Zijn E-wegen goed bewegwijzerd?

Moderator: Moderatoren

Ja
11
34%
Nee
17
53%
Ik weet het niet
4
13%

Totaal aantal stemmen: 32

DrPepper
dorpsstraat

Bericht door DrPepper » zo 27 aug 2006, 15:05

Vraagje
Staan in andere landen, zoals Portugal de E-wegen goed aangegeven?

DrPepper
dorpsstraat

Bericht door DrPepper » zo 27 aug 2006, 15:11

sorry, maar bij polls had ook: "ik weet het niet" moeten staan

Edit IQ[]: Keuzemogelijkheid is toegevoegd, poll is hierdoor wel weer op 0 gezet.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 27 aug 2006, 15:15

Het hangt van het land af. In België zijn bijvoorbeeld de E-nummers erg belangrijk. In Nederland kennen veel mensen de E-nummers helemaal niet.
De autogordel: een band voor het leven.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 27 aug 2006, 16:49

Er zijn maar weinig mensen die op E-nummers rijden, dus daarom staan ze over het algemeen wel goed aangegeven.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 27 aug 2006, 17:23

Over het algemeen zijn ze goed bewegwijzerd. Engeland daarintegen heeft geen een op de borden staan. Op Duitsland kan je in de war raken als er bijv eentje verder gaat op het OWN, zo kun je hem 'kwijtraken' want staat niet altijd op de wegwijzers. Belgie 'leeft' op de E-nummers, maar op het OWN geven ze het weer niet aan....

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 27 aug 2006, 21:38

Voor de landen die ik bezocht heb:

Nederland: redelijk, vooral op rechtdoorborden ontbreekt het ruitertje helaas vaak.
Duitsland: matig tot redelijk, van de Autobahn af ontbreekt het numer zeer vaak, op de Autobahn staat het E-nummer ook niet altijd.
Denemarken: zeer goed, ontbreekt eigenlijk nergens
Noorwegen: zeer goed, ontbreekt eigenlijk nergens
België: kan ik me niet meer herinneren, volgens mij wel goed tot zeer goed
Luxemburg: kan ik me niet meer herinneren
Italië: kan ik me niet meer herinneren

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 27 aug 2006, 22:01

Wat Luxemburg betreft: ze doen het vaak wel, maar niet altijd.

Bijvoorbeeld bij Croix de Gasperich wel...
Afbeelding

maar bij Croix de Cessange niet.
Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » zo 27 aug 2006, 23:05

Nee. Het hele E-bewegwijzeringssysteem slaat totaal nergens op en mag wat mij betreft onmiddellijk worden afgeschaft. En als er dan toch zonodig E-nummers moeten worden aangegeven, dan vond ik het oude systeem véél beter.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » ma 28 aug 2006, 9:30

Hier in Nederland word het wel goed aangeven en in Belgie staat wel op elke snelweg een bord met het E nummer erop. Luxemburg geeft het aan bij belangrijke kruisingen volgens mij. De Duitsers doen het ook goed maar op de normale wegen kan je het nummer kwijt raken. ;) Denemarken geeft het ook goed aan. In Italie geven ze E nummers goed aan op de Autostrada (snelweg).
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 28 aug 2006, 10:30

overdrive schreef:Nee. Het hele E-bewegwijzeringssysteem slaat totaal nergens op en mag wat mij betreft onmiddellijk worden afgeschaft.
Eens. Europa is niet geschikt voor een logische nummering, je kan geen grid maken, en vervoersstromen lopen alle kanten op.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 28 aug 2006, 19:09

Er kan in veel landen wel wat verbeterd worden aan de E-routes.

Hoort dit eigenlijk niet thuis onder Bewegwijzering?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 aug 2006, 21:42

Vroeger waren E nummers belangrijker dan tegenwoordig. In de Scandinavische landen en in België wordt een weg alleen met een E nummer aangeduid (als het een E nummer heeft). Dat was het systeem in veel meer landen. In Zwitserland en Italië kun je op oude bewegwijzering ook nog wel eens alléén E nummering aantreffen, maar wordt vervangen door bewegwijzering met én het E nummer en het nationale nummer. In alle andere Europese landen zijn de E nummers ondergeschikt aan nationale wegnummers. In Groot-Britannië en Ierland komen E nummers helemaal niet terug op de bewegwijzering.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » ma 28 aug 2006, 22:48

IN Italië is de E nummering ook heel belangrijk, de A nummers staan ook aangegeven op de snelweg, maar niet op alle borden of situaties ...

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » di 29 aug 2006, 0:32

Voorbeeldje hoe bezopen die nieuwe E-nummering is.

Oude E-1: Londen-Parijs-Rome (grofweg). Makes sense, toch?

Nieuwe E-1: Loopt langs de Atlantische kust van Zuid Portugal tot Noord Spanje, eindigt daar in zee, gaat (zonder tussenliggende veerverbinding) aan de oostkust van Ierland weer verder... need I go on? Een weg van niks naar nergens. Kan iemand mij de zin hiervan uitleggen??! (retorische vraag, dus doe geen poging)

Een of andere kl##tviool van een E.U-ambtenaar heeft een velletje ruitjespapier gepakt, op de kaart van Europa gelegd, en vervolgens de wegen genummerd die het dichtst bij de horizontale en verticale lijnen van het papiertje lagen (vrij naar het Amerikaanse Interstatesysteem, dat daar wél logisch is) zonder ook maar een moment te kijken naar vervoersstromen, logica, verbindingen tussen economische centra etc.etc..

Nog maar een keer: WEG met die volslagen IDIOTE E-nummers!!!!! :evil:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 29 aug 2006, 9:56

van een E.U-ambtenaar
Nee dus. De E nummering komt uit de koker van de 'Raad van Europa'. In deze raad zitten ook landen als Rusland en Turkije. Toen het Warschaupact bestond was dit het enige kader waarin de NAVO-landen en de Warschaupact landen van Europa met elkaar samenwerkten. Hier is het idee ontstaan van een trans Europees transporstelsel (en dus hoofd- en snelwegen voorzien van een E nummer die cross-Europa, zowel in het westen als in het oosten zouden lopen)
De E nummering was bijvoorbeeld dominant aanwezig op de bewegwijzering van Oost-Duitse snelwegen. En tegenwoordig vind men E nummering van Turkije tot Azebedjan... ;)

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » di 29 aug 2006, 11:44

De nieuwe E-nummering lijkt er dus gekomen om een soort prestigestrijd (wie heeft de belangrijkste E-weg/wegen?) te voorkomen. Met het 'neutrale' gridsysteem komt vrijwel elk land in aanmerking voor een 'belangrijk' nummer. Waarbij wordt vergeten dat in dit voor Europa volstrekt zinloze systeem geen enkel nummer 'belangrijk' kan zijn.

Wellicht dat landen zoals het V.K. en in Scandinavië om deze reden niet over wilden schakelen naar de nieuwe nummering. Ze hebben groot gelijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 29 aug 2006, 12:26

Volgens mij zijn de nieuwe E nummers er gekomen om een administratief beter hanteerbaar systeem te krijgen, en omdat de oude E nummering niet meer recht deed aan 'nieuwe' economische centra, waardoor het uitermate onflexibel was, zeker bij een fors infrastructuur investeringsprogramma wat sindsdien door de EU is opgetuigd, waarbij vaak terug wordt gegrepen naar de Trans Europese Netwerken (het TEN-schema) dat wordt afgeleid van het E routenetwerk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 29 aug 2006, 13:44

Er zijn zelfs E-nummers in Kazachstan en Kyrgyzstan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 29 aug 2006, 13:47

Kyrgyzstan.
Eventjes voor de goede orde: bedoel je Kirgizië of is dat weer een andere kaukasiaans misbaksel-republiekje?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 29 aug 2006, 13:49

Kirgizië is de Nederlandse vertaling voor Kyrgyzstan, waar ze meer mee bekend staat.
Overigens is dat geen Kaukasisch republiekje, maar ligt het tussen Kazachstan en Tadzjikistan aan de Chinese grens.