Welk land geniet jouw voorkeur van bewegwijzering ?

Moderator: Moderatoren

Welk land scoort het best?

België
3
3%
Nederland
29
28%
Frankrijk
23
22%
Duitsland
38
37%
Italië
0
Geen stemmen
Zwitserland
5
5%
ander land (welk ?)
5
5%

Totaal aantal stemmen: 103

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » zo 16 jul 2006, 18:51

Breyten schreef:Ik zie dat in de poll Belgie bij 0 stemmen is blijven steken. Ik weet dat er veel Vlamingen op dit forum zitten. Vinden zij hun bewegwijzering niets of hebben zij nog niet gestemd?
IK ben Vlaming en heb deze topic gestart ;) Ik vind onze bewegwijzering niets omdat ze oud is en vernieuwde borden op een oude wijze zijn aangepakt, ik heb voor de Nederlandse bewegwijzering gestemd ;) dat vind ik voor 80% goed ongeveer. Duitsland en Frankrijk wil ik ook enkele zaken overnemen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 17 jul 2006, 10:41

Dat viel mij ook op ja. De meeste borden stammen nog uit de jaren 70 en 80, terwijl het juist met lichtbakken een eenvoudige* zaak zou moeten zijn de platen te vervangen en niet te gaan werken met opzetbordjes enzo.

*Of juist niet, omdat je altijd aan hetzelfde formaat bak blijft zitten. Dan ruim ze maar gewoon op. ;)

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 18 jul 2006, 22:23

Groot gelijk, gewone borden plaatsen, niets geknoei met inwendig verlichte borden uit de prehistorie...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 05 aug 2007, 21:14

Van de Duitse bewegwijzering vind ik de vorkborden en de afstandsborden erg goed
het lettertype vind ik ook goed, maar waarom hebben ze in Duitsland geen A nummering

de afstandsborden lekker na de afrit. :D

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: Welk land geniet jouw voorkeur van bewegwijzering ?

Bericht door Hajo » za 18 aug 2007, 14:01

Duitsland. Vooral op de Autobahnen, uitzonderingen uiteraard daargelaten. Daarbij vind ik de vorkborden en de omhoogwijzende pijlen erg duidelijk. Ook bij hoge snelheden is de bewegwijzering goed te lezen. Op de onderliggende wegen is de bewegwijzering eveneens prima. Vooral het feit dat een bord ook het aantal rijstroken aangeeft (i.p.v. het gebruik van aparte borden "nadering voorsorteervakken" zoals in ons land) vind ik echt geweldig.

* Groot-Brittannië: op autosnelwegen slecht (vooral de lay-out), op onderliggende wegen redelijk tot goed.
* België: redelijk tot goed, plaatsing laat soms te wensen over, in het algemeen nogal rommelig.
* Frankrijk: prima, maar wég met die ruitertjes voor wegnummers. Het onderscheid tussen lokale (zwart op wit) en interlokale (wit op groen) bestemmingen vind ik niet nodig. Eén kleur volstaat.
* Zwitserland: Redelijk maar rommelig.
* USA: in het algemeen goed, wel moet je aan het systeem van windrichtingen wennen. In grotere steden kan de bewegwijzering rommelig zijn.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 18 aug 2007, 14:38

Om rond Amerikaanse steden rond te rijden, moet je wel goed bekend zijn met de straatnamen. Afslagnamen zijn doorgaans die van de direct aangelegen straat, of een belangrijke boulevard/avenue vlakbij. Op verwijzingen naar andere snelwegen zonder I-nummer (in New York ook zonder een ander nummer) wordt vaak verwezen naar de naam van de snelweg, bijv. Grand Central Parkway, Belt Parkway, Van Wyck Expressway, Santa Monica Freeway, Hollywood Freeway etc. De windrichtingen staan wel consequent aangegeven. Het is gewoon een andere manier van bewegwijzeren.

Het is ook niet te doen om in New York bijvoorbeeld unieke afritnamen te geven, alleen in de stad New York zijn al meer dan 300 afslagen die naar een borough of neighborhood in New York zelf gaan. Rondom Los Angeles zijn zelfs meer dan 2000 afslagen langs de snelwegen. Het is ook ondoenlijk om naar individuele plaatsen te verwijzen, aangezien er soms wel 3 snelwegen heenlopen, en daarnaast ook nog vele major arterials.

