[USA] San Francisco Bay Area

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door jelger » ma 13 jan 2020, 22:35

In de Bay Area is het vooral het schiereiland (Peninsula) tussen grofweg Mountain View (silicon valley) en San Francisco waar de topprijzen zitten. De East Bay is wat minder, maar ook daar geldt wel dat de prijsdruk flink omhoog is gegaan.

In grote delen van de VS, maar ook California, kun je echt nog wel goedkoop wonen ja. Maar ja, is daar het werk? Als je een eigen bedrijfje hebt is dat aantrekkelijk, maar als je aangewezen bent op loondienst dan is dat evengoed geen vetpot. Tenzij je in de buurt van een fatsoenlijke stad gaat wonen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door RSK » di 14 jan 2020, 9:09

jelger schreef: do 31 okt 2019, 9:19 Het is natuurlijk heel simpel: het enige dat hier tegen iets kan betekenen is een beleid dat meer doet voor de huisvesting van lagere inkomens. En dat betekent lokaal electoraat dat aan die knoppen moet draaien bij verkiezingen.
Tja, ik was er begin oktober, maar echt heel voortvarend wordt het niet opgepakt. Zo werd ons verteld over Treasure Island, waar voorheen een legerbasis zat. Die sloot in de jaren ‘70 de deuren en er zouden betaalbare woningen komen. Het is nog altijd een braakliggend terrein, en dat op maar een paar mijl van downtown SF.

Het aantal daklozen was erg hoog. Dat leidt tot veel zooi op straat (hopen met kleding en afval waar mensen op slapen) en criminaliteit. Ik heb tot mijn verbazing veel bordjes op auto’s gezien “please do not break glass, no valuables inside”. Eigenlijk ongekend dat zo’n welvarend gebied geen noodvoorzieningen aanlegt, al is het op enige afstand van de stad.
Coen Tunnel schreef: zo 03 nov 2019, 11:51 Dan valt het met de benzineprijs op zich nog wel mee. Die is in San Francisco rond de $ 3.90 per gallon, ofwel rond de € 0,93 per liter.
Een maand voor je dit schreef, was ik in San Fransisco. De goedkoopste benzine in de regio lag toen op $4.19 en het ging veelvuldig naar de $4.50 bij andere pompen. Nog steeds geen wereldbedrag in onze ogen, maar je knippert wel even vier keer met je ogen als je vervolgens verder reist en in Bakersfield, California(!) voor $3.79 tankt, in Las Vegas, Nevada voor $3.19 en in St. George, Utah voor $2.79!
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Chris » di 14 jan 2020, 9:21

^^ Die laatste bedragen zijn nog steeds hoger dan elders in de VS. In het grootste deel van het midden en zuiden van het land betaal je tussen de $ 1.90 en $ 2.40. Maar als de norm een 'six-figure salary' is, maakt $ 3 of $ 4 ook niet echt uit.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Chris » vr 31 jan 2020, 20:14

De San Francisco Bay Bridge:

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door GuteFahrt » vr 31 jan 2020, 20:31

Gave plaat! 8-) :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Chris » di 04 feb 2020, 19:52

De 'Bernal Cut' in San Francisco. Het is tegenwoordig onderdeel van San Jose Avenue, oorspronkelijk uitgegraven in 1863 voor een spoorlijn en in 1930 verbreed voor een snelwegachtige verbinding met 2x2 rijstroken. Tegenwoordig is het nog steeds een verdiepte weg en spoorlijn. Het is een belangrijke feeder van en naar I-280.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 feb 2020, 8:01

^^ Dat ziet er tegenwoordig wat begroeider uit: https://www.google.nl/maps/@37.7356187, ... 384!8i8192

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Chris » zo 16 feb 2020, 19:00

De Californische variant van het bord :G1:

Ik vraag mij af of 'begin freeway' nou standaard is in de VS. Volgens mij niet, wellicht alleen op plekken waar de hoofdrijbaan overgaat in een freeway. Volgens mij staan dit soort borden niet standaard bij elke toerit.

Afbeelding
CA12 East - Begin Freeway Sign by formulanone, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 feb 2020, 23:30

Chris schreef: zo 16 feb 2020, 19:00Ik vraag mij af of 'begin freeway' nou standaard is in de VS. Volgens mij niet, wellicht alleen op plekken waar de hoofdrijbaan overgaat in een freeway. Volgens mij staan dit soort borden niet standaard bij elke toerit.
Ik kan ze mij niet herinneren, maar ik heb alleen in Colorado gereden. Misschien dat het in andere staten anders is.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door captain007 » ma 17 feb 2020, 11:28

Bij toeritten ben ik voornamelijk borden met daarop Freeway Entrance tegengekomen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door marcel » ma 24 feb 2020, 19:56

Een wit bord BEGIN FREEWAY is inderdaad als je op een weg rechtdoor rijdt die van status verandert, bijv.
Afbeelding

verder staat er bij opritten een groen bord FREEWAY ENTRANCE
California:
Afbeelding

Washington:
Afbeelding

Maar dat is blijkbaar niet in alle staten zo (met een beetje rondkijken in streetview).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Chris » di 17 mar 2020, 16:52

De Bay Area is in lockdown vanwege het coronavirus.

Om 8:50 uur geen enkele file.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Chris » za 23 jan 2021, 21:46

Een aardig uitgebreide reportage van CNBC over de 'California Exodus'.

Al jaren heeft California de grootste negatieve binnenlandse migratie, die werd nog enigszins gemaskeerd door internationale migratie, maar in 2020 werd voor het eerst in de geschiedenis een bevolkingskrimp geregistreerd. Dit werd lange tijd afgedaan als een tijdelijke of onbelangrijke trend, maar ook steeds meer bedrijven en bekende personen verlaten California, voor een aanzienlijk deel naar Texas. Een probleem is ook dat de staatsbegroting heel erg afhankelijk is van de hoogste inkomens.

California scoort heel slecht op bepaalde indicatoren: belastingen, cost of doing business, huizenprijzen en armoede. Het is de meest progressieve staat maar ook de meest ongelijke, met het hoogste aandeel van de bevolking die in armoede leeft en bijna de helft van alle daklozen in het land.

Nu lijkt men voorzichtig wakker te worden dat dit toch wel een probleem aan het worden is. De Bay Area en Los Angeles zijn het meest notoir maar ook in alle andere steden van de staat zijn de kosten voor levensonderhoud heel hoog in verhouding tot de inkomens. Zelfs in een stad als Fresno betaal je veel meer voor een huis dan het landelijk gemiddelde.

Nu het verplichte experiment met thuiswerken aantoont dat dit prima kan denken steeds meer mensen: waarom zou ik nog in California moeten wonen als het ook in Arizona of Utah kan? Je hoeft niet meer binnen 50 kilometer van San Francisco te wonen om voor een techbedrijf te werken.

Link

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door waldo79 » zo 24 jan 2021, 11:00

Tja, hoe noemt men dat: hoogmoed komt voor de val :write:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Wouter N14 » zo 24 jan 2021, 11:09

Tja, ze kwamen voor het goud en nu alles goud kost, vertrekken ze weer :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door waldo79 » zo 24 jan 2021, 11:47

Maar er zitten wel een aantal nuances in het verhaal:
Met een Califonische mentaliteit naar Texas komen, kan wel eens tegenvallen. De volksaard van de Texaan is conservatiever dan die in California.
Verder blijven een aantal techreuzen zoals Google en Apple trouw aan California.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door jelger » zo 24 jan 2021, 11:55

Dit soort straatgezichten zijn toch ook goud waard? :lol:

AfbeeldingDSC_1840 by Jelger, on Flickr

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Wimpie25 » zo 24 jan 2021, 12:38

Zelf een tijdje in Californië verbleven te hebben, kan ik bevestigen dat de gemiddelde volksaard nog min of meer bij de onze aanleunt. Wat ik ook kan beamen is de enorme hoeveelheid daklozen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Wouter N14 » zo 24 jan 2021, 12:41

jelger schreef: zo 24 jan 2021, 11:55 Dit soort straatgezichten zijn toch ook goud waard? :lol:
Zeker, maar vooral als bezoeker :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door jelger » zo 24 jan 2021, 13:20

