[USA] Verenigde Staten • United States

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 13 jun 2005, 21:16

Ik denk dat dit the Embarcadero in SF is. Daar heb je van die fly-overs.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 13 jun 2005, 22:24

Ik zou bijna zeggen dat het te mooi om waar te zijn is :) Lijkt me anders wel prachtig om over die fly-over te rijden.

Hoe zit trouwens het hele Amerikaanse wegnummeringsysteem in elkaar. Ik hoor verschillende kreten als SR en I nogwat maar wat houdt dat in :?: :?:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 13 jun 2005, 22:37

I-roads zijn Interstates; oftewel snelwegen die door het hele land lopen. oneven is noord-zuid, even oost-west. Niet bepaald gezoneerd, aangezien de I-1 tot I-3 niet eens bestaan, de I-4 in Florida loopt en de I-5 in California.
dan heb je nog US-roads. Nationale wegen, zoiets als de Duitse B-wegen of onze N-wegen.
SR zijn state roads. In california heb je bijvoorbeeld de CA-1 dat is de California-1. Dit kunnen ook lokale snelwegen zijn, meestal over een korte afstand. Het systeem zit nogal ingewikkeld in elkaar, en daarvoor moet je eens kijken op de site van Marcel.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 15 jun 2005, 15:49

Chrizz schreef:I-roads zijn Interstates; oftewel snelwegen die door het hele land lopen. oneven is noord-zuid, even oost-west. Niet bepaald gezoneerd, aangezien de I-1 tot I-3 niet eens bestaan, de I-4 in Florida loopt en de I-5 in California.
Geen zonering, maar heel consequent van zuid naar noord (even) en van west naar oost (oneven) genummerd. De I-4 vind je dus ten zuiden van de I-6 (beide lopen west-oost). De I-5 vind je ten westen van de I-7 (beide lopen noord-zuid).
(Aangenomen dat die wegen bestaan, ik heb hier geen wegenkaart bij de hand.)

Deze nummering is ergens in de jaren 80 ingevoerd, en is erg consequent. Het Duitse A-systeem en het E-systeem lijken er erg veel op.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 15 jun 2005, 15:56

harry schreef:
Chrizz schreef:I-roads zijn Interstates; oftewel snelwegen die door het hele land lopen. oneven is noord-zuid, even oost-west. Niet bepaald gezoneerd, aangezien de I-1 tot I-3 niet eens bestaan, de I-4 in Florida loopt en de I-5 in California.
Geen zonering, maar heel consequent van zuid naar noord (even) en van west naar oost (oneven) genummerd. De I-4 vind je dus ten zuiden van de I-6 (beide lopen west-oost). De I-5 vind je ten westen van de I-7 (beide lopen noord-zuid).
(Aangenomen dat die wegen bestaan, ik heb hier geen wegenkaart bij de hand.)
In principe wordt het belangrijkste grid toch gevormd door de I-x0-wegen (I-10, I-20 tot I-90) die oost-west lopen, en de I-x5-wegen (I-5, I-15 tot I-95) die noord-zuid lopen.
Overige belangrijke verbindende wegen hebben nrs die hier redelijk logisch tussen passen.
Kortere stukken (zoals ringwegen rond steden en aftakkingen) hebben vaak een nr dat afgeleid is van een 'hoger' I-nr waarop-ie aansluit, maar dan met een cijfer ervoor. Zo vind je langs de I-95 een aantal keer een I-495, en heb je bijv. in NY een I-278 die aansluit op de I-78.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 15 jun 2005, 18:38

Die 3-cijferige I-roads kunnen vaker voorkomen. Zo heb je de I-295 bij Jacksonville, Florida, maar ook een I-295 bij Philadelphia, Pennsylvania.

