Grensborden en grensovergangen

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door boe! » wo 19 okt 2011, 22:00

Ach, we hebben het ook over Noord (Scandinavie) en Zuid Europa (Middellandse Zee). Daar zit verder ook niets achter, behalve dat het een geografische aanduiding is die door de meeste mensen wel wordt begrepen.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door sanderl » wo 19 okt 2011, 22:02

Ik vind de term ook geen probleem en gebruik hem zelf ook. Het is gewoon een eenvoudige manier om een deel van Europa te duiden. Als mensen aan mij vragen waar ik op vakantie ben geweest en ik zeg dat ik heb rondgereisd in het Oostblok snapt iedereen wat ik bedoel zonder dat ik tien landen hoef op te noemen. Een gelijkwaardige term is er niet. Dat het Oostblok officieel niet meer bestaat maakt dan niets uit. Het is gewoon een algemeen bekende naam voor een gebied in Europa. Zolang mensen die naam koppelen aan een gebied in Europa is het een prima te gebruiken naam. Blijft staan natuurlijk dat het in het bericht van nu.nl een nogal onzinnige toevoeging is.
Laatst gewijzigd door sanderl op wo 19 okt 2011, 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door Palance » wo 19 okt 2011, 22:03

Oostblok impliceert niks geografisch ( in tegenstelling tot oost-Europa). Het is, zoals al gezegd, slechts een naam voor een niet meer bestaande verzameling landen (waarvan er sommigen ook niet meer bestaan).
Een term als Benelux is ook een naam voor een verzameling landen maar heeft ook geen geografische betekenis.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door Palance » wo 19 okt 2011, 22:06

sanderl schreef:Ik vind de term ook geen probleem en gebruik hem zelf ook. Het is gewoon een eenvoudige manier om een deel van Europa te duiden. Als mensen aan mij vragen waar ik op vakantie ben geweest en ik zeg dat ik heb rondgereisd in het Oostblok snapt iedereen wat ik bedoel zonder dat ik tien landen hoef op te noemen.
Zeg jij ook wel eens dat je in het Derde Rijk hebt rondgereist. Of, als je er recent geweest zou zijn, in Joegoslavië of de Sovjet-Unie?

Als jij mij zou zeggrn dat je in het Oostblok bent geweest, ga ik er van uit dat je het over een reis hebt van voor 1990.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door boe! » wo 19 okt 2011, 22:09

Er zijn ook mensen die net uit Amerika zijn teruggekomen, terwijl ze eigenlijk de USA bedoelen. Een buitenlander roept wel eens dat ik uit Holland kom, terwijl dat The Netherlands moet zijn. Zo kan je op elke slak wel zout leggen.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door sanderl » wo 19 okt 2011, 22:11

@Palance: Nee, want het noemen van het Derde Rijk is geen algemeen gebruik. De term Oostblok is dat nog wel.
Als jij mij zou zeggrn dat je in het Oostblok bent geweest, ga ik er van uit dat je het over een reis hebt van voor 1990.
Gelukkig begrijpen de 99 anderen dan wel wat ik bedoel.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door jelger » wo 19 okt 2011, 22:13

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door Palance » wo 19 okt 2011, 22:15

Amerika en Holland zijn geen politieke blokken die niet meer bestaan (zoals het Oostblok of het Derde Rijk).

En wees eerlijk, de term Oostblok wordt gebruikt om er iets negatiefs mee aan te duiden. Dat is wel de lading die er aan hangt.
sanderl schreef:@Palance: Nee, want het noemen van het Derde Rijk is geen algemeen gebruik. De term Oostblok is dat nog wel.
Maar in beide gevallen doelen we op iets niet-bestaands.
Als jij mij zou zeggrn dat je in het Oostblok bent geweest, ga ik er van uit dat je het over een reis hebt van voor 1990.
Gelukkig begrijpen de 99 anderen dan wel wat ik bedoel.
Die 99 mensen zullen echt even wat lessen geschiedenis en actuele politieke situaties moeten gaan nemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door sanderl » wo 19 okt 2011, 22:17

Hoezo? Alles wat mensen zeggen hoeft toch niet hypercorrect te zijn? Taal is er om mensen elkaar te laten begrijpen. Als iedereen begrijpt wat er met de term Oostblok bedoeld wordt dan is dat dus gewoon een onderdeel van onze taal.
Laatst gewijzigd door sanderl op wo 19 okt 2011, 22:34, 4 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door Davy » wo 19 okt 2011, 22:18

Inderdaad, de term "Oostblok" is nog heel erg gangbaar, ik gebruik het ook gewoon nog. Het blijft, zelfs nu met de EU en het gordijn er al meer dan 20 jaar niet meer is toch nog ergens een grens, hoewel dat uiteraard al veel minder erg is dan vroeger.
Voor mij is dat weer een gevalletje "correct denken", je mag dit niet meer zeggen, wantja dan ga je weer op lange tenen trappen...