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 9:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Hajo » zo 24 jan 2021, 13:44

Wat hier ook meespeelt is het feit dat je enerzijds wel een fors salaris ontvangt, maar er anderzijds geen opvang geregeld is als je je goedbetaalde baan kwijt raakt. Daar sta je dan, met een hypotheek van heb ik jou daar. Die is niet meer op te brengen, de bank verkoopt je huis en je staat op straat. Misschien kun je je nog even in een hotelkamer of zo verblijven, maar als je geld opraakt is ook dat geen optie meer. Einde verhaal.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Chris » zo 24 jan 2021, 14:07

Texas is zo aantrekkelijk omdat er geen state income tax is, het zakenklimaat veel beter dan California en je er veel bang voor je buck krijgt in steden als Austin, Dallas of Houston. Uit onderzoek blijkt dat de inkomens in verhouding tot de kosten voor levensonderhoud nergens zo gunstig zijn als in Houston. In California zijn de inkomens weliswaar hoger, maar de kosten voor levensonderhoud exorbitant veel hoger dan de rest van het land. Dat verschil is enorm groot en staatsbreed een probleem. Dit komt ook omdat er naar schatting 3 tot 4 miljoen huizen te weinig zijn voor de bevolking. Een tijd terug was in het nieuws dat de stad Houston meer bouwvergunningen voor huizen uitgaf dan de hele staat California.

Maar het is waar dat California tot de absolute top behoort qua klimaat en natuurschoon. Er zijn weinig staten zo mooi en divers als California, dus dat mensen daar graag zouden willen wonen is niet zo vreemd. Maar het beleid is daar zodanig dat het voor bijna niemand te betalen is. Tenzij je een hele goede functie in de tech of Hollywood kan krijgen is het onbetaalbaar om naar California te verhuizen. Bijna alle industrie is verdwenen. Het stond ooit bekend vanwege de ruimte- en luchtvaart. Elon Musk zei onlangs nog dat Tesla de enige autofabrikant is die nog in California zit, maar alle uitbreidingen zijn in Nevada en Texas. In Austin wordt nu een nieuwe gigafactory gebouwd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door waldo79 » zo 24 jan 2021, 17:23

Bang voor je Buck?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 jan 2021, 23:12

"Value for money", ofwel waar voor je geld.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door keokiracer » zo 24 jan 2021, 23:22

waldo79 schreef: zo 24 jan 2021, 11:47 Met een Califonische mentaliteit naar Texas komen, kan wel eens tegenvallen. De volksaard van de Texaan is conservatiever dan die in California.
Dan ga je in Travis County (Austin) wonen, op county niveau beginnen ze daar Californië na te doen. Zit je in dezelfde cultuur met een tiental procent lagere belasting.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Chris » ma 25 jan 2021, 9:31

Mensen die van California naar andere staten verhuizen worden niet altijd met open armen ontvangen. De kritiek is vaak dat ze stemmen op hetzelfde beleid die juist de problemen hebben veroorzaakt die ze hebben ontvlucht. Colorado is een voorbeeld hiervan, maar ook de regio Austin.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door jelger » ma 25 jan 2021, 10:03

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 9:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Chris » vr 29 jan 2021, 14:49

Een stuk van Highway 1 in de Big Sur is in zee geschoven:

Afbeelding

Het is sowieso slecht weer in California. Op veel plekken zijn modderstromen en in de bergen zeer veel sneeuw.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Chris » za 30 jan 2021, 21:57

Er is nog een groter stuk verdwenen, ik weet niet of dit dezelfde locatie is of elders.

Dit soort landverschuivingen komen overigens wel vaak voor in de Big Sur, die weg is op de hellingen geplakt op sommige plekken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [USA] San Francisco Bay Area

Bericht door Hajo » ma 01 feb 2021, 13:18

Video:

Beroemde snelweg langs Californische kust weggeslagen - https://nos.nl/l/2366906

Het is overigens geen snelweg, maar een normale 1x2 weg. Prachtige weg ook.

Plaats reactie