[USA] Puerto Rico

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[USA] Puerto Rico

Bericht door Chris » za 27 mar 2010, 10:41

Puerto Rico

Puerto Rico op de wegenwiki

Afbeelding

Puerto Rico is een territorium van de Verenigde Staten, met een grote mate van zelfstandigheid. Het is duidelijk één van de meest ontwikkelde gebieden in het Caribisch gebied, en heeft ook snelwegen.

Afbeelding

zipper barrier op de Highway 18. 270.000 mvt/etmaal.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door Seat » za 27 mar 2010, 11:04

Prachtige foto's van een voor mij totaal onbekend land. Het ziet er echt heel Amerikaans uit. Als je mij zou zeggen dat het ergens in het zuiden van Florida is (op de bergen na dan) dan zou ik het zo geloven. De auto's, borden, lantaarnpalen... alles Amerikaans. Bijzonder.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door Kaaiman » za 27 mar 2010, 12:31

Afbeelding
Ruimtereservering voor 7+7 rijstroken. En als dat nog niet genoeg is kan de vluchtstrook nog een spitsstrook worden, zodat je tijdelijk ook 8+8 hebt. :puh2:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door Chris » za 27 mar 2010, 12:36

^^ Dat is de typische Amerikaanse wegenbouw van de jaren 50 en 60, en is niet bedoeld als ruimtereservering, maar gewoon om de kosten van een barrier te besparen. Later zijn op drukke wegen vaak alsnog barriers aangelegd en kwam die ruimte van pas voor een verbreding. Land kost in de Verenigde Staten weinig, en daarnaast is in sommige gebieden heel veel land in handen van de overheid waardoor je bij de eerste aanleg weinig geld kwijt bent aan de landaankopen. Op Puerto Rico zal dat ook toegepast zijn.

San Juan is qua wegennet een echte Amerikaanse stad (brede betonsnelwegen), maar qua huizenbouw weer niet echt. Meer flats en betonnen huizen in plaats van bungalow-achtige woningen (alhoewel je die ook wel ziet). De verkeersintensiteiten zijn ook hoog, het drukste punt ligt op de Highway 18 (vanaf de zuidelijke voorsteden naar het centrum) met 270.000 mvt/etmaal.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door mavas » za 27 mar 2010, 12:55

Is Puerto Rico nou een staat van de VS, of een eigen land? Hoe zit dat precies?

Ik vind juist dat men op Puerto Rico uitgaande van de foto's veel meer aan de landschappelijke inrichting denkt dan in de VS. Ik zie toch hele mooie ingepaste wegen op deze foto's.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door Chris » za 27 mar 2010, 13:00

Puerto Rico is een "self-governing unincorporated territory " van de Verenigde Staten. Het is dus een direct onderdeel van de VS, met eigen bestuur, en valt direct onder de Amerikaanse grondwet en het congres. Puerto Rico heeft zetels in het congres, maar geen stemrecht (evenals het District of Columbia en andere territoria zoals Samoa, Virgin Islands, etc.) Inwoners van Puerto Rico kunnen niet voor de presidentsverkiezingen stemmen, maar wel voor de voorverkiezingen. Echter, mensen die na 1917 in Puerto Rico geboren zijn, zijn wel Amerikaanse staatsburgers. Het is dus een nogal ingewikkeld verhaal.

Van tijd tot tijd steken wel ideeën op om Puerto Rico de 51e staat te maken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door Kaaiman » za 27 mar 2010, 14:42

Chris schreef:^^ Dat is de typische Amerikaanse wegenbouw van de jaren 50 en 60, en is niet bedoeld als ruimtereservering, maar gewoon om de kosten van een barrier te besparen.
Apart. Toen ik de foto zag, moest ik denken aan een parkwayconcept. Lekker veel groen en wat open ruimte om vanuit de auto een mooi beeld te hebben. Dan vind ik die uitleg over barrierbesparing wel opmerkelijk. Blijkbaar kostte een barrier dan meer dan zoveel extra grond? :dontknow:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door Chris » za 27 mar 2010, 14:54

Extra grond kost simpelweg niks (tenminste, in de jaren 50 en 60). Het is niet zoals Nederland dat alles gecultiveerd is met bijvoorbeeld landbouw. Het was gebruikelijk om de rijbanen tenminste 100 feet (30 meter) uit elkaar te leggen, en om zodoende de kosten van barriers te besparen. Toen de eerste snelwegen werden aangelegd had Puerto Rico nog niet de helft van de bevolking van nu (4 miljoen), en zeker het platteland was vrijwel onbevolkt. Daardoor was het gebruikelijk de Amerikaanse concepten gewoon door te zetten op de plattelandsgebieden van Puerto Rico.

