[USA] Verenigde Staten • United States

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Chris » wo 09 mar 2005, 17:42

Verenigde Staten op de wegenwiki
Laatst gewijzigd door Chris op do 16 mar 2006, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » zo 13 mar 2005, 11:53

Ik weet uit eigen ervaring dat de wegen in de VS niet zo goed zijn als men hier wel eens durft te denken.De bewegwijzering trekt ook op niets.Enkel op autowegen vind je wegwijzers op het onderligend wegennet staat niets behalve dan het wegnummer op een klein bordje.

Het zou misschien kunnen dat ik het in het verkeerde deel van de VS ben gaan zoeken (Het iets armere tegen Mexico gelegen San Antonio) maar de wegen stelden daar echt telleur.Overal scheuren in de weg die men dan met pek oversmeerde.

Wel positief is het enorme uitgebreide wegenet.Je kan van New York tot Los Angels rijden zonder een stoplicht te zien en de parrelelwegen voor locaal verkeer dan men in zogoed als elke stad groter dan 100.000 inwoners aangelegd.

De knooppunten zijn daar veel imposanter dan hier.Daar doen ze het er eigelijk voor.Komt vooral omdat ze meestal ongelooflijk compact zijn en ook de parallelwegen laten 'meedoen'.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 13 mar 2005, 12:00

Gisteravond was er een docu op NGC over de Duitse Autobahn. Daarmee werdt hij vergeleken met de Amerikaanse Interstates, het grote verschil is dat de Autobahnen 1 meter dik zijn, en de Interstates maar de helft. Daardoor komen er veel eerder gaten en scheuren in de weg. Daarbij komt nog eens bij, dat de Interstates behalve voor forensenverkeer niet massaal voor het lange-afstandsverkeer worden gebruikt. Men gaat eerder met het vliegtuig. Daarom staat onderhoud niet zo hoog op de agenda zoals in Europa. Wat ik wel 10x beter vind zijn de enorm brede wegen door zelfs kleine stadjes. Elk stadje heeft wel een 2x3 brede hoofdstraat, vergelijk dat maar eens met Nederland. Met een beetje geluk liggen er net geen klinkers :roll:
Sommige Interstates schijnen echt een ramp te zijn.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » zo 13 mar 2005, 12:47

De autosnelwegen lijken wel leuk maar de autosnelwegen in New York City trekken maar op niets :? veel te veel putten en vreselijk slecht wegdek :(

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » zo 13 mar 2005, 17:09

Quattro schreef:De autosnelwegen lijken wel leuk maar de autosnelwegen in New York City trekken maar op niets :? veel te veel putten en vreselijk slecht wegdek :(
In sommige steden en staten zijn de snelwegen enorm slecht onderhouden. Veelal zit het oorspronkelijke wegdek er nog op. De nieuwere snelwegen hebben vaak dezelfde hoge kwaliteit als de Europese snelwegen.

Overigens, de wegverhardingen zijn in Amerika tegenwoordig ook dikker aangebracht.
Laatst gewijzigd door Rogier op zo 13 mar 2005, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 13 mar 2005, 18:17

de autosnelwegen in New York City
Dat zijn feitelijk geen interstates, maar gewone wegen die zijn uitgebouwd als autosnelweg door de regionale overheid. (Ik geloof zelfs de 'gemeente' zelf); mogelijk dat hierdoor het kwaliteitsverschil wordt verklaard.

In de VS hebben ze meer ingewikkelde knooppunten. Voor een deel komt het omdat ze daar 'gebakken' zijn aan een gridpatroon (landinrichting sinds 1830). In Europa laat men bijvoorbeeld ringen lopen die een beetje rond zijn. Dat zie je bijna nergens in de VS. Daarom heb je ook moeilijke aansluitingen op het onderliggend wegennet, ergo complexere knooppunten.

Verder is er percentueel gezien veel meer autoverkeer t.o.v andere vervoersmodaliteiten. Men heeft dus een uitgebreider en bredere autoinfrastructuur nodig. Dat wil niet zeggen dat het ook toereikend is! Californie is bijvoorbeeld een staat waar al heel lang het fileprobleem tot ongekende proporties is uitgedijd. Overigens wil men daar op de 'Europese tour', door bijvoorbeeld het OV te stimuleren en carpoolen te promoten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 13 mar 2005, 18:21

Wat bij de VS een heel belangrijke rol speelt is de veel lagere bebouwingsdichtheid in de stedelijke gebieden, die daardoor veel meer ruimte in beslag nemen. Dit maakt OV exploitatief nog beroerder dan in Europa.

