen. Binnen Nederland denk ik dat buitenlanders toch vele malen liever naar Rotterdam rijden dan naar RIJNMOND, in Frankrijk rijden mensen liever naar Paris dan naar ILE DE FRANCE.

Nu realiseer ik me dat in Groot-Brittannië veel minder buitenlanders rijden en de Britten zelf de koppeling tussen stad en bewegwijzerde regio wat makkelijker zullen kunnen maken. Maar dan nog vraag ik me af of iemand uit pak 'm beet Dover de verwijzing The MIDLANDS goed genoeg af kan bakenen om te weten dat Worcester erbinnen valt en Cheltenham erbuiten. Een verwijzing naar een centrale stad laat zich veel makkelijker afbakenen, makkelijker koppelen aan de landkaart en afstandsverwijzingen naar die centrale stad geven een veel eenduidiger beeld dan de afstandsverwijzing naar de grens van een streek die niet iedereen altijd even duidelijk is. Hoe dan ook zijn er zeker gevallen waarin dat generieke geen kwaad kan en een verwijzing naar een land (ovaaltjes) of andere staat (verwijzingen naar Wisconsin in Chicago) handiger is dan het bewegwijzeren van plaatsen. Maar ik geloof er niet in als hoofdregel, en al helemaal niet wanneer het er op zijn Brits toe leidt dat plaatsen uit de top 10 van het land pas in een laat stadium op de borden komen.

Maar zoals discussies over ovaaltjes hebben laten zien: iedereen trekt zijn eigen grens als het gaat om dit soort generieke verwijzingen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Vinny » di 01 apr 2014, 20:16

Veel minder? In Nederland is 1% van de auto's op de weg buitenlands. Dat is in het Verenigd Koninkrijk wellicht 0,6%. :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » vr 04 apr 2014, 13:58

^^ Een factor 40%. Inderdaad best veel 8-) Anyway, volgende aflevering in deze serie: de bewegwijzering van wegnummers.

In eerdere posts in deze draad werd het al opgemerkt: wegnummers zijn belangrijk voor Britse weggebruikers. Ze worden veel gebruikt en staan zeer prominent op de borden. Als er één land in West-Europa is waar je goed op wegnummers kunt rijden, is het Groot-Brittannië. Daar mogen bejubelde landen als Duitsland een puntje aan zuigen. Ook belangrijk: het onderscheid tussen soorten wegnummers is vanuit de weggebruiker geredeneerd en niet vanuit de wegbeheerder of volgens een bot onderscheid autosnelweg/niet-autosnelweg. Indirecte wegnummers worden ruimhartig bewegwijzerd met verwijzingen tussen haken. Als een doorgaande weg leidt naar een belangrijkere weg, zoals een grote A-weg of een M-weg, staat dat eigenlijk steeds vermeld. Op zowel richtingborden als op afstandenborden staat dan iets dat nogal op een formule lijkt: [huidig wegnummer] ([indirect wegnummer]). Het is efficiënt ruimtegebruik, maar uit commentaar op Britse bewegwijzering op dit forum blijkt dat de boodschap niet altijd even goed aanslaat.

Opvallend genoeg wordt deze indirecte benadering ook toegepast op dubbelnummeringen. Het (kennelijk) minder belangrijke nummer wordt dan indirect gemaakt, alsof die genummerde route tijdelijk is onderbroken. Een voorbeeld is de verwijzing A19 (A168) op het voorbeeld hieronder links (disclaimer: de plaatjes in deze post zijn maar zeer vlugge schetsen van ondergetekende). Bij een dubbelnummering tussen twee routes die men ongeveer even belangrijk vindt, wil men de doelen van de twee wegen nog wel eens onder elkaar zetten, een voorbeeld hieronder rechts. Persoonlijk zou ik menen dat de meest ruimte-efficiënte methode wellicht ietsje té gecomprimeerd is. De methode met doelen van indirecte wegen onder die van het huidige wegnummer vind ik persoonlijk duidelijker. Al dat gedoe met haken vind ik iets teveel wiskunde.

Afbeelding

Natuurlijk wordt indirecte nummering veel gebruikt op wegen die leiden naar een belangrijkere hoofdweg verderop, maar de meest veel indirecte verwijzingen lijken ook een doekje voor het bloeden doordat belangrijkere corridors ergens halverwege van wegnummer wisselen. Dat laatste lijkt dan weer het gevolg van de bouw van snelwegen en expreswegen, die hoofdroutes opleverden die allemaal net anders lopen dan de oude hoofdroutes. De al genoemde A168 is daar ongetwijfeld een voorbeeld van. Een ander punt waarop wellicht wat winst te behalen valt is de bewegwijzering van de nummers van korte verbindingen tussen autosnelwegen en daaraan parallel lopende hoofdwegen. Denk aan de verbindingen tussen de M6 en de A6. Waar de M6 niet direct ter hoogte van de afrit de A6 kruist, krijg je een heel keurige (A6) bewegwijzerd, soms zelfs vergezeld van het viercijferige nummer van de route die de M6 met de A6 verbindt. Wat mij betreft allemaal iets te veel van het goede. Ik zou liever toch smokkelen en de A6 direct bewegwijzeren. En laat dan meteen een A601(M) onbewegwijzerd. In wat bredere zin vind ik ook dat sommige wegnummers van relatief beperkt belang wel heel ver van tevoren indirect worden bewegwijzerd. In een vroege fase vind ik het prima als men volstaat met een doel aan die weg alleen, niet meteen Blackpool (M55). Op het plaatje boven links is dat goed gedaan, want er staat geen indirect wegnummer voor de richting Hartlepool.

Tenslotte: het kleurgebruik bij indirecte bewegwijzering. Op het continent ben je er op de een of andere manier aan gewend dat de doelen van een indirect bewegwijzerde weg in dezelfde kleur bewegwijzerd staan als de indirect bewegwijzerde weg zelf. Als je in pak 'm beet Duitsland naar een A61 toerijdt, staan daar de doelen Ludwigshafen en Köln in hetzelfde wit-op-blauw als de A61 zelf. Zoniet Groot-Brittannië: alleen het nummer van de indirect bewegwijzerde route staat vermeld tegen de achtergrondkleur van die weg. Eventueel bewegwijzerde doelen van die route staan echter bewegwijzerd in de kleur van de weg waarop je rijdt. Op het linkerbord hieronder (gebaseerd op een echt bord in de buurt van Edinburgh) zie je dan dat op een witte weg wordt verwezen naar de primary route A1 maar dat de bijbehorende doelen Edinburgh en Berwick er dan weer in het zwart-op-wit bijstaan. Het komt op mij wat tegennatuurlijk over, en ikzelf heb een instinctieve voorkeur voor de oplossing rechts. Ietsje meer kleur, maar je ziet wel op het eerste gezicht wat de doorgaande doelen aan de even verderop kruisende A1 zijn.

Afbeelding

Desalniettemin: ik vond rijden op wegnummers in Groot-Brittannië een verademing. Er staan er wel eens wat meer op de borden dan je denkt nodig te hebben, maar dat heb ik veel liever dan het te weinig dat op het Europese continent helaas aan de orde van de dag is.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 04 apr 2014, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Vinny » vr 04 apr 2014, 20:04

Er is een heel belangrijk verschil met betrekking tot de routenummering in GB en de rest van Europa, behoudens Scandinavië. In het GB is er een landelijke organisatie die het nummerbeleid voert ongeacht feitelijk wegbeheer, terwijl in vrijwel alle andere landen het de wegbeheerders zelf zijn die een subset uit de beschikbare wegnummers hun eigen wegen kunnen nummeren.
België heeft dan het "geluk" dat de wegnummeringsoperatie uit de jaren '80 voor de regionalisering van het wegbeheer zijn beslag heeft gekregen en dat daarbij een provinciale indeling van N nummers is aangehouden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Palance » vr 04 apr 2014, 20:11

Het VK heeft echter ook doublures, wegnummers in Noord-Ierland komen op GB ook voor, en vice versa. Toch een soort lokaal beheer dus, in ieder geval qua nummering.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Vinny » vr 04 apr 2014, 20:14

Dat is het Britse systeem: per eiland uniek :mrgreen:
(in theorie).