Het Parkwayidee voor snelwegen wordt al sinds de jaren 50 niet meer toegepast, zoals oorspronkelijk het idee was tussen 1907 en 1950 in en rondom New York City. Dat het wel op een Parkway lijkt komt voornamelijk door de tropische vegetatie denk ik. De Amerikaanse Interstate Highways van de jaren 50 en later zijn ook niet als Parkwayconcept aangelegd, alhoewel landschappelijk er natuurlijk wel een en ander aan werd toegevoegd.

Het concept Parkway ging er vooral vanuit om de automobilist een parkachtige omgeving te bieden voor recreatieve ritjes naar de stranden. Later zijn die Parkways rondom New York City allemaal drukke forenzensnelwegen geworden door de enorme bevolkingsgroei.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door Vinny » za 27 mar 2010, 15:09

Het land doet zijn naam (Rijke Haven) wel eer aan ja ;)

Als ik Wikipedia trouwens doorlees vraag ik me eigenlijk af of de staatsinrichting eigenlijk wel mag. Puerto Ricanen mogen niet stemmen voor federale verkiezingen in de VS, terwijl ze wel staatsburger van de VS zijn. Dit lijkt mij in ieder geval fundamenteel verkeerd, maar men schijnt er zelf niet zoveel problemen mee te hebben...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door Chris » vr 24 jan 2014, 14:39

Ik zat de population estimates van 2013 eens te bekijken, en de bevolkingsdaling van Puerto Rico zet toch wel flink door. Sinds 2000 neemt het inwonertal continu af, en lijkt sinds 2010 zelfs te versnellen. Tussen 2000 en 2010 daalde het aantal inwoners met 2,2%, tussen 2010 en 2013 wordt dit geschat op 3,0%. Inmiddels is het inwonertal met zo'n 200.000 gekrompen, van ruim 3,8 miljoen in 2000 naar iets meer dan 3,6 miljoen in 2013.

Dit is wel opvallend te noemen omdat Puerto Rico geen historie heeft van stagnatie, tot aan 2000 nam het inwonertal elke censusperiode flink toe, van 2,2 miljoen in 1950 tot 3,8 miljoen in 2000.

Puerto Rico is het welvarendste gebied in het Caribisch gebied en Latijns-Amerika, maar armer dan alle staten van de VS. Puerto Rico heeft al een recessie sinds 2006, wat vooral toe te schrijven is aan het federale beleid. De economie van Puerto Rico is sterk afhankelijk van de Verenigde Staten, ondanks het toch niet geringe inwonertal is Puerto Rico nooit zelfredzaam geweest.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door Vinny » vr 24 jan 2014, 20:33

ondanks het toch niet geringe inwonertal is Puerto Rico nooit zelfredzaam geweest.
In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door Chris » vr 05 mei 2017, 19:37

Puerto Rico is failliet verklaard. Het is het grootste faillissement van een lokale overheid in de VS ooit.

Het gaat al jaren slecht met Puerto Rico, een hoge werkloosheid en migratie naar andere staten. Sinds 2000 is het inwonertal met 400.000 gekrompen. Onder president Clinton zijn veel federale belastingregels aangepast wat neerkwam op het beëindigen van een subsidiestructuur, daardoor zijn veel bedrijven vertrokken uit Puerto Rico. Ook weet de overheid van Puerto Rico de belastingen niet goed te innen, het gaat om grote sommen belastinggeld die niet geïnd worden (klinkt als Griekenland). De salarissen liggen ook laag (behalve bij de overheid). Er is al 17 jaar een begrotingstekort en 12 jaar een economische krimp. 45% van de bevolking leeft onder de federale armoedegrens maar dat is vermoedelijk ondergewaardeerd omdat de huizenprijzen betrekkelijk hoog zijn. De kosten voor levensonderhoud zijn bovendien hoger dan in veel staten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door Hajo » za 06 mei 2017, 13:35

De kans dat Puerto Rico ooit de 51e staat wordt, is hiermee een stuk kleiner geworden denk ik. Er ligt wel een nog door president Obama getekende wet op tafel met daaraan gekoppeld een bedrag voor de organisatie van een referendum. Er zijn drie mogelijkheden: status quo, 51e staat (state hood) of geheel onafhankelijk.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door Hajo » ma 12 jun 2017, 22:45

Er is inmiddels een referendum gehouden, waarbij 97% voor "state hood" heeft gestemd. Dus opname in de VS als 51e staat. De opkomst was echter maar 23% en het referendum is ook niet bindend. De oppositie was tegen het referendum. Ik weet niet waarom, dat zoek ik te zijner tijd nog wel uit.

De gouverneur vindt het wel een signaal naar de Amerikaanse regering. Die lijkt er weinig voor te voelen. De meeste Republikeinen (en die hebben de meerderheid) zijn tegen Puerto Rico als 51e staat.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door Hajo » di 13 jun 2017, 18:50

De oppositie onder leiding van de grootste oppositiepartij PPD, was tegen het referendum omdat er bij een ongewijzigde status sprake zou zijn van een "kolonie". Een term die ze met klem afwijzen. De regering in Washington DC zou bovendien nog steeds te veel invloed hebben, die bij een state hood alleen nog maar groter zou worden.

De voordelen als staat binnen de VS zouden onder andere een jaarlijkse federale bijdrage van 10 miljard dollar zijn. Daarmee zou de economie een forse oppepper krijgen en zou het percentage mensen dat momenteel onder de armoedegrens leeft, 41%, ook fors afnemen. Die voordelen hebben de oppositie niet kunnen overtuigen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door Chris » za 07 okt 2017, 21:18

Orkaan Maria heeft catastrofale schade toegebracht aan Puerto Rico. Het elektriciteitsnetwerk is bijna volledig vernield, het was al in zeer slechte staat door achterstallig onderhoud maar is nu bijna helemaal onbruikbaar geworden. Men verwacht dat het in sommige gebieden 4-6 maanden gaat duren voordat er weer elektriciteit is. En ook het telefoon- en internetverkeer ligt nog steeds bijna helemaal plat. Mede daardoor is er nog steeds geen compleet beeld van de schade. In sommige gebieden is ook de weginfrastructuur beschadigd, met name door ingestorte bruggen. En de oogst is vrijwel volledig verwoest. De respons van de Amerikaanse overheid is bedroevend slecht, alhoewel je nog zou kunnen beargumenteren dat FEMA overbelast is met recent al een 'big impact event' van orkaan Harvey in Texas en orkaan Irma in Florida. Maar na de aardbeving in Haïti werden sneller manschappen en materieel georganiseerd dan nu in Puerto Rico.

Ik ben bang dat orkaan Maria het eiland nu echt over het randje heeft geholpen. Door de economische crisis is al meer dan 10% van de bevolking gemigreerd in de afgelopen 15 jaar, en nu is ook nog het economisch fundament onder het eiland verwoest. De schade door Maria (grotendeels op Puerto Rico) wordt geschat op meer dan $ 90 miljard, bijna evenveel als het complete BNP van het eiland.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door Hajo » wo 11 okt 2017, 18:49

^^ Op veel hulp van de federale overheid in Washington hoeven ze niet te rekenen. President Trump heeft het Congres wel om enkele miljarden dollars gevraagd om het eiland te helpen, maar dat is een schijntje vergeleken met de werkelijke financiële schade. Ook zijn opmerkingen dat Puerto Rico zelf de handen uit de mouwen moet steken en niet bij Washington moet komen bedelen, heeft veel kwaad bloed gezet.

De meeste inwoners zijn er voorstander van dat Puerto Rico de 51e staat van de USA wordt, maar bij het laatste referendum was de opkomst te laag om dat definitief af te dwingen. De grootste oppositiepartij boycotte het referendum namelijk omdat zij van mening zijn dat bij een state hood Washington, de federale overheid dus, te veel invloed en macht zou krijgen.

Nu diezelfde federale overheid zo weinig hulp biedt, vraag ik mij af of dat ook het geval zou zijn geweest als het eiland een staat zou zijn geweest. Het aantal oppositieleden tegen state hood zal denk ik ook flink zijn gedaald.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Puerto Rico

Bericht door Chris » vr 25 mei 2018, 15:40


Plaats reactie