Overigens zit er in het US-interstatesystem wel een systeem. Van zuid naar noord heb je de I-8 van San Diego - Las Cruces, de I-10 L.A. - Jacksonville, de I-12 Baton Rouge - Alabama, de I-16 Macon - Savannah, en zo steeds noordelijker naar de I-96 in Michigan.
oost-west werkt dat net zo; de I-5 van San Diego naar Seattle en verder naar de Canadese grens tot de I-95 van Miami naar Caribou in Maine. Recent is daar nog de korte I-99 ten zuiden van Baltimore bijgekomen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » za 18 jun 2005, 20:19

harry schreef:
Deze nummering is ergens in de jaren 80 ingevoerd, en is erg consequent. Het Duitse A-systeem en het E-systeem lijken er erg veel op.
Niet in de jaren 80, al in 1956.

Het E-systeem lijkt er inderdaad op, het Duitse A-systeem is wel anders: de belangrijkste wegen hebben een 1-cijferig nummer en er is minder duidelijk een verloop west-oost of noord-zuid.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 27 jun 2005, 12:03

snelwegracer schreef:Het is mogelijk maar ik weet niet of het echt bestaat.
En waarom niet? De foto ziet er te 'echt' uit om een trucage te kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 27 jun 2005, 12:07

Nou er is wel wat met het perspectief gerommeld denk ik. De bochten zien er scherper uit dan ze daadwerkelijk zijn. Althans dat mag ik toch hopen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 27 jun 2005, 12:18

Ik bedoelde met trucage ook aanpassingen tijdens het ontwikkelproces/digitalisatie (want zo gaat dat tegenwoordig). Natuurlijk kun je met een speciale lens mooie perspectiefeffecten krijgen, maar dat noem ik nog geen 'trucage'.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 27 jun 2005, 13:14

Ik denk dat dit hier is:
Afbeelding

San Francisco, kijkt richting het centrum, dus t zou kunnen...

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 27 jun 2005, 13:39

Wie overigens ingewikkelde knooppunten wil zien, met een analyse en beoordeling, zie hier: http://whereroadsmeet.8k.com/

Een grappige site over 'dumb highway design' (erg leuk van opzet, misschien een ideetje voor Nederlandse voorbeelden?):"http://www.weathergraphics.com/tim/dumbroad/.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 27 jun 2005, 14:29

Museum of ridiculous highway design schreef:This is the counterpart to the McDonalds Exit for eastbound I-44 traffic about half a mile to the east. This provides an exit only. Confused yet? No problem, just print out this table and tape to your dashboard. MOTORISTS GUIDE TO THE WELLSTON I-44 EXITS
Not yet approved by AAA but we're working on it
ORIGIN DESTINATION DIRECTIONS
Stillwater/Shawnee Westbound I-44 Drive on U.S. 66, enter McDonalds back gate into parking lot to join I-44
Stillwater/Shawnee Eastbound I-44 If nobody's looking: from U.S. 66 go backwards up turnpike ramp to join I-44, otherwise drive 10 miles to Chandler on OK 66 to join I-44
Westbound I-44 Stillwater/Shawnee Exit at McDonalds, exit out parking lot back gate, go east on OK 66 to join U.S. 177
Eastbound I-44 Stillwater/Shawnee Take unmarked exit near Wellston, go east on OK 66 to join U.S. 177
Misschien leuk voor de A 348/ De beemd afrit?

Komend van knp. Velperbroek richting De beemd:
U kunt gewoon afrit nummer 1 nemen
Komend van de A 348 uit Dieren/Zutphen. U rijdt eerst richting Arnhem tot de rotonde op knooppunt Velperbroek. Dan maakt u een 360 bocht en neemt u afrit nummer een.
Komend van De Beemd richting Dieren/Zutphen.
U kunt gewoon de oprit van afrit nummer 1 gebruiken.
Komend van De Beemd met bestemming Arnhem of verder.
U maakt gebruik van de oprit van de A 348 en neemt de eerstvolgende afrit. Daar kunt terug de A 348 in de richting Arnhem nemen alwaar u bij rotonde Velperbroek kan kiezen voor de A 12 richting Utrecht of Duitsland en de N 325 richting Arnhem.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 27 jun 2005, 14:44

:lol:
Toch werkt 'ie minder goed dan de McDonald's-omschrijving. Ik denk dat het hier in NL nog wel meevalt met het gehalte van 'stupid highway design'.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » zo 10 jul 2005, 2:30

http://www.teresco.org/pics

Deze site is behoorlijk de moeite waard! Hier vindt je heel veel foto's terug uit Amerika waaronder een groot aantal pic's van wegen en verkeersborden! (mits je een beetje zoekt).

