[USA] Keep your lane-systeem (USA)

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

[USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door IQ[] » za 10 sep 2005, 11:16

Kan iemand mij uitleggen hoe dit systeem nu precies werkt? Ik snap er geen snars van :oops:

Alvast bedankt :)

Omdat ze het in de USA toepassen leek het me logisch om het in dit subforum te posten. Hoort het hier niet thuis, gelieve het te verplaatsen.

Edit: Meer informatie over het keep your lane (wat vooral een Nederlandse term lijkt) is te vinden op de Wegenwiki

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 10 sep 2005, 11:22

Keep Your Lane.

De naam zegt het al.

Houd je strook. Dit betekend dat je zoveel mogelijk op 1 rijbaan moet blijven, en inhalen beperken, en alleen wisselen als je bijvoorbeeld wilt afslaan. Dit scheelt wisselingen in het verkeer en zou dus eigenlijk de capaciteit van de weg vergroten.
Met het keep your lane system kun je dus links en rechts ingehaald worden, ook door vrachtwagens (er geld geen aparte limiet voor trucks).
Hier in Europa wordt het voor zover ik weet niet toegepast, maar in de USA schijnt het goed te werken.
Daarbij moet worden opgemerkt dat in de USA stukken beschaafder wordt gereden dan in Europa, en men niet om elke mijl snelheidsverschil gaat inhalen. Juist daarom vergroot het de capaciteit van de weg.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 10 sep 2005, 12:11

Het lijkt me wel dat de snelheid van al het verkeer dan ongeveer gelijk moet zijn. Dan hebben strookwisselingen toch al weinig zin.

Hier in Nederland houdt allerlei verkeer verschillende snelheden aan: 130 voor gewone auto's, 110/100 voor opa en oma, 90/80 voor vrachtverkeer.
Die hebben nu mooi allemaal hun eigen strook. (Even erg simpel gesteld.)
Bij keep your lane zitten dan alle stroken vol vrachtwagens, waar je tussendoor kan gaan slalommen als je nog een beetje in de buurt van de max. snelheid wil komen.

Op al die snelwegen die 80 km/h worden lijkt het me dus een goed idee. Anders niet.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 10 sep 2005, 12:56

Wicher schreef:Het lijkt me wel dat de snelheid van al het verkeer dan ongeveer gelijk moet zijn. Dan hebben strookwisselingen toch al weinig zin.
Ook in Canada wordt dit systeem toegepast en mede door de aanwezigheid van Cruise Control in veel auto's, rijdt het verkeer in een veel constantere stroom als in Europa.

Het systeem kan inderdaad alleen maar functioneren als iedereen (ongeveer) dezelfde snelheid aanhoudt. Helaas tuffen hier in Nederland nog hele volksstammen met 90-100 km/u rond (waar 120 is toegestaan) die dan vervolgens WEL het keep-your-lane systeem toepassen: onnodig links blijven hangen :roll:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 10 sep 2005, 16:46

Ik begrijp het systeem nu. Bedankt! :)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 09 okt 2005, 1:20

http://www.pakfriet.be/read_picture.php?pic_id=100Is dit ook een voorbeeld van "keep your lane"? :mrgreen:
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 09 okt 2005, 1:39

Heeft iemand die Belgische cartoon nog over de Antwerpse Ring met o.a. die strook voor Vlaams Blok/Belang-stemmers erop? Dat was ook een leuke!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 09 okt 2005, 10:47

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 09 okt 2005, 14:43

Super! :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Keep your lane-systeem

Bericht door Chris » do 02 aug 2018, 17:21

Ik kwam dit oude topic tegen.

Keep your lane bestaat niet. Die term is door Nederlanders bedacht.

