[USA] Verkeersveiligheid

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 dec 2016, 22:13

Qua idee dus vergelijkbaar met de zwarte punten die men vroeger in Joegoslavië had. Veertig jaar later presenteert men het in Arizona als een nieuw idee.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Chris » ma 26 dec 2016, 17:03

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Chris » vr 30 dec 2016, 19:18


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Chris » do 16 feb 2017, 18:49

Het aantal verkeersdoden toont een stijgende lijn in de Verenigde Staten:
Motor Vehicle Deaths in 2016 Estimated to be Highest in Nine Years

For the first time in nearly a decade, preliminary 2016 data from the National Safety Council estimates that as many as 40,000 people died in motor vehicle crashes last year. That marks a 6% increase over 2015, and a 14% increase over 2014 – the most dramatic two-year escalation since 1964 – 53 years. The preliminary estimate means 2016 may have been the deadliest year on the nation's roads since 2007. An estimated 4.6 million roadway users were injured seriously enough to require medical attention in 2016, and estimated cost to society was $432 billion.
http://www.nsc.org/Connect/NSCNewsRelea ... spx?ID=180


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Chris » vr 28 dec 2018, 22:33

In Utah geldt vanaf 1/1/2019 een alcohollimiet van 0,05 BAC (volgens mij hetzelfde als 0,5 promille in Nederland). Dit is de eerste staat die het naar 0,05 verlaagt, in andere staten is het 0,08 BAC (blood alcohol content). Op zich wel opmerkelijk dat je in de VS nog behoorlijk onder invloed mag rijden, bij 0,08 zal bij de meeste personen toch wel een waarneembaar effect op de rijvaardigheid zijn.

Critici zeggen dat het Mormoonse onzin is omdat die alcohol helemaal willen verbieden, maar 0,05 wordt ook aanbevolen door de NTSB. In Europa zijn nauwelijks landen waar het hoger ligt dan 0,5 promille. Bijvoorbeeld in China is 0,8 al de grens waarop je tot 3 jaar de gevangenis in moet en 5 jaar je rijbewijs kwijt bent.

Alhoewel de limiet in de VS 0,08 BAC is, heb je vanaf 0,05 al wel verhoogde aansprakelijkheid in het geval van een ongeval.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door GuteFahrt » vr 28 dec 2018, 22:50

"Wilt u drinken dan moet u niet rijden. Wilt u rijden dan moet u niet drinken."

:denk:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Chris » zo 02 jun 2019, 11:08

De gouverneur van Texas heeft een wet ondertekend die roodlichtcamera's verbiedt. Volgens tegenstanders zijn ze ongrondwettelijk en veroorzaken ze meer kop-staartaanrijdingen. In diverse andere staten zijn roodlichtcamera's ook verboden. Soms worden ze per referendum afgeschaft. Een boete voor door rood rijden in Texas is blijkbaar $ 75.

https://www.star-telegram.com/news/poli ... 97554.html

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door mavas » di 04 jun 2019, 17:26

Heel bijzondere gedachtengang. Ik kan me voorstellen dat ze niet geliefd zijn, maar ze helpen wel degelijk mee aan een veiliger verkeer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Jeroen » di 04 jun 2019, 22:25

^^ Ik vraag me dat sterk af. Wie meer dan een seconde of 2 door rood rijdt heeft doorgaans gewoon flink lopen slapen, daar zal een flitscamera niks aan veranderen. Flitscamera's zorgen er ook voor dat mensen onnodig hard remmen voor een verkeerslicht. Zeker als je daar met een beladen vrachtwagen achter zit, is dat geen pretje.

Daar komt bij dat in Amerika de verkeerslichten bijna altijd enkel nà de kruising staan. Ik vrees dat je dan gaat krijgen dat mensen midden op de kruising stil blijven staan (omdat ze het rode licht nog zien, ondanks dat ze met groen/oranje hebben opgereden), om te voorkomen dat ze een boete krijgen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Durashift » wo 05 jun 2019, 0:58

Wat kan er nou ongrondwettelijk aan zijn?

Kennelijk dit:
(..) Jonathan Stickland, the Bedford Republican who is helping lead this effort, recently told a legislative committee. “The most outrageous aspect of red-light cameras to me is how it turns our legal system upside down. You are guilty until you prove yourself innocent.

“I think this is a major problem.”(..)

https://www.star-telegram.com/news/loca ... 46264.html
Wel jammer dat de betreffende gouverneur in zijn Twitter video niet verteld hoe hij nu denkt de investeringen te betalen waar tot dan toe de inkomsten uit roodlicht camera boetes voor gebruikt zijn.. ;)

Ook zal het betreffende bedrijf dat een contract tot 2026 had voor het uitbaten van dat systeem daarvoor wel schadeloos gesteld willen worden, neem ik aan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Chris » do 18 feb 2021, 19:13

Missouri had in 2020 het hoogste aantal verkeersdoden sinds 2007, een flinke stijging ten opzichte van de jaren ervoor, terwijl de verkeersintensiteiten lager lagen. Kennelijk had 67% van de verkeersdoden geen gordel om.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Chris » ma 15 mar 2021, 10:47

Een groter aantal verkeersdoden tijdens de covid-19 pandemie is een landelijk probleem:

Press reports highlighted the significant increase in crash deaths, up 8%, despite reduced vehicle-miles traveled, down 13%, which generated an eye-popping fatality rate increase of 24% (from 1.2 to 1.49 fatalities per 100 million vehicle-miles traveled).

Volledige data is waarschijnlijk pas in midden 2021 beschikbaar. Maar de voorlopige data (t/m juni 2020) geeft aan dat het aantal doden met name op plattelandswegen sterk is gestegen: het wegtype Rural Interstate het meest met +66,2%. Dit is op zich opvallend omdat de Rural Interstate in de regel sowieso al lage intensiteiten heeft, congestie komt op zulke wegen sowieso al nauwelijks voor.

As NHTSA put it, the 2020 fatalities it analyzed “were more rural, involved more people 16 to 24 years old, were associated with risk-taking behaviors such as riding without a seat belt, and involved rollovers and ejections (which occur more often at high speeds and when occupants are unrestrained).”

https://reason.org/commentary/whats-the ... -pandemic/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Chris » wo 13 okt 2021, 10:17

Ik heb de afgelopen weken honderden dashcamvideo's bekeken uit de Verenigde Staten.

Wat opvalt; een groot aandeel ongelukken is in de categorie 'stupid driver'. Royaal door rood rijden, voorrangsfouten en ook heel vaak: ongevallen bij afslaan op een weg met 2 of meer rijstroken per richting. Eén auto stopt en op de rijstrook ernaast rijdt men door: T-bone crash (afdekongeval). En mensen die vanaf de linkerrijstrook rechtsaf slaan. Of idioten die vanaf de linkerrijstroken op een snelweg stoppen omdat ze toch nog een afrit willen halen. Het verkeersinzicht lijkt niet echt geweldig te zijn in de Verenigde Staten. Wellicht toch wel een reden dat het aantal verkeersdoden zoveel hoger ligt dan andere landen, inclusief een qua infrastructuur en verkeersregels vergelijkbaar land als Canada.

Vooral dit soort ongevallen op wegen met 4 of 5 rijstroken vallen op. Vaak een wachtrij voor verkeerslichten, vlak daarvoor een ongeregelde inrit naar een winkel of junk food restaurant: de rode auto's klappen dan op elkaar. De VS ligt helemaal vol met dit soort situaties.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Hajo » wo 13 okt 2021, 13:19

^^ Over het algemeen valt het best mee.

Ik heb duizenden kilometers in de VS gereden en net als hier heb je ook daar figuren die de regels niet opvolgen of niet goed begrijpen.

Ik denk ook dat je moet kijken in welke staat iemand zijn rijbewijs heeft gehaald. Rij opleidingen zijn per staat verschillend en de verkeersdrukte is in de ene staat heel laag, in de andere juist heel hoog. Iemand uit South-Dakota kan het verkeer in bijvoorbeeld New York City verschrikkelijk druk vinden. Als die persoon in een verstedelijkt gebied gaat rijden, kan hij situaties tegenkomen die hij thuis niet aantreft, ook niet tijdens zijn rij opleiding. Een fout door onwetendheid of onervarenheid is dan zo gemaakt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Chris » wo 13 okt 2021, 13:55

Nee het valt niet mee. Het aantal verkeersdoden per 1 miljoen inwoners is hoger dan Rusland en veel hoger dan in de andere Europese landen. En twee keer zo hoog als Canada. Er is geen enkel westers land waar de verkeersveiligheid zo slecht is als in de Verenigde Staten.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Hajo » wo 13 okt 2021, 14:29

^^ Je meent het. Welnu, dan mag ik denk ik van geluk spreken dat ik daar in de VS niet bij een ongeval betrokken ben geweest. :|

Mijn ervaring is nochthans anders. Ik heb ook wel de nodige capriolen gezien, en ook een keer langs een ongeval gereden waar de hulpdiensten al bij aanwezig waren, maar in het algemeen vond ik het meevallen.

Er is wel een verschil overigens waar je in de VS rijdt, aan de oostkust wordt zeg maar "Europees" gereden. In Arizona juist heel gezapig en rustig.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » wo 13 okt 2021, 14:31

Chris schreef: wo 13 okt 2021, 13:55 Nee het valt niet mee. Het aantal verkeersdoden per 1 miljoen inwoners is hoger dan Rusland en veel hoger dan in de andere Europese landen. En twee keer zo hoog als Canada. Er is geen enkel westers land waar de verkeersveiligheid zo slecht is als in de Verenigde Staten.
Dat krijg je dan als je sinds 1965 niet meer innoveert in verkeersveiligheid.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door mavas » wo 13 okt 2021, 14:40

Het is inderdaad hoognodig dat de infrastructuur grootschalig veilig wordt gemaakt. Gelukkig komen er ook eindelijk wat meer rotondes in de VS. Maar dat zal niet voldoende zijn, er zal vooral veel maatwerk nodig zijn, wat veel tijd en geld kost.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Chris » wo 13 okt 2021, 14:49

Ik denk dat 'gezapig rijden' ten onrechte wordt gezien als veilig weggedrag. Het kan ook zijn dat bestuurders afgeleid zijn, net zoals in Europa is distracted driving een serieus probleem, maar bijkomend probleem is dat er nog meer tieners autorijden (en tegelijk zitten te texten). Zo zijn er meer factoren die in Europa ook een rol spelen, maar in de VS nog wat erger: rijden onder invloed en rijden zonder gordel.

Het grootste probleem qua infrastructuur zijn denk ik die drukke stadswegen met 5 rijstroken en veel deelconflicten en ongeregelde conflicten. Het komt best veel voor dat er een deelconflict is terwijl er 2 of 3 rijstroken tegemoetkomend verkeer is dat tegelijk groen heeft. Dat is niet voor iedere bestuurder goed in te schatten. En dit soort ongevallen leiden snel tot letsel of erger. Hetzelfde geldt voor veel ongeregelde conflicten die bij elke inrit van een winkel of bedrijf voorkomen op drukke wegen met 5 of 7 rijstroken. Hier spelen afdekongevallen ook een serieus probleem, en ook vanwege de T-bone ongevallen leidt dit snel tot letsel of erger.

En dan heb je het nog niet over de gebrekkige voorzieningen voor voetgangers en fietsers. Of dat mensen een pickup truck als stadsauto gebruiken, met alle gevolgen bij een ongeval van dien.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » wo 13 okt 2021, 15:20

Ik heb eens een hele tijd in LA gezeten, en hoewel dat dat allemaal stadswegen zijn vanuit Europees standpunt, wordt daar echt wel flink doorgepeerd. Als je daar als voetganger langs een "straat" wandelt, komt het verkeer ogenschijnlijk voorbijgevlogen. En Californië is dan nog iets verder geëvolueerd qua verkeersveiligheid.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door CasablancaMarocco » wo 13 okt 2021, 16:44

Ik heb bij die video's wel altijd het idee dat er minder bumperklevers zijn dan hier in Europa.

Hoe vaak ik in de binnenlanden van Frankrijk een bumperklever achter me had..

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Hajo » wo 13 okt 2021, 17:59

Gezapig: rustig, geen gejaag en gejakker. Kalm aan. Maar ook dat is uiteraard geen garantie op het wel of niet betrokken raken bij een ongeval. Dat ongeval kan je eigen schuld zijn of dat van een ander.

In LA wordt op de freeways inderdaad aardig doorgereden. Buiten de freeways hangt het er een beetje vanaf in welk deel van de stad je bent. In en rond Beverly Hills bijvoorbeeld redelijk rustig, maar elders juist meer gejaagd.

Wat verkeersveiligheid betreft kunnen er in de VS zeker grote stappen worden gezet. Maar, ondanks de cijfers, kan ik niet zeggen dat het verkeer daar heel gevaarlijk is.

