[USA] Los Angeles

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg

Re: [USA] Los Angeles

Bericht door jelger » vr 27 dec 2019, 23:51

Cajun Pass (I-15) is dan ook een linke helling met zulk weer. Ik heb er geregeld gereden.

De 101 van San Fernando Valley naar Sta Barbara is dan ook een rotweg zeker verder westwaarts. LA heeft aan de noordkant inderdaad de nodige zwaktes. De I-5 is daar ook een van.

Uitgaand / inkomend met de feestdagen weekend reisjes is het altijd pret. Of met slecht weer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 29 dec 2019, 11:26

Blik op Downtown Los Angeles vanaf het knooppunt I-105 / I-110.

Afbeelding
Foto: Rudy Serrano

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 30 dec 2019, 14:07

Een artikel over 'The Grapevine' (I-5) van de LA Times: The Grapevine is the heart of California’s freeway system. It’s also vulnerable

Er is dan ook debat over wat 'The Grapevine' is. Volgens sommigen is het alleen het deel rond de Tejon Pass, het hoogste deel van I-5, anderen hebben het over het complete 65 kilometer lange bergtraject. Dit hele stuk telt trouwens 2x4 rijstroken.

Een video van Freewayjim:
Link

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 02 jan 2020, 13:28

1 minuut meerijden in het LA van 1954:
https://i.imgur.com/t3L8PI3.mp4
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Audifanaticus
dorpsstraat

Bericht door Audifanaticus » do 02 jan 2020, 13:47

Ik weet niet hoe het komt, maar deze stad fascineert mij. Meer dan NY.

Misschien door Collateral & Heat... :dontknow: ?
Laatst gewijzigd door Audifanaticus op do 02 jan 2020, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 02 jan 2020, 14:11

Haat liefde bij mij. Fascinerend maar ook verschrikkelijk. Downtown - die skyline van twee torens die je in elke film ziet - is dood of je moet van daklozen houden. Je zit altijd in de auto, vaak in de file. Lucht is vies, zeker in de zomer. Een terrasje pakken is er niet echt bij. Het is 50 * Almere.

Tegelijkertijd zijn de diverse canyons aan de rand een genot om te rijden. Zeker met de juiste auto. Voor wie er is kan ik een uitstapje naar Catalina Island aanbevelen. Zonder auto, maar een absoluut leuk eiland voor een paar dagen uitrusten in mediterrane sfeer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 jan 2020, 14:18

Er is zoveel congestie dat quasi alle verplaatsingen van meer dan een paar mijl meteen een uur duren, zo heb ik begrepen.

De omgeving lijkt mij wel schitterend. Het wegennet is helaas niet echt meegegroeid, het lijkt alsof men daar alles verbreed heeft met overal 4 of 5 rijstroken per richting maar dat is niet zo. Bijna alles is oorspronkelijk met 2x4 rijstroken aangelegd (veelal 2x3 pre-1960) waarbij de linker vluchtstrook later een HOV lane is geworden. Her en der zijn wel stukken verbreed, maar niet op netwerk-schaal. Het snelwegennet is ontworpen op een bevolking van rond 1970, de regio is sindsdien bijna verdubbeld in inwonertal.

Ik weet niet of Los Angeles echt wel een mooie stad is om in te wonen. De huizenprijzen zijn extreem hoog en in tegenstelling tot de Bay Area zijn er veel minder hoogbetaalde banen. Er is veel officiële en onofficiële armoede. En overcrowding van huizen omdat de huur anders niet opgebracht kan worden. Het is wat dat betreft toch een beetje vergane glorie, waar het vroeger de magneet van de middenklasse was.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 02 jan 2020, 14:40

En het tweede deel. Blijft toch bijzonder, zo'n enorm knooppunt al in 1954 op het eind van het filmpje.
https://i.imgur.com/ifq7Tj9.mp4

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » do 02 jan 2020, 14:55

Audifanaticus schreef:
do 02 jan 2020, 13:47
Ik weet niet hoe het komt, maar deze stad fascineert mij. Meer dan NY.

Misschien is het gekomen door Collateral & Heat... :dontknow:
Een aantal jaar geleden ben ik (met de auto) in Los Angeles geweest, en na een sportwedstrijd reden wij 's avonds laat terug naar het hotel over een highway. Het rijden over die grote highway in het donker deed mij zo aan deze scene denken (alleen dan zonder een Al Pacino die mij aan de kant zette).

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=gU60gUOTBVU[/youtube]

Moby - New Dawn Fades blijft ook een geniaal nummer. :top:

Audifanaticus
dorpsstraat

Bericht door Audifanaticus » do 02 jan 2020, 16:37

^^ Zalig! :D

Het meeste van Moby vind ik zwaar kut, maar de soundtrack van Heat is geweldig. Het is trouwens mijn lievelingsfilm.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op do 02 jan 2020, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Graag ^^ gebruiken als je direct op een bericht reageert in plaats van de quote-knop. Bedankt!

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 02 jan 2020, 21:53

^^ Ah, de film Heat met Al Pacino en Robert de Niro. Also starring Val Kilmer. Regie: Michael Mann. Eén van mijn favoriete films! :top:

Vooral die scène in een diner, waar Al Pacino en Robert de Niro tegenover elkaar zitten en over hun vak praten, respectievelijk gangster (als je dat een vak wilt noemen) en politie rechercheur, is legendarisch. Ook die enorme schietpartij die ontstaat als de gangsters de bank die ze net hebben beroofd uitlopen, is binnen het filmgenre heel bekend.

Over LA: het verkeer is een ramp, zo weet ik uit ervaring. Ik vind het geen mooie stad, in mijn ogen is het één grote verzameling staal, beton, glas en asfalt. Ok, er zijn een paar interessante plekken zoals Hollywood, Beverly Hills en Bel Air, maar dan heb je het ook wel gehad. Geef mij San Francisco maar.
Donateur Vereniging Wegenforum

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 02 jan 2020, 21:56

Het jammere is dat er een Saab aan gort wordt geschoten. :lol: :shoot:
Voor de rest top film

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 jan 2020, 22:03

Heat is ook één van mijn favoriete films. Het bijzondere is volgens mij dat De Niro en Pacino nooit samen in beeld zijn, het wisselt steeds af tussen shots van de individuen.

Collateral heb ik ook in mijn DVD collectie staan. Het zijn wel typische Los Angeles films, voor de productie ook wel makkelijk om in zo'n stad te zitten, personeel kan na de shoot van de dag gewoon naar huis denk ik.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 02 jan 2020, 22:06

De meest recent Tarantino zou dan ook moeten aanspreken, Once upon a time... in Hollywood. Speelt in het LA van de jaren 60.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 jan 2020, 22:15

Die ken ik niet, wel L.A. Confidential, het Los Angeles van de 50s.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 02 jan 2020, 22:24

De films van PT Anderson, met name Boogie Nights en Magnolia, maar ook David Lynch' Mulholland Drive en Inland Empire. Geheel wat anders dan Tarantino. Maar wel LA.
Drive voor liefhebbers van Ryan Gosling

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 02 jan 2020, 22:24

Once upon a Time in Hollywood: :top:

Voor dit jaar kijk ik uit naar drie specifieke films: 1917 van Sam Mendes, Tenet van Christoffer Nolan en Dune van Denis Villeneuve. :D
Donateur Vereniging Wegenforum

NWH
stadsweg

Bericht door NWH » vr 03 jan 2020, 8:51

Wouter N14 schreef:
do 02 jan 2020, 22:06
De meest recent Tarantino zou dan ook moeten aanspreken, Once upon a time... in Hollywood. Speelt in het LA van de jaren 60.
Dat is zeker een fijne film! :top: Ook mooie rijdende scenes door de straten van LA en de Hollywood Hills inderdaad.

Zelf ben ik niet zo kapot van LA, mede doordat het zo groots is en heel weinig goede faciliteiten heeft voor niet-autobezitters. In dat opzicht vond ik San Fran en San Diego veel leukere steden.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 04 jan 2020, 21:18

Los Angeles is eigenlijk alles wat er fout is aan Amerikaanse stedenbouw. Het is een compleet zielloze stad. Het is ook het bewijs dat een autostad geen goede stad is, uiteindelijk kan je de vervoersvraag toch nooit bijbenen. Chicago en New York zijn in dat opzicht veel geslaagdere en leefbaardere steden gebouwd op mensenmaat ipv op automaat.

Weliswaar is de dichtheid in de suburbs van Los Angeles hoger dan in veel andere Amerikaanse steden. Maar dat doet niets weg aan het feit dat er niet echt een centrum is en die iets densere suburbs die men 'Los Angeles' noemt geen stadscentrum kan vervangen.

Het kan zijn dat de stad uiteindelijk wel beter wordt als men toestaat om denser te bouwen. Dat is iets dat vanzelf gebeurd als de stedenbouwkundige regels het toelaten. Bv waar er nu een eengezinswoning staat kan je toestaan dat er een kleine toren gebouwd wordt. Als heel de stad zo getransformeerd wordt zullen de huizenprijzen dalen (want dan is er meer aanbod, hoe meer de markt het aanbod mag bepalen hoe lager de prijzen zullen zijn, het verband tussen strenge stedenbouwkundige regels en de prijs is al meer dan genoeg aangetoond en draait NIET enkel om de bebouwbare oppervlakte) en zal de stad vanzelf veel stedelijker worden wat ook OV rendabeler maakt. Dan kan de stad evolueren in een soort New York-model. Ik weet alleen niet of er genoeg mensen zijn om dat te verantwoorden. Want Los Angeles is geen magneet meer voor de mensen die je wil aantrekken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 jan 2020, 21:33

Verdichting om huizen betaalbaarder te maken is een mythe. Dat is nog nooit ergens gelukt, behalve wellicht de flatblokken in Korea of China. Kijk maar naar Vancouver, Manhattan, Toronto of Hong Kong, het maakt niet uit hoeveel torenflats ze bijbouwen, de huizenprijzen blijven onbetaalbaar.

Het is de vrijheid van de huizenmarkt die de prijzen bepaalt, kunstmatige of fysieke begrenzingen, in combinatie met een hoge vraag en/of geldaanbod leiden altijd tot onbetaalbare woningen. Hoe verklaar je anders dat Auckland extreem duur is en Atlanta niet terwijl beiden uit laagbouw bestaan. Of waarom Toronto extreem duur is en Houston niet terwijl beide steden enorm groeien. Het grootste verschil tussen die steden is het landbeleid.

Nou zou ik niet willen beargumenteren dat Atlanta en Houston het best denkbare landbeleid hebben, maar steden en woningen horen te zijn gemaakt voor de bewoners, niet voor beleggers, OV-planners of stedenbouwkundigen, wat nogal eens uit het oog verloren wordt in die kringen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 04 jan 2020, 21:58

^^Ik heb het dan ook niet over grote woontorens. Die zijn inderdaad voor de rijken, vaak op speculatie. Met 'verdichting' doel ik eerder op private ontwikkeling die van een eengezinswoning een klein appartementsgebouw maakt. Of een wooncomplex met een tiental verdiepingen. Want uiteindelijk is het allemaal vrij simpel: huizenprijzen worden in eerste orde bepaald door vraag en aanbod. Hoe meer stedenbouwregels de vraag kunstmatig beperken hoe hoger de prijs zal zijn. Jij kent dat verband ook (zie hier), maar jij kijkt enkel naar het landgebruik, nooit naar de veel omvattendere regels inzake dichtheid, type, aantal verdiepingen, ... Veel Amerikaanse steden hebben daar vrij strenge regels over die dat soort verdichting beperken. Je mag zelden een een eengezinswoning vervangen door een condo-complex bv. Het zijn vooral die regels die de prijs verhogen. Als je er vraag is naar 10.000 woningen en de regels laten maar 6.000 woningen toe zullen die woningen inderdaad zeer duur zijn. Dat komt het er op aan de markt toe te laten 10.000 woningen te ontwikkelen. Dat kan niet enkel door meer land op te offeren, het kan dus ook door flexibilisering van de regelgeving door meer toe te staan binnen de zones die reeds voor bewoning bestemd zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 jan 2020, 22:08

'Multiunit housing' wordt al op redelijke schaal gebouwd in de VS, ook in de Sunbelt. Meestal niet 10 lagen, maar wel 3-4.

In Sydney schijnt wel een aardige transformatie gaande te zijn van dat soort appartementencomplexen die in bestaande woonwijken worden gebouwd, maar het nadeel van dat beleid is dat de infrastructuur er niet op berekend is. Meer huizen per km² betekent meer verkeersbewegingen per km², zelfs in een scenario dat men vaker het openbaar vervoer zal gebruiken. De congestie wordt daardoor eerder slechter dan beter. Los Angeles is op zichzelf al een uitbijter, het is veel filegevoeliger dan andere Amerikaanse steden met een dergelijke dichtheid.

Amerikaanse steden mogen overigens vanuit OV-standpunt verschrikkelijk zijn met hun autoafhankelijkheid, maar de lijsten van de steden met de minste files worden gedomineerd door Amerikaanse agglomeraties. Amerikaanse steden zijn aanmerkelijk minder congestiegevoelig dan de meeste Europese en Aziatische steden. Houston is bijvoorbeeld vergelijkbaar met Amsterdam qua vertragingen. Dallas is 's werelds minst filegevoelige stad van steden met meer dan 5 miljoen inwoners.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 jan 2020, 18:50

Long Beach, circa 1949.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 22 feb 2020, 20:05

De komende week begint één van de weinige conventionele wegverbredingen in de regio Los Angeles, een 10 kilometer lang deel van I-210 (State Route 210) wordt van 2x2 naar 2x3 rijstroken verbreed rond San Bernardino. In midden 2022 moet het gereed zijn. Dit deel kan eenvoudig verbreed worden omdat er een ruimtereservering in de middenberm ligt. Het duurt daarom ook maar een ruime twee jaar.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 11 aug 2020, 23:41

De nieuwe Gerald Desmond Bridge in de haven van Los Angeles. Inmiddels ligt het project al 4 jaar achter op schema, maar het nadert nu echt voltooiing. De bouw begon in 2013 met de intentie om in 2016 klaar te zijn. De boogbrug op de achtergrond gaat vervangen worden.

Afbeelding
GDBRP_08.07.2020 by newgdbridge, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 okt 2020, 9:36

De Gerald Desmond Bridge is op 2 oktober geïnaugureerd en op 5 oktober voor het verkeer vrijgegeven. Het wordt gezien als een nieuwe icoon van Los Angeles, de stad heeft immers weinig bruggen. Nabijgelegen is de Vincent Thomas Bridge die al in veel films te zien is geweest.

Afbeelding
GDBRP Grand Opening Ceremony by newgdbridge, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 23 nov 2020, 16:16

I-5 in Santa Ana. De carpoolstroken liggen op een viaduct en komen vanaf SR-55. Omdat dit deel van I-5 beneden maaiveld ligt is de samenvoeging met de carpoolstroken op een plek waar meer ruimte was.

In de achtergrond zie je het enorme Orange Crush interchange (5 takken). Het was ooit opgenomen in het Guiness Book of Records als het meest complexe knooppunt ter wereld.

Afbeelding
I-5 Aerial in Santa Ana - Facing Northwest by formulanone, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 21 dec 2020, 23:01

De nieuwe Gerald Desmond Bridge van I-710 in Long Beach.

Afbeelding
Bridge Lighting 12-14-20 by newgdbridge, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding