Welk land geniet jouw voorkeur van bewegwijzering ?

Moderator: Moderatoren

Welk land scoort het best?

België
3
3%
Nederland
29
28%
Frankrijk
23
22%
Duitsland
38
37%
Italië
0
Geen stemmen
Zwitserland
5
5%
ander land (welk ?)
5
5%
 
Totaal aantal stemmen: 103

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Welk land geniet jouw voorkeur van bewegwijzering ?

Bericht door Mikhail » do 13 jul 2006, 0:59

He beste mensen, na veel discusies in verschillende topics over de voor en nadelen van sommige bewegwijzeringsborden in verschillende landen kwam ik op de gedachte, waarom stemmen we niet gewoon welk land het mooiste en beste bewegwijzeringssysteem heeft. Misschien kun je ook neerzetten waarom je voor een bepaald land hebt gekozen.

Edit: je bedoelt bewegwijzering. Vraagstelling in die zin aangepast. RW
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » do 13 jul 2006, 1:02

Ik zelf vind de vooraanwijzingsborden heel goed in Nederland evenzo de handwegwijzers. In Frankrijk vind ik het dan wel handig dat elk type weg zijn kleur heeft van bord, groen voor de 'Autoroutes', blauw voor de autosnelweg, en wit voor alle andere bestemmingen. Het duitse systeem van afritten vind ik dan ook wel heel goed.
****

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 13 jul 2006, 9:12

Ikzelf vind de Zwitserse bewegwijzering wel mooi, alleen jammer dat ze op n-snelweg de nummer niet op de borden zet. Dat kom je zelden tegen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 13 jul 2006, 9:24

Pinolië scoort toch het best 8-)

Alweer de bewegwijzering elementen heeft van Nederland, Frankrijk, Italië, Zwitserland en Duitsland. Als je dan kijkt naar de al bestaande systemen, dan vind Duitsland door de bank genomen helemaal geen goed systeem, maar het rijdt er wel erg prettig, omdat men wel erg consistent is. Frankrijk is in zoverre precies het omgekeerde: mooi uitgedacht systeem (jammer van de hoofdletters), maar in de praktijk een chaos. Italië idem dito.

Zwitserland, Spanje en Zweden hebben niet alleen een prettig concept (zij het in mijn ogen niet optimaal), maar functioneren ook in de praktijk goed.

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » do 13 jul 2006, 9:55

Het Duitse systeem vind ik toch het beste. Duidelijk onderscheid tussen ASW en OWN. In beide gevallen goed leesbare combinatie van achtergrondkleur en letterkleur. Het letterype zelf is ook goed leesbaar.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » do 13 jul 2006, 10:56

Wordt met "Nederland" olddesign, redesign of een combinatie van beide (zoals nu op Neerlands wegen kan worden aangetroffen) bedoeld? Olddesign vind ik namelijk de mooiste bewegwijzering ter wereld, redesign vind ik om te walgen en een combinatie van beide vind ik uit het oogpunt van homogeniteit en duidelijkheid ook niet echt fraai.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 13 jul 2006, 11:19

Pino schreef:
Zwitserland, Spanje en Zweden hebben niet alleen een prettig concept (zij het in mijn ogen niet optimaal), maar functioneren ook in de praktijk goed.
Afbeelding

Er zijn wel aspecten die duidelijk zijn aan de Spaanse bewegwijzering, maar de verschillende soorten pijlen, en vooral wegnummers en de kleuren van de wegnummers maken sommige borden tot een onoverzichtelijke chaos.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 13 jul 2006, 11:20

Een zelfgeschoten foto:

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 13 jul 2006, 11:46

Chris schreef:Er zijn wel aspecten die duidelijk zijn aan de Spaanse bewegwijzering, maar de verschillende soorten pijlen, en vooral wegnummers en de kleuren van de wegnummers maken sommige borden tot een onoverzichtelijke chaos.
Ja, van die wegnummers wordt je inderdaad niet vrolijk. De verschillende soorten pijlen zou ik zelf natuurlijk anders doen, maar kunnen me verder niet zo boeien.

In Spanje vind ik prettig dat enerzijds kleuren worden gebruikt (= welkome informatie), maar dat de borden anderzijds een zekere rust over zich hebben die in Frankrijk altijd ontbreekt. Zie bijvoorbeeld de foto's hier. Maar goed, wanneer je in een situatie komt met veel wegnummers is het met die rust inderdaad snel gedaan.

PatrickOudejans
stadsweg
Berichten: 412
Lid geworden op: ma 15 aug 2005, 12:12
Locatie: Den Haag

Bericht door PatrickOudejans » do 13 jul 2006, 12:05

Iets duidelijkere versie ;-)

Afbeelding
Groetsels, Patrick

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 13 jul 2006, 12:30

Met name de Nederlandse handwijzers vind ik erg goed, een dergelijk goed handwijzersysteem kom je in het buitenland niet vaak tegen.

Geef mij maar Neêrlands olddesign, met redesignhandwijzers en hectometerpaaltjes in olddesign lettertype en olddesign pijlen. En zoals in Duitsland, een beter kleuronderscheid tussen A-wegen en N-wegen, en wegverwijzingen met onderbroken lijn om het wegnummerschildje, net als in Scandinavië.

Ook in Scandinavië heeft men kleurenonderscheid in de bewegwijzering, dus doe mij dan maar een combi van Nederland , Noorwegen en de symbooltjes van Duitsland. (of zoiets) :lol:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 13 jul 2006, 13:38

Kaaiman schreef:Met name de Nederlandse handwijzers vind ik erg goed, een dergelijk goed handwijzersysteem kom je in het buitenland niet vaak tegen.
Veel landen gebruiken geen handwegwijzers, maar zetten gewoon een regulier bord neer op de kruising. 't Is wat dat betreft maar waar je van houdt.

Zelf snap ik niet helemaal, waarom handwegwijzers in Nederland altijd maar twee regels hebben en er bij een groter aantal doelen dus een tweede arm moet komen. Zie wat dat betreft liever de flexibiliteit die andere landen wel hebben, waardoor er meer bestemmingen op een handwegwijzer passen. En bij een hoger aantal doelen geen stapel handwegwijzers gebruiken, maar een regulier bord.

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door goreme » do 13 jul 2006, 13:41

Duitsland steekt voor mij ver boven iedereen uit.

Fantastische borden (vooral die grote letters)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 13 jul 2006, 14:05

Ja, zo heerlijk groot dat een beetje plaatsnaam nooit op de Duitse (vork)borden past en men dus te vaak Engschrift moet gebruiken. Zie bijvoorbeeld deze foto.

Het Duitse lettertype vind ik prima, maar het vraagt om een andere lay-out, namelijk regelborden.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » do 13 jul 2006, 14:47

VTB schreef:Wordt met "Nederland" olddesign, redesign of een combinatie van beide (zoals nu op Neerlands wegen kan worden aangetroffen) bedoeld? Olddesign vind ik namelijk de mooiste bewegwijzering ter wereld, redesign vind ik om te walgen en een combinatie van beide vind ik uit het oogpunt van homogeniteit en duidelijkheid ook niet echt fraai.
Neem maar de mengeling van wat er nu staat en vroeger stond.
****

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 13 jul 2006, 16:20

Pino schreef:Zelf snap ik niet helemaal, waarom handwegwijzers in Nederland altijd maar twee regels hebben en er bij een groter aantal doelen dus een tweede arm moet komen. Zie wat dat betreft liever de flexibiliteit die andere landen wel hebben, waardoor er meer bestemmingen op een handwegwijzer passen. En bij een hoger aantal doelen geen stapel handwegwijzers gebruiken, maar een regulier bord.
Bij 1 regel per handwijzer, heb je zoveel nieuwe borden nodig voor elke plaats; dit oog onrustig.
Bij 2 regels per handwijzer, heb je als er maar 1 plaats op staat maar 1 regel over.
Bij 3 regels per handwijzer, heb je als er maar 1 plaats op staat wel 2 regels over. Dat wordt een te grote kale plek.

2 regels is dus het best (of het minst slecht). Ik vind 2 regels een goede verhouding, want er is nooit meer dan 1 regel leeg en dat ziet er tenminste beter uit dan 2 lege regels.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 13 jul 2006, 17:16

Vanwaar die eenheidsworst? Waarom zou je geen "dunne" handwegwijzers gebruiken bij een of twee bestemmingen en "dikkere" bij een groter aantal doelen? Landen als Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk werken met meerdere soorten handwegwijzers ...