Vanuit New York richting het noorden lopen bijvoorbeeld een groot aantal snelwegen die uiteindelijk via andere wegen weer richting Albany gaan;
*Palisades Interstate Parkway
*Broadway (US9)
*Saw Mill River Parkway
*New York State Thruway(I-87)
*Sprain Brook Parkway
*Central Park Avenue (NY-100)
*Bronx River Parkway
*Hutchinson River Parkway

En dit allemaal binnen 15km afstand.

brandsrus
dorpsstraat

Bericht door brandsrus » za 18 aug 2007, 17:31

Ik ben voor de bewegwijzering van Denemarken, simpel goede layout en geven zelfs de afslag aan over hoeveel km die is. Vind ik een rustgevende gedachte. Laat die borden maar komen naar Nederland.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » za 18 aug 2007, 18:03

Ik vind de Nederlandse borden nog steeds de mooiste. Duitsland is duidelijk, maar de Nederlandse zijn consistenter (geen verschillende lettertypes/groottes op 1 bord). Belgie vind ik ronduit rommelig en over andere Europese landen kan ik weinig zeggen aangezien dat te lang geleden is.

In Indonesie (deze zomer geweest!) is de bewegwijzering erg verwarrend, en op Bali mag je al blij zijn als er ergens één bord staat. Zelfs in een maze als Jakarta vind je vrij snel de weg zonder borden, veel vervelender zijn de files van 6 tot 22 uur vrijwel onafgebroken.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 28 aug 2007, 12:18

Mooi:
* Nederlandse (maar dan wel 10 jaar terug)
* Noorse
* Duitse (maar engschrift mag wel wat vaker voorkomen worden)
* Deense
* Brilamontië :mrgreen:

Lelijk:
* Zweedse
* België
* Italiaanse
* Luxemburgse (voorzover ik het me kan herinneren)
(NB: er zijn individuele uitzonderingen in beide categorieën)

Overigens ligt het mooi of lelijk vooral aan het lettertype, de pijlen en de indeling van het bord.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Queue
autoweg

Bericht door Queue » di 28 aug 2007, 13:24

Uiteindelijk Nederland het voordeel van de twijfel gegeven, dankzij de eenvoud, de volcontinuïteit, de goede geleiding op detailniveau en de meestal toch wel logische keuze van doelen.
Van Duitsland kan het nog wel een hoop leren, zoals de aankondiging van knooppunten, de afritsymbolen, en het niet werken met rare einddoelen. Voor Duitsland vind ik de gebrekkige rechtdoorinformatie vóór de afrit, de lelijke wegnummering (B-nummers lijken soms net omleidingsroutes), het zichtbare decentrale doelenbeleid en de prioriteit van het aangegeven van alle hoeken van het land boven geleiding op detailniveau, de redenen om er niet op te stemmen.
In Italië vind ik noch de layout noch de doelen noch de positionering prettig.
Op de Belgische borden vind ik de doelen in de regel nog het beste gekozen, maar de borden zelf vind ik veel minder mooi en vaak onoverzichtelijk.

dgeleyn
dorpsstraat

Bericht door dgeleyn » di 28 aug 2007, 13:47

Duitse bewegwijzering geniet mijn absolute voorkeur. Voor mij mogen ze dat in heel Europa invoeren. Duidelijke afritbewegwijzering, goed leesbaar lettertype met ook een goed leesbare Engschriftvariant, mooie Autobahn- en Bundestraßenschildjes and so on.

Beoordeling over bewegwijzering in andere landen waar ik het voorbije weekend (terugkeer van Italië) gereden heb:

Italië: niet zo geweldig mooi, maar doet wel goed wat het moet doen: de weg aanduiden. Veel te veel verschillende pijlen, schildjes enz. Goed leesbaar Transport-lettertype, te veel commerciële wegwijzers langs de wegen, de onbenulligste supermarkt wordt daar aangeduid. Een simpel treinstation heb ik daarentegen nergens aangeduid gezien. Waar ze ook naar streven is wereldkampioen wegnummers onduidelijk aangeven worden denk ik. A-nummers: wit op groen met een flinterdun randje, borden op A-wegen: wit op groen. S*-nummers: wit op blauw, borden op S*-wegen:wit op blauw. En dan liefst die nummers nog zo klein mogelijk.