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Bewegwijzering VS

Bericht door woutero » wo 20 jul 2005, 22:49

Speciaal voor jullie op mijn meest recente tripje ook wat foto's gemaakt van borden in de VS. Allemaal in de staat Washington, op de I-90 en de I-5:

Afbeelding
De brug in de I-90 over de Columbia river.


Afbeelding
Zo doen ze dat in de VS: geen gedoe met dingen tussen haakjes, maar gewoon 'to' ervoor zetten en dan de gewone routeaanduiding. Soms behoorlijk verwarrend. Ook de indeling van dit bord met verschillende richtingen onder elkaar is niet echt handig.


Afbeelding
Niet veel mis mee, maar wel erg weinig info vergeleken met de Europese borden


Afbeelding
Portaal afslagbord. Ik vind het handig dat bij het wegnummer de richting (west) staat aangegeven. Hier staat het pijltje omhoog, maar soms staat het ook (schuin) naar beneden. Er is geen consequent systeem voor vooraankondiging van afslagen. Ook zijn er meestal geen uitvoegstroken.


Afbeelding
Dit werkt in de VS gewoon. Geen rare muurtjes enzo bouwen, gewoon een dikke streep en de carpoolstrook aan de linker kant van de weg. Je kunt gewoon in- en uitvoegen (mits je met minimaal 2 man in de auto zit). Er staan telefoonnummers langs de weg waar je naartoe kan bellen als je iemand ziet die in z'n eentje op de HOV (High Occupancy Vehicle) lane rijdt.


Afbeelding
Dit soort exit borden zijn vreselijk. Veelal weet je in de VS niet eens in welke plaats je bent. Je hebt echt hele goede aanwijzingen of een kaart nodig om op deze manier iets te vinden.


Afbeelding
Zo wordt omgegaan met uitvoegstroken. Als je rijstrook uitvoegt, dan staat er in het geel EXIT ONLY op het bord. Door de verschillende richtingen naast elkaar te plaatsen wordt er alvast voorbereid op voorsortering verderop op het knooppunt. Ook wordt gesuggereerd dat er naast de ene EXIT strook, nog een strook naast komt om uit te voegen. Het knooppunt wordt gewoon als exitnummer benoemd. De steden die op het bord staan zijn niet consequent uitgekozen. Verderop staan er weer ander steden bij.


Afbeelding
Hier hetzelfde knooppunt verderop. Andere steden op het bord. Verder wel een aardig systeem van bewegwijzering.


Afbeelding
De EXPRESS LANES zijn wisselstroken. Een stuk of drie die 's ochtends voor het verkeer de stad in open zijn, en 's middags voor het verkeer eruit. Als ze dicht zijn wordt dat zo aangegeven en is het invoegen geblazen.


Afbeelding
De 'floating bridge' over Lake Washington (I-90). Met in het midden de express lanes. Overigens is deze brug toen hij in aanbouw was ooit gezonken. De regio rond Seattle heeft een beetje een geschiedenis als het gaat om bruggen. De Tacoma Narrows Bridge (Galloping Gerty) is bekend van Discovery, maar ook bijvoorbeeld de Hood Canal Bridge is ooit gezonken.


Afbeelding
Hier word ik niet erg blij van. 5 afslagen tegelijk aangegeven. Het gaat om een reguliere afslag die als knooppunt (maar dan wat krapper) is vormgegeven. Daarnaast wordt je alvast voorbereid op het knooppunt met de I-5 dat er aan zit te komen en is er een aparte afslag voor bussen (Transit Only) die de bussen vanaf de snelweg zo de Bustunnel onder de binnenstad van Seattle binnenleidt.


Afbeelding
Even verderop, waar I-90 en I-5 kruisen. Overigens is de afslagnummering gebaseerd op het aantal miles vanaf het beginpunt van de snelweg. Bij de State Border begint men weer opnieuw met tellen.