Beetje dit soort werk:
Afbeelding
Verder is deze foto natuurlijk vrij vaag met twee verschillende borden in één richting, maar het gaat om de omvang van de handwegwijzers, die zich aanpast aan het aantal doelen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 13 jul 2006, 20:32

Het niveau van bewegwijzering heb ik buiten Nederland nergens zo goed gezien. Alles van 10 inwoners tot grote steden staan uitstekend en veelal consequent bewegwijzerd. Ook de bewegwijzering voor voetgangers in steden en fietsers is zeer goed. Daar kan menig land een puntje aan zuigen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 13 jul 2006, 20:42

Frankrijk en Nederland vind ik persoonlijk bijzonder goed. Op alle andere genoemde landen is heel wat aan te merken en die staan daar wat mij betreft toch wel ruim achter.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Wesso » do 13 jul 2006, 21:54

Frankrijk vind ik persoonlijk het beste, alleen ontbreken de wegnummers op de voorwegwijzers (van een rotonde bv). Dat is jammer. Echt alles, ook gehuchten met 2 huizen, wordt op de een of andere manier bewegwijzerd. De meeste dorpen waar ik langs kwam hadden gemeentelijke wegwijzers. En de campings waren goed bewegwijzerd. :blauweduim:
Ook een duim voor het kleurensysteem en de goede leesbaarheid.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » do 13 jul 2006, 21:55

Fietsroute verwijzingen en fietsroutes van dorp tot dorp, stad tot stad vind ik zeer goed in Nederland!
****

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 13 jul 2006, 22:01

Zou het jiet leuk zijn een soort van Conquest te maken waarbij er bijv. tot 31 juli gestemd kan worden, en dat er een paar mensen het ideale borden systeem maken uit de 3 landen, en daaruit weer de beste te kiezen?

Breyten
stadsweg
Berichten: 274
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 8:22
Locatie: Voorschoten

Bericht door Breyten » vr 14 jul 2006, 8:37

Ik vind de bewijzering in Denemarken zeer goed. Ook erg consequent.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » vr 14 jul 2006, 16:08

Voor de Hongaarse bewegwijzering geldt hetzelfde.
Simpel, maar doeltreffend.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15232
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 14 jul 2006, 18:55

Ik vind Nederland persoonlijk het beste, hoewel ik Frankrijk ook goed vind. Goede kleurensysteem, maar een groot gemis vind ik het slechts zelden aangeven van wegnummers op voorwegwijzers. Dus dan ga ik toch voor Nederland. :)

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Bericht door Ed » za 15 jul 2006, 11:39

Een combinatie van Nederlandse en Franse bewegwijzering zou mooi zijn.
Wegnummers in Frankrijk zouden groter kunnen...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » za 15 jul 2006, 11:52

Pino schreef:Vanwaar die eenheidsworst? Waarom zou je geen "dunne" handwegwijzers gebruiken bij een of twee bestemmingen en "dikkere" bij een groter aantal doelen? Landen als Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk werken met meerdere soorten handwegwijzers ...

Beetje dit soort werk:
http://www.ozroads.com.au/NSW/Special/MAB/50.JPG
Verder is deze foto natuurlijk vrij vaag met twee verschillende borden in één richting, maar het gaat om de omvang van de handwegwijzers, die zich aanpast aan het aantal doelen.
Chaotisch, onrustig, onoverzichtelijk. Je moet hier bijna eerst spoorzoekertje doen om te kijken waar je naartoe wil.
Geef mij maar mooi de huidige handwijzers (redesign-model geniet mijn voorkeur).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » za 15 jul 2006, 15:37

Dat heeft te maken met de verdere layout van de borden. Niet met de "dikte" van de handwegwijzers.

Breyten
stadsweg
Berichten: 274
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 8:22
Locatie: Voorschoten

Bericht door Breyten » za 15 jul 2006, 21:44

Ik zie dat in de poll Belgie bij 0 stemmen is blijven steken. Ik weet dat er veel Vlamingen op dit forum zitten. Vinden zij hun bewegwijzering niets of hebben zij nog niet gestemd?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 15 jul 2006, 23:31

Duitse borden zijn goed: goede kleuren en een zeer mooi en goed leesbaar lettertype. Ziet er gewoon erg goed uit.

Frankrijk heeft een prima kleurensysteem, wat ik ook goed vind. Borden zijn mooi en het lettertype is mooi, maar minder leesbaar doordat het in kapitalen is.

In Nederland is alles goed bewegwijzerd, ook kleinere doelen. Maar sinds de invoering van Redesign is de uniformiteit aan het verdwijnen. Bewegwijzering zou soms duidelijker kunnen.

Uiteindelijk heb ik Duitsland gestemd.

Gesloten