Definities (snel)wegbegrippen?

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door Kaaiman » zo 09 aug 2009, 11:33

Wat zijn nou de definities van:

Interstate
US Highway
Highway
Freeway
Parkway
State Route
Intersection
Interjunction
Junction
Interchange

en wellicht vergeet ik nog wat van die termen...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door Chris » zo 09 aug 2009, 11:46

Kaaiman schreef:Wat zijn nou de definities van:

Interstate
Een Interstate Highway is een type genummerde weg die gecreeërd is in 1956 door president Eisenhower. Interstate wordt vaak vertaald als "snelweg", maar dat is onjuist. Het is enkel een weg met minimumontwerpeisen dat betaald wordt door de Interstate Highway funding. Het behoren wel altijd snelwegen te zijn zoals wij die kennen in Europa. Maar een directe vertaling als snelweg is niet correct.
US Highway
Het nationale hoofdwegennet. Vergelijkbaar met de Bundesstraßen of de Route Nationales. Kunnen in alle mogelijke vormen zijn uitgebouwd.
Highway
Wordt vaak vertaald als snelweg, maar dat is onjuist. Het kán een snelweg zijn, maar het begrip highway is veel breder, en wordt gebruikt voor alle typen hoofdwegen. Interstate Highway, US Highway, State Highway etc.
Freeway
Officiëel de enigste benaming voor "snelweg" volgens het MUTCD. Echter, met name in het oosten wordt ook de term "expressway" gebruikt voor wegen die elders in de VS als freeway geclassificeerd zouden zijn.
Parkway
Een weg met bepaalde landschapsvormen, vaak mooi ingericht met bomen en bos. De eerste parkways stammen uit de jaren 30 in en rond New York, aangelegd als snelwegen voor en naar recreatieve doelen. De meesten zijn uiteindelijk forenzensnelwegen geworden door de groei van de steden. Een parkway hoeft echter niet per se een snelweg zijn, maar kan ook gewoon een enkelbaans hoofdweg zijn. Vaak zijn dit toeristische routes.
State Route
Een weg in het beheer en onderhoud van een staat. Kunnen achterafweggetjes zijn, maar ook snelwegen. Rondom Los Angeles en Dallas zijn bijvoorbeeld heel wat belangrijke snelwegen een State Route. State Routes worden ook wel State Highways genoemd.
Intersection
Kruispunt.
Interjunction
Bestaat bij mijn weten niet. Misschien bedoel je een interchange.
Junction
Een afslag, vaak zo aangeduid in het British English, en in mindere mate in het American English. In de VS wordt deze benaming ook wel gebruikt voor gewone kruispunten. Vaak zie je dan een bord met een paar routenummerschilden en de afkorting JCT. Wordt ook bijvoorbeeld in Japan gebruikt.
Interchange
Wordt zowel gebruikt voor knooppunten als afslagen. Mijn voorkeur gaat uit naar enkel knooppunten, om deze te onderscheiden van de exits (afslagen).

en wellicht vergeet ik nog wat van die termen...
County Route: Een weg in het beheer van een county
Expressway: officiëel een term voor semi-snelwegen met her en der gelijkvloerse kruisingen. In het oosten van de VS ook gebruikt voor volledige snelwegen
Turnpike: Tolweg. Stammen vaak van voor het Interstate Highway systeem van 1956. Worden ook wel Toll Road of soms Tollpike genoemd.
Causeway: Een weg van elk type welke over het water loopt. Wordt vaak onderscheid gemaakt tussen een causeway, die vaak langer zijn dan een paar kilometer, en gewone bruggen.
Farm to Market Road: Een type weg in Texas. Een extra laag naast de State Highways omdat het wegennet te groot is voor de standaard weglagen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door mavas » zo 09 aug 2009, 13:49

Kaaiman, heb je op de wegenwiki gekeken? Daar staan ze uitgebreid beschreven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door Kaaiman » zo 09 aug 2009, 20:22

Ik dacht dat daar nog geen artikelen over zouden zijn. Ik heb wel eens de Engelse Wikipedia bekeken, daar stond het wel op, maar daar begreep ik het niet helemaal van.

Maar ik stelde deze vraag ook even voor andere forumgebruikers. Als ik het puur alleen zelf wilde weten had ik wel op de(Wegen)wiki(pedia) gezocht.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door Willem » zo 09 aug 2009, 20:39

De strakke scheiding tussen snelweg en OWN zoals we die in Europa kennen is in Amerika onbekend.
Snelwegen kunnen daarom in verschillende wegcategorieen vallen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door Chris » zo 09 aug 2009, 20:42

Die strakke scheiding tussen OWN en snelweg is dan vooral in Nederland zo, niet per se voor de rest van Europa. Bijna alle andere landen hebben snelwegachtige wegen van alle weglagen, denk aan RN en RD's in Frankrijk, of B, K of L-wegen in Duitsland. Maar dit is ook het geval in landen als Tsjechië, Polen, Denemarken, Zweden en Portugal.

Een land waar de scheiding tussen OWN en snelwegen wel vrij strak is, is bijvoorbeeld Hongarije.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door Chris » zo 09 aug 2009, 21:28

Waar mensen waarvan Engels niet de moedertaal is het meest de fout in gaan is het woord "highway". Veel mensen denken dat dit woord exclusief "snelweg" betekend, maar dat is, zoals eerder vermeld niet het geval.

Je leest vaak "national road xx will be upgraded to highway". Deze fout zit ook wijdverbreidt in wikipedia-artikelen over niet-Engelse onderwerpen (bijvoorbeeld snelwegen in Tsjechië of Roemenië). Officiële overheidsafdelingen spreken vaak over een "motorway", wat correcter is. In Europa zal het woord motorway dan ook gebruikelijker zijn dan freeway als men een snelweg bedoeld, alhoewel beiden correct zijn.

Een freeway wordt in de VS gebruikt om tolvrije snelwegen mee aan te duiden. Een tolweg zal nooit een freeway genoemd worden, alhoewel freeway meer slaat op de vrije doorstroming (geen verkeerslichten etc.) dan dat het "free of charge" is. In Australië zijn freeways wel eens tolwegen heb ik begrepen.

In Azië worden snelwegen doorgaans aangeduidt als "expressway" in het Engels, bijvoorbeeld in China en Japan. Dit kan verwarring veroorzaken, omdat, vooral vroeger, een expressway vaak gezien werd als een inferieure snelweg. De officiële Amerikaanse definitie van een expressway variëert enigzins, maar doorgaans bedoeld men 2x2 wegen waarbij de meeste aansluitingen ongelijkvloers zijn. Staten in het oosten van de VS refereren altijd naar "expressway" wanneer men het bijvoorbeeld over een Interstate Highway heeft, wat feitelijk niet correct is. Het MUTCD schrijft voor dat alle (Interstate) snelwegen "freeways" genoemd moeten worden.

Het probleem van voornamelijk de term expressway is het definitieverschil in veel landen. In Spanje is een expressway vrijwel altijd een echte snelweg. In andere landen mogen er ook gelijkvloerse kruisingen in zitten, en in bijvoorbeeld Thailand worden alle doorgaande 2x2 wegen expressways genoemd, zelfs als ze helemaal geen ongelijkvloerse aansluitingen hebben. In China en Japan zijn expressways dan echter wel weer altijd (tol)snelwegen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door paolie » ma 10 aug 2009, 9:26

Chris schreef:Interstate wordt vaak vertaald als "snelweg", maar dat is onjuist. Het behoren wel altijd snelwegen te zijn zoals wij die kennen in Europa. Maar een directe vertaling als snelweg is niet correct.
Wat bedoel je hier precies mee?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door Chris » ma 10 aug 2009, 9:28

Een Interstate Highway is een snelweg die betaald wordt uit het Interstate Highway programma en derhalve zo heet. Maar het is geen aparte wegklasse. Interstate is dus geen vertaling van "snelweg". Freeway is dat wel.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door paolie » ma 10 aug 2009, 9:31

Ah, op die manier. Maar qua wegtype is het dus wel een snelweg?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door Chris » ma 10 aug 2009, 10:54

paolie schreef:Ah, op die manier. Maar qua wegtype is het dus wel een snelweg?
Ja, zie ook Ontwerpeisen voor Interstate Highways op de wegenwiki.

Wel zijn er een paar uitzonderingen, zoals de I-76 in Jersey City vlak voor de Holland Tunnel, de I-70 in Breezewood, Pennsylvania en de I-93 door de Franconia Notch in New Hampshire. Maar dat zijn bij elkaar misschien 10 kilometer op 75.000 kilometer Interstate Highways.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door sirdanilot » wo 08 dec 2010, 12:11

sorry voor de enorme topic-kick...

In de VS bestaat het bord 'autosnelweg' dus niet. Hoe kun je dan voorkomen dat langzaamverkeer op de snelweg terecht komt? En hoe wordt doorgaand verkeer erop geattendeerd dat een bepaalde bestemming via de snelweg kan worden bereikt? Want ook de wegnummers geven niet altijd een snelweg aan (behalve I nummers dan, die vrijwel altijd snelwegen zijn). En hoe wordt gewaarschuwd voor het einde van een autosnelweg?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door harry » wo 08 dec 2010, 13:37

sirdanilot schreef:In de VS bestaat het bord 'autosnelweg' dus niet. Hoe kun je dan voorkomen dat langzaamverkeer op de snelweg terecht komt?
Bij de opritten staan borden met lappen tekst die uitleggen dat voetgangers en dergelijke niet die weg op mogen.
sirdanilot schreef:En hoe wordt doorgaand verkeer erop geattendeerd dat een bepaalde bestemming via de snelweg kan worden bereikt?
Dat is in het geheel niet relevant. Wegwijzers zijn uitsluitend voor verkeer dat de snelweg op mag.
Wegwijzers voor fietsers zijn uitzonderingen.
sirdanilot schreef:En hoe wordt gewaarschuwd voor het einde van een autosnelweg?
Ook niet relevant: na het nemen van een EXIT ben je de snelweg af.

In Amerika kijken ze er een beetje anders tegenaan.
Zo ook bijvoorbeeld voorrang: wie voorrang moet geven ziet dat aan een bord. Wie voorrang heeft ziet dat niet, of eigenlijk indirect aan de vorm van het (3- of 8-hoekige) bord op de zijwegen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door Chris » wo 08 dec 2010, 13:38

Soms staan er wel bordjes met "freeway ends". Op sommige snelwegen zijn fietsers overigens toegestaan.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door Peter » wo 08 dec 2010, 13:44

Inderdaad. Of je wel of niet mag fietsen (of met je landbouwvoertuig met 25 km/h erop) op de Interstate hangt af van de staat waarin je bent. In sommige staten is er geen verbod. In andere staten is er een verbod met ontheffing (bord aan opritten) en in weer andere staten een algemeen verbod.

In de praktijk zie je zelden langzaam verkeer op de Interstate en sommige interstates hebben een minimum snelheid, wat vaak een impliciet verbod inhoudt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door Mandelsoft » wo 08 dec 2010, 14:33

Op SimCity4 fan-sites (waar ik regelmatig opzit) gebruik ik bij voorkeur de term "freeway" als ik het heb over snelwegen. "Freeway" (US English) en "Motorway" (UK English) zijn voor zover ik weet de enige juiste vertalingen van het woord autosnelweg. Maar als ik het over Autobahn heb, weten ze ook wel wat ik bedoel. Overgins gebruik ik voor het woord autoweg "freeway-like highway". Weet iemand een andere vertaling?

Daarnaast houd ik de termen knooppunt (interchange) en afrit (exit, junction) strikt gescheiden.

Grappig: dit is de standaard "snelweg" van SimCity4, die volgens Europese normen geen snelweg mag heten:
Afbeelding

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door Sophie » wo 08 dec 2010, 14:51

Mandelsoft schreef: Overgins gebruik ik voor het woord autoweg "freeway-like highway".
Met freeway-like highway bedoel je waarschijnlijk een 2+2 autoweg?
Dat is een Dual-carriage highway.
Een gewone autoweg lijkt me niet vertaalbaar, highway lijkt me genoeg.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door Vinny » wo 08 dec 2010, 20:30

Een autoweg is niet echt vertaalbaar in het Engels:
http://en.wikipedia.org/wiki/Autostrasse