Oostenrijk: de bewegwijzering lijkt wat op oude Duitse bewegwijzering die ze vergeten weghalen zijn. Mooie aparte borden voor toeristische afritdoelen. Wel graag wat consequenter wezen in afritbewegwijzering: de ene keer een afritsymbooltje à la Duitsland, de andere keer weer gewoon "EXIT". Ook de afritnummering is een zooitje: op de A10 zijn er maar 2 afritnummers met een gebruikelijke volgorde (afrit 43 en 44) en er zijn zelfs 2 afritten met nummer 66 daar!

Duitsland: mooie bewegwijzering, wel veel werken daar. Enkel zouden ze er wel goed aan doen om de prefixen gewoon mee op het bord te zetten en de E-nummering wat meer aan te duiden dan enkel op afstandsborden.

Nederland en België worden al zoveel besproken op dit forum dus die laat ik even achterwege.
"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 28 aug 2007, 14:49

@dgeleyn: Oostenrijk hanteert voor de afrit de kilometrering als nummer ;)

Jeroentedee
stadsweg

Bericht door Jeroentedee » vr 28 sep 2007, 21:41

Nederland, zeer duidelijk en over het algemeen mooi vormgegeven.

Duitsland is opzich goed, maar vind ik toch minder mooi.

Frankrijk vind ik af en toe zeer onduidelijk juist met die 3 kleuren door elkaar, daarnaast zijn ze niet altijd even consequent.

Belgie is gewoon slecht, zeer onduidelijk, zeer inconsequent, heel rommelig.
Ook raar in Belgie, vaak staat alleen het Enummer op de borden, terwijl kaarten vaak de Anummers geven.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 04 nov 2007, 18:37

Gestemd voor het Duitse systeeem.
-Overzichtelijk.
-Geen verschillende lettertypen (Mittelschift/Engschift daargelaten).
-Duidelijke afstandsborden.
-Onderscheid tussen ASW en OWN.

België doet mij ouderwets (+/- 1960) aan
Nederland is ook goed, alleen die verschillende lettertypen....
Frankrijk vind ik rommelig
Italië / Zwitserland niet mee bekend.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 04 nov 2007, 20:22

Duitsland:
+goede vorkborden, ze ogen rustig
+goede voorwegwijzers
+goede afstandsborden
+goede OWN bewegwijzering, zeer duidelijk.
+ze gebruiken het afritsymbool

-ze verwijzen de volgende afrit op het vorkbord ipv de control city, zeer onduidelijk.
-meestal geen goede doelkeuze, ze bewegwijzeren karig vooral bij de grens.
-ze vermelden meestal geen E-nummers op de afstandsborden na.
-die grensborden met Zoll/Douane mogen van mij wel verdwijnen, maak daar maar een verzorgingsplaats van ofzo.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 04 nov 2007, 20:35

Snelwegenkenner schreef:-ze verwijzen de volgende afrit op het vorkbord ipv de control city, zeer onduidelijk.
Dat is geen enkel probleem omdat verderop gelegen control cities op de afstandsborden worden aangegeven. Je ziet wel regelmatig bij portaalbewegwijzering dat er control cities worden vermeld.

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 04 nov 2007, 20:47

Dat is geen enkel probleem omdat verderop gelegen control cities op de afstandsborden worden aangegeven.
Dan moeten die afstandsborden voor de afrit geplaatst worden i.m.o.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 04 nov 2007, 21:35

Dat is niet nodig, omdat je gewoon je weg blijft vervolgen als jouw bestemming niet verschijnt. De bewegwijzering is er in Duitsland op gericht om voor de afrit de korte termijndoelen aan te geven (dus die van de huidige afrit en de naam van de volgende) en na de afrit de verder weg gelegen control cities. Dat systeem is onvergelijkbaar met Nederland, omdat wij geen afstandsborden na afritten hebben (helaas).

Jeroentedee
stadsweg

Bericht door Jeroentedee » zo 04 nov 2007, 22:21

Nederlandse vind ik veruit het mooist en het duidelijkst.

Duits is opzich wel goed maar minder als Nederland.
Frankrijk vind ik niet echt mooi bovendien soms inconsequent met aangeven.
Belgie vind ik gewoon zeer slecht, onduidelijk, lelijk.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 04 nov 2007, 22:37

Snelwegenkenner schreef:-ze verwijzen de volgende afrit op het vorkbord ipv de control city, zeer onduidelijk.
Zoals ook bij deze. Bij München, 580km van Berlijn. Ze zullen het misschien niet consequent doen, maar het is er toch.

Afbeelding
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 05 nov 2007, 20:18

München en Berlijn worden op grote afstand aangegeven, zelfs als daar nog meerdere Autobahnen tussen zitten. Deze steden lijken een soort van superstatus te hebben.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 06 nov 2007, 9:37

^^ Da's net zoiets als 'Amsterdam volg route ...' dat overal aan de grens wordt aangegeven, maar dan nog erger.

Je zou Berlin min of meer als synoniem voor Ost kunnen zien, München is dan Süd, Hamburg Nord en Köln als West...

Worden Hamburg en Köln trouwens ook al zo lang van tevoren aangegeven?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 nov 2007, 10:54

Voor het westen worden drie "superdoelen" gebruikt, namelijk Köln, Oberhausen en Dortmund - afhankelijk van waar je de regio Rhein-Ruhr binnenkomt. Dus als Köln de eerste stad in de regio is die je tegenkomt, wordt Köln op de borden gezet. Kom je bij Dortmund binnen, dan zie je Dortmund en idem dito voor Oberhausen. En ja, ook die doelen worden al honderden kilometers van tevoren aangegeven, vaak als daar nog meerdere doelen tussen zitten. Ook Basel valt in die categorie.

Of dat erger is dan de Nederlandse volgborden? Ik vind van niet. De "superdoelen" staan gewoon tussen de andere doelen op de afstandsborden en worden als zodanig ook continu gehouden. Daarnaast staan zij op knooppunten als regulier doel bewegwijzerd. Er staat dus niet zoals in Nederland nog even een extra bordje in de buurt van het knooppunt. Bovendien staan de superdoelen alleen op de borden, waar deze voor het verkeer relevant zijn, terwijl de verwijzingen naar Amsterdam zijn neergeplempt op plaatsen waar die helemaal niet relevant zijn. Als het om de keuze van doelen op afstandsborden en knooppunten gaat, vind ik het Duitse systeem misschien wel het beste ter wereld. Alleen jammer dat het systeem op veel andere punten tekortschiet door veel te veel vast te houden aan vorkborden en lange pijlen.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 06 nov 2007, 18:22

Kaaiman schreef:Worden Hamburg en Köln trouwens ook al zo lang van tevoren aangegeven?
Hamburg wordt bij Berlijn al bij Dreieck Spreeau aangegeven.

Afbeelding

Köln op de A61 ten noorden van Ludwigshafen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 07 nov 2007, 12:02

Köln ook op de BAB3 tussen Nürnberg en Würzburg :)

Wat Hamburg op de zuidoosthoek van de Berliner Ring doet vraag ik me af. Langs de andere kant (via zuid-west) maakt het niet echt verschil in afstand :idea:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 07 nov 2007, 12:21

^^ met hoeveel km staat Koln daar aangegeven, Waldo?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 07 nov 2007, 12:22

Het zal richting de 400 gaan.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 07 nov 2007, 12:25

Is dat dan al bij Nurnberg?

Ik dacht dat Frankfurt ook al bij Passau op de afstandsborden stond aangegeven!!

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 07 nov 2007, 13:47

Mede-forummers firefly en ABRob hebben uitgebreide fotoseries van Duitsland. Zoek er eens naar!

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 07 nov 2007, 13:48

Bedankt voor de tip. ;)