Moeten knooppunten een nummer krijgen, zoals in Zwitserland?

Moderator: Moderatoren

Wat is de beste manier om knooppunten aan te duiden?

De knooppunten moeten worden opgenomen in de afritnummering, bijv. "Afrit 16"
4
14%
De knooppunten moeten een naam krijgen, en een onafhankelijk nummer, bijv. "Knooppunt 16: Klaverpolder"
2
7%
De knooppunten moeten alleen een naam krijgen, bijv. "Knooppunt Klaverpolder"
10
36%
De knooppunten moeten worden aangeduid met een onafhankelijk nummer, zoals "Knooppunt 16"
0
Geen stemmen
De knooppunten moeten een naam krijgen en worden opgenomen in de afritnummering, bijv. afrit 19, Knooppunt Klaverpolder
12
43%
Op een andere manier, namelijk...
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 28

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 02 jun 2005, 21:31

Ik vind het wel goed zoals het nu is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31590
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 03 jun 2005, 8:02

En ik zie liever wel een toevoeging van afritnumemmers aan knooppunten (en ja, dat zou een hernummering inhouden van afritnummers, maar dat is hier en daar toch al nodig). Dan vervalt afritnummertechnisch (3 x woordwaarde) het onderscheid tussen afritten en knooppunten, wat vooral handig is in sommige situaties (zoals KP Barneveld, KP Hooipolder, KP IJmuiden, KP Kooimeer), en de het feit dat op sommige wegen sommige afritten wel en sommige weer niet genumemrd zijn (Afsluitdijk en de 2 afritten naar restaurants op de A1 en de A2). Net als het Duitse systeem, hoewel ik het niet mooi vind dat de Duitsers grensovergangen ook nummeren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 03 jun 2005, 8:39

Palance schreef:(en ja, dat zou een hernummering inhouden van afritnummers, maar dat is hier en daar toch al nodig).
Sorry, maar dat n.m.m. pure verspilling van belastinggeld.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 03 jun 2005, 9:01

Daar doen ze graag aan in Nederland belasting geldverspillen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 03 jun 2005, 11:27

De kans dat het meer dan een euro per belastingbetaler kost lijkt me klein. ViaHaaren heeft vast nog wat stickers in zijn huis liggen en als alle forummers meehelpen, dan hebben we volgende week alle afritnummers overgeplakt. :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 03 jun 2005, 11:29

Tsjah, je bent bij Tebodin of je bent het niet. 8-) ;)

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 05 jun 2005, 15:57

Pino schreef: Waarom worden knooppunten in de meeste West-Europese landen niet genummerd?
Volgens mij is dat niet zo, zie ook mijn pagina over afritnummering:

http://www.geocities.com/marcelmonterie/euex.htm

Een systeem met aparte knooppuntnummering komt volgens mij nergens ter wereld voor, dit lijkt mij zeer verwarrend.
Een onderscheid tussen knooppunten en afritten wordt in veel landen niet gemaakt. Hierdoor worden knooppunten 'automatisch' meegenummerd.
Ik zou ze wel meegenummerd hebben, maar ik zou het Nederlandse systeem niet achteraf gaan aanpassen, want dat leidt vooral tot meer verwarring.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 16:05

Probleempje met knooppunten nummeren als afritten is natuurlijk dat er altijd 2 snelwegen kruisen, met hun eigen afritnummers die meestal niet in de pas zullen lopen.
Hoe los je dat op? Het lijkt me kaartechnisch wel handig als het knooppunt op beide snelwegen hetzelfde nummer heeft.

En hoe doe je dat als een snelweg invoegt op een andere. Lijkt me een beetje verwarrend dat als afrit te benummeren. Je kan er niet eens af, sterker nog: het lijkt meer op een oprit.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 05 jun 2005, 16:39

Echt lastig wordt het pas als twee wegen samen dezelfde route hebben.
In Zwitserland is dit op deze manier opgelost:

http://www.geocities.com/marcelmonterie_ch/ASN3.JPG

(bron Schweizerischer Verband der Strassen- und Verkehrsfachleute, Norm 640 824a)

Ik vind dit niet zo goed: als je bijv. de A9 volgt, zie je nrs. 1-2-3-23-22-21-20-19-9-10 etc., dit is wel enigszins verwarrend. Bij 23/4 zou men komend vanaf de A9 toch nummer 4 aan kunnen geven.

Verder komt bijv. afrit 2 4 keer voor aan de A3:
(A3 Basel, A2 Basel, A1H (tijdelijk) en A3W (tijdelijk))

Mooier is het de nummering aan te passen zoals in Nederland. Volgens mij is er in Zwitserland maar één situatie waar dat onmogelijk is: bij het Limmattaler Kreuz. Ik kan weleens een alternatieve nummering ontwerpen volgens dit principe (al is het nu natuurlijk te laat ...)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 16:44

marcel schreef:Echt lastig wordt het pas als twee wegen samen dezelfde route hebben.
In Zwitserland is dit op deze manier opgelost:
...
Ik vind dit niet zo goed:
Ik vind het ook niet erg mooi.
Wmb hadden ze sowieso beter beide wegen gewoon een verschillend nr kunnen geven. En anders idd zoals in Nederland de nummering aanpassen.

Plaats reactie