Je ziet overigens dat de Houston pay-HOV lanes via bussen en carpools meer reizigers vervoeren dan railsystemen elders in de States.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 13 mar 2005, 18:28

Dat klopt. Houston is bijna 40x40km das enorm groot. het stedelijke gebied van New York City (New York, Long Island, Yonkers, Newark/Jersey City) is 150km oost-west en 100km Noord zuid. Zo groot als half Nederland ongeveer. L.A. Area is vergelijkbaar daarmee.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 13 mar 2005, 22:14

Zo, ik heb de AAA Large Print Road Atlas 2005 besteld bij bol.com. Benieuwd wat het is. Kostte net een tientje. Heeft iemand ervaring met deze Atlas van AAA? Ik ken alleen de RandMcNally, maar die kan je niet bestellen bij bol.com en ik heb geen creditcard om hem te bestellen bij RandMcNally.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 18 mar 2005, 15:16

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 18 mar 2005, 15:40

Afbeelding
lol

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 18 mar 2005, 15:53

Zzyzx
Hoofdkussens verkrijgbaar.

Sleep well.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 18 mar 2005, 16:07

Schijnt dat dat een afslag is naar een of ander weggetje dat gewoon echt helemaal naar nergens leidt. Geen, stad, riviertje of gebied, gewoon somewhere langs de I-15 San Bernardino - Las Vegas.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 19 mar 2005, 13:46

Zo, ik heb de AAA Large Print Road Atlas 2005 besteld bij bol.com. Benieuwd wat het is. Kostte net een tientje. Heeft iemand ervaring met deze Atlas van AAA? Ik ken alleen de RandMcNally, maar die kan je niet bestellen bij bol.com en ik heb geen creditcard om hem te bestellen bij RandMcNally.
Zo ik heb m binnen. Wel een mooi ding, maar jammer genoeg niet zulke grote kaarten zoals RandMcNally atlas. Ohio is bijvoorbeeld 1 pagina, bij RMN 4 pagina's. In die tijd (1987 - 2005) zijn er maar weinig wegen bijgekomen, het grootste project is de I-49 Lafayette - Shreveport. Verder nog een paar ontbrekende stukken. Duidelijk is dat het Amerikaanse wegennet zo goed als voltooid is. Nu de onderhoud nog...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 20 mar 2005, 12:22

Opvallend is de enorme bevolkingsgroei in California sinds 1987. in 1987 waren er 23.000.000 mensen, in 2005 35.000.000 das dus 12.000.000 méér mensen. Maar in die tijd zijn er nauwelijks wegen bijgekomen, ik kom alleen op de I-215 en I-105 in het Los Angeles area. Ook Texas is gegroeid van 14.000.000 naar 21.000.000 inwoners. Terwijl er daar helemaal geen snelwegen bij zijn gekomen. Benieuwd hoe dat gaat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 20 mar 2005, 13:48

Over de breedte van de Interstates (aantal rijstroken per richting?)
http://publicpurpose.com/ic-96is-wide.htm

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » do 14 apr 2005, 0:16

Duidelijk is dat het Amerikaanse wegennet zo goed als voltooid is.
Niet bepaald. Voor de komende 30 jaar bestaan er enorme plannen, er zouden echt duizenden kilometers bij moeten komen. Maar ja, de financiering...

Zelf heb ik alleen ervaring met de snelwegen in Florida. Die zijn breed en heel goed onderhouden, ook op de rustige gedeeltes (de Florida's Turnpike kent een gedeelte met bijna 100 km tussen 2 afslagen). Maar ja, Florida... rijke staat. En veel tolwegen.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 14 apr 2005, 11:35

(de Florida's Turnpike kent een gedeelte met bijna 100 km tussen 2 afslagen).
Het is wel te hopen dat er nog tankstations of iets tussen liggen. Een uur rijden voor de volgende afslag, dan moet je hem niet missen... :shock:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » do 14 apr 2005, 12:25

Om precies te zijn 1 tankstation (service area) aan beide kanten van dat 90 km (en niet bijna 100 km, sorry) stuk. Ongure plekjes als je om half 3 's nachts ff naar de wc moet...
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 14 apr 2005, 12:28

Als ik het goed heb, (heb de kaart van Florida voor me liggen) bedoel je het stuk tussen Kissimmee en de afslag met de FL-60? zegmaar tussen Orlando en Fort Pierce? das wel 50miles

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » do 14 apr 2005, 12:42

Precies, volgens mijn kaart 51 mile, iets van 90 km dus.

Ik vind de wegen in Florida echt prachtig. Ten westen van Ft.Lauderdale heb je de Everglades Interchange I75/I595/SR869 Sawgrass Expwy), een enorm ruim opgezet knooppunt met alleen maar flyovers en met stukken van 5 en 6 rijstroken per rijrichting. Gezien het verkeersaanbod zou er in Nederland hooguit een rotondje liggen... maar ik was er dan ook buiten het spitsuur, he.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » za 16 apr 2005, 0:36

Chrizz schreef:Zo, ik heb de AAA Large Print Road Atlas 2005 besteld bij bol.com. Benieuwd wat het is. Kostte net een tientje. Heeft iemand ervaring met deze Atlas van AAA? Ik ken alleen de RandMcNally, maar die kan je niet bestellen bij bol.com en ik heb geen creditcard om hem te bestellen bij RandMcNally.

Ik heb laatst bij de Broese Kemink, een grote boekhandel, in Utrecht de Rand McNally atlas gekocht voor twee tientjes. Er waren trouwens nog 3 andere Amerikaanse wegenatlassen, waaronder een van Michelin. Maar die van Rand McNally was wel de mooiste.

BTW: Broese Kemink is onderdeel van een grote boekhandels organisatie, dus zijn er ook veel vestigingen in andere grote steden. Alleen hebben die steeds weer andere namen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 16 apr 2005, 8:27

Wouter schreef:BTW: Broese Kemink is onderdeel van een grote boekhandels organisatie, dus zijn er ook veel vestigingen in andere grote steden. Alleen hebben die steeds weer andere namen.
Klopt. Zijn vaak de best gesorteerde boekwinkels in een stad. In Amsterdam heet Scheltema Holkema Vermeulen. De keten is herkenbaar aan het logo *)

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » ma 18 apr 2005, 17:37

Ja dat bedoelde ik. :D

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

snelwegen pacific NW

Bericht door woutero » di 17 mei 2005, 21:33

Het is waar dat de vaak zo bejubelde Amerikaanse snelwegen niet overal van goede kwaliteit is. Mijn ervaringen zijn vooral opgedaan aan de westkust.

Het wegdek is vaak ronduit slecht, met in de grote steden hobbelige stukken betondek. In- en uitvoegstroken zijn een uitzondering. Afslagen en knooppunten zijn vaak behoorlijk krap gedimensioneerd, zodat je overal behoorlijk in de rem moet.

De bewegwijzering is uitermate slecht en zeer inconsequent. Pijlen boven de weg staan niet altijd voor een rijbaan. Afslagen staan op vreemde plekken aangegeven, zodat het vaak niet helemaal duidelijk is in welke baan je nu moet zitten. Er is geen consequent systeem van bebording van afslagen of de toepassing van bestemmingen op borden. Bestemmingen worden sowieso vaak alleen aangegeven in meer rurale gebieden (en dan alleen op snelwegen), elders moet je het doen met wegnamen en windrichtingen. Soms is er ergens een ambitieus mannetje bij de State DOT, die de humor van het grote land wel in ziet. Zo staat aan het begin van de I-90 in Boston, Seattle aangegeven. Helaas wordt dit niet consequent toegepast en twee afslagen verder is Seattle alweer van de bordjes verdwenen.

Wat wel bijzonder is is het grote arsenaal aan wisselstroken, carpoolstroken, busbanen, speciale afslagen voor bussen en carpoolers etc. Een systeem wat er bijzonder goed werkt. Ook is het verkeersbeeld veel rustiger. Doordat vrachtwagens en personenauto's even hard rijden en doordat iedereen een beetje in z'n eigen baan blijft hangen (kan ook bijzonder irritant zijn) zijn files minder extreem dan in NL. Alles rijdt wel een beetje door, niet van die golfbewegingen.

Wat ook opvallend is is de goede staat van onderhoud van wegen op het platteland. Wegen die op het eerste gezicht amper een functie hebben maar wel van staats- of nationaal belang zijn, zijn bijzonder breed en goed geasfalteerd. Ook rijden in de bergen is door die goede wegen een stuk beter.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

snelwegen pacific NW

Bericht door woutero » di 17 mei 2005, 21:35

Het is waar dat de vaak zo bejubelde Amerikaanse snelwegen niet overal van goede kwaliteit is. Mijn ervaringen zijn vooral opgedaan aan de westkust.

