[GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Moderator: Moderatoren

Ik vind de snelwegbewegwijzering...

Harstikke duidelijk, niks aan veranderen.
6
8%
Matig, het lettertype en plaatsing van doelen is duidelijk alleen de richting niet.
5
7%
Matig, het lettertype is duidelijk, maar de plaatsing van de doelen is verwarrend.
24
32%
Slecht
39
53%
 
Totaal aantal stemmen: 74

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

[GB] Bewegwijzering Groot-Brittannië

Bericht door bas1984 » vr 02 dec 2005, 22:04

Volgens mij hadden we over dit onderwerp nog geen discussie. Ik heb van de site http://mitglied.lycos.de/abbilder/index.html een aantal foto's gehaald. Wat vinden jullie eigenlijk van de snelwegbewegwijzering in GB?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Stem en geef je mening als je vind dat er iets verbeterd kan worden.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » vr 02 dec 2005, 22:09

Ik vind het wel erg druk-ogende wegwijzers.....Veranderen die ondingen :evil: !
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 02 dec 2005, 22:12

In 1 woord: afgrijselijk.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 02 dec 2005, 22:12

Ik heb voor slecht gekozen. Men probeert veel te veel op een bord te proppen en eigenlijk is het lettertype nog te klein. Ook de vele M en A nummers tussen haakjes maken de boel niet echt duidelijk. Die engelse DRIP's vind ik ook aan de onduidelijke kant. Hoewel met knipperlichten voorzien, vind ik de leesbaarheid van de Nederlandse DRIP's een stuk beter, mede omdat die laatste over de hele weg hangen. Heb slechts één pluspuntje: de rode rand om de snelheden van de matrixborden. Dat stelt misschien niet veel voor, maar het verhoogd toch wel duidelijk de attentie voor de maximum snelheid.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 02 dec 2005, 22:13

Het meest onoverzichtelijke en slecht begrijpelijke bewegwijzeringssysteem dat ooit is ontworpen.
Er zijn landen die slechter presteren, maar daar zit vaak geen systeem achter. In Groot-Brittanië wel - dat maakt het ook zo erg.

Die nummers zo los op de borden, het lettertype met haar te dicht op elkaar staande karakters...

Nee, ik heb dus voor "Slecht" gestemd. Bij gebrek aan "Zeer slecht" :!:

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » vr 02 dec 2005, 22:17

Nou.. de eerste reacties zijn duidelijk. Ik ben het daar overigens helemaal mee eens... En de optie slecht mag ook gelezen worden als zeer slecht. :)

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » vr 02 dec 2005, 23:52

Komma's gebruiken om bestemmingen te scheiden. Heb je dat ooit gezien? :?
Alles is veel te dicht opeengedrukt.
Ik zie bestemmingen liever onder elkaar dan achter elkaar.
Best geen wegnummers aanduiden behalve degenen van de weg waar je daadwerkelijk op zit (en van de weg waar je op uitkomt als je de snelweg verlaat).

En tot slot: gewoon ronduit lelijk.
:shoot:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » za 03 dec 2005, 10:47

De reguliere bewegwijzering van Britse afritten kan nog, maar de portaalborden vind ik absoluut waardeloos. Te klein, de doelen erop gepropt, geen rijbaanverdeling, en da's nog maar het begin.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 03 dec 2005, 12:42

Hmm op foto's komen de wegwijzers altijd extreem knullig naar voren. Toch heb ik op het Sabre-forum nooit kunnen afleiden dat de Britten ontevreden zijn over hun bewegwijzering. Het voldoet dus (kennelijk) toch. Ik heb de wegwijzers nog nooit "in het echt" gezien, dus misschien valt het in de praktijk mee. Tot ik eens op een Britse snelweg rijdt (en dat zal voorlopig niet gebeuren) denk ik, onthoudt ik me maar van stemming.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » za 03 dec 2005, 13:23

Ik vind het eigenlijk juist een goed systeem.

Twee punten van kritiek heb ik wel: de plaatsing van de doelen (zie bijv. de eerste foto) en er staat teveel op de borden.
Maar verder: ik vind het lettertype duidelijk, het gebruik van kleuren, het duidelijke onderscheid tussen directe en indirecte verwijzingen in de wegnummering en ook de grote wegnummers.
Ik ken geen enkel land (behalve evt. de USA) waar wegnummering zo duidelijk en consequent wordt aangegeven. Maar ja, ik let dan ook wat meer op wegnummering dan de meesten ...
Die consistentie vind ik ook belangrijk: gebrek aan consistentie leidt tot verrassingen, en die kun je op de weg maar beter zoveel mogelijk vermijden.

