[USA] Hawaii

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Chris » vr 23 nov 2018, 17:53

Ik heb er hier eentje gevonden. Het is een vooraankondiging voor de "TO" signs.

https://goo.gl/maps/qforAWLGmQ52

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Palance » vr 23 nov 2018, 17:54

Kaaiman schreef: do 22 nov 2018, 8:56 Interstate is sowieso een rare naam voor een eilandengroep die één geïsoleerde staat vormt. :lol:
Misschien in voorbereiding op een tunnel naar het vasteland :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [USA] Hawaii

Bericht door keokiracer » vr 23 nov 2018, 18:01

Chris schreef: vr 23 nov 2018, 17:53 Ik heb er hier eentje gevonden. Het is een vooraankondiging voor de "TO" signs.

https://goo.gl/maps/qforAWLGmQ52
Even verderop; zelfde soort hekwerk + bosjes. Nog geen borden hier maar de beelden zijn dan ook 7 jaar oud, misschien hebben ze het setje waar je naar linkt verplaatst?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Chris » ma 29 jul 2019, 22:21

Een aflevering van Magnum, P.I. is in een echte winkel en tankstation gefilmd. Wat opvalt is dat de benzineprijzen in liters zijn aangegeven, in verschillende scenes 31,9 en 34,5 cent per liter. Deze aflevering is in 1983 gefilmd, ik wist wel dat men in de tweede helft van de jaren '70 mogelijk over wilde stappen op het metrisch stelsel en dat er ook wel wegwijzers met meters en kilometers zijn geplaatst, maar kennelijk werd het metrisch ook bij tankstations gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 jul 2019, 22:57

^^ Het wordt hier ook besproken: http://magnum-mania.com/Forum/viewtopic ... a530baaa22

Iemand geeft daar ook het volgende aan:
I remember when a handfull of gasoline outlets charged by the liter in the late 70s & early 80s. I was in the southern US at the time. Needless to say, it didn't catch on...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [USA] Hawaii

Bericht door GuteFahrt » ma 17 feb 2020, 14:54

Vorige week opende een aansluiting op de I-H1 nabij Kapolei op Oahu, westelijk van Honolulu:

http://www.publicnow.com/view/382EF098B ... 00-xxx4245

Afbeelding

Dit is een onderdeel van een groter geheel nabij deze plaats:

Afbeelding

^de verbindingswegen in blauw aangegeven moeten nog worden aangelegd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Chris » do 16 sep 2021, 21:50

Chris schreef: vr 24 jun 2016, 20:49 Een railproject in Honolulu dreigt steeds meer alle uitgaven aan infrastructuur in de staat te verdringen. Er wordt gebouwd aan de 32 kilometer lange Honolulu Rail Transit, een mix tussen heavy rail en light rail dat grotendeels op viaducten loopt. De kosten hiervan lopen totaal uit de hand. De kosten zijn opgelopen van $ 5,3 miljard naar meer dan $ 8 miljard en een nieuwe inschatting zet het worst-case scenario op $ 10,8 miljard. In een eerdere prognose was die $ 8 miljard al het worst-case scenario. Het project wordt voornamelijk betaald door de staat Hawaii met maar beperkt federale financiering.
De kosten van dit railproject blijven maar met miljarden oplopen. De huidige raming is $ 12,4 miljard, dat is 2,5 keer de oorspronkelijke raming. Het blijft notoir hoe railprojecten zo structureel ontsporen qua kosten. Vooral omdat het hier qua investering niet om klein bier gaat. Een miljard kan al een megaproject genoemd worden.

Een stukje hierover: https://reason.org/transportation-news/ ... -and-more/

A retired official of the Federal Transit Administration last month called the relentless cost escalation of the Honolulu rail transit project “unimaginable” and “far beyond” anything he has seen nationwide during his 30 years at the agency. Ron Fisher was director of the Federal Transit Administration’s Office of Project Planning, where he and his team reviewed every rail transit project seeking FTA funding. When FTA entered into its Full Funding Grant Agreement with Honolulu, the cost was put at $5.12 billion, but the current estimate is $12.449 billion. Fisher told the Honolulu Star-Advertiser that the cost escalation was “way beyond and unmatched by anything that I have observed. Of the projects we’ve done in the last few decades, there’s nothing that even approaches that cost overrun.”

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Chrysa » do 16 sep 2021, 22:29

Die bron is verre van objectief, want Reason is een libertarische organisatie, die hebben het niet zo op overheidsuitgaven.

Gezien de verkeerssituatie op het eiland lijkt doorbouwen me alsnog het beste, laat mensen maar lekker wennen aan het OV zodat er op de weg meer ruimte is voor anderen, nog meer verbreden gaat daar ook weinig uitpakken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Chris » do 16 sep 2021, 23:14

Chrysa schreef: do 16 sep 2021, 22:29 Die bron is verre van objectief, want Reason is een libertarische organisatie, die hebben het niet zo op overheidsuitgaven.
Het is letterlijk een nieuwsbericht dat ze citeren, zonder daar zelf enig verder oordeel aan te geven. Maar misschien ben je bij de naam 'Reason' meteen al getriggerd en heb je het bericht misschien ook niet eens gelezen. ;)

Het project is duidelijk 'too big to fail' geworden. Ze zouden er waarschijnlijk nooit aan begonnen zijn als het van te voren al duidelijk was dat het meer dan 12 miljard dollar zou kosten. De initiële kostenraming van rond $ 5 miljard was al hoogst controversieel. Waarbij de beoogde doelstellingen zoals minder files waarschijnlijk ook niet gehaald gaan worden (want dat is elders eigenlijk ook nooit gelukt met dit soort projecten).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Hajo » vr 17 sep 2021, 14:37

Het is zo'n beetje als destijds de Noord-Zuid lijn. Te duur om te stoppen.

Enerzijds begrijp ik niet waarom de aanleg zo verschrikkelijk duur moet zijn, anderzijds vraag ik mij af of de Amerikaan er gebruik van gaat maken. Die is sowieso niet erg gecharmeerd van OV en pakt liever de auto. New York City is een uitzondering, overigens.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Wimpie25 » vr 17 sep 2021, 15:41

Hajo schreef: vr 09 mar 2018, 20:50 ^^ Hawaï heeft ongeveer 1,5 miljoen inwoners. Daarvan wonen er ruim 1 miljoen op Oahu en daarvan weer zo'n 800.000 in en rond Honolulu. Tel daarbij op dat er vrijwel geen OV is, de enige grote oost-west verbinding uit de H1 Interstate bestaat waar al dat verkeer dus overheen moet en dat die H1 daardoor chronisch overbelast is... Tja, dan krijg je al snel situaties zoals op die foto.
Even bounce, maar Réunion heeft ook rond de 800.000 inwoners, is ook vulkanisch en heeft ook een zeer ingewikkeld terrein om goedkope wegenbouw mogelijk te maken. Maar ik kan me niet voorstellen dat je daar zo'n files te zien krijgt. Ik vind het straf dat de Amerikanen er toch in slagen om op een eiland in het midden van de Stille-Oceaan, er dezelfde scheeftgetrokken mobiliteitsvisie op na te houden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Chris » vr 17 sep 2021, 15:47

Réunion is toch wel een stukje groter en de bevolking is meer verspreid. De bevolkingsdichtheid van Oahu is ook ongeveer het dubbele van Réunion. Bovendien is het toerisme in Réunion maar een fractie van dat van Hawaii: ongeveer 500.000 tegenover 9,4 miljoen. Oahu heeft ook grote militaire bases waar veel mensen naartoe reizen. En het inkomen in Hawaii is wel ongeveer twee keer zo hoog. Allemaal factoren waardoor er in Honolulu veel meer verkeer is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Wimpie25 » vr 17 sep 2021, 16:02

^^
Misschien kunnen we het qua omstandigheden dan beter vergelijken met Okinawa?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Chris » vr 17 sep 2021, 16:20

Het toerisme speelt een hele grote rol in de economie van Hawaii, het is de grootste sector. En dat betekent dus dat er veel verkeer tegelijk op de weg is: hotels worden rond dezelfde tijd bevoorraad, schoongemaakt, toeristen gaan op dezelfde tijden naar restaurants en attracties. Heel veel aanleverende diensten zijn aangesloten op de cycli van de hotels en restaurants.

Er zijn ook andere nadelen. De inkomensverschillen zijn groot omdat de toeristensector & horeca voor het leeuwendeel laag betaald werk is. En de huizenprijzen op Hawaii zijn extreem hoog, vergelijkbaar met Silicon Valley maar met veel minder mensen die een salaris van $ 100.000+ hebben. Dus je hebt niet zoveel keus waar je gaat wonen als je in de service sector werkt.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Hajo » vr 17 sep 2021, 17:03

^^ Precies. En ondanks dat er dus heel veel verkeer is, met files en forse vertragingen, ben ik wel benieuwd of de Amerikaan, en met name de Hawaiiaan, van die railverbinding gebruik gaat maken.

Amerikanen zijn nog steeds verknocht aan de auto. De intentie om iemand uit de auto en in het OV te krijgen is overal moeilijk. In de VS waarschijnlijk nog moeilijker dan elders. Ik denk dat de individuele Amerikaan er eerst echt het nut van moet inzien en moet ervaren dat zijn reistijd daadwerkelijk bijvoorbeeld halveert, voordat hij ook maar overweegt de overstap te maken.

En stel, het wordt een daverend succes, die railverbinding. Dan nog gaat het jaren duren voordat die immense investering is terugverdiend... :|

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Wimpie25 » vr 17 sep 2021, 20:42

^^
Daar wilde ik eigenlijk op doelen, met Hawaii had men een kans om het anders aan te pakken maar het lijkt een kopie van het vasteland te zijn. Ergens een ijdele hoop van mijn kant wellicht :)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Hajo » vr 17 sep 2021, 21:08

Ik herinner me dat Miami een soortgelijk OV systeem heeft: de Metromover. Het dateert uit eind jaren tachtig en begin jaren negentig. Het gebruik ervan is gratis, ondanks dat ligt het dagelijks aantal reizigers al sinds de opening ervan rond gemiddeld 40.000 passagiers per dag. En dat met drie lijnen.

Kortom: er wordt geen cent mee verdient, maar kost jaarlijks wel miljoenen aan onderhoud en subsidie.

Ik heb er zelf ook een stukje mee gereisd, van 5th Street naar Bayfront Park en terug, weet ik nog. En ik was hogelijk verbaasd dat het gratis was. 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Chris » za 12 mar 2022, 21:26

Sinds 1 maart 2022 vervangt het Hawaii Department of Transportation oudere wegwijzers door nieuwe wegwijzers met aanduidingen met Hawaiiaanse namen met diakritische tekens te plaatsen. Dit omvat de kahakō (macron) en een ʻokina (apostrof). De eerste locatie met de nieuwe weergave van de namen is het knooppunt tussen de H-1 en H-201.

Dit zijn namen zoals:

ʻAiea
ʻEwa
Waiʻanae
Kāneʻohe
Wahiawā
Hālawa

Het eerste vervangingsproject is op het knooppunt van de H-1 en H-201.

Dit is vergelijkbaar met de Māori namen in Nieuw-Zeeland.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [USA] Hawaii

Bericht door sanderl » za 12 mar 2022, 22:04

Verwijderd
Laatst gewijzigd door sanderl op za 12 mar 2022, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Chris » za 12 mar 2022, 22:06

Sorry, mijn bericht was niet duidelijk genoeg. Er komen dus nieuwe wegwijzers waar de diakritische tekens wel op voorkomen. Nu is dat kennelijk niet of niet voldoende het geval.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [USA] Hawaii

Bericht door sanderl » za 12 mar 2022, 22:08

Oh duidelijk. Dacht dat ik het zelf net verkeerd gelezen had en had mijn tekst weer verwijderd. Maar je had het dus al aangepast toen. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Chris » za 12 mar 2022, 22:12

Ik heb even een voorbeeld van dat genoemde knooppunt erbij gezocht.

Aiea wordt dus ʻAiea
Kaneohe wordt dus Kāneʻohe

Afbeelding

Halawa wordt dus Hālawa
Kaneohe wordt dus Kāneʻohe

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Hajo » za 12 mar 2022, 23:34

Popnagelen is goedkoper. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Vinny » zo 13 mar 2022, 12:12

Ze kunnen beter een nieuw asfaltlaagje aanleggen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Chris » vr 24 mar 2023, 12:52

Blauw STOP-bord bij Diamond Head.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Vinny » vr 24 mar 2023, 21:37

In de VS betekent een zebrapad dus niet dat auto's moeten stoppen. Overigens, mogen voetgangers volgens dat kleine bordje niet op de weg lopen. Dat echtpaar is dus in overtreding :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Hajo » za 25 mar 2023, 16:10

^^ In de meeste staten moet je wel degelijk voor een zebrapad stoppen als voetgangers oversteken of op het punt staan dat te doen. En dat echtpaar is inderdaad in overtreding. ;)

Diamond Head ligt overigens ten oosten van Honolulu en vanaf de top heb je een fantastisch uitzicht over Honolulu en omgeving.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [USA] Hawaii

Bericht door keokiracer » za 25 mar 2023, 17:07

Hajo schreef: za 25 mar 2023, 16:10 ^^ In de meeste staten moet je wel degelijk voor een zebrapad stoppen als voetgangers oversteken of op het punt staan dat te doen.
Maar hier moet bij het zebrapad juist verkeer vanaf het 'path' stoppen en voorrang verlenen aan overig verkeer.
SPOILER: TOON

Afbeelding

[Path users STOP / yield to traffic, foto via Reddit]

Dus auto's moeten stoppen voor voetgangers vanwege het zebrapad en voetgangers en fietsers moeten stoppen voor auto's vanwege het bord. :?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Hawaii

Bericht door Coen Tunnel » za 25 mar 2023, 19:00

^^ All-way stops zijn dan weer allerminst ongebruikelijk in de VS. Feitelijk is dat hier dan ook het geval.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [USA] Hawaii

Bericht door keokiracer » za 25 mar 2023, 19:44

^^ Dat is inderdaad gebruikelijk in de VS, maar de voertuigen hier hebben geen stopbord, die moeten alleen voorrang verlenen. Eigenlijk een soort van impliciete :B6:

Dan wordt het :B6: vs. :B7:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie