[JOR] Jordanie
Moderator: Moderatoren
-
- stadsweg
-
- 4x5 autosnelweg
Kan ik aannemen dat de bovenste 2 regels Amman em Ma'an betekenen, dan in het Arabisch? De letters zijn bijna hetzelfde, maar dat zijn de plaatsnamen ook in de uitspraak.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Geen wonder. Het Arabisch kent net als het Hebreeuws geen klinkers in de geschreven taal.
Er staat dus MN en M(')N. Via accenten en hulptekens wordt vervolgens duidelijk gemaakt dat het Amman en Ma'an betreft... (de ayin (') is volgens mij wel een medeklinker. In het Hebreeuws tenminste wel...)
Er staat dus MN en M(')N. Via accenten en hulptekens wordt vervolgens duidelijk gemaakt dat het Amman en Ma'an betreft... (de ayin (') is volgens mij wel een medeklinker. In het Hebreeuws tenminste wel...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- autoweg
Bekende weg...
Dit is vanuit een soort VZP aan diezelfde weg 15. De eerste twee richting Amman, de derde richting Aqaba.

En twee wegwijzers (in Amman en Aqaba).
Meestal staat de westerse vertaling erbij, soms niet, en soms staat de Arabische schrijfwijze op het ene bord en de westerse op het andere.

Dit is vanuit een soort VZP aan diezelfde weg 15. De eerste twee richting Amman, de derde richting Aqaba.

En twee wegwijzers (in Amman en Aqaba).
Meestal staat de westerse vertaling erbij, soms niet, en soms staat de Arabische schrijfwijze op het ene bord en de westerse op het andere.

-
- verkeersader
[JOR] Jordanie
In maart zijn wij een week op vakantie geweest in Cairo en Jordanië. Hieronder volgen de foto’s van Jordanië. De foto’s van Cairo staan elders in dit forum.
Wij zijn twee dagen in Petra geweest [zuiden van Jordanië]. Via de Kings Highway (35) zijn we terug naar het Noorden [Amman] gereden en hebben onderweg Karak en de Wadi al-Mujib bezocht. Daarnaast zijn we ook in de omgeving van de hoofdstad Amman geweest: Amman, Jarash, Dode Zee en Mount Nebo.
Daar onze wijze van transport een privé-auto met chauffeur was, hebben we onze eigen planning in kunnen vullen, en was er onderweg overal tijd om de nodige foto’s te schieten.
Alle foto’s zijn aanklikbaar [shift-klik] en openen in het formaat 1024x768.

Petra, bekend van Indiana Jones. Na 40 minuten door een smalle kloof
gelopen te hebben, komt deze aan het eind daarvan uit in een andere,
wat bredere kloof. Daar is in een rotswand deze façade uitgehouwen.
Ruim 1700 jaar geleden gemaakt . . .

Deze foto laat de grote snelweg naar het zuiden zien: Desert Highway (15).
Aankomst in Jordanië was teleurstellend, de restanten van een zandstorm
benam grotendeels het zicht. Deze foto is in de namiddag gemaakt,
het is niet bewolkt! Alle grauwigheid is het resultaat van een zandstorm!
Gelukkig was het de volgende dag weggetrokken, en was het weer
verder uitstekend.

Hier slaan we af en rijden we de Kings Highway (35) op. Rechtdoor
is het een kilometer of 25 naar de Desert Highway (15)

Passage door een klein Jordanees dorpje.

Afdaling in de Wadi el-Hasa.

Passage door een Jordanees dorp.

Op weg naar de Wadi al-Mujib.

Wadi al-Mujib. Een kilometer diepe canyon die we onderweg door
moesten steken op weg naar Amman. Het landplateau ligt op een
hoogte van zo’n 800-900 meter, de bodem van de canyon ligt beneden
zeeniveau. Het [weinige] water dat er doorheen loopt, eindigt in de
Dode Zee, zo’n 400 meter onder zeeniveau.

Snelweg door Amman.

Tunnelbak van twee niveaus diep!

Nog een vrij diepe tunnelbak, met een fly-over er overheen.

Highway 35 ten noorden van Amman, op weg naar Jarash.

Zoals op de bebording aangegeven, loopt Highway 35 door
tot Dar’a aan de Syrische grens.

Jarash. Naar men beweert, de best bewaard gebleven Romeinse stad.
De Romeinen legden de stenen van het plaveisel schuin, om te
voorkomen dat de wagenwielen in de voegen bleven steken.

Op weg terug naar Amman.

Weer een diepe tunnelbak in Amman.

Wegnummer, kilometrering? Wij konden het niet lezen.

Highway 90, in de Dode Zee valei, bijna 400 meter beneden zeeniveau.

Overal in Jordanië kwam je politieposten tegen langs de weg,
maar de meeste zagen we in de Dode Zee vallei.

Jawel, ook in Jordanië is de firma Gatsometer vertegenwoordigd!

Eén van de ringwegen in Amman, waar de wolkenkrabbers
als paddestoelen uit de grond schieten.
Groeten,
VAHS en PW100
Wij zijn twee dagen in Petra geweest [zuiden van Jordanië]. Via de Kings Highway (35) zijn we terug naar het Noorden [Amman] gereden en hebben onderweg Karak en de Wadi al-Mujib bezocht. Daarnaast zijn we ook in de omgeving van de hoofdstad Amman geweest: Amman, Jarash, Dode Zee en Mount Nebo.
Daar onze wijze van transport een privé-auto met chauffeur was, hebben we onze eigen planning in kunnen vullen, en was er onderweg overal tijd om de nodige foto’s te schieten.
Alle foto’s zijn aanklikbaar [shift-klik] en openen in het formaat 1024x768.

Petra, bekend van Indiana Jones. Na 40 minuten door een smalle kloof
gelopen te hebben, komt deze aan het eind daarvan uit in een andere,
wat bredere kloof. Daar is in een rotswand deze façade uitgehouwen.
Ruim 1700 jaar geleden gemaakt . . .

Deze foto laat de grote snelweg naar het zuiden zien: Desert Highway (15).
Aankomst in Jordanië was teleurstellend, de restanten van een zandstorm
benam grotendeels het zicht. Deze foto is in de namiddag gemaakt,
het is niet bewolkt! Alle grauwigheid is het resultaat van een zandstorm!
Gelukkig was het de volgende dag weggetrokken, en was het weer
verder uitstekend.

Hier slaan we af en rijden we de Kings Highway (35) op. Rechtdoor
is het een kilometer of 25 naar de Desert Highway (15)

Passage door een klein Jordanees dorpje.

Afdaling in de Wadi el-Hasa.

Passage door een Jordanees dorp.

Op weg naar de Wadi al-Mujib.

Wadi al-Mujib. Een kilometer diepe canyon die we onderweg door
moesten steken op weg naar Amman. Het landplateau ligt op een
hoogte van zo’n 800-900 meter, de bodem van de canyon ligt beneden
zeeniveau. Het [weinige] water dat er doorheen loopt, eindigt in de
Dode Zee, zo’n 400 meter onder zeeniveau.

Snelweg door Amman.

Tunnelbak van twee niveaus diep!

Nog een vrij diepe tunnelbak, met een fly-over er overheen.

Highway 35 ten noorden van Amman, op weg naar Jarash.

Zoals op de bebording aangegeven, loopt Highway 35 door
tot Dar’a aan de Syrische grens.

Jarash. Naar men beweert, de best bewaard gebleven Romeinse stad.
De Romeinen legden de stenen van het plaveisel schuin, om te
voorkomen dat de wagenwielen in de voegen bleven steken.

Op weg terug naar Amman.

Weer een diepe tunnelbak in Amman.

Wegnummer, kilometrering? Wij konden het niet lezen.

Highway 90, in de Dode Zee valei, bijna 400 meter beneden zeeniveau.

Overal in Jordanië kwam je politieposten tegen langs de weg,
maar de meeste zagen we in de Dode Zee vallei.

Jawel, ook in Jordanië is de firma Gatsometer vertegenwoordigd!