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: [A074] De aanleg van de A74 Tegelen - Kaldenkirchen

Bericht door Ties » wo 19 okt 2011, 22:52

Tachi schreef:
Ties schreef:Wat ik me nou afvraag. Waarom is het Bondsrepubliek Duitsland? Aan de grens met België staat ook gewoon België, en niet Koninkrijk België?
Historische redenen. Er bestond nog een andere Duitsland, nl. Duitse Democratische Republiek.
Dat weet ik. Daarom vroeg ik mij des te sterker af waarom er nog steeds expliciet Bondsrepubliek vermeld werd, aangezien de tweedeling al lang niet meer bestaat.

Maar het is mij nu duidelijk dat het betreffende land (Duitsland of België) zelf beslist of het aan de grens de staatsvorm op het bordje schildert. Nederland neemt deze notatie simpelweg over.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door jelger » wo 19 okt 2011, 23:11

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door Davy » wo 19 okt 2011, 23:20

^^ In sommige gevallen is dit inderdaad wel eens fout ja ;) . Ik krijg gewoon de kriebels van zo'n zaken waar je dit niet en dat niet mag zeggen omdat het "niet correct" is en "je er misschien mee op lange tenen mee kan trappen", ondanks men het vaak nog denkt, "Oostblok" is er een mooi voorbeeldje van. Dat is nu helaas de moraal van deze tijd, en zeker in Nederland (maar ook wel daarbuiten) heeft men daar bij momenten zelfs heel erg van! Leren relativeren en niet zo snel op de teentjes getrapt zijn of zich (persoonlijk) aangesproken voelen doet soms wonderen...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door jelger » do 20 okt 2011, 1:10

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door Palance » do 20 okt 2011, 7:54

daviedoff schreef: Voor mij is dat weer een gevalletje "correct denken", je mag dit niet meer zeggen, wantja dan ga je weer op lange tenen trappen...
Als we gaan beginnen met 'je mag dit of dat niet zeggen', terwijl ik slechts bergumenteer waarom jij ongelijk hebt, dan is een verdere discussie natuurlijk zinloos :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door paolie » do 20 okt 2011, 9:45

Alfa schreef:^^En het Afrikaans. ;)

Opvallend ook dat de officiële naam het 'Koninkrijk der Nederlanden' is. Ook meervoud dus en met een archaïstisch 'lidwoord'. En neen, dat komt niet omdat het officieel vier landen telt. Dat is maar een recente constructie. Daarvoor heette het ook al koninkrijk van de Nederlanden.
Nou, zo recent is dat ook weer niet want daarvoor hoorden de Nederlendse Antillen, Suriname en Nederlands Indië tot het Koninkrijk. Te vergelijken met het Brits Gemenebest der Naties. Maar uiteraard is de naam ook een afgeleide van de Republiek der Verenigde Nederlanden, en werden in de begintijd de provincies nog als afzonderlijke landen gezien (ook een beetje vergelijkbaar met het Verenigd Koninkrijk)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door Alfa » do 20 okt 2011, 17:59

Fijn dat je over de Nederlandse Antillen begint. Dat zit eigenlijk in hetzelfde straatje als 'Oostblok'. De politieke organisatie is weggevallen maar het begrip wordt nog gebruikt als geografische benaming.
Palance schreef:
daviedoff schreef: Voor mij is dat weer een gevalletje "correct denken", je mag dit niet meer zeggen, wantja dan ga je weer op lange tenen trappen...
Als we gaan beginnen met 'je mag dit of dat niet zeggen', terwijl ik slechts bergumenteer waarom jij ongelijk hebt, dan is een verdere discussie natuurlijk zinloos :roll:
Er zijn ook al genoeg tegenargumenten gegeven waarom het hedendaagse gebruik van de term Oostblok niet per se fout is.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door jelger » do 20 okt 2011, 18:59

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door boe! » do 20 okt 2011, 20:28

Palance schreef:En wees eerlijk, de term Oostblok wordt gebruikt om er iets negatiefs mee aan te duiden. Dat is wel de lading die er aan hangt.
Dat is de lading die jij er aan hangt. Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn er genoeg mensen die de term Oostblok gebruiken in de geografische zin van het woord zonder alle negatieve bijbedoelingen.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door JeroenF1 » do 20 okt 2011, 21:27

Alfa schreef:Fijn dat je over de Nederlandse Antillen begint. Dat zit eigenlijk in hetzelfde straatje als 'Oostblok'. De politieke organisatie is weggevallen maar het begrip wordt nog gebruikt als geografische benaming.
Ik zou eerlijk gezegd geen idee hebben hoe ik het anders zou moeten noemen, om even de discussie binnen te rollen. "ABC- en SSS-eilanden" zou kunnen, maar dat bekt niet lekker. En om al die eilandjes apart te gaan noemen...

Dat het Oostblok nog een gangbare naam is, heeft er denk ik mee te maken dat de doorsnee Nederlander die het daadwerkelijke Oostblok nog heeft meegemaakt, de verschillen tussen de betreffende landen minder duidelijk voor zich kan halen dan tussen de bekende (vakantie)landen in West-Europa. Mensen hebben er in hun beleving ook een stuk minder mee te maken dan met West-Europese landen. Als een land in Oost-Europa meer onder de aandacht komt (bijv. Polen), springt dat land er in de gemiddelde huiskamer meteen uit. Zelfde geldt voor het vakantieland Kroatië (ja, Balkan, weet ik), dat in dat opzicht een behoorlijke voorsprong heeft op bijvoorbeeld Bosnië en landen als Letland en Moldavië. Aangezien er steeds meer mensen naar (Zuid)Oost-Europa op vakantie gaan, denk ik dat de landen steeds meer individuele bekendheid zullen genieten, waardoor een overkoepelende term als 'Oostblok' steeds verder naar de achtergrond verdwijnt.

Ander voorbeeldje, deels al eerder genoemd in dit draadje: als we het al over de VS hebben i.p.v. Amerika, wordt nog altijd bijna altijd het gigantische land in z'n geheel genoemd. Populaire bestemmingen als New York, Miami en Hawaii springen er dan weer meteen uit... en een heleboel mensen spreken over Dubai, en niet over de Verenigde Arabische Emiraten (wat ook een hele mond vol is, dus dat heeft niet alleen met algemene bekendheid te maken).
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door jelger » do 20 okt 2011, 21:29

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door Rene » do 20 okt 2011, 21:29

@boe!:
Inderdaad. Voor veel mensen is "oostblok" een term die gebezigd wordt voor alle landen van Europa die tijdens de koude oorlog een communistisch bewind kenden. Kortom: de voormalige Warschaupactlanden plus Joegoslavië. Dat is een beetje een ingesleten begrip, en heeft verder geen politieke lading.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door sanderl » do 20 okt 2011, 21:34

Zo bedoel ik het ook. Voor mij heeft het ook geen enkele lading, het is slechts een eenvoudige manier om een groep landen/gebied in Europa te duiden. De hier boven aangehaalde vergelijking met de Antillen vind ik een treffende.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door nederland24 » do 20 okt 2011, 21:41

jelger schreef:Voor 9 van de 10 mensen is rijbaan hetzelfde als rijstrook. :wall:
Die mensen hebben dus ook geen rijbewijs, want dat hoor je te weten als je rijbewijs wilt halen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door boe! » do 20 okt 2011, 21:43

JeroenF1 schreef:Ik zou eerlijk gezegd geen idee hebben hoe ik het anders zou moeten noemen, om even de discussie binnen te rollen. "ABC- en SSS-eilanden" zou kunnen, maar dat bekt niet lekker. En om al die eilandjes apart te gaan noemen...
De Nederlands-Caribische gemeenten worden ook wel de BES-eilanden genoemd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door jelger » do 20 okt 2011, 21:45

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door Alfa » do 20 okt 2011, 23:13

jelger schreef:Volgens mij is dat ook niet wat stoort, wel het te berde gebrachte "ik zeg het lekker anders want ik vind dat andere zo'n 'correct' geneuzel, en ik ben zielig want ik mag niets zeggen van de oh zo 'correcte' neuzelaars". Dat zijn naar mijn idee helemaal geen inhoudelijke tegenargumenten om een uitdrukking nog te blijven gebruiken in weerwil van de feitelijk veranderde omstandigheid.
Omgekeerd is het net zo storend dat telkens de term Oostblok hier gebruikt wordt er moet vermeld worden dat het Oostblok niet meer bestaat en dat het een 'foute term' is terwijl het al aangetoond is dat het zo simpel niet is en eerder subjectief is. Met alle respect is het volgens mij eerder een kwestie van het niet wíllen zien.

Van Dale hanteert als definitie van het Oostblok 'de gezamenlijke voormalige communistische staten in O.-Europa'. Een definitie die het hedendaagse gebruik goed samenvat. Zoals je ziet draagt het woord ook geen directe negatieve connotatie me zich mee.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door jelger » do 20 okt 2011, 23:41

je hebt helemaal gelijk. Ik stoor me ook aan elke pukkel hier over de zoveelste journalist of forummers die het heeft over rijbaan terwijl er rijstrook bedoeld wordt. Ik heb het nu 3x gezegd, maar het kwartje valt geloof ik niet echt. :top:

;)

LIE
polderweggetje
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 22:35
Locatie: LIC, NY, USA

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door LIE » do 20 okt 2011, 23:57

De Peace Bridge, de grensovergang tussen Buffalo, NY in de Verenigde Staten en Fort Erie, ON in Canada:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door Alfa » vr 21 okt 2011, 0:04

Fort Érie? Als je dan toch de Franse naam wil gebruiken zou het Fort Érié moeten zijn. Tenzij Fort Érie bedoeld is als compromisnaam. :) Maar sowieso is het vreemd gezien de Engelstaligheid van de andere borden en het feit dat we niet in Quebec zitten.

Plaats reactie