Het wegdek is vaak ronduit slecht, met in de grote steden hobbelige stukken betondek. In- en uitvoegstroken zijn een uitzondering. Afslagen en knooppunten zijn vaak behoorlijk krap gedimensioneerd, zodat je overal behoorlijk in de rem moet.

De bewegwijzering is uitermate slecht en zeer inconsequent. Pijlen boven de weg staan niet altijd voor een rijbaan. Afslagen staan op vreemde plekken aangegeven, zodat het vaak niet helemaal duidelijk is in welke baan je nu moet zitten. Er is geen consequent systeem van bebording van afslagen of de toepassing van bestemmingen op borden. Bestemmingen worden sowieso vaak alleen aangegeven in meer rurale gebieden (en dan alleen op snelwegen), elders moet je het doen met wegnamen en windrichtingen. Soms is er ergens een ambitieus mannetje bij de State DOT, die de humor van het grote land wel in ziet. Zo staat aan het begin van de I-90 in Boston, Seattle aangegeven. Helaas wordt dit niet consequent toegepast en twee afslagen verder is Seattle alweer van de bordjes verdwenen.

Wat wel bijzonder is is het grote arsenaal aan wisselstroken, carpoolstroken, busbanen, speciale afslagen voor bussen en carpoolers etc. Een systeem wat er bijzonder goed werkt. Ook is het verkeersbeeld veel rustiger. Doordat vrachtwagens en personenauto's even hard rijden en doordat iedereen een beetje in z'n eigen baan blijft hangen (kan ook bijzonder irritant zijn) zijn files minder extreem dan in NL. Alles rijdt wel een beetje door, niet van die golfbewegingen.

Wat ook opvallend is is de goede staat van onderhoud van wegen op het platteland. Wegen die op het eerste gezicht amper een functie hebben maar wel van staats- of nationaal belang zijn, zijn bijzonder breed en goed geasfalteerd. Ook rijden in de bergen is door die goede wegen een stuk beter.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

foto's VS

Bericht door woutero » do 19 mei 2005, 21:23

Hier een paar foto'tjes van mijn tijd in de VS:

Afbeelding
Dit is de SR99 in vanuit de haven naar Downtown Seattle.

Afbeelding
Dezelfde SR99, nu in zuidelijke richting. Dit dubbeldeks viaduct zal over een aantal jaar worden afgebroken (als het al niet vanzelf instort - aardbevingen). Het zal worden vervangen door een tunnel, zodat het centrum van Seattle niet meer door deze snelweg van het waterfront is afgesneden.

Afbeelding
De i-5 door Seattle. Vanaf 45th street naar het zuiden. Een dubbeldeksbrug over het "ship canal" richting downtown. De middelste banen wisselen iedere dag om 12 uur van richting. 's-ochtends richting de stad, 's-middags de stad uit. Werkt vrij goed doordeweeks, maar zorgt voor vreselijke taferelen in het weekend wanneer verkeerspatronen minder op downtown gericht zijn.

Afbeelding
Afbeelding
I-5 bij de kruising met de I-90

Afbeelding
West Seattle bridge. De baan met het ruitje is voor Carpools en Bussen.

Afbeelding
Buiten de stad: de I-90 door de Cascades.

Afbeelding
De I-90 op de Snoqualmie Pass. Op het bordje staat iets van speed limit 65, trucks 60.

Afbeelding
I-90, wegwerkzaamheden op Ryegrass Pass richting de Columbia River.

Afbeelding
Geen snelweg, wel veel asfalt op de Highway 2 tussen Wenatchee en Leavenworth, richting Seattle/Everett
Laatst gewijzigd door woutero op wo 20 jul 2005, 22:29, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 19 mei 2005, 22:10

Wauw mooie foto's! Die zie je niet zovaak van de USA. Opvallend: 60 trucks, das 100km/h moet je in Nederland eens proberen...

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » zo 12 jun 2005, 23:45

Deze foto vond ik zojuist op het internet van een snelweg bij San Francisco :o


Afbeelding


Zou dit echt zijn?

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » ma 13 jun 2005, 21:15

Het is mogelijk maar ik weet niet of het echt bestaat.

Plaats reactie