Moeten knooppunten een nummer krijgen, zoals in Zwitserland?

Moderator: Moderatoren

Wat is de beste manier om knooppunten aan te duiden?

De knooppunten moeten worden opgenomen in de afritnummering, bijv. "Afrit 16"
4
14%
De knooppunten moeten een naam krijgen, en een onafhankelijk nummer, bijv. "Knooppunt 16: Klaverpolder"
2
7%
De knooppunten moeten alleen een naam krijgen, bijv. "Knooppunt Klaverpolder"
10
36%
De knooppunten moeten worden aangeduid met een onafhankelijk nummer, zoals "Knooppunt 16"
0
Geen stemmen
De knooppunten moeten een naam krijgen en worden opgenomen in de afritnummering, bijv. afrit 19, Knooppunt Klaverpolder
12
43%
Op een andere manier, namelijk...
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 28

IQ[]
expressweg

Moeten knooppunten een nummer krijgen, zoals in Zwitserland?

Bericht door IQ[] » ma 30 mei 2005, 19:37

RoadTrip @ Schweizer Autobahn Forum schreef:Every Swiss junction has a number. Maybe you want do add it:

45: Härkingen
41: Luterbach
38: Schönbühl
37: Wankdorf
34: Weyermannshaus (wrong spelling in your list!)
25: Yverdon
23: Essert-Pittet
19: Villars-Sainte-Croix
17: Ecublens

The "far destination" of the A1 from Bern southwards is Lausanne and not Genève.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 30 mei 2005, 19:53

Aha, worden deze nummers ook in de praktijk in de bewegwijzering opgenomen?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » ma 30 mei 2005, 20:08

Ja, het zijn in feite afritnummers. De bordjes daarvan zijn de laatste jaren opgehangen.

Voorbeelden:

Afrit:
Afbeelding

Knooppunt:
Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 30 mei 2005, 20:26

Het lijkt me geen gek idee om alle knooppunten in Nederland van een nummer te voorzien eigenlijk (om eens een proefballonnetje op te laten stijgen). Een bordje met bijv. "Knooppunt 16: Watergraafsmeer" lijkt me handiger te onthouden dan zonder nummer. Nederlanders onthouden dan de naam, buitenlanders het nummer. Ik zou het wel een aardig systeem vinden. :)

A15-racer

Bericht door A15-racer » ma 30 mei 2005, 20:40

proefballonnetje
:shock: Laat René (René) het maar niet horen... :shock:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 30 mei 2005, 21:11

Ds79m schreef:proefballonnetje
Prik. :D

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 31 mei 2005, 9:32

Frits schreef:
Ds79m schreef:proefballonnetje
Prik. :D
Hehe :P

Ik vind het serieus wel een mooi idee hoor :)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 31 mei 2005, 11:49

Ds79m schreef:Het lijkt me geen gek idee om alle knooppunten in Nederland van een nummer te voorzien eigenlijk (om eens een proefballonnetje op te laten stijgen). Een bordje met bijv. "Knooppunt 16: Watergraafsmeer" lijkt me handiger te onthouden dan zonder nummer. Nederlanders onthouden dan de naam, buitenlanders het nummer. Ik zou het wel een aardig systeem vinden. :)
Da's misschien best nog wel een aardig idee.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 31 mei 2005, 11:51

Zonder nummering kun je nog een knooppunt bouwen zonder de boel om te nummeren, of toevoegingen zoals A en B. Maar eigenlijk is een nummer wel logischer, want je kunt er afslaan naar een andere (snel)weg.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 01 jun 2005, 18:50

Even voor de goede orde. De nummers van de knooppunten in Zwitserland zijn in feite afritnummers, die gewoon zijn doorgeteld. Dus knooppunt wordt als een afrit beschouwd. Zoals Chrizz zei.
In Duitsland laat men een "gat" in de nummering als er op die plaats ooit een knooppunt of afrit gepland was. Ook een handig systeem, nooit last van afrit XXa.

Naar aanleiding van een discussie op het Zwitserse Snelwegen-forum heb ik een opmerking geplaatst bij het knooppunt Schönbühl. Zie ander topic.

Nieuwe knooppunten komen komend weekeinde.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 02 jun 2005, 2:20

IQ[] schreef: In Duitsland laat men een "gat" in de nummering als er op die plaats ooit een knooppunt of afrit gepland was. Ook een handig systeem, nooit last van afrit XXa.
Je zegt het zelf eigenlijk al:

Als je ergens een afrit bouwt die niet ooit al gepland was kom je alsnog op een 'XXa'-nummer uit. Van 'nooit' is dus zeker geen sprake.

Of je moet afritten gaan nummeren naar de kilometers...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 jun 2005, 10:03

Zou dat werken in dicht bevolkte gebieden? In Duisburg, Essen en Berlin zitten de afslagen vaak dichter op elkaar dan 1 kilometer. Afslag 1,75? :P

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 02 jun 2005, 11:48

:offtopic:
Opzich een interessante discussie! Maar is het mogelijk om dit topic te splitsen? Zodat hier opmerkingen over de knooppunten gaat. Ik stel voor om het stuk dat echt over (afrit)nummering gaat, af te splitsen, bijv bij de post van Ds79m van maandag 30mei 8u26.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 02 jun 2005, 12:20

Chrizz schreef:
Zou dat werken in dicht bevolkte gebieden? In Duisburg, Essen en Berlin zitten de afslagen vaak dichter op elkaar dan 1 kilometer. Afslag 1,75? :P
Het lijkt me dat dat erg weinig voorkomt, maar dan kun je natuurlijk altijd nog afslag 1a maken. Lijkt me een heel duidelijke oplossing: de 2e afrit binnen dezelfde km.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 02 jun 2005, 12:22

Dit is een aftakking van de discussie over de nummering van Knooppunten, zoals dat gedaan wordt in Zwitserland. Er is een poll toegevoegd, waarin iedereen zijn of haar (tsja...) voorkeur kan aangeven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 jun 2005, 12:25

Een KP met onafhankelijk nummer? Je bedoelt gewoon KP 1 is het eerste knooppunt in alfabetische volgorde?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 02 jun 2005, 12:27

ja, bijvoorbeeld op alfabetische volgorde, of op regionale volgorde.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 jun 2005, 12:29

Hmmm daar ben ik dus absoluut niet voor,want dan krijg je bijvoorbeeld de volgende nummering: afslag 17, 18, 42, 19 etc. Nee, dan maar opnemen in de bestaande nummering, maar dan zou je alles weer moeten hernummeren, das ook niet alles.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 02 jun 2005, 12:34

Chrizz schreef:Hmmm daar ben ik dus absoluut niet voor,want dan krijg je bijvoorbeeld de volgende nummering: afslag 17, 18, 42, 19 etc. Nee, dan maar opnemen in de bestaande nummering, maar dan zou je alles weer moeten hernummeren, das ook niet alles.
Ik denk dat het met onduidelijkheid wel meevalt. Er verandert immers bijna niets t.o.v. de huidige wijze waarop het in Nederland wordt aangegeven. Het enige verschil is dat er op het bordje "Knooppunt Xyz" een nummer wordt toegevoegd: "Knooppunt 24: Xyz". Mij lijkt de kans op verwarring met afritnummers daarom niet al te groot.

Het voordeel is dat een nummer makkelijker te onthouden is, voor mensen die geen Nederlands spreken.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 02 jun 2005, 16:22

Chrizz schreef:Hmmm daar ben ik dus absoluut niet voor,want dan krijg je bijvoorbeeld de volgende nummering: afslag 17, 18, 42, 19 etc. Nee, dan maar opnemen in de bestaande nummering, maar dan zou je alles weer moeten hernummeren, das ook niet alles.
Vind ik ook niet praktisch, maar verkijk je er niet op: het is de standaard in de meeste Amerikaanse staten, in Canada en in Queensland (de enige Australische staat met afritnummering). In Europa doen de Tsjechen en de Oostenrijkers het ook zo.

Voordeel is dat je in ieder geval geen last zult hebben van ongeplande afslagen, waarvoor vervolgens een nummer zal moeten worden ingevoerd - afrit XXa bijvoorbeeld. Anderzijds bestaat het risico van meerdere afslagen binnen één kilometer (of mijl, in de USA). Dat wordt in de USA doorgaans opgelost met de toevoegingen "A" of "B".

Tweede voordeel is dat - als je weet dat je afslag 42 moet hebben - we aan de kilometerpalen kunt zien, hoe ver het nog is tot aan die afslag. Maar goed, ik vind die voordelen vergezocht. Doe mij maar de opeenvolgende afritnummers, zoals we die in West-Europa hebben.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 02 jun 2005, 16:33

Ds79m schreef:Het lijkt me geen gek idee om alle knooppunten in Nederland van een nummer te voorzien eigenlijk
Waarom worden knooppunten in de meeste West-Europese landen niet genummerd? Denk ten eerste, omdat afritnummering een verbinding met het onderliggende wegennet impliceert, en een knooppunt geeft die niet. Er is een sterke toegevoegde waarde in "Hotel X, neem afrit Y". Die is naar mijn gevoel veel geringer bij knooppunten. Je ziet in een Duitse routebeschrijving ook nooit een knooppunt bij nummer genoemd. Waarbij natuurlijk ook nog als complicatie geldt dat een knooppunt in de regel twee nummers heeft, namelijk eentje voor iedere snelweg.

Tweede reden zal zijn dat knooppunt ook zonder nummer als genoegzaam te identificeren zijn, namelijk aan het kruisende wegnummer.

Maar ik geef het eerlijk toe: die argumenten zijn niet doorslaggevend, en dat zie je in het Duits / Zwitserse systeem. Denk dat er met name sprake is van een glijdende schaal: wanneer is er sprake van een knooppunt? Op een beetje gecompliceerde aansluiting met een Bundesstrasse zullen de Duitsers al snel het knooppunt-symbool gebruiken (maar niet het woord "Autobahnkreuz" of "-Dreieck") en dus ook doornummeren. Ook in Zwitserland heb ik regelmatig een knooppunt-symbool gezien op plaatsen, waar de afslaande weg niet al te veel van een snelweg weg heeft, althans maar zeer tijdelijk.

Daarnaast: als je knooppunten niet nummert, omdat je ze identificeert aan de hand van de kruisende weg, waarom geldt dan niet hetzelfde voor kruisende N-wegen die op de borden staan genummerd?

Ikzelf stem uiteindelijk toch voor niet nummeren, misschien nog met name omdat je op knooppunten al genoeg informatie voor je kiezen krijgt en ik de toegevoegde waarde van een afrit-nummer in een dergelijke situatie wel erg gering vind.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 02 jun 2005, 16:37

Ik heb gestemd voor het systeem afritnummer + knooppuntnaam. Zoals ze dat in Duitsland doen, dat vind ik het een goed systeem. Als vooraankondiging op xx km met alleen het nummer bij de voorgaande afrit. Dan later het knooppuntnaam + afritnummer.

Jullie weten vast wel wat ik bedoel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 02 jun 2005, 17:01

Als je knooppuntnummers invoert dan hebben knooppunten meestal twee nummers, namelijk dat van beide kruisende wegen. Dat maakt het orienteren er vaak niet makkelijker op, aangezien kaarten de neiging hebben om maar 1 nummer te vermelden. Een knooppuntsymbooltje + naam + de nummers van de kruisende wegen (zoals Via Haaren die ooit ontworpen heeft) heeft dan ook mijn voorkeur.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 02 jun 2005, 17:28

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar onafhankelijke nummers voor knooppunten. Dit heeft een paar voordelen t.o.v. doortellen in de afritnummering. Op de 1e plaats heb je niet het probleem dat 2 kruisende wegen een verschillend nummer moeten hebben. Op de 2e plaats krijg je geen gedoe met XXa-nummers wanneer er een nieuw knooppunt wordt ingevoegd. En op de 3e plaats is het systeem eenvoudig in te voeren, zonder dat de bestaande nummering veranderd hoeft te worden.

Mijn voorstel is om de knooppunten dan als volgt weer te geven:

Knooppunt 16:
Klaverpolder

(of ipv Knooppunt een symbool)

Ten opzichte van de huidige situatie verandert er dan zeer weinig, maar het lijkt me dat het efficiënter is om te gebruiken dan de lastige namen die knooppunten soms hebben. Voor een Fransman is Watergraafsmeer of Hattemerbroek namelijk nauwelijks uit te spreken, en als je langs meerdere van dat soort namen moet, lastig te onthouden. Een nummertje is in dat geval eenvoudiger, terwijl het voor de mensen die er geen gebruik van wensen te maken geen nadeel oplevert.

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » do 02 jun 2005, 17:29

Gewoon een naam, geen nummer. Werkt alleen maar verwarrend. Na afrit 12 komt knooppunt 45. Daarna komt afrit 13....
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 02 jun 2005, 17:36

Ed schreef:Gewoon een naam, geen nummer. Werkt alleen maar verwarrend. Na afrit 12 komt knooppunt 45. Daarna komt afrit 13....
En het probleem daarvan is.....?

Als je dat niet kan begrijpen, hoe fout moet het dan wel niet gaan wanneer er eens een afritnummer ontbreekt?

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » do 02 jun 2005, 17:40

Ach dat genummer heeft toch geen zin joh... En wat maakt het nou uit of ik bij Knooppunt 45 naar een andere snelweg ga of bij Knooppunt Deil...
Die afritnummers zijn wel handig.
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 02 jun 2005, 17:48

Ed schreef:Ach dat genummer heeft toch geen zin joh... En wat maakt het nou uit of ik bij Knooppunt 45 naar een andere snelweg ga of bij Knooppunt Deil...
Die afritnummers zijn wel handig.
Ik heb niet het idee dat wij 2 het hierover eens gaan worden ;)

Maar wat maakt het nou uit of je bij afrit Zwijndrecht de weg afgaat of bij bij afrit 22? De Knooppuntnummers bieden m.i. een zelfde toegevoegde waarde, namelijk dat je niet de namen hoeft te onthouden, en alleen een nummertje hoeft te noteren. Daarbij wil ik zeggen dat de namen niet weg moeten, maar slechts een nummer als toevoeging. Net als bij de afritten dus. :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 02 jun 2005, 20:41

Ik vind het huidige systeem met alleen een naam wel best. Nummers verwarren enkel maar met de reeds eerder ingevoerde afritnummering.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » do 02 jun 2005, 21:09

Het lijkt me inderdaad verwarrend nummers aan knooppunten te gaan toekennen, wanneer deze onafhankelijk van de snelweg (dus alfabetisch, regionaal e.d.) genummerd worden.

Áls je knooppunten een nummer geeft, integreer deze dan in de afritnummering. Bijvoorbeeld A27: 25 Noordeloos, 24 Gorinchem, 23 Avelingen...
Maar dan moet je natuurlijk het ganse systeem gaan omnummeren, en dat zou ik er nu ook weer niet voor over hebben.