Hier in Texas:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Wouter N14 » do 02 aug 2018, 17:41

Wel een beetje kip-ei verhaal. Het standaard beeld van een Amerikaanse weg is dat er heel weinig van strook wordt gewisseld, dus dan ontstaat er op een gegeven moment een term voor. Dat kan dan feitelijk onjuist zijn, maar gaat wel een eigen leven leiden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Coen Tunnel » do 02 aug 2018, 19:01

Wouter N14 schreef: do 02 aug 2018, 17:41Het standaard beeld van een Amerikaanse weg is dat er heel weinig van strook wordt gewisseld,
Waarschijnlijk bij mensen die er nog nooit geweest zijn. Of het is alleen representatief voor bepaalde regio's.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Wouter N14 » do 02 aug 2018, 19:03

^^ Elk film- en tv-fragment bevestigt het beeld toch?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Coen Tunnel » do 02 aug 2018, 19:07

^^ En wat wij te zien krijgen op film en tv is bijna allemaal opgenomen in New York of Los Angeles, waar het verkeer sowieso al erg druk is. Hoe kunnen die twee dichtbevolkte regio's representatief zijn voor de hele USA? Wij hebben in Europa een beeld dat zo enorm gefocust is op de oost- en westkust dat we bijna niks weten van alles wat daartussen ligt.

Mijn ervaring is eerlijk gezegd ook beperkt tot Colorado, maar daar werd (ook in/bij grote steden als Denver en Colorado Springs) over het algemeen vrij netjes rechts gehouden. Niet slechter dan in Europa. Buiten de stedelijke gebieden staan ook bordjes 'keep right unless to pass' en eigenlijk hield iedereen zich daar wel aan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Chris » do 02 aug 2018, 19:20

Veel Europese toeristen gaan ook naar California en New York. Het beeld is vaak dat het Amerikaanse wegennet slecht onderhouden is, maar dat is eigenlijk niet zo. Ja ze hebben wat problemen met oude bruggen, maar het wegdek is veel vaker in goede conditie dan vaak gedacht wordt, mede doordat California en New York het slechtst onderhouden wegennet van de Verenigde Staten hebben, dus eigenlijk niet representatief zijn voor het hele land. Phoenix vs. Los Angeles is een verschil van dag en nacht bijvoorbeeld.

In Los Angeles heb je snelwegen die 12 - 16 uur per dag tegen hun maximale capaciteit benut wordt, dan krijg je vanzelf dat verkeer meer in hun rijstrook blijft hangen. En in grote steden rijden vrachtwagens vaak een rijstrook verder naar links dan in Europa: truckroutes gaan dwars door steden waar langdurig elke 1 kilometer een toerit zit. Als vrachtwagens dan in de middelste rijstroken rijden heb je minder problemen met in- en uitvoegen. En bovendien rijden vrachtwagens er sneller waardoor er in stedelijke gebieden vaak geen groot snelheidsverschil is.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Wouter N14 » do 02 aug 2018, 19:23

Andersom zal je ongetwijfeld hebben dat veel Amerikanen nog denken dat je in heel Duitsland nog zonder problemen onbeperkt hard kan rijden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Chris » do 02 aug 2018, 19:32

Absoluut, sowieso is Duitsland extreem overrated, veel mensen van buiten Europa hebben er helemaal geen realistisch beeld bij. Die denken dat het de best gebouwde wegen ter wereld zijn waar iedereen 200 km/h rijdt.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Vahalis » do 02 aug 2018, 19:56

Vrijwel alle Amerikaanse staten kennen een regel die er op neer komt dat je rechts moet houden.

link

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door jelger » do 02 aug 2018, 20:41

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 9:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Pino » do 02 aug 2018, 20:48

Vahalis schreef: do 02 aug 2018, 19:56 Vrijwel alle Amerikaanse staten kennen een regel die er op neer komt dat je rechts moet houden.
Dat is bij mijn weten iets van de laatste jaren. De "keep your lane"-mythe was ergens wel een gevolg van (i) geen verbod op rechts inhalen en (ii) te softe regels over rechts houden. Onder meer hulpdiensten zijn op enig moment gaan pushen voor een binnenste rijstrook die echt sneller was zodat ze niet hoefden te slalommen. Een paar taxiritjes naar vliegvelden tellen niet, dus ik heb nul ervaring op Amerikaanse snelwegen. Kijkend naar wat filmpjes is het net West-Europa: op bredere snelwegen zie je veel onnodig links blijven, maar uiteindelijk gaat men wel een keertje naar rechts. Misschien is de gezochte mentaliteitsverandering daarmee realiteit geworden, misschien was het al nooit zo slecht.

We moeten denk ik ook in het achterhoofd houden dat die verhalen over hoe "men" in de VS rijdt zijn opgekomen in een tijd dat we in Nederland buiten de A4 Burgerveen-Schiphol eigenlijk geen snelwegen hadden waarop het hele fenomeen uberhaupt denkbaar was. En in het Europese buitenland misschien een paar wegen bij Parijs, maar dat was het wel. Nu hebben we in Nederland en West-Europa veel meer van dat soort brede wegen en kun je maar moeilijk anders concluderen dat ook aan deze kant van de Oceaan maar matig rechts wordt gehouden, mede omdat daar niet op gehandhaafd wordt. Ik geloof niet dat ook maar iemand denkt "keep your lane"; het is eerder "can't be arsed" en "als ik maar niet op de meest linker strook zit, kan niemand last van me hebben".

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door jelger » do 02 aug 2018, 21:11

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 9:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door duikgek89 » do 02 aug 2018, 21:41

Chris schreef: do 02 aug 2018, 19:20 Veel Europese toeristen gaan ook naar California en New York. Het beeld is vaak dat het Amerikaanse wegennet slecht onderhouden is, maar dat is eigenlijk niet zo. Ja ze hebben wat problemen met oude bruggen, maar het wegdek is veel vaker in goede conditie dan vaak gedacht wordt, mede doordat California en New York het slechtst onderhouden wegennet van de Verenigde Staten hebben, dus eigenlijk niet representatief zijn voor het hele land. Phoenix vs. Los Angeles is een verschil van dag en nacht bijvoorbeeld.
Misschien wel ja. Maar mogen we van een land dat zoveel pretendeert te zijn niet verwachten dat het wegennet in orde is?

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Vahalis » do 02 aug 2018, 22:14

Pino schreef: do 02 aug 2018, 20:48 Dat is bij mijn weten iets van de laatste jaren.
In de jaren '90 ben ik regelmatig in Californië en omliggende staten geweest. In mijn herinnering werd er redelijk rechts gehouden met wel de nodige plakkers. Beetje vergelijkbaar met Nederland nu. In Groot Los Angeles was de discipline minder.
De "keep your lane"-mythe was ergens wel een gevolg van
Een automobilistenlobby legt nog verband met de jarenlange algemene snelheidslimiet van 55 mph.
Ik geloof niet dat ook maar iemand denkt "keep your lane"; het is eerder "can't be arsed" en "als ik maar niet op de meest linker strook zit, kan niemand last van me hebben".
Mag ik daar "ik heb geen idee waar ik rij" en "over vijf kilometer moet ik links houden' aan toevoegen?

Verder heb ik het idee dat er een angst is om 'vast' te komen zitten tussen de vrachtwagens. Dat observeer ik tenminste op de 2x4 delen van de A12. Veel mensen blijven hangen in rijstrook 3 ondanks dat ze makkelijk naar strook 4 kunnen, want er rijdt verderop een vrachtwagen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door jelger » do 02 aug 2018, 22:16

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 9:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Chris » do 02 aug 2018, 22:22

duikgek89 schreef: do 02 aug 2018, 21:41Misschien wel ja. Maar mogen we van een land dat zoveel pretendeert te zijn niet verwachten dat het wegennet in orde is?
In de VS krijg je in principe wel "bang for your buck". Het is toch wel bijzonder hoe ze zo'n enorm wegennet hebben aangelegd met zulke lage autobelastingen. Geen MRB, geen BPM, brandstofaccijns is maar een fractie van hier. En het Highway Trust Fund wordt sinds de jaren '80 veel geplunderd voor andere doelen.

Er ligt 250.000 kilometer weg met minimaal 4 rijstroken.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door jelger » do 02 aug 2018, 22:36

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 9:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Palance » do 02 aug 2018, 22:46

Wouter N14 schreef: do 02 aug 2018, 19:03 Elk film- en tv-fragment bevestigt het beeld toch?
Filmfragmenten bevestigen ook dat de Russen de bad guys zijn, dat je makkelijk uit brandende helicopters of vliegtuigen kunt springen zonder een schrammetje op te lopen en soms zelfs dat dieren kunnen praten.

Ofwel, films zijn niet bepaald een betrouwbare bron.
Chris schreef: do 02 aug 2018, 19:32 Absoluut, sowieso is Duitsland extreem overrated, veel mensen van buiten Europa hebben er helemaal geen realistisch beeld bij. Die denken dat het de best gebouwde wegen ter wereld zijn waar iedereen 200 km/h rijdt.
Een aantal jaren terug was er regelmatig een documentaire op National Geographic te zien waarbij de Autobahn op die manier tot in perfectie werd vertoond, inclusief reflectorpaaltjesschoonmaakvoertuigen
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Wouter N14 » do 02 aug 2018, 22:48

^^ Tja, dat jij alleen maar films kijkt... :doei:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Berrychello
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Berrychello » vr 03 aug 2018, 15:56

Ik heb eerder wel eens gereden in Canada en was afgelopen weken in Amerika.
Het Keep Your Lane principe is soms te herkennen: in Canada reed al het verkeer dezelfde snelheid (zo'n 110kmu) en dan werkt het perfect.
In Califonië rijden de vrachtwagens langzamer (55 mph ipv 65 mph) en dan krijg je toch een iets onrustig verkeersbeeld. Daarnaast houdt lang niet iedereen zich aan de limiet. In Nevada is de limiet 75 mph maar ook daar zijn er nog wel snelheidsverschillen.
Keep your lane werkt prima als je gewoon relaxed wil rijden, al heb ik het gevoel dat ze het ook wel waarderen als je bij genoeg ruimte gewoon naar rechts gaat. Wat het verkeersbeeld erg onrustig maakt is de weggebruikers die harder willen: die racen kriskras en links-rechts tussen het verkeer door.
Dus gelijke limieten en een goede handhaving zijn nodig om met Keep Your Lane een rustig verkeersbeeld te creeëren. Het rechts ingehaald worden voelt wat onnatuurlijk maar went wel. Het zorgt er haast voor dat ik in NL weer iets meer links bleef plakken :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Chris » di 30 jul 2019, 18:12

Het is komkommertijd, dus nu.nl heeft weer eens de keep your lane mythe van stal gehaald: Is het in de rijstrook blijven en rechts inhalen een goed idee?

Onnodig links rijden is een notoire ergernis in het verkeer. Vorig jaar zomer stond dan ook in het teken van de campagne om na maximaal tien seconden na inhalen weer naar rechts te schuiven. Op een snelweg met meerdere rijstroken is het probleem zo niet nog groter. Moeten we daarom naar het Amerikaanse systeem van Keep your Lane toe?

Keep Your Lane bestaat niet. Deze term is in Nederland bedacht en wordt daarbuiten niet gebruikt (zoek maar eens op Google...) Het Amerikaanse weggedrag is vooral ongestraft onnodig links rijden, want in vrijwel alle staten geldt de regel van 'keep right unless to pass'. Wat je daarnaast ziet is dat er geen aparte maximumsnelheden zijn voor auto's en vrachtverkeer zodat er wat minder natuurlijk een verdeling van trucks rechts en auto's links ontstaat. Daardoor rijdt het verkeer meer met dezelfde snelheid. Daar komt bij dat er in Amerikaanse steden extreem veel in- en uitvoegers zijn vergeleken met de meeste Europese snelwegen, waardoor het doorgaande verkeer van nature al meer links blijft hangen.

Plaats reactie