Vergeet ook niet dat de VS een auto land bij uitstek is. Er zijn, enkele uitzonderingen daargelaten, weinig tot geen voorzieningen voor fietsers en voetgangers. De grap wordt wel eens gemaakt dat als een Amerikaan zijn overburen wil bezoeken, hij zelfs daarvoor de auto pakt. :D

Nu is dat overigens zwaar overdreven, maar het is een feit dat je in de VS moeilijk op een bestemming kunt komen als je geen auto hebt. Alternatieven zijn er nauwelijks, bijvoorbeeld de bus. Greyhound.

Ook hiervoor gelden weer uitzonderingen: New York City bijvoorbeeld, wat over een goed OV systeem beschikt. En wat grootte betreft valt Manhattan best mee. Het is te belopen.

Het is echter de uitgestrektheid van Amerikaanse steden die je nopen over een auto te beschikken. Zonder auto kom je nergens.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Wouter N14 » wo 13 okt 2021, 21:42

Ik heb ook wel eens serie van die filmpjes bekeken en het komt ook wel vaak voor dat mensen gewoon geen aandacht besteden aan het verkeer. Dus bij groen gewoon oprijden en dan compleet verrast worden door een roodrijder, die je makkelijk had kunnen zien aankomen als je even om je heen had gekeken voordat je opreed. En volgens mij zijn de voertuigeisen ook een stuk soepeler. Wat je soms ziet aan halve wrakken die kennelijk nog wel legaal zijn...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Hajo » do 14 okt 2021, 4:32

^^ Het gevaar van het bekijken van veel filmpjes van ongevallen is dat je al gauw de indruk krijgt dat het verkeer in dat betreffende land levensgevaarlijk is. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Bovendien zeggen de cijfers van zoveel doden per miljoen inwoners niet zoveel, vind ik. Er spelen meer factoren mee zoals het aantal motorvoertuigen per miljoen inwoners en de bevolkingsdichtheid.

Dit neemt overigens niet weg dat er, ook in de VS, bepaalde verkeerssituaties zijn waar je vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid vraagtekens bij kunt zetten.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Wimpie25 » do 14 okt 2021, 9:06

Misschien kan men al eens beginnen met het aanleggen van deftige in- en uitvoegstroken op de Interstates.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Jeroen » do 14 okt 2021, 13:21

CasablancaMarocco schreef: wo 13 okt 2021, 16:44 Ik heb bij die video's wel altijd het idee dat er minder bumperklevers zijn dan hier in Europa.
Klopt, er wordt echt veel meer dan hier de ruimte gegeven aan zo een beetje alle type weggebruikers. Mensen komen minder gehaast over in het verkeer, daarom is het ook best frappant dat er toch zo veel meer ongelukken gebeuren.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door marcel » za 16 okt 2021, 15:18

Hajo schreef: do 14 okt 2021, 4:32 Bovendien zeggen de cijfers van zoveel doden per miljoen inwoners niet zoveel, vind ik. Er spelen meer factoren mee zoals het aantal motorvoertuigen per miljoen inwoners en de bevolkingsdichtheid.
Ja, er wordt gewoon meer auto gereden en je moet het per miljard km bekijken. Dan is het evenveel als in België, volgens Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... death_rate
Je ziet wel dat het in de rest van de Europese landen lager ligt, maar er zijn blijkbaar vrij weinig landen waarvoor deze informatie beschikbaar is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Chris » do 21 okt 2021, 12:30

Stoppen bij halterende schoolbussen: de regels zijn best streng. De boetes variëren per staat maar zijn al snel meer dan $ 100 en soms ook wel rond $ 400 blijkbaar.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] Verkeersveiligheid

Bericht door Hajo » do 21 okt 2021, 13:04

^^ Je kunt er zelfs voor gedagvaard worden (subpoenaed).

Amerikanen beschouwen het voorbij rijden van een gestopte schoolbus bijna als een halsmisdrijf. Er zijn Europese, ook Nederlandse, vakantiegangers geweest die, niet op de hoogte zijnde van deze federale wet, dat aan den lijve hebben ondervonden.

Ik heb het zelf herhaaldelijk meegemaakt, zo ook in Pennsylvania. Het krioelde van schoolbussen, die zowat overal en nergens stopten, waarna er weer een bende kleuters uit donderde. 8-)

Wel leuk, hoor. Ik reed ergens in rural Pennsylvania, schoolbus voor me. Oranje knipperlichten aan: let op, ik ga stoppen. Schoolbus stopt, rode knipperlichten en een bordje :B7: klapt uit. Kleuter duikelt de bus uit en rent zonder te kijken de weg over, in de armen van zijn vader die hem vervolgens optilt. How was school today? :D

Plaats reactie