Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Moderator: Moderatoren

Pino
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Re: Lettertypen (Fonts, Schriftarten)

Bericht door Pino » do 08 feb 2018, 10:36

Kaaiman schreef:
do 08 feb 2018, 6:36
Pino schreef:
wo 07 feb 2018, 21:28
Dank! Meer tweetalige bewegwijzering Frans-Bretons hier. Lijkt inderdaad wel redelijk op Frutiger. Maar als dat zo is, voelt het ook als een verademing vergeleken met de borden in Zwitserland. Misschien puur een kwestie van lettergrootte? Of ziet ieder lettertype ee fantastisch uit naast Caracteres? ;)
Je hebt Frutiger in verschillende breedtevarianten en stokdiktes.
Klopt natuurlijk. Maar zo op het eerste gezicht verschilt het niet veel van de variant gebruikt op Zwitserse borden. Hoogstens met een correctie voor het halo-effect bij zwarte letters op lichte borden, waar het Zwitserse lettertype natuurlijk een lichte letter op donkere borden-variant zou moeten zijn. Althans dat zeg ik over de Bretonse borden. De SANEF 107.7-borden zijn natuurlijk een ding op zichzelf door de enorme spaties tussen de letters.

Kaaiman
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 24 okt 2018, 9:10

Een mooi en uitgebreid overzichtsartikel over de ontwikkeling van lettertypes op de Nederlandse kentekenplaten: https://blog.kenteken.tv/2018/07/23/bij ... kenplaten/

Aan het einde van het artikel wordt de dank aan tenminste één Wegenforummer uitgesproken, onze welbekende nummerplatoloog (ik ben het niet). ;)

Overigens wel grappig dat die scans van dat artikel uit 1937 weer bij mij vandaan komen. Ik heb die een aantal jaren geleden ingescand uit het tijdschrift Wegen en doorgespeeld aan de desbetreffende nummerplatoloog. Ook kwam ik in 2014 op het spoor van het online beschikbare SWOV-rapport met daarin de gehele letterserie Ovink, waaruit ook geciteerd is in het artikel.

Dus hoewel ik niet genoemd word, ben ik toch een beetje trots dat ik indirect heb kunnen bijdragen aan dit leuke artikel en de kennisontwikkeling omtrent de nummerplatologie in het algemeen. :)<>:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Kaaimans Combikaart van Nederland • overzichtskaart van Nederlandse wegen
Atlantis • forum voor geofictie

kentekentv
zandpaadje

Bericht door kentekentv » wo 24 okt 2018, 16:37

Bedankt voor het compliment. Ik heb zojuist het dankwoord aangepast en ook credits aan "Kaaiman" gegeven
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op wo 24 okt 2018, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het quoten van een bericht is niet nodig.

Plaats reactie