Eén van de ringwegen in Amman, waar de wolkenkrabbers
als paddestoelen uit de grond schieten.
Groeten,
VAHS en PW100
Laatst gewijzigd door PW100 op zo 27 apr 2008, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [JOR] Jordanie
Wat een prachtige serie
Het lijkt me echt een fantastisch land om eens heen te reizen, en het staat ook hoog op mijn verlaglijstje.
Foto 3: 2x Amman (rechtdoor en linksaf)?

Foto 3: 2x Amman (rechtdoor en linksaf)?

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- dorpsstraat

Vanuit het zuiden kun je naar Amman rijden via de Desert Highway (de snelweg, wegnr 15), dan wel via de Kings Highway (de meer touristische route, oa. via de Wadi-Mujib, via wegnr 35). Dit bord geeft de splitsing aan en wij zijn linksaf gegaan om via de Kings Highway naar het noorden te rijden.
-
- 4x5 autosnelweg
Leuke fotoserie van een vrij onbekend land.
Werd er trouwens op enigerlei wijze richting Israël verwezen ?
Werd er trouwens op enigerlei wijze richting Israël verwezen ?
-
- 2x2 autosnelweg
Schitterende foto's. Het lijkt een compleet andere wereld...
De autogordel: een band voor het leven.
-
- verkeersader
Ik heb er niet specifiek op gelet, maar nu je het zo stelt kan ik me daar niets van herinneren. Ik weet wel dat de King Hoessein Bridge aangegeven stond, maar dat de weg daarheen op een kruispunt een paar kilometer vóór de brug afgesloten was.Rene schreef:Werd er trouwens op enigerlei wijze richting Israël verwezen ?
Jordanie is [samen met Egypte] het enige Arabische land dat een officieel vredesverdrag met Israel gesloten heeft.
-
- 4x5 autosnelweg
In Israël staat Jordanië wel specifiek aangegeven op de bewegwijzering.
-
- verkeersader
-
- autoweg
Bij Aqaba heb ik verwijzingen gezien naar "Ellat", zelfs zonder enig symbool dat aanduidt dat dat in een ander land ligt.PW100 schreef:Ik heb er niet specifiek op gelet, maar nu je het zo stelt kan ik me daar niets van herinneren. Ik weet wel dat de King Hoessein Bridge aangegeven stond, maar dat de weg daarheen op een kruispunt een paar kilometer vóór de brug afgesloten was.Rene schreef:Werd er trouwens op enigerlei wijze richting Israël verwezen ?
Jordanie is [samen met Egypte] het enige Arabische land dat een officieel vredesverdrag met Israel gesloten heeft.
Als ik me niet vergis staat daar 17.Wegnummer, kilometrering? Wij konden het niet lezen.
-
- 4x5 autosnelweg
En andersom? (verwijzingen vanuit Israël naar Jordanië?)
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Zelf ben ik daar niet over de grens geweest maar misschien weet Vinny meer.
In Israël staat Jordanië wel specifiek aangegeven op de bewegwijzering.
-
- 4x5 autosnelweg
Vanuit Afula staat 'Jordan' aangegeven op de bewegwijzering. Vanuit Eilat wordt de grens met Egypte slechts aangegeven met 'Taba, border control'; vanuit Egypte wordt Eilat wel aangegeven; Israël niet. De Gaza-strook wordt aangegeven met 'Aza (in de Engelse transciptie). De grens met Libanon wordt slechts aangegeven met 'Danger: Mines' en 'Border ahead'. De grens van enkele Joodse nederzettingen met de Palestijnse Gazastrook wordt weergegeven met een bord: 'Danger of life: Firering zone'.En andersom? (verwijzingen vanuit Israël naar Jordanië?)
Dit is voorzover mijn herinnering strekt; het is alweer zeven jaar geleden dat ik in Israël was. Verder staat alles er in het Engels*, Hebreeuws en Arabisch.
* Meestal het Engelse exoniem en dus niet een Latijnse transcriptie, maar 'Aza is voorzover ik weet niet dan weer niet gangbaar in het Engels...

-
- 2x2 autosnelweg
Ik heb zo'n 10000 wegenfoto's van Jordanië bekeken en ben tot een aantal nieuwe inzichten gekomen.
Wegnummers worden over het algemeen slecht aangegeven. Er zijn allerlei verschillende varianten: ik heb maar liefst 7 gevonden voor 1- en 2-cijferige nummers en 3 voor 3-cijferige nummers. Dit nog afgezien van witte stippellijnen voor indirecte verwijzingen.
Ik had eigenlijk moeten tellen hoe vaak iedere variant voorkomt maar daar kwam ik pas later op, en ik heb geen zin ze nog een keer allemaal te bekijken.
Ik heb ze op mijn site geprobeerd na te tekenen:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... ies/jordan
Wel is de standaardrechthoek voor de primaire wegen en de cirkel voor de secundaire verreweg de meest voorkomende variant.
Ik heb ook enkele oude wegnummers gevonden (van voor ca. 1985).
Soms staan nationale nummers samen met een Mashreq nummer aangegeven, meestal alleen de nationale. Soms staat er ook alleen een Mashreq-nummer. Je krijgt hier dus dezelfde situatie als bijv. in Luxemburg: noch het nationale, noch het Mashreq nummer is consequent aangegeven en je moet dus beide kennen.
Snelheidbeperkingen zijn meestal voor personenauto's 10 km/h hoger dan voor vrachtauto's. Dit staat samen op een bord met boven de limiet voor vrachtverkeer. Het hoogste wat ik ben tegengekomen is 100 / 110.
Er zijn vrij veel borden alleen in het Arabisch, vooral allerlei waarschuwingen maar ook wegwijzers. Ik zag bijv. een afritbord waar het enige wat in het Engels stond '500 m' was, dat is nou juist het enige wat ik ook wel in het Arabisch kan begrijpen ...
Een enkele keer zie je ook wegnummers in het Oost-Arabische schrift zoals in Irak en Iran.
Er is geen consistente transliteratie voor veel namen. Je ziet bijv.
Ajlun / Ajloun / Ajloon
Sweileh / Suwailih
Naour / Naur
Zahhoum / Zahoom
(soms op één kruising twee varianten).
Vaak wordt verwezen naar buurlanden (nooit met steden in andere landen, soms met grensovergang): Syria, Iraq, Sa'udia. Alleen Israel wordt nooit genoemd, alleen grensovergangen, bijv. King Hussein bridge.
Het Europese snelwegbord wordt blijkbaar gebruikt voor wegen met gescheiden rijbanen, met ongelijkvloersheid heeft het niets te maken. Ik denk dat dit in Egypte net zo is.
Er zijn vrijwel geen 'echte' snelwegen, eigenlijk alleen de nieuwe weg 15 bij Amman. Daar heb ik helaas juist nauwelijks foto's van, maar deze weg heeft blijkbaar groene borden.
Er zijn wel wat expreswegen met grotendeels ongelijkvloerse kruisingen.
Er is afritnummering op enkele wegen, met achtervoegsel L en R voor de twee richtingen.
Sommige afritborden hebben een vorm als in Zweden en Finland zoals dit
https://picasaweb.google.com/1141285805 ... 7312478178
Een enkele keer ook voor een afslag naar links.
Er zijn groene km-borden. Deze zijn alleen in het Engels. Hierop staat
- 'Road', het wegnummer, met achtervoegsel P voor de 1- en 2-cijferige nummers en S voor de 3-cijferige. Ik neem aan dat dit voor Primair en Secundair staat.
- 'Link', een sectienummer, dat altijd op 0 of 5 schijnt te eindigen. Dit heeft echter niets met oost-west of noord-zuid te maken.
- een km waarde
Ze hebben bebouwde kom borden zoals in Polen en Letland, maar het woonerf-bord schijnt ook op deze manier gebruikt te worden.
Vluchtelingenkampen staan op de reguliere bewegwijzering, men gaat er blijkbaar vanuit dat ze langere tijd zullen blijven bestaan.
Er zijn langs enkele expreswegen 'Weiging Stations' zoals in de Verenigde Staten.
Wegnummers worden over het algemeen slecht aangegeven. Er zijn allerlei verschillende varianten: ik heb maar liefst 7 gevonden voor 1- en 2-cijferige nummers en 3 voor 3-cijferige nummers. Dit nog afgezien van witte stippellijnen voor indirecte verwijzingen.
Ik had eigenlijk moeten tellen hoe vaak iedere variant voorkomt maar daar kwam ik pas later op, en ik heb geen zin ze nog een keer allemaal te bekijken.