Ik denk dat het ook vooral een kwestie van gewenning is. Zie SABRE en autobahn-online: de meeste Duitsers vinden het Duitse systeem het beste ter wereld, de meeste Engelsen vinden het Engelse het beste, en Nederlanders vinden het Nederlandse het beste.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 03 dec 2005, 15:14

Ze zien er niet fraai uit, het lettertype uitgezonderd. Ik vind vooral de richting veel te klein weergegeven op het bord.

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » za 03 dec 2005, 16:29

Er wordt te veel op een bord gepropt, daardoor wordt het een grote warboel. Afzonderlijk is alles op zich duidelijk genoeg, maar zoals het gedaan is krijg ik er hoofdpijn van om ernaar te kijken.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 03 dec 2005, 17:48

Met alle respect: :kots: Afschuwelijk. Kan en moet véél beter.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 03 dec 2005, 18:08

Het lettertype vind ik ook wel duidelijk. Maar de totale lay-out is vreselijk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 03 dec 2005, 21:19

Van het lettertype is het font niet eens zo slecht. Maar de gehanteerde spatiëring is naadje: de karakters staan véél te dicht op elkaar. Dat komt de leesbaarheid allesbehalve ten goede... :roll:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » za 22 mar 2014, 19:29

Na een week te hebben rondgereden door Engeland en Schotland leek het me tijd deze draad weer eens af te stoffen en wat gedachten te delen over de Britse bewegwijzering. Ik zal een paar losse posts plaatsen over aparte onderwerpen. Vooropgesteld: de portalen blijven wat mij betreft slecht vormgegeven, maar ik kan zeker ook zeggen dat de bewegwijzering me in het algemeen uitstekend geholpen heeft de weg te vinden. De weg was vele malen makkelijker te vinden en doelen waren veel voorspelbaarder dan in andere landen die op dit forum traditioneel op de as van het bewegwijzeringskwaad worden geplaatst.

Eerste onderwerp: groene en blauwe bewegwijzering op de grote doorgaande wegen. Als bekend heeft Groot-Brittannië veel expreswegen. In vergelijking met landen als Duitsland, Frankrijk en Italië loopt er ook veel verkeer tussen landsdelen over expreswegen; denk aan een A1, A90, A14 of A55. Samen met de vele expresweg-verbindingen tussen M-wegen en grotere steden kun je niet anders zeggen dan dat expreswegen in Groot-Brittannië echt deel uitmaken van het hoofdwegennet.

Je zou tegen die achtergrond kunnen afvragen of het wel zo'n fijne keuze is om expreswegen en autosnelwegen in verschillende kleuren te bewegwijzeren. Eenzelfde kleur en stijl zou de grote expreswegen beter herkenbaar maken als routes van nationaal belang. Maar op zijn minst is het interessant om te zien dat er ook buiten kleur wel wat verschillen zijn in de bewegwijzering van deze twee componenten van het hoofdwegennet. Meer dan in mijn optiek goed is. Zie hieronder een kleine vergelijking van de afritbewegwijzering op snelwegen tegenover die van expreswegen, waarbij ik voor het gemak één afrit op de M6 van expresweg-bewegwijzering heb voorzien - maar verder de doelen ongewijzigd heb gelaten.

Afbeelding

Persoonlijk vind ik die van expreswegen eigenlijk geslaagder. Het ontbreken van een wegnummer rechtdoor vind ik een gemis op autosnelwegen. De afslaande (directe en indirecte) wegnummers op de expreswegen geven een rustiger geheel dan het totaal andere lettertype op autosnelwegen. Het gebruik van lettertypes door elkaar zorgt wat mij betreft voor behoorlijke onrust op de blauwe borden. Dat geldt met name in situaties waarin regulier Transport en wegnummer-lettertype elkaar afwisselen, wat zo hier en daar voorkomt. De extra kleur op de expreswegen hindert in mijn optiek niet. Dat geldt zelfs als afslaande doelen in zwart-op-wit moeten worden bewegwijzerd omdat de kruisende weg een non-primary road is. Wel zouden naar mijn mening meer expreswegen moeten worden uitgerust met afritnummers. Die heb ik weliswaar ingetekend op het plaatje, maar ze komen op maar een paar expreswegen voor.