Afbeelding
Downtown Seattle met erg veel paralelle banen, maar zelden meer dan 4 rijstroken op één baan. Links nog een setje Express Lanes die wel open zijn.

Dat was het.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 20 jul 2005, 23:00

Zéér interessante foto's! :toppie: :D

Ik vraag me af waarom Portland en Vancouver niet via de I-405 worden geleidt. Dat scheelt volgens mij in miles, maar ook scheelt het door Seattle rijden. Washington ziet er interessant uit. Van woestijnachtige gebieden tot de groene kusten ten westen van Seattle/Tacoma. Groot NP Olympus ook, schijnt heel mooi te zijn.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Bericht door woutero » wo 20 jul 2005, 23:48

Inderdaad zeer gevarieerd landschap en dito klimaten: Van de vijf klimaattypen zijn er in Washington 4 aanwezig. Alleen het tropische ontbreekt. Maar regenwoud hebben ze weer wel.

Maar goed: I-405 of I-5 naar Vancouver (BC) en Portland, komende vanuit het Oosten?
Ik zou ook I-405 nemen, maar het staat niet op de borden. Ik heb hiervoor een aantal verklaringen, maar in hoeverre wat waar is weet ik niet:

1. Er is niet over nagedacht. Amerikanen laten zich sowieso niet graag leiden door bewegwijzering. Ze pakken zelf de kaart erbij en zoeken zelf hun route, dan kijken ze vooral naar wegnummers en richtingen. Als je de weg uitlegt zeg je niet: "volg de richting Portland tot afslag Tacoma-Zuid o.i.d.", maar je zegt: neem de I-90 West tot je bij de 405 komt en neem dan de Exit nummer zoveel, ga richting westen tot 23rd street NW". Het gaat minder om doelen en meer om wegen en richtingen. Plaatsnamen zijn dus mider relevant.

Een bewijs van mijn vermoeden dat hier niet over nagedacht is is dat op de kruising met de I-405 wel Tacoma en Everett worden aangegeven via de I-405. Beide steden die voorbij de samenvloeiïng van I-405 en I-5 liggen, en dus op dezelfde wijze bebord zouden moeten worden als Vancouver en Portland. *kaartje zou nu handig zijn*

2. Mocht er echter toch een slimmerd bij de DOT over nagedacht hebben dan kan een reden zijn dat de I-405 op z'n minst net zo druk is als de I-5. De ook in Seattle toegenomen suburbanisatie heeft ertoe geleid dat de regio niet meer puur op Downtown Seattle is gericht, maar ook op meer perifeer gelegen exurbs, waar heuse suburbane concentraties van werkgelegenheid e.d. zijn ontstaan. Aan de andere kant is wonen in de stad de laatste jaren weer steeds populairder geworden (reurbanisatie). Dit veroorzaakt een bijzonder complex verkeerspatroon van naast het traditionele suburb-stad verkeer, ook veel suburb-suburb verkeer en tegenwoordig zelfs stad-suburb verkeer (wonen in de stad, werken in de suburb). Vooral het totale aantal gereden kilometers is hierdoor enorm toegenomen. Gevolg: de suburbane snel/ringwegen zitten net zo vol als de steden dwars door de stad.

Maar nogmaals: ik betwijfel of er iemand over heeft nagedacht.

Actuele verkeersinfo uit Seattle (met heeeel veel live camerabeelden) vind je op http://www.wsdot.wa.gov/traffic/seattle/.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 21 jul 2005, 11:39

Ik vind de bewegwijzering over het algemeen maar onoverzichtelijk. Dat kan veel beter worden gerestyled dan de Nederlandse...,
Wel zijn ze in de US duidelijk verder met trafficmanagement door vaker express-wisselstroken en carpoollanes toe te passen.

Nog een nadere opmerking over 'Exit only', een dergelijke verwijzing kan men ook op de Israëlische snelwegen aantreffen. Daar betekent het dat je de snelweg wél af kan, maar niet meer op. (althans niet op dezelfde aansluiting). Kennelijk wordt het gebruikt als waarschuwing dat wanneer je eventjes eraf wilt om te picknicken (ja in een grote stad heeft dat ook weinig zin...) je niet zomaar meer de snelweg kan vervolgen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 21 jul 2005, 11:56

Vinny schreef:Nog een nadere opmerking over 'Exit only', een dergelijke verwijzing kan men ook op de Israëlische snelwegen aantreffen. Daar betekent het dat je de snelweg wél af kan, maar niet meer op. (althans niet op dezelfde aansluiting). Kennelijk wordt het gebruikt als waarschuwing dat wanneer je eventjes eraf wilt om te picknicken (ja in een grote stad heeft dat ook weinig zin...) je niet zomaar meer de snelweg kan vervolgen.
Ja, ik zie het nut er ook niet zo van in. Eigen aan incomplete afslagen is wat dat betreft ook dat de oprit nooit ver weg is (anders had men wel een complete afslag aangelegd), dus zelfs voor de picknick hoef je niet in paniek te raken.

Moet ik de borden lezen als een waarschuwing aan de weggebruiker, die de afslag op en meteen de oprit weer af wil? Als in: de filerijder die even om de file heen wil of degene die een verkeerde afslag neemt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 21 jul 2005, 12:19

Vinny schreef: Nog een nadere opmerking over 'Exit only', een dergelijke verwijzing kan men ook op de Israëlische snelwegen aantreffen. Daar betekent het dat je de snelweg wél af kan, maar niet meer op.
Ergens klinkt het wel behoorlijk bvoor de hand liggen: een afrit is immers geen oprit. In Nieuw-Zeeland hangen bij doodlopende straten bordjes onder de straatnaam met "No Exit". Ik zie dan meteen een doodlopende straat voor me met eenrichtingsverkeer :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 21 jul 2005, 12:58

Keurige foto's! :toppie: Aan het bewegwijzeringssysteem schort nogal het een en ander. Bij mij komt het nogal rommelig en verwarrend over.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

exit only

Bericht door woutero » do 21 jul 2005, 14:39

Dank. Is inderdaad nogal verwarrend en inconsequent. Als ik het eens aansneed bij een Amerikaan, dan kreeg ik vaak als commentaar dat het in Europa helemaal niet te doen is als je niet eerst de volledige topografie van Europa uit je hoofd kent. Is ook zo. Als je op een knooppunt moet kiezen tussen Amersfoort en Hengelo, dan zegt je dat als buitenlander natuurlijk weinig. Daarom ben ik ook wel fan van het Oost/West/Noord/Zuid aangeven op snelwegen.

Even voor de duidelijkheid: in de VS betekent EXIT ONLY boven een rijstrook dat het een strook is die uit gaat voegen (zoals bij ons blokken op de weg aangeven).

Over doodlopendheid: In de VS hebben ze trouwens genoeg doodlopende wegen of hele buurten waar je maar door één straat in en uit kan. Dan staat er een bordje NO OUTLET als je naar binnen rijdt, geen doorgaand verkeer dus; je moet er via dezelfde weg weer uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 19 aug 2005, 19:44

Opvallend bord: met kilometers.

lokatie: I-10 Eastern California, westbound:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Chris op vr 19 aug 2005, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 19 aug 2005, 20:23

Voor hen die geïnteresseerd zijn in het metrisch stelsel op het Amerikaanse wegennet: klik hier.

Helaas moeten we constateren dat er inmiddels alweer een stap terug is gedaan bij het metrische stelsel in de VS. :?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Bewegwijzering VS

Bericht door harry » vr 19 aug 2005, 21:12

Grappig dat Washington een silhouet gebruikt voor zijn state roads. Andere staten gebruiken de omtrek van de staat, of gewoon een cirkel/ovaaltje.
woutero schreef:http://ourworld.compuserve.nl/Wonclin/5.jpg
Dit werkt in de VS gewoon. Geen rare muurtjes enzo bouwen, gewoon een dikke streep en de carpoolstrook aan de linker kant van de weg.
Toen ik een Amerikaan (in Los Angeles) hiernaar vroeg, zei hij dat de boetes nogal hoog waren, en dat het daarom goed werkte.
woutero schreef:http://ourworld.compuserve.nl/Wonclin/6.jpg
Dit soort exit borden zijn vreselijk. Veelal weet je in de VS niet eens in welke plaats je bent.
Vaak staat er aan het begin één bordje: Plaatsnaam NEXT 5 EXITS.
woutero schreef:http://ourworld.compuserve.nl/Wonclin/7.jpg
Zo wordt omgegaan met uitvoegstroken. Als je rijstrook uitvoegt, dan staat er in het geel EXIT ONLY op het bord.
Ja. Pijlen op de weg zijn nooit voldoende. Daarom zie je op gewone wegen ook vaak bordjes met RIGHT LANE MUST TURN RIGHT en zo.

Trouwens, afgezien van het woord RIGHT maken ze opvallen veel gebruik van 4-letterwoorden! Zelfs "crossing" wordt afgekort tot XING.
woutero schreef:http://ourworld.compuserve.nl/Wonclin/12.jpg
Overigens is de afslagnummering gebaseerd op het aantal miles vanaf het beginpunt van de snelweg. Bij de State Border begint men weer opnieuw met tellen.
En het nummersysteem kan per staat verschillen.
Pennsylvania is onlangs overgestapt van doorlopende nummering naar mijlen-nummering.
woutero schreef:Dat was het.
Mooie vakantiefotovoorstelling!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

N414Racer
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 23:57
Locatie: Thuis bij de kachel

Bericht door N414Racer » za 17 sep 2005, 2:01

Chrizz schreef:Opvallend bord: met kilometers.

lokatie: I-10 Eastern California, westbound:

Afbeelding
(EERSTE POST, YOEPIE!)

Toevallig ben ik vorig jaar ben ik naar de USA geweest én heb ik dat bord voorbij zien zoeven.
Overigens staan er wel meer van deze afstandborden mét kilometers en vooral bij de Mexicaanse grens. Interstate nr. 19 richting Mexico geven alléén kilometers aan!
foto: Afbeelding
zie ook: http://www.rockymountainroads.com/i-019_az.html

Ik vind overigens een raar systeem met zulke "mileage-borden". In Los Angeles zie je helemaal geen borden met afstanden naar Sacremento of San Francisco. Pas als je helemaal uit de suburbs ben, dan zie je pas hoever het rijden is. Op de Interstate nr. 5 zie je ze dan ná elke EXIT....[/url]

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » za 17 sep 2005, 7:25

René schreef:Voor hen die geïnteresseerd zijn in het metrisch stelsel op het Amerikaanse wegennet: klik hier.

Helaas moeten we constateren dat er inmiddels alweer een stap terug is gedaan bij het metrische stelsel in de VS. :?
Zag op die site de volgende foto staan:

Afbeelding

En dan hebben wij gelijkwaardige zones waar 'maar' 30km/h per uur of zelfs stapvoets gereden mag worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 17 sep 2005, 9:19

Vergeet niet dat de Amerikaanse woonwijken heel ruim zijn opgezet. Er is veel meer zicht rondom je, en de wegen zijn stukken breder.

N414Racer
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 23:57
Locatie: Thuis bij de kachel

Bericht door N414Racer » di 20 sep 2005, 0:31

N342 schreef:
René schreef:Voor hen die geïnteresseerd zijn in het metrisch stelsel op het Amerikaanse wegennet: klik hier.

Helaas moeten we constateren dat er inmiddels alweer een stap terug is gedaan bij het metrische stelsel in de VS. :?
Zag op die site de volgende foto staan:

Afbeelding

En dan hebben wij gelijkwaardige zones waar 'maar' 30km/h per uur of zelfs stapvoets gereden mag worden.
De meeste doorgaande routes in de bebouwde kom hebben 4 rijstroken en in veel dorpen is het zo angstaanjagend stil dat 45 mijl per uur zelfs te zacht lijkt.
Bovendien hebben ze daar ook wel plaatsen waarop je niet harder mag dan 15 mijl per uur. Waag het dan ook niet om maar 1 mijl harder te rijden!
LATORRRRRRRRRRRRRRR!

Plaats reactie