Ik heb ze op mijn site geprobeerd na te tekenen:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... ies/jordan
Wel is de standaardrechthoek voor de primaire wegen en de cirkel voor de secundaire verreweg de meest voorkomende variant.
Ik heb ook enkele oude wegnummers gevonden (van voor ca. 1985).
Soms staan nationale nummers samen met een Mashreq nummer aangegeven, meestal alleen de nationale. Soms staat er ook alleen een Mashreq-nummer. Je krijgt hier dus dezelfde situatie als bijv. in Luxemburg: noch het nationale, noch het Mashreq nummer is consequent aangegeven en je moet dus beide kennen.
Snelheidbeperkingen zijn meestal voor personenauto's 10 km/h hoger dan voor vrachtauto's. Dit staat samen op een bord met boven de limiet voor vrachtverkeer. Het hoogste wat ik ben tegengekomen is 100 / 110.
Er zijn vrij veel borden alleen in het Arabisch, vooral allerlei waarschuwingen maar ook wegwijzers. Ik zag bijv. een afritbord waar het enige wat in het Engels stond '500 m' was, dat is nou juist het enige wat ik ook wel in het Arabisch kan begrijpen ...
Een enkele keer zie je ook wegnummers in het Oost-Arabische schrift zoals in Irak en Iran.
Er is geen consistente transliteratie voor veel namen. Je ziet bijv.
Ajlun / Ajloun / Ajloon
Sweileh / Suwailih
Naour / Naur
Zahhoum / Zahoom
(soms op één kruising twee varianten).
Vaak wordt verwezen naar buurlanden (nooit met steden in andere landen, soms met grensovergang): Syria, Iraq, Sa'udia. Alleen Israel wordt nooit genoemd, alleen grensovergangen, bijv. King Hussein bridge.
Het Europese snelwegbord wordt blijkbaar gebruikt voor wegen met gescheiden rijbanen, met ongelijkvloersheid heeft het niets te maken. Ik denk dat dit in Egypte net zo is.
Er zijn vrijwel geen 'echte' snelwegen, eigenlijk alleen de nieuwe weg 15 bij Amman. Daar heb ik helaas juist nauwelijks foto's van, maar deze weg heeft blijkbaar groene borden.
Er zijn wel wat expreswegen met grotendeels ongelijkvloerse kruisingen.
Er is afritnummering op enkele wegen, met achtervoegsel L en R voor de twee richtingen.
Sommige afritborden hebben een vorm als in Zweden en Finland zoals dit
https://picasaweb.google.com/1141285805 ... 7312478178
Een enkele keer ook voor een afslag naar links.
Er zijn groene km-borden. Deze zijn alleen in het Engels. Hierop staat
- 'Road', het wegnummer, met achtervoegsel P voor de 1- en 2-cijferige nummers en S voor de 3-cijferige. Ik neem aan dat dit voor Primair en Secundair staat.
- 'Link', een sectienummer, dat altijd op 0 of 5 schijnt te eindigen. Dit heeft echter niets met oost-west of noord-zuid te maken.
- een km waarde
Ze hebben bebouwde kom borden zoals in Polen en Letland, maar het woonerf-bord schijnt ook op deze manier gebruikt te worden.
Vluchtelingenkampen staan op de reguliere bewegwijzering, men gaat er blijkbaar vanuit dat ze langere tijd zullen blijven bestaan.
Er zijn langs enkele expreswegen 'Weiging Stations' zoals in de Verenigde Staten.
-
- 4x5 autosnelweg
Palestijnse vluchtelingenkampen bestaan volgens mij sinds 1948 en hebben een wat vage status. Eigenlijk zouden het gewoon reguliere nederzettingen moeten worden. Maar dat ligt politiek gevoelig. Iets met wespennest en Midden-Oosten en politiek en zo.Vluchtelingenkampen staan op de reguliere bewegwijzering, men gaat er blijkbaar vanuit dat ze langere tijd zullen blijven bestaan.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat is langer dan Lelystad of Almere bestaan.
Er zijn in Jodandië overigens wel echte vluchtenlingenkampen. Vooral voor slachtoffers van de oorlog in Syrië. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Zaatari_refugee_camp.
De Palestijnse vluchtenlingenkampen hebben echter het aanblik van een gewone stad. Het lijkt me terecht dat die op de bewegwijzering vermeld staan.
Dit is een Palestijns vluchtenlingen'kamp':

Er zijn in Jodandië overigens wel echte vluchtenlingenkampen. Vooral voor slachtoffers van de oorlog in Syrië. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Zaatari_refugee_camp.
De Palestijnse vluchtenlingenkampen hebben echter het aanblik van een gewone stad. Het lijkt me terecht dat die op de bewegwijzering vermeld staan.
Dit is een Palestijns vluchtenlingen'kamp':

-
- Penningmeester

Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- Moderator
Palestijnen schijnen het enige volk te zijn die de term 'vluchteling' mogen erven. Het aantal vluchtelingen is sterk gegroeid, niet vanuit de jaren '40, maar door het hoge geboortecijfer sindsdien. Waar overal nog van 'kampen' wordt gesproken gaat het eigenlijk gewoon om steden.
-
- expressweg
Een groep tot 'vluchteling' bestempelen heeft in deze ook een politieke lading: zo lang een groep de status vluchteling heeft, ook al kan je spreken over een permanente woonstatus, kan er een tijdelijkheid aan ontleend worden, en daarmee dus het gebrek aan een oplossing - of het politiek blijven agenderen van een terugkeer naar de oorspronkelijke woonomgeving
Dat zie je ook met vele IDP's in bv de Kaukasus. Die hebben na 20 jaar vaak nog steeds geen permanente verblijfplaats gekregen, omdat hun IDP status als politiek middel wordt ingezet.
Dat zie je ook met vele IDP's in bv de Kaukasus. Die hebben na 20 jaar vaak nog steeds geen permanente verblijfplaats gekregen, omdat hun IDP status als politiek middel wordt ingezet.
-
- 4x5 autosnelweg
Soms moeten 'vluchtelingen' ook de realiteit onder ogen zien.
Gelukkig hebben de Molukkers in Nederland dat na de jaren '70 wel gedaan.
Gelukkig hebben de Molukkers in Nederland dat na de jaren '70 wel gedaan.
-
- Voorzitter
-
- 4x5 autosnelweg
Dat is een politieke beslissing van een aantal Arabische landen geweest om de druk op Israël te vergroten. In de vredesonderhandelingen is het "recht op terugkeer" van deze groep namelijk een heikel punt: Israël vind dat een demografische tijdbom. Daar hebben ze wel een beetje gelijk in natuurlijk. Aan de andere kant, alleen de oorspronkelijke vluchtelingen uit 1948 recht geven op terugkeer is wat armoedig: over een aantal jaar zijn dat alleen nog hoogbejaarden.Chris schreef:Palestijnen schijnen het enige volk te zijn die de term 'vluchteling' mogen erven. Het aantal vluchtelingen is sterk gegroeid, niet vanuit de jaren '40, maar door het hoge geboortecijfer sindsdien. Waar overal nog van 'kampen' wordt gesproken gaat het eigenlijk gewoon om steden.
-
- Moderator
Gisteren is de reconstructie van 120 kilometer Highway 30 opgeleverd, tussen Zarqa en de grens met Saudi-Arabië. Afgaande op de satellietbeelden van Google Earth is dit een volwaardige autosnelweg geworden, en niet een standaard dubbelbaans weg zoals Jordanië aardig wat kilometers van heeft. Er zijn nieuwe aansluitingen gebouwd, kleine tracéverleggingen en één grote tracéverlegging bij een luchtmachtbasis. Dit zou dan de eerste lange autosnelweg van Jordanië zijn.