Ook op een wat andere manier vind ik de bewegwijzering van expreswegen rustiger. De borden worden niet zo volgeplempt met rechtdoordoelen. Op bovenstaand plaatje heb ik dezelfde doelen gebruikt, maar uiteindelijk kwam ik op expreswegen meestal veel minder lange series rechtdoordoelen tegen dan op M-wegen. De A1 ten noorden van Leeds heeft er meestal maar één bijvoorbeeld. Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal wat de oorzaak is van het grotere aantal rechtdoordoelen op blauwe borden. Waarom zijn het er eigenlijk vaak een stuk of vier, waarvan er dan ook nog eens drie in lijn liggen? Op A-wegen lijkt de standaard te zijn om de eerstvolgende primary destination van de route neer te zetten. Ook daar zie je echter dat interregionale expreswegen vaak weer voorzien zijn van meerdere rechtdoordoelen. Hetgeen op M-wegen sowieso de hoofdregel lijkt te zijn.

Anyway, naast het aantal doelen op de borden moet natuurlijk ook een herkenbaar doel worden gekozen. Bovenstaand voorbeeld is wat dat betreft dramatisch, maar helaas gebaseerd op een werkelijke situatie langs de grootste noord-zuidas van Groot-Brittannië. Gelukkig heb ik zo hier en daar doelen langs zien komen die wat meer duiding geven aan lange-afstandsverkeer; dit nog naast klassiekers als The NORTH en The SOUTH. Maar daarover wellicht nog in een andere post.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Mandelsoft » za 22 mar 2014, 20:13

Om aan te knopen op de bovenstaande post: een redesign van het Britse systeem. Welke kleurencombi heeft de voorkeur?

Afbeelding
GIF wisselt om de 5 sec.

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door marcel » zo 23 mar 2014, 12:13

Pino schreef:Eerste onderwerp: groene en blauwe bewegwijzering op de grote doorgaande wegen. Als bekend heeft Groot-Brittannië veel expreswegen. In vergelijking met landen als Duitsland, Frankrijk en Italië loopt er ook veel verkeer tussen landsdelen over expreswegen; denk aan een A1, A90, A14 of A55. Samen met de vele expresweg-verbindingen tussen M-wegen en grotere steden kun je niet anders zeggen dan dat expreswegen in Groot-Brittannië echt deel uitmaken van het hoofdwegennet.
In Frankrijk en Italië heb je toch ook veel lange afstands expreswegen?
Je zou tegen die achtergrond kunnen afvragen of het wel zo'n fijne keuze is om expreswegen en autosnelwegen in verschillende kleuren te bewegwijzeren. Eenzelfde kleur en stijl zou de grote expreswegen beter herkenbaar maken als routes van nationaal belang.
Juist in Groot-Brittannië heeft het meer zin om een duidelijk onderscheid te maken omdat i.h.a. op expreswegen langzaam verkeer toegestaan is.
Persoonlijk vind ik die van expreswegen eigenlijk geslaagder. Het ontbreken van een wegnummer rechtdoor vind ik een gemis op autosnelwegen.
Dat heb ik mij ook weleens afgevraagd. Dat het op expreswegen anders is was mij echter niet opgevallen.
Op A-wegen lijkt de standaard te zijn om de eerstvolgende primary destination van de route neer te zetten. Ook daar zie je echter dat interregionale expreswegen vaak weer voorzien zijn van meerdere rechtdoordoelen. Hetgeen op M-wegen sowieso de hoofdregel lijkt te zijn.
Primary route destinations zijn officieel gedefinieerd, ik heb zelfs een atlas waarin ze speciaal gekenmerkt zijn. De richtlijn zal wel zijn de eerstvolgende paar doelen aan te geven, het idee is denk ik dat men op die manier ook met alleen plaatsnamen de weg kan vinden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » zo 23 mar 2014, 13:12

marcel schreef:In Frankrijk en Italië heb je toch ook veel lange afstands expreswegen?
Italië heeft twee expreswegen die in het hart van het nationale wegennet zitten, de E45 tussen Orte en Ravenna en de SS1 tussen Livorno en Civitavecchia. Laatstgenoemde wordt op dit moment uitgebouwd tot A12, eerstgenoemde zal vroeg of laat ook een echte autosnelweg worden. Andere lange expreswegen bevinden zich eerder in perifere gebieden: de SS106 langs de Ionische kust, expreswegen in Puglia, de hoofdroute over Sardinië. In Frankrijk zie ik delen van de N10 en de N2 als expreswegen die verkeer over langere afstand kunnen bedienen, en zelfs die liggen er eigenlijk vooral als alternatief voor parallel lopende tolwegen. Verder de RCEA die wordt uitgebouwd naar expresweg om na afronding in concessie te kunnen worden gegeven. De Britse expreswegen liggen naar mijn gevoel veel meer in het hart van het wegennet en zullen ook geen autosnelweg-status meer krijgen.
Juist in Groot-Brittannië heeft het meer zin om een duidelijk onderscheid te maken omdat i.h.a. op expreswegen langzaam verkeer toegestaan is.
Ik ben geloof ik toch echt wel een paar toegangsrestricties tegengekomen op expreswegen, maar er is zeker veel dual carriageway zonder toegangsrestrictie. Voor de bewegwijzering roept dat uiteraard de vraag op waar je de lijn tussen blauwe en groene bewegwijzering precies zou trekken. Hoe dan ook hangt de keuze samen met de vraag welk beeld de bewegwijzering moet oproepen. Is de groene bewegwijzering op expreswegen mede een waarschuwing voor snelverkeer dat ze rekening moeten houden met trager verkeer? Is het een verwijzing voor langzaam verkeer dat ze van deze wegen gebruik mogen maken? Of zet je daar blauwe bewegwijzering neer om beter het beeld te geven dat je op een lange-afstandsroute zit waar met hoge snelheden gereden kan worden?

Als je op die manier kiest voor groene bewegwijzering, maak je op geen enkele manier inzichtelijk dat je hier een snelle lange-afstandsroute bewegwijzert. Dit mede door de vaak nogal regionale doelen op de borden. Je schaart deze expreswegen in één bewegwijzeringscategorie met de smalle enkelbaanswegen met vele dorpspassages die de onderkant van de categorie primary routes vormen. Ik heb toch het idee dat je ter plaatse onbekenden meer helpt met eenzelfde kleur als de kleur voor autosnelwegen. Maar goed, eenzelfde debat kun je voeren over de kleuren gebruikt op expreswegen in Frankrijk en Italië. Maar om daar dan toch enigszins bij aan te haken: in Italië zijn de grote expreswegen weliswaar voorzien van bewegwijzering in OWN-kleur, maar het zijn ook wegen waarop het E-nummer prominenter vermeld staat dan elders en waar voor doelen op de lange afstand is gekozen. Beide zijn op Britse expreswegen niet werkelijk aan de orde.

Over de dorpspassages aan de onderkant van de categorie primary routes gesproken: ik weet niet heel goed wat ik moet vinden van het onderscheid tussen primary routes (groene bewegwijzering) en non-primary routes (witte bewegwijzering). Het onderscheid lijkt vaak wat arbitrair. Het laat zich enigszins vergelijken met Frankrijk, dat ook de kleuren wit en groen hanteert op het OWN om daarmee op een wat andere manier het verschil tussen grote OWN-routes en wegen met maar beperkt belang aan te geven. Ook dat heeft me nooit echt kunnen overtuigen, terwijl het je toch een hoop gedoe op de bewegwijzering zou kunnen schelen om het gehele OWN één hoofdkleur te geven. Wit-op-groen levert dan ook meteen een heel wat beter leesbare kleurstelling op dan zwart-op-wit. En het zou een hele hoop fouten schelen, want ik heb toch behoorlijk veel punten gezien waar de verkeerde kleur op de borden stond.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » do 27 mar 2014, 20:20

Volgende aflevering in de serie observaties over de Britse bewegwijzering: The NORTH, The LAKES en andere aspecten van doelenkeuze.

Marcel merkte het al kort op: de doelen die op hoofdwegen staan aangegeven zijn te vinden op lijsten met primary destinations (zie wikipedia). Op een paar uitzonderingen na zijn het plaatsen die hetzij het eindpunt van een hoofdweg vormen, hetzij een knooppunt met andere hoofdwegen symboliseren. Doelen gekozen op een wijze die ook bij ons gebruikelijk is dus. Doordat de lijst publiek is, zul je op veel wegenkaarten de primary destinations als zodanig zien aangegeven. Op Michelin-kaarten zijn ze bijvoorbeeld groen omkaderd.

Het ontbreekt feitelijk aan een hiërarchie tussen de primary destinations. Geen grappen als netwerkdoelen, Franse categorisering van doelen of Duits beleid waarin belangrijke plaatsen al verder van tevoren staan aangegeven. Op de borden pakt men simpelweg de eerste paar primary destinations die je zult tegenkomen. Het aantal aangegeven doelen lijkt daarbij af te hangen van de goede zin van de wegbeheerder. Twee doelen komt vaak voor, maar veel A-routes hebben één rechtdoordoel op reguliere wegwijzers en dan een paar extra op afstandenborden. Alleen London heeft iets van een voorkeurspositie; het staat op een paar routes relatief vroeg aangegeven, maar ook lang niet zo vroeg als je voor een stad van die omvang zou verwachten. Op de M5 bij Taunton staat de verste verwijzing naar de stad. Nummers twee en drie qua verre verwijzingen zijn opvallend genoeg Harwich en Felixstowe, beide op de A14.

Belangrijke plaatsen komen dus laat op de borden. Dat is wellicht mede debet aan een unieke Britse keuze, het bewegwijzeren van regio's. Veel van die regio's zijn gebaseerd op windstreken: The NORTH, The SOUTH en The NORTH-WEST. Sommige zijn herkenbaarder als regio: NORTH WALES, The LAKES en The MIDLANDS (volgens de richtlijn moeten kapitalen worden gebruikt, maar dit gaat regelmatig fout). Dat het in alle gevallen om regio's gaat, mag je echter afleiden uit het feit dat de grote noord-zuidroutes op enig moment geen regio-vermelding meer kennen. The NORTH wordt ten noorden van pak 'm beet Newcastle en Manchester niet meer gebruikt. The SOUTH houdt niet ver na de Midlands op. Je bent dan naar Britse (Engelse) maatstaven in het noorden dan wel zuiden.

Persoonlijk vind ik het eigenlijk jammer dat op grote noord-zuidassen niet van begin tot einde een windrichting staat. Het Britse wegennet is daar erg geschikt voor. Veel indirecte verwijzingen naar de bewuste hoofdroutes nemen ook de vorm M1 North, dan weet je eigenlijk genoeg. Je neemt er ook de gotspe mee weg dat een weg van steden als Manchester en Liverpool naar Schotland een regiobenaming als The LAKES meekrijgt en dat een A1 van Newcastle naar Edinburgh draait op hoofddoelen als Alnwick. Sowieso zou het denk ik toch wenselijk zijn om op afstandenborden wat vaker te werken met grote steden op afstand. Ook al geeft een regio of een windrichting een zekere routebevestiging, de afstand naar pak 'm beet Manchester helpt de weggebruiker toch als routebevestiging én met het bepalen van een globale positie op een langere reis. Ikzelf kan hoe dan ook veel meer met een vermelding als Manchester 100 dan met korte afstanden naar plaatsen als Kendal en Carlisle.

Op oost-westroutes in Groot-Brittannië kun je doorgaans veel minder met namen van streken of windrichtingen. Daar is het land wat smal voor; oost-westroutes bedienen maar zelden grote regio's. In het zuiden komen dit soort verwijzingen nog voor, aangezien Engeland daar breed is. Maar op dwarsverbindingen verder noordelijk, zoals een M62 of een M8, zul je geen windrichtingen zien. Terecht ook wat mij betreft. Een twijfelgeval zou de al genoemde A14 kunnen zijn. Doelen als The MIDLANDS en EAST ANGLIA waren verdedigbaar geweest. Maar men koos uiteindelijk voor het van veraf bewegwijzeren van de eindpunten van de routes. Over dat laatste hoor je mij zeker niet klagen. Wellicht het resultaat van mijn continentale blik? Een Brit op Skyscrapercity merkte pas namelijk op dat dit vooral gedaan zou zijn om de mensen van het continent, op weg van of naar havens als Felixstowe en Harwich, te pleasen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door mavas » do 27 mar 2014, 22:01

Met 2 weken rij-ervaring op de Britse wegen enkele jaren geleden, kan ik zeggen dat het Britse bewegwijzeringssysteem prima is. Heel duidelijk en zoals je zelf ook al aangeeft, erg voorspelbaar.

Het gebruik van regio's of andere geografische bestemmingen mis ik juist in Nederland. Waarom niet eens wat meer "Afsluitdijk" of "Twente" aangeven op de borden? Deze dingen zijn zo gigantisch bekend, dat iedereen wel weet welke richting de weg dan opgaat. Iets soortgelijks zie je bijvoorbeeld ook in Budapest, waar op de bewegwijzering de bruggen over de Donau worden aangegeven.
Naar mijn idee kan je prima met dit soort bestemmingen uit de voeten, ook als onbekende weggebruiker, omdat deze goed richtingbepalend zijn. Zolang ze maar op kaarten en dergelijke voorkomen, zodat je ze ook terug kunt vinden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » do 27 mar 2014, 22:21

Ik geloof zeker in het bewegwijzeren van punten in een netwerk die als een soort trechter fungeren: kunstwerken of andere geografische eenheden waar verkeer in vele rijrichtingen langs komt. De naam van het kunstwerk, de bergpas, de grensovergang of wat het ook mag zijn is dan vaak ook bekender dan nabijgelegen plaatsnamen, en het kan ook behoorlijk wat bordruimte schelen om dat ene kunstwerk te bewegwijzeren in plaats van vier plaatsen aan verschillende wegen die kort achter het kunstwerk splitsen.

Je kunt het bewegwijzeren van kunstwerken daarentegen ook overdrijven en daar maken de Engelsen zich hier en daar schuldig aan. Op 58 mijl de Tyne Tunnel bewegwijzeren bijvoorbeeld, en niet de stad Newcastle die je daarmee inrijdt.

Ik ben minder overtuigd van het bewegwijzeren van regio's. Naast problemen met afstandsaanduidingen (zie eerdere post) vind ik ze niet altijd even makkelijk af te bakenen (waar begint Twente?) terwijl ook de bekendheid bij buitenlanders vaak niet super is. Een grote plaats in dezelfde regio is naar mijn mening dan makkelijker snel te plaatsen en daarmee richtinggevender. Uiteraard kun je dan met zeer generieke namen van regio's komen die internationaal bekend zijn, zoals namen van provincies, maar die zijn al snel zo generiek dat al heel snel een deel van die provincie beter bediend wordt door een andere route.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Chris » vr 28 mar 2014, 13:13

Ik ben ook niet zo overtuigd van het aangeven van regio's. Soms komt dat goed uit, maar soms zijn de grenzen niet afgebakend. Daarnaast is het maar de vraag hoe bekend een regionaam is onder buitenlanders. Hoeveel Nederlanders of Duitsers zouden kunnen aangegeven wat ongeveer de Midlands is?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door mavas » vr 28 mar 2014, 14:08

^^ Zolang dat soort regio's maar op kaarten en navigatiesystemen staat enzo, moet dat niet zo'n probleem zijn lijkt me.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » vr 28 mar 2014, 16:13

Chris schreef:Hoeveel Nederlanders of Duitsers zouden kunnen aangegeven wat ongeveer de Midlands is?
Ongeveer zou ik zeggen "Birmingham en omgeving". Maar juist daarom zie ik niet heel veel toegevoegde waarde in een verwijzing naar de Midlands ten opzichte van een verwijzing naar Birmingham.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Mandelsoft » vr 28 mar 2014, 16:52

Men gaat ook niet altijd even consistent om met regiobewegwijzering in de UK, soms niet eens op hetzelfde knooppunt:

Wegwijzer 1: The MIDLANDS
Afbeelding

Wegwijzer 2: Birmingham
Afbeelding

Wegwijzer 3: En weer The MIDLANDS. De enige plaatsnaam die erop staat is maar zes mijl ver weg. Tja, daar heb je veel aan...
Afbeelding

En om het nog verwarrender te maken: indirecte regioverwijzingen (en dat alles zonder kapitaalschrift):
Afbeelding

Kortom, de consistentie is ver te zoeken en twijfelachtig....

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » za 29 mar 2014, 9:09

Mandelsoft schreef:De consistentie is ver te zoeken en twijfelachtig.
Toch ben ik discontinuïteit als in jouw voorbeeld in mijn herinnering niet tegen gekomen. Wellicht had ik geluk en heb jij op de M5 pech gehad. Doelenkeuze en standaard daar lijkt veel slechter dan ik in het noorden heb gezien. Als gezegd herken ik wel de inconsistentie in het gebruik van kapitaalschrift bij bewegwijzering van regionamen. Het komt zo vaak voor dat ik me afvraag of de richtlijn op dit punt wellicht gewijzigd is geweest. Ikzelf zie deze vermeldingen hoe dan ook het liefste steeds terugkomen in kapitalen, zodat direct het onderscheid met reguliere doelen duidelijk wordt. Inclusief waarom je geen afstandsvermelding krijgt.

Als je steden indirect kunt vermelden, zou het met regio's ook moeten kunnen. Maar ik denk eigenlijk dat de methode met haakjes daar wat verwarrend is. Je kunt meer met de andere methode die in Groot-Brittannië wel wordt gebruikt voor doelen aan prominente kruisende wegen, namelijk deze onderaan het bord zetten (voorbeeld). Ongeveer zo dus:

M5
The MIDLANDS
Worcester 15

(M50)
SOUTH WALES
Ross 25


Overigens ben ik het met je eens dat afstandenborden met niet meer dan een regio en één doel op 6 mijl ruim onvoldoende scoren. Op andere snelwegen zou hier denk ik toch een tweede primary destination aan zijn toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 02 apr 2014, 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Mandelsoft » za 29 mar 2014, 11:11

Yup. Worden steden als Lyon, Hamburg, München of zelfs Groningen honderden kilometers van te voren aangegeven, Birmingham wordt pas op 36 mijl (58 km) voor het eerst op de M5 aangegeven. Best schraal:
https://maps.google.nl/?ll=52.056871,-2 ... 5,,1,-2.41

Eveneens wordt op het eerstvolgende afstandbord na dit portaalbord The MIDLANDS vervangen door The North (wèèr geen kapitaalschrift):
https://maps.google.nl/?ll=52.07191,-2. ... .14,,1,2.2

Als je goede bewegwijzering in de UK wilt vinden, moet je zeker niet op de M5 zijn...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Pino » za 29 mar 2014, 11:41

Mandelsoft schreef:Eveneens wordt op het eerstvolgende afstandbord na dit portaalbord The MIDLANDS vervangen door The North.
Ergens in die omgeving rijd je de Midlands in en schakelt de regio-bewegwijzering dus over naar de volgende regio. The NORTH dus. Alleen een bord dat je een bepaalde regio binnenrijdt is ook niet aan de orde. Overigens is op de grote noord-zuidroutes The MIDLANDS alleen een doel op de M5. Op de M1 en de A1 wordt uitsluitend met The NORTH / The SOUTH gewerkt; op de M6 verschijnen bij Preston tegelijkertijd de doelen The SOUTH, Manchester en Birmingham; op de M40 staat in eerste instantie Birmingham bewegwijzerd en komt daar later The NORTH bij.

Het zijn allemaal redenen waarom de hele regio-bewegwijzering niet lekker werkt en het vroegtijdig bewegwijzeren van belangrijke plaatsen de voorkeur verdient. Birmingham is binnen het Britse wegennet een perfect doel om prominent te bewegwijzeren. Ook plaatsen als Glasgow en Leeds fungeren (naast uiteraard London) als draaischijven in het netwerk. Alleen in het noordwesten zou je discussie kunnen krijgen met een M6 die noch Liverpool noch Manchester rechtstreeks bedient. Welke van die twee pak je als "netwerkdoel"?
Laatst gewijzigd door Pino op zo 30 mar 2014, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [GB] Bewegwijzering Groot-Brittanië

Bericht door Mandelsoft » za 29 mar 2014, 12:58

Pino schreef:
Mandelsoft schreef:Eveneens wordt op het eerstvolgende afstandbord na dit portaalbord The MIDLANDS vervangen door The North.
Ergens in die omgeving rijd je de Midlands in en schakelt de regio-bewegwijzering dus over naar de volgende regio. The NORTH dus.
Het aparte is dat er alleen een VZP tussen het eerste en het tweede bord zit. Bovendien hoort dit afstandenbord bij dit portaalbord en is dus de verwijzing naar The MIDLANDS/The NORTH dus discontinu, ook al kan je geen andere richting op. Het verdwijnt gewoon.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Plaats reactie