De Kanaaleilanden hebben bijvoorbeeld ook hun eigen A- en B- nummering ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » vr 04 apr 2014, 21:13

Als ik het zo zie, bestaat eigen nummering op de Kanaaleilanden, Man en Noord-Ierland. Eilanden die dichter voor de kust van Groot-Brittannië (Isle of Wight, de Hebriden) lopen mee op de algemene Britse wegnummering. Dat geldt ook voor de verder weg gelegen Shetlands, die staatkundig bij Schotland horen. Het hebben van een eigen wetgevende macht lijkt een voorwaarde voor het mogen gebruiken van eigen nummering.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Vinny » za 05 apr 2014, 7:58

Schotland heeft toch ook zijn eigen wetgevende macht. Ze doen mee met het grote systeem (wel eigen zones, de 7, 8 en 9 zeg ik uit mijn hoofd).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » za 05 apr 2014, 8:32

Ja klopt, die drie zones ook. Voor wat het waard is: de A7 vormt de zuidoostelijke grens van de drie Schotse zones. Met haar verloop Edinburgh - Hawick - Carlisle ligt nog een redelijk stuk Schotland in de Engelse zone 6 en uiteindelijk heeft Schotland zelfs nog een paar nummers in zone 1 (vooral vlak ten oosten van Edinburgh, waar de A1 een paar kilometer van de kust verwijderd ligt).

Nu had Schotland geen zelfstandig parlement toen de nummering werd ontworpen; dat is pas van 1999. Daarvoor kwamen Schotse wetten uit Westminster. Die geschiedenis terzijde, ik wilde maar zeggen dat een eiland binnen het VK een bepaalde specifieke staatkundige status moet hebben om in aanmerking te kunnen komen voor eigen nummering. Een principe 'ieder eiland eigen nummering' is niet aan de orde, evenmin als 'alles met staatkundige status heeft eigen wegnummers'. Als je kijkt naar de vele eilanden die bij Schotland horen (en in mindere mate Engeland, Wales en Noord-Ierland) moeten we daar denk ik maar blij mee zijn.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 06 apr 2014, 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Sophie » za 05 apr 2014, 10:42

Tussen Schotland en en Engeland-Wales is wel een verschil: In Engeland en Wales kun je naastelkaar een M1 en een A1 hebben, waarbij die A1 als snelweg dan weer A1(M) kan zijn. In Schotland heb je gewoon een weg 8, die bij de snelweggedeeltes M8 en anders A8 is.

Kunnen we als regel niet het volgende vaststellen?
1) Alles met staatkundige status heeft eigen wegnummers
2) Hebben twee gebieden, die volgens regel 1 eigen wegnummers hebben, een gezamenlijke landsgrens, delen deze gebieden een wegnummering.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Vinny » za 05 apr 2014, 15:41

Ik heb ooit college gehad over de staatsinrichting van het UK en de gevolgen daarvan voor de infrastructuur(planning). Hoewel wegnummering daar niet bij aan bod is gekomen snap ik ongeveer hoe het systeem werkt. In de UK bestaan geen provincies of bundesländer zoals wij die kennen in Nederland of Duitsland. Per beleidsgebied wordt een functionele indeling in regio's gemaakt. Klaarblijkelijk is er per wetgevende autoriteit één instantie die over het beheer van de wegnummers gaat, waarbij Schotland zich na 1999 (nog) niet aan onttrokken heeft - wellicht met uitzondering van de A 8/M 8. Ik heb wel eens op Sabre gelezen dat dat een doelbewuste keuze was van de Schotse regering. Voor wat het waard is natuurlijk. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » za 05 apr 2014, 16:29

Langs de meeste Schotse M-wegen loopt over kleine stukjes nog wel een A-route met hetzelfde nummer. Stukjes A8 in Glasgow, A90 haaks op de M90 bij de Forth Bridge en bij Perth, de A9 aan de zuidkant van Stirling, en zo nog wel wat. Het geeft mij het idee dat de meeste Schotse M-wegen verdubbelingen zijn van oude A-wegen. Waar dat is gebeurd, heeft de weg de prefix M gekregen. Waar een ander tracé is gekozen, lopen A- en M-wegen met gelijke nummers nog parallel.

De vraag is wel interessant of het dezelfde nummeringsinstantie is geweest die licht verschillende nummeringsprincipes heeft toegepast in Engeland en Schotland. Hoe dan ook kun je zeggen dat het Schotse snelwegennet is aangelegd over precies dezelfde corridors als de oorspronkelijke A-routes. Dat kun je van Engeland niet zeggen en juist dat heeft vermoedelijk een belangrijke rol gespeeld bij het ontstaan van een fenomeen als de A1(M). Daarom is het in Schotland dus ook makkelijker om uitgebouwde A-wegen een gelijk M-nummer te geven. Resteert de vraag waarom de M74 in het zuiden van Schotland op enig moment overgaat in de A74(M). Was de nummerings-autoriteit zijn afwijkende Schotse regel vergeten?

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Sophie » za 05 apr 2014, 16:52

Als ik de Engelse Wikipedia goed begrijpm ligt het aan de bouwtijd. Toen het gedeelte van de huidige M74 gebouwd werd, was het de bedoeling, om die weg ook echt M74 te noemen. Later besloot men, dat de hele snelweg (tot Glasgow) M6 moest worden. Omdat het nieuwere gedeelte niet in een keer gebouwd werd, noemde men de klare delen tijdelijk A74(M), omdat M6 tussen stukjes A74 verwarrend zou zijn. Nu is die hele hernummering niet doorgegaan en we zitten met 3 nummers voor Glasgow-Birmingham.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Vinny » za 05 apr 2014, 17:01

Ik denk dat het meer te maken heeft met een veranderende tijdgeest. Dat is ook wel het voordeel van zulke zaken in één functionele overheidslaag onderbrengen direct onder de wetgevende macht. België is het andere uiterste. Daar heeft men in de jaren '80 een opschoonactie gevoerd, maar de organisatie is ontbonden en de informatie daarvan is niet overgedragen aan de gewestelijke wegbeheerders na de decentralisatie van het wegbeheer in de jaren '90 (zeg ik even uit mijn hoofd).
In Nederland speelt nu iets vergelijkbaars nadat de ANWB er mee is opgehouden, maar wellicht dat de NID de taak als hoeder des vaderlands kan toezien op adequaat wegnummeringsbeleid :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Vinny » za 05 apr 2014, 17:03

Zijn er na 1999 nog nummerwijzigingen geweest op het Schotse wegennet? Er staat me wel zoiets bij namelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » ma 05 mei 2014, 21:03

In Groot-Brittannië loopt op dit moment een openbare consultatie over enige voorgestelde wijzigingen in de richtlijn bewegwijzering (Traffic Signs Regulations and General Directions 2015). Inspreken kan onder https://www.gov.uk/government/consultat ... tions-2015

Er ligt een paar interessante wijzigingen op tafel:
Kleurgebruik: de zogenaamde Guildford Rule zou komen te verdwijnen. Verwijzingen van een groene (primary) weg naar een witte weg (non-primary) zullen in het groen worden weergegeven. Dit zal de groene borden een stuk rustiger maken, terwijl het verlies van informatie in mijn optiek beperkt zal blijven. De blauwe verwijzingen naar motorways blijven wel bestaan.

Bruine doelen: men wil naar objectievere criteria toe alvorens een doel als toeristisch geldt en dus in het bruin mag worden bewegwijzerd. In Schotland en Wales moet men hiervoor al toestemming halen van Visit Scotland dan wel de Wales Tourist Board, maar men wil naar een objectiever criterium.

Vertakkingsborden: de breedte van een arm in een vertakkingsbord wordt gestandaardiseerd. Op dit moment zijn de armen die naar non-primary routes verwijzen nog dunner dan de armen die naar primary routes verwezen.

Overigens: hulde voor de Britten dat ze dit proces zo transparant maken. Hoeven we in Nederland niet mee aan te komen ...
Laatst gewijzigd door Pino op zo 11 mei 2014, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Snelwegfreak » ma 05 mei 2014, 21:13

Een plaatje van de verandering:

Afbeelding

Stuk beter vind ik.
Enne gojje mins blieft altied leave.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door petervdveen » di 06 mei 2014, 1:03

Wat is precies oud en wat nieuw?
Rechts vind ik iig veel duidelijker.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » di 06 mei 2014, 7:13

^^ Links is oud en rechts is nieuw. Het bord is zeker sneller leesbaar zo. Wat hier natuurlijk wel verloren gaat is de informatie dat de kruisende weg een non-primary route is, een weg met vooral lokaal belang dus. Daar wordt door Britten op het SABRE-forum redelijk zwaar aan getild. Ikzelf geloof dat onderscheid wel, althans meen dat je dat ook wel duidelijk maakt op andere manieren.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door verfmeer95 » di 06 mei 2014, 7:16

Ik vraag me af waarom je de onderste twee vlakken dan niet gewoon helemaal wit maakt, met zwarte pijlen erin. Dan behoud je de informatie terwijl het toch zichtbaarder oogt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Palance » di 06 mei 2014, 7:19

Volgens mij zegt het wegnummer (Bxxxx) al meer dan genoeg en is een kleurstelling niet eens nodig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie