Rotondes in de Verenigde Staten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Chris » za 07 jan 2017, 21:17

Bij 4-way stops moet iedereen optrekken vanaf stilstand. Dat is natuurlijk niet gunstig voor het brandstofverbruik. Bij verkeerslichten heb je ook een boel verkeer dat stationair staat te wachten en dan optrekt. Het aandeel verkeer dat zonder remmen doorrijdt op dit soort secundaire stadswegen zonder groene golf zal vrij laag zijn. In een plaats als Carmel zijn veel rotondes toegepast op kruispunten met lage verkeersintensiteiten, in dat soort gevallen zal er ook sprake zijn van weinig wachttijd bij rotondes, dus gunstiger voor het brandstofverbruik.

Nog een ander voordeel is dat je voor een U-turn geen blokje om hoeft, maar op een rotonde kan keren. Dat scheelt kilometers. Ik las een verhaal over een rotonde in Carmel vlakbij een zaak die veel bezoekers trok. Voorheen mocht men vanaf het terrein niet linksaf de hoofdweg oprijden, maar moest rechtsaf geslagen worden en elders een blokje om rijden. Met de rotonde konden klanten keren en dus minder ver om te rijden. Dat bij elkaar zou dus 250 liter brandstof per dag schelen op een kruispunt die een rotonde werd.

Het klinkt ook meer dan het is, als er 25.000 voertuigen van een kruispunt gebruik maken scheelt dat dus 0,01 liter per weggebruiker.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Wouter N14 » za 07 jan 2017, 21:41

Dat de gemiddelde Amerikaanse auto een stuk onzuiniger is dan een Europese maakt de winst ook groter.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Vinny » za 07 jan 2017, 22:15

Misschien speelt ook mee dat veel steden hun stratenpatroon in een grid hebben liggen in de VS. Ik heb het idee dat dat meer linksafslaand verkeer oplevert, en dat is voor conventionele kruispunten tamelijk funest voor de doorstroming. Via een rotonde linksafslaan laat die beweging veel soepeler verlopen is mijn indruk. Nu zal het formaat van de rotonde ook nog een rol spelen. Toen ik rijles had wees mijn instructeur op de verkeerspleinen in Utrecht, die volgens hem ook veel meer verkeer konden verwerken dan een conventioneel (verkeerslichten)kruispunt. Alleen het ruimtebeslag is ook groter en je hebt de loze ruimte in het midden. Daar kun je niet heel veel meer mee doen dan een soort fontein neerzetten...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door mavas » zo 08 jan 2017, 12:38

EN wat wellicht ook mee heeft gepeeld, is hoe kruispunten met verkeerslichten waren geregeld. Ik heb ook de indruk dat de verkeerslichten in Amerika meer hun eigen rondje draaien in een vaste volgorde (star regelen heet dat), dan dat de lichten op het aanbod reageren. Als je zo'n punt vervangt door een rotonde kun je daar in de nieuwe situatie dus vrijwel altijd doorrijden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Wouter N14 » zo 08 jan 2017, 12:53

^^ Lijkt mij idd ook zeer waarschijnlijk.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Chris » wo 25 jan 2017, 20:21

Een rotonde in Chula Vista, California. Het is onderdeel van een P+R langs I-805 (bij San Diego).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Chris » za 11 mar 2017, 18:38

Rotondes op afrit en frontage roads van US 41 ten noorden van Green Bay, Wisconsin.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door mavas » zo 12 mar 2017, 22:58

De VS hebben wel een typische uitvoering van de rotondes. Ik vraag me wel af of dit een veilig ontwerp is, of dat rotondes nog veiliger kunnen zijn met een ander ontwerp.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Chris » wo 15 nov 2017, 16:06

Nieuwe rotonde in Colonial Heights, Virginia. Een afrit van I-95.

Afbeelding

debaanverkeer
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 22 apr 2012, 22:31
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door debaanverkeer » do 16 nov 2017, 7:10

mavas schreef:De VS hebben wel een typische uitvoering van de rotondes. Ik vraag me wel af of dit een veilig ontwerp is, of dat rotondes nog veiliger kunnen zijn met een ander ontwerp.
De schuinte van de aanrij hoek en het "recht" verlaten van de rotonde leidt tot een hoge mogelijke passeersnelheid. In NL houden we max 40 km/uur aan als passeersnelheid. In VS zal dit veel hoger liggen. Ook kan men op de rotonde van rijstrook wisselen en elkaar afsnijden bij het verlaten van rotonde. Er zijn dus nog wel wat verbeteringen mogelijk. Zie oplossing met turborotondes die we hier veel hebben. http://www.turborotonde.nl
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door RSK » do 16 nov 2017, 14:20

Eerlijk gezegd oogt het mij vrij optimaal. Een relatief scherpe knik dwingt om te remmen voor het oprijden, daarna is de hinder minimaal. Verkeer dat snel van een rotonde af gaat, is alleen maar een probleem als je kort op de rotonde een oversteek voor langzaam verkeer hebt. Als dat niet aan de orde is, zie ik er geen graten in.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Chris » za 25 nov 2017, 21:10

Haskoning heeft een turborotonde ontworpen voor een kruispunt in Arlington, Florida (bij Jacksonville).
Part of a presentation on a proposed $1.9 million JTA MobilityWorks project to convert the University Boulevard and Merrill Road intersection’s multitude of lanes and traffic lights into a Turbo Roundabout, it would be one of the first uses of that two-lane traffic circle design in the United States if it’s built.
http://jacksonville.com/news/metro/2017 ... tersection

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door mavas » wo 29 nov 2017, 13:47

debaanverkeer schreef: do 16 nov 2017, 7:10
mavas schreef:De VS hebben wel een typische uitvoering van de rotondes. Ik vraag me wel af of dit een veilig ontwerp is, of dat rotondes nog veiliger kunnen zijn met een ander ontwerp.
De schuinte van de aanrij hoek en het "recht" verlaten van de rotonde leidt tot een hoge mogelijke passeersnelheid. Er zijn dus nog wel wat verbeteringen mogelijk.
Dat begrijp ik ook wel, maar je weet pas echt hoe veilig zulke rotondes zijn als je ook het gedrag weet van de gemiddelde Amerikaan. Als je weet hoe die zich gedraagt op dit soort rotondes dan kun je ook iets zeggen over de veiligheid ten opzichte van de Nederlandse ontwerpen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Kaaiman » wo 29 nov 2017, 18:50

De schuine aanrijhoek en het afstandsverschil tussen de stopstrepen van beide rijstroken maakt dat verkeer op de linkerstrook het zicht op het verkeer op de rotonde niet wordt belemmerd. Dat is bij Nederlandse meerstrooks (turbo)rotondes wel vaak het geval.

Vloeiende bogen en een hoge mogelijke snelheid maken trouwens weinig uit bij rijrichtingen die niet met conflicten te maken hebben. Dat verhoogt het rijcomfort. Ik vind het jammer dat we in Nederland ook de conflictvrije rechtsafbewegingen zo benepen vormgeven, vooral op brede GOW-80's bubeko is dat mijns inziens helemaal niet nodig.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Chris » za 10 feb 2018, 18:38

In Austin, Texas opent dit weekend een rotonde op de aansluiting van I-35 en 51st Street. Dit is de eerste tweestrooks rotonde in Austin. Rotondes op aansluitingen van autosnelwegen zijn zeldzaam in Texas omdat ze niet goed in te passen zijn met de frontage roads. Deze aansluiting heeft een apart viaduct voor U-turns vanwege de hoeveelheid verkeer naar een nabijgelegen strip mall.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Chris » vr 06 apr 2018, 20:39

8 rotondes achter elkaar op 40th Street West in Billings, Montana. De staat Montana schijnt ook de rotonde ontdekt te hebben en past ze op veel plekken toe.

Afbeelding


Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door mavas » di 08 mei 2018, 22:20

Ze worden wel consequent toegepast in markering en vooraankondiging als ik al die afbeeldingen zo langs zie komen de laatste jaren. Netjes.
Alhoewel nog niet iedereen er aan gewend lijkt te zijn, getuige de enalaatste foto (voertuig over de markering heen).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Chris » di 14 aug 2018, 20:25

Rotondes gepland op I-45 in Huntsville, Texas. In Texas komen vrijwel geen rotondes voor bij snelwegaansluitingen vanwege de frontage roads. Volgens mij zijn er momenteel maar 1 of 2 rotondes op frontage roads.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Chris » vr 21 sep 2018, 17:28

Een verkeersplein in Fort Worth, Texas. Verkeer dat de rotonde oprijdt heeft voorrang op verkeer dat al op de rotonde rijdt.

Afbeelding

Afbeelding

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Gaiajohan » do 27 sep 2018, 7:52

debaanverkeer schreef: do 16 nov 2017, 7:10
mavas schreef:De VS hebben wel een typische uitvoering van de rotondes. Ik vraag me wel af of dit een veilig ontwerp is, of dat rotondes nog veiliger kunnen zijn met een ander ontwerp.
De schuinte van de aanrij hoek en het "recht" verlaten van de rotonde leidt tot een hoge mogelijke passeersnelheid. In NL houden we max 40 km/uur aan als passeersnelheid. In VS zal dit veel hoger liggen. Ook kan men op de rotonde van rijstrook wisselen en elkaar afsnijden bij het verlaten van rotonde. Er zijn dus nog wel wat verbeteringen mogelijk. Zie oplossing met turborotondes die we hier veel hebben. http://www.turborotonde.nl
De passeersnelheid ligt in de VS en Canada onwaarschijnlijk laag. In de VS wordt met advies 15 of 20mph gestrooid. In Canada zelfs 15kmh vMax gezien.
De manier waarop de gemiddelde Canadees of Amerikaan erop af rijdt is nog steeds een soort all-way stop. Ze komen vaak bijna tot een stop, ook al komt er werkelijk -niets- aan.
Ze kunnen rustig met met 40-50kmh genomen worden, ook wel harder. Ruim opgezet, mooie rotondes. Mooier dan in NL.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Chris » di 09 okt 2018, 8:42


waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door waldo79 » vr 12 okt 2018, 8:21

Die rotondes hebben tenminste fatsoenlijke diameters
:denk:

En op die bypass op de eerste foto kun je zonder te remmen doorrijden :yes:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Chris » zo 21 okt 2018, 18:56

Een rotonde-aansluiting van I-69 en 106th Street nabij Indianapolis. Rotonde-aansluitingen zijn erg zeldzaam en deze is ook nog eens helemaal nieuw gebouwd in 2017, er was voorheen geen aansluiting.

Afbeelding

ZwolleNoord1
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 19:46

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door ZwolleNoord1 » ma 22 okt 2018, 2:25

Ben benieuwd of de laatste ontwerpen in dit topic zijn afgekeken van ons kikkerlandje. Het zijn geen volwaardige turbo rotondes maar qua vormgeving en markering hebben ze wel iets 'typisch Nederlands''

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Chris » di 06 nov 2018, 21:12

Een nieuwe rotonde in Lynnwood, Washington (suburbs van Seattle). Dit lijkt me toch wat comfortabeler ontworpen dan die afgeknepen minimumeisen in Nederland.

Afbeelding
Aerial view of the new roundabout at SR 524 and Larch Way by Washington State Dept of Transportation, on Flickr

ZwolleNoord1
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 19:46

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door ZwolleNoord1 » wo 07 nov 2018, 3:28

In Nederland is het vooral veiligheid boven comfort.
Vooral vrachtwagens en touringscars hebben soms moeite met de Nederlandse rotondes.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Seat » vr 11 jan 2019, 8:30

Tijdens mijn roadtrip onlangs in Amerika, kwam ik zowaar meer rotondes tegen zoals de onderstaande.

Opvallend dat de bebording nog niet helemaal is afgestemd op visualisatie. Dus: geen cirkels en situatieschets maar de klassieke pijlen en hoeken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Robbert297 » vr 11 jan 2019, 10:45

Seat schreef: vr 11 jan 2019, 8:30 Opvallend dat de bebording nog niet helemaal is afgestemd op visualisatie. Dus: geen cirkels en situatieschets maar de klassieke pijlen en hoeken.
Ik denk dat daar bewust voor gekozen is. Je zit hetzelfde bij rotondes in Denemarken, zoals bij deze in Kopenhagen.
Klik voor locatie.
Afbeelding
Слава Україні

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Rotondes in de Verenigde Staten

Bericht door Seat » vr 11 jan 2019, 16:37

Wat me ook opvalt, nu ik de bovenaanzichten heb bekeken, is dat de rotonde altijd met een flauwe bocht benaderd wordt, maar in een bijna rechte lijn wordt verlaten. Alsof ze zijn vastgepakt en een klein stukje met de rijrichting mee gedraaid zijn.
Ik vraag me af welke reden daarvoor is? Het maakt een vloeiend rond fietspad in elk geval wel moeilijker om aan te leggen.

Plaats reactie