Ierland wordt wellicht het eerste Engelssprekende land met autowegen, dus die gaan de term dan uitvinden. :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door Chris » wo 08 dec 2010, 21:00

Expressway wordt soms wel genoemd, alhoewel in Aziatische landen daar doorgaans volledige snelwegen mee bedoeld worden (bijvoorbeeld Maleisië, Japan en China). Ik heb ook wel eens de namen "motor road" of "express road" gelezen, maar in de VS worden die in elk geval niet gebruikt. In de Verenigde Staten is een "expressway" officieel een 2x2 weg met gelijkvloerse kruisingen (die heb je daar nogal veel), maar in het oosten van de VS wordt het woord ook gebruikt om volwaardige snelwegen mee aan te duiden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door Pino » wo 08 dec 2010, 23:16

In Australië ligt in de buurt van Noosa de Sunshine Motorway. Die weg is feitelijk een autoweg. Maar ja, als even verderop de Gateway Motorway ligt die wél als autosnelweg is uitgebouwd, heb je nog steeds niet echt een onderscheidende term.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door Wally » do 09 dec 2010, 20:16

Chris schreef:Soms staan er wel bordjes met "freeway ends". Op sommige snelwegen zijn fietsers overigens toegestaan.
Die fietsers moeten soms verplicht bij elke exit eraf, om te voorkomen dat ze invoegend verkeer kruisen bij de oprit. Aangegeven met een bord als 'Cyclists must use exit' of iets dergelijks.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door sirdanilot » di 14 dec 2010, 1:12

harry schreef:
sirdanilot schreef:En hoe wordt doorgaand verkeer erop geattendeerd dat een bepaalde bestemming via de snelweg kan worden bereikt?
Dat is in het geheel niet relevant. Wegwijzers zijn uitsluitend voor verkeer dat de snelweg op mag.
Wegwijzers voor fietsers zijn uitzonderingen.
[/quote]
Als het niet relevant is, waarom gebruiken we hier dan snelwegsymbooltjes en in sommige landen zelfs enorme groene vlakken met enorme snelwegsymbolen? Bovendien lijkt het me niet erg handig als de snelweg bv. zomaar eindigt, en je wordt daar niet tijdig op geattendeerd. Al zal men dan wel joekels van gele borden neerzetten met lappen tekst over een eindigende snelweg...

Al vind ik op zich de minder strikte scheiding tussen snelweg en gewone weg best wel een goed idee. In NL zijn de snelwegen van prima kwaliteit, maar zodra je eraf moet is het een absolute nachtmerrie... :wall:
Op SimCity4 fan-sites (waar ik regelmatig opzit) gebruik ik bij voorkeur de term "freeway" als ik het heb over snelwegen. "Freeway" (US English) en "Motorway" (UK English) zijn voor zover ik weet de enige juiste vertalingen van het woord autosnelweg. Maar als ik het over Autobahn heb, weten ze ook wel wat ik bedoel. Overgins gebruik ik voor het woord autoweg "freeway-like highway". Weet iemand een andere vertaling?
2x2: Expressway. Als-ie ongelijkvloers is, kun je eigenlijk ook wel spreken van een freeway. In GB spreekt men in beide gevallen van een Dual Carriageway.
1x2: Highway. Er is geen enkel verschil met een normale 80 per uur weg, behalve dan de maximumsnelheid, dus die hebben de zelfde naam.

Het woord 'autoweg' slaat sowieso eigenlijk nergens op. Als je een weg als de tractaatweg neemt (N62 Terneuzen-Zelzate, vol stoplichten en 1x2, maar wel Vmax=100) en vergelijkt met iets als de N11 (eigenlijk gewoon een snelweg) heeft dat helemaal niets met elkaar te maken.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Definities (snel)wegbegrippen?

Bericht door harry » di 14 dec 2010, 11:10

sirdanilot schreef:Als het niet relevant is, waarom gebruiken we hier dan snelwegsymbooltjes
Omdat "hier" niet Amerika is. Het zijn qua verkeer gewoon 2 heel verschillende werelden.

Als je in Amerika zegt dat je op de fiets naar je werk gaat, verklaren ze je voor gek (of ze begrijpen niet wat je bedoelt...).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie