[USA] Keep your lane-systeem (USA)

Moderator: Moderatoren

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door sanderl » di 30 jul 2019, 18:24

Het is niet zo relevant hoe het beestje wordt genoemd. Feit is dat er in de VS, met name op de brede drukke wegen, eigenlijk niet veel anders gereden wordt dan hier. Op onze brede wegen is er bij trajectcontroles of spitsdrukte ook sprake van een dergelijk systeem. Het ontstaat vanzelf. En volgens mij wordt het ook al gedoogd over het algemeen. Ik zie dus niet zo snel wat we zouden moeten kopieëren. Vrachtwagens 100 zou ik wel voorstander van zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Pino » di 30 jul 2019, 19:07

Op zich geen slecht artikel voor kolomvulling in de komkommertijd. Het gebruik van de term en de suggestie dat Amerika hier regels over heeft kan ik ze vergeven in het licht van de verdere inhoud. De opmerking van de politie "goed rechts houden zorgt voor het rustigste wegbeeld" is de kern, de snelheidsverschillen geven het laatste zetje eraan dat we er in Europa niet aan moeten beginnen. De opmerking over feitelijk tolereren van ongewild rechts inhalen is een begin. De eerste stap die nu nog gezet moet worden is nog wat ruimhartiger tolereren: ik denk met name aan zonder van rijstrook te wisselen iemand (bewust) rechts inhalen die zelf eigenlijk naar jouw rijstrook had moeten uitvoegen. Of nog verder naar rechts.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Chris » di 30 jul 2019, 22:01

Ik denk dat transportbedrijven zelf niet veel interesse hebben in 100 km/h. Het brandstofverbruik ligt dan een flink stuk hoger en de brandstofkosten van een vrachtwagen zijn al dermate groot dat men met alle macht probeert een paar procent te besparen met een lagere begrenzer of aerodynamische aanpassingen. Op een vloot betekent een beetje meer of minder brandstofverbruik al meteen groot geld over de periode van een jaar.

Stel dat je 50 vrachtauto's hebt die 100.000 km per jaar rijden. Dat is 5 miljoen kilometer. Bij 1 op 3,5 is dat 1,43 miljoen liter en bij 1 op 4 is dat 1,25 miljoen liter. Bij een brandstofprijs van € 1,30 komt dat neer op een besparing van € 234.000 per jaar als je vrachtauto's gemiddeld 0,5 L / 100 km minder verbruiken.

In de Verenigde Staten zijn transportbedrijven die hun vrachtauto's al lager begrenzen dan de maximumsnelheid, al is dat vaak nog wel 60 of 65 mph. In sommige staten mag je zelfs 70 of 75 mph met de vrachtauto.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Pino » di 30 jul 2019, 22:07

Chris schreef: di 30 jul 2019, 22:01 Stel dat je 50 vrachtauto's hebt die 100.000 km per jaar rijden. Dat is 5 miljoen kilometer. Bij 1 op 3,5 is dat 1,43 miljoen liter en bij 1 op 4 is dat 1,25 miljoen liter. Bij een brandstofprijs van € 1,30 komt dat neer op een besparing van € 234.000 per jaar als je vrachtauto's gemiddeld 0,5 L / 100 km minder verbruiken.
De gedachte is natuurlijk wel dat je dan meer ritjes kunt maken (125000 km ipv 100000, of 40 ipv 50 auto's voor de 100000 km). Daar valt dan wellicht toch wat winst te halen, meer dan bij een beetje snoepen rondom de 80 km/h of een Amerikaanse limiet.

Geloof trouwens niet dat ik daar verder voor zou zijn.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door marcel » za 17 aug 2019, 13:12

Het besef dat het beter is alleen links te rijden om in te halen lijkt toch ook wat meer door te dringen:
Link

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door RSK » di 08 okt 2019, 5:39

De afgelopen week heb ik wat rondgereden in Californië, Nevada, Arizona en Utah. Je ziet wel dat de discipline om naar rechts te gaan met name vanaf 4 rijstroken breed een stuk minder is dan je bij ons ziet. Maar toch is het beleid volgens de bordjes niet anders dan bij ons. Er is wat variatie in de tekstbordjes, ik ben onder andere ‘Keep right unless overtaking’ en ‘Slower traffic use right lane’ tegengekomen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Chris » wo 09 okt 2019, 21:22

Ohio:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Chris » wo 16 okt 2019, 19:30

Op social media lees je nog wel eens van Nederlanders die denken dat de 'move over law' betrekking heeft op een richtlijn om rechts te rijden.

Dat is echter niet zo, de move over law heeft niks meer rechts rijden of 'keep your lane' te maken, het houdt in dat je een rijstrook moet opschuiven indien er hulpdiensten / tow trucks langs de weg staan. En als dat niet kan, flink moet afremmen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Vinny » wo 16 okt 2019, 20:08

Ik vind het eerlijk gezegd ook een onduidelijke manier van zeggen. Zet dan neer 'use left lane in case of emergency or maintenance', als je er al een tekstueel bord neer zet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Palance » wo 16 okt 2019, 20:21

In een beetje actiefilm of realityserie wordt “move over” nog wel eens gebruikt. Daar ken ik de term van.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Chris » wo 16 okt 2019, 20:28

Vinny schreef: wo 16 okt 2019, 20:08 Ik vind het eerlijk gezegd ook een onduidelijke manier van zeggen. Zet dan neer 'use left lane in case of emergency or maintenance', als je er al een tekstueel bord neer zet.
Maar wat als het voertuig van de hulpdienst links staat? Want in de VS heb je nogal eens linker vluchtstroken. Of sowieso een incident op de linkerrijstrook, denk aan een takelwagen die een stilgevallen voertuig weghaalt. Dan moet je een rijstrook opschuiven naar rechts (of afremmen).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Chris » vr 18 okt 2019, 19:22

Utah heeft een serie bordjes op viaducten over I-15 geplaatst met 'keep right except to pass'.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Vinny » vr 18 okt 2019, 20:05

Chris schreef: wo 16 okt 2019, 20:28
Vinny schreef: wo 16 okt 2019, 20:08 Ik vind het eerlijk gezegd ook een onduidelijke manier van zeggen. Zet dan neer 'use left lane in case of emergency or maintenance', als je er al een tekstueel bord neer zet.
Maar wat als het voertuig van de hulpdienst links staat? Want in de VS heb je nogal eens linker vluchtstroken. Of sowieso een incident op de linkerrijstrook, denk aan een takelwagen die een stilgevallen voertuig weghaalt. Dan moet je een rijstrook opschuiven naar rechts (of afremmen).
Ach ja, "wike out" is natuurlijk geen correct Engels...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Jeroen » za 19 okt 2019, 22:35

Chris schreef: wo 16 okt 2019, 19:30 Op social media lees je nog wel eens van Nederlanders die denken dat de 'move over law' betrekking heeft op een richtlijn om rechts te rijden.

Dat is echter niet zo, de move over law heeft niks meer rechts rijden of 'keep your lane' te maken, het houdt in dat je een rijstrook moet opschuiven indien er hulpdiensten / tow trucks langs de weg staan. En als dat niet kan, flink moet afremmen.

Afbeelding
Dat zie je dan ook soms wat overdreven fanatiek gebeuren. Zelfs voor een auto met pech die al half in de berm staat zie je vrachtwagens een baan naar links (of naar rechts) opschuiven. Bij drukker verkeer is dat wel een recept voor ongelukken en files.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Chris » ma 08 jun 2020, 17:30


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Keep your lane-systeem (USA)

Bericht door Chris » vr 24 jul 2020, 21:56

In British Columbia worden deze borden sinds 2015 geplaatst:

Afbeelding

Plaats reactie