[AUS] Aboriginals: Discussie private eigendom grond en wegen

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x3 autosnelweg

[AUS] Aboriginals: Discussie private eigendom grond en wegen

Bericht door Alfa » do 18 apr 2013, 12:18

^^Ik vind dat helemaal niet moeilijk voor te stellen:

Afbeelding
Dit is Den Bosch.

Pino schreef: Overigens heb je voor een rit over de Outback Way in haar huidige staat ook nog steeds twee vergunningen nodig om Aboriginal-gebieden in te mogen rijden. Ik zou menen dat, in het kader van de lokale support die voor dit project lijkt te bestaan, daar ook wel eens naar mag worden gekeken.
Heb je een vergunning nodig om die Aboriginal-gebieden in te mogen rijden? Waar is dat goed voor?

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [AUS] Australie (Australia)

Bericht door Pino » do 18 apr 2013, 13:09

^^ Kort en goed: de bewuste stammen hebben de grond in eigendom. Er is niet onteigend (vaak eerder het tegendeel: de stammen hebben hun grond onder native title teruggekregen, ook als daar wegen overheen gingen), dus je hebt toestemming nodig om iemands land te mogen betreden. Zie verder http://www.nlc.org.au/articles/info/fre ... -questions.

De grote doorgaande wegen in de Outback lopen wel over grond die in overheidshanden is, dus daar mag je zonder problemen overheen rijden. Hoewel ook dan van de weg af bewegen alweer lastig kan worden. Kleinere tracks lopen, behalve over Aboriginal-gronden, ook regelmatig over grond in eigendom van boeren. Technisch gezien mogen ook zij van hun grond weren wie ze willen, maar bij hen ligt het allemaal wat minder gevoelig. De boeren zijn natuurlijk sowieso heel anders bezig met het land dan de Aboriginals. In hun geloof bestaat een zeer innige spirituele band tussen de families en het land waar ze al sinds mensenheugenis leven. Hoe dit ook zij, ik wil de Aboriginals hun geloof niet ontzeggen, maar nu ook zij graag de support van de belastingbetaler zien komen, denk ik dat je van hen ook het offer kunt vragen om een klein stukje van hun grond met de belastingbetaler te delen. Namelijk precies het stukje waarover de Outback Way loopt. Over grote aantallen gebruikers praat je sowieso niet.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 18 apr 2013, 14:23

Ik vraag me af of je in de praktijk wel in problemen komt als je gewoon over zo'n weg rijdt. Ik denk niet dat je een speer naar je jeep gegooid krijgt :lol:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 18 apr 2013, 15:44

^^ Echte controles vinden volgens mij niet plaats: geen wachthokjes en ook geen patrouilles. Maar de boete kan oplopen tot 1000 dollar. En dat voor het niet hebben van een vergunning die zelden meer kost dan enig papierwerk dat je grotendeels online kunt afhandelen. Zolang die vergunningenplicht bestaat is het wat mij betreft ook wel een stukje respect voor de stammen die met elkaar een van de oudste beschavingen ter wereld vormen.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 18 apr 2013, 18:53

sirdanilot schreef:Ik vraag me af of je in de praktijk wel in problemen komt als je gewoon over zo'n weg rijdt. Ik denk niet dat je een speer naar je jeep gegooid krijgt :lol:
Schiet mij maar lek.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » do 18 apr 2013, 19:06

nederland24 schreef:
sirdanilot schreef:Ik vraag me af of je in de praktijk wel in problemen komt als je gewoon over zo'n weg rijdt. Ik denk niet dat je een speer naar je jeep gegooid krijgt :lol:
Schiet mij maar lek.
Gewoon als een speer er vandoor gaan.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 06 mei 2013, 8:33

Nu we het toch over wegen in de Outback hebben: ik kwam een aardig stukje tegen over de Outback Salute, het fenomeen dat chauffeurs elkaar in de afgelegen delen van Australië altijd even gedag zwaaien bij het passeren. Of het zo uniek Australisch is als het stuk suggereert? Ik heb het in de afgelegen delen van Zuid-Afrika niet meegemaakt, in die van Argentinië wel.
ABC schreef:Study reveals mysteries of driver 'bush salute'

A study has revealed the mysteries of the high-speed salute between drivers in the Outback. Hand gestures are part of every culture in the world...most Australians would be familiar with the thumbs up, the peace sign and the bird, just to name a few. Now an Australian anthropologist has documented a salute that's unique to our vast Outback highways. In his study, Dr Adrian Peace has dubbed it the 'phatic finger'. It's that friendly gesture between two strangers driving at high speed, in the middle of nowhere, in opposite directions.
Het vervolg op http://www.abc.net.au/news/2013-05-06/s ... te/4671510

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 06 mei 2013, 15:33

Pino schreef:^^ Echte controles vinden volgens mij niet plaats: geen wachthokjes en ook geen patrouilles. Maar de boete kan oplopen tot 1000 dollar. En dat voor het niet hebben van een vergunning die zelden meer kost dan enig papierwerk dat je grotendeels online kunt afhandelen. Zolang die vergunningenplicht bestaat is het wat mij betreft ook wel een stukje respect voor de stammen die met elkaar een van de oudste beschavingen ter wereld vormen.
Sorry. dat vind ik geen argument. Sterker: ik vind die voorkeurregeling die ze hebben ronduit racistisch. Men klaagt wel eens over de Vlaamse Wooncode rond Brussel maar wat de aboriginals krijgen is ronduit schokkend. Enkel zij mogen land kopen in bepaalde gebieden en dat is bepaald volgens bloedlijn.

Dat soort maatregelen is compleet tegengesteld aan een multiculturele maatschappij. Die reservaten remmen ook de ontwikelling van de Aboriginals af want de armoede is er gigantisch (door de afgelegenheid) en het zijn oorden van drankmisbruik.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 06 mei 2013, 17:18

^^ Is het je er nu echt om te doen om deze discussie lekker naar een off-topic discussie over vermeend racistische wetgeving te brengen? Pas ik voor, en ik hoop dat de anderen het ook zullen doen. De regel is een gegeven, en als je ertegen bent, vervoeg je je maar op een forum voor de vermeende slachtoffers van positieve discriminatie.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 06 mei 2013, 17:58

^^Ik reageerde slechts op jouw comentaar. Het is dus allebehalve off-topic want het heeft te maken de indeling van Australië in stamgebieden waar wel wegen doorlopen, maar waarvan je duizenden dollars moet betalen als je ze durft te gebruiken. Met positieve discriminatie heeft dit alles trouwens niets meer te maken.

Deze landendraden gaan overigens over meer dan de wegen zelf. Ook zijsprongetjes over het land zelf mogen gemaakt worden dacht ik.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 06 mei 2013, 18:51

^^ Het zijn geen duizenden dollars en ik heb niet meer gezegd dan dat de regels er zijn, zonder waardeoordeel. En jij stapelt waardeoordeel op waardeoordeel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 06 mei 2013, 19:18

Zo raar is het principe nou toch ook niet? :dontknow:

In Nederland wordt helemaal geen weg over particuliere grond aangelegd, tenzij toestemming van de landeigenaar. Dat kost de overheid soms ook miljoenen aan onteigeningen. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 06 mei 2013, 21:40

Pino schreef:^^ Het zijn geen duizenden dollars en ik heb niet meer gezegd dan dat de regels er zijn, zonder waardeoordeel. En jij stapelt waardeoordeel op waardeoordeel.
En? Mocht je het vergeten zijn. Dit is een forum waar men meningen uitwisselt.
Vinny schreef:Zo raar is het principe nou toch ook niet? :dontknow:

In Nederland wordt helemaal geen weg over particuliere grond aangelegd, tenzij toestemming van de landeigenaar. Dat kost de overheid soms ook miljoenen aan onteigeningen. :yes:
De weg lag er eerst en is jarenlang publiek geweest. Australië hanteerde namelijk het terra nullius principe. Plotsklaps werd de grond 'privaat'. Al is privaat misschien een slecht gekozen term. Want eigenlijk is de grond nu eigendom van een soort decentraal bestuursorgaan. Alsof een weg plots onder Staatsbosbeheer zou vallen en je dan een vergunning nodig hebt om er over te mogen rijden. :roll: In Europa hebben we Schengen en dergelijke. In Australië is de trend dat je in de Outback veel wegen niet eens meer mag bereiden zonder vergunning.

In Nederland en België bestaat het principe dat een stuk privégrond openbaar is als het bepaalde tijd de facto ook gebruikt wordt als openbaar domein (door verjaring). Zoiets zou in Australië ook moeten ingevoerd worden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 06 mei 2013, 21:51

Alfa schreef:En? Mocht je het vergeten zijn. Dit is een forum waar men meningen uitwisselt.
Je vergeet vier woorden: over wegen en verkeer. Ik sluit toch ook niet al mijn posts over België af met mijn laatste mening over communautaire zaken?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 06 mei 2013, 21:53

Als dat zo zou zijn mogen we het wegenrestaurant ook opdoeken. Alsof 'Zolang die vergunningenplicht bestaat is het wat mij betreft ook wel een stukje respect voor de stammen die met elkaar een van de oudste beschavingen ter wereld vormen.' trouwens geen waardeoordeel is (niet dat daar iets mis mee is, maar is het alleen mijn mening niet).

Door weer eens zo gevoelig te reageren op iets (naast als iemand het woord 'Oostblok' gebruikt of iets over Nazis zegt) is het trouwens pas écht off-topic gegaan.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 06 mei 2013, 22:02

^^ Nee, het wegrestaurant is er om dit soort off-topic discussies in op te vangen. Het is de plek waar je vanzelf terecht komt als je dit soort punten die niets meer met wegen en verkeer al te hard wilt doordrukken. Maar ik ben hier niet degene geweest die een waarde-oordeel over iets dat met niets anders te maken heeft dan verplaatsing over wegen heeft getrokken (= on-topic) naar een algemeen statement over minderhedenpolitiek (= off-topic, op zijn best voer voor het Wegrestaurant).

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 06 mei 2013, 22:10

Goed. Terug on-topic.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 06 mei 2013, 22:25

Graag. Je zit er met je Terra Nullius-doctrine namelijk ook naast. Terra Nullius was de doctrine die na 1788 werd gebruikt om te rechtvaardigen dat blanke kolonisten het land in gebruik konden nemen en daar eigendom of erfpacht over konden verkrijgen. Vanaf dat moment was sprake van privégrond en daarmee van het recht om eenieder, conform het eigendomsrecht, de toegang te weigeren tot de eigen grond. Als eerder gezegd, alleen belangrijkere highways liggen in de Outback op grond van de staat, de gemiddelde track ligt dat niet. En een principe als "niet gebruiken is verkrijgende verjaring door de staat" kent het Australische recht kennelijk niet, althans niet een Outback-setting.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 06 mei 2013, 22:51

^^Terra Nullius betekende gewoon dat niet geclaimde grond aan niemand toebehoorde. Of toch: 'aan de Kroon'. Maar bij de instelling van die semi-autonomie reservaten is veel van die grond overgedragen. Of er nu wegen oplagen of niet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 07 mei 2013, 7:26

Je maakt je zelf wel volkomen belachelijk Alfa. De grond is eerder door kolonisten geroofd van de oorspronkelijke bewoners. Het is niet meer dan terecht dat die later de grond (met wegen er op) hebben teruggekregen.

Als jij een schilderij terugkrijgt nadat het gestolen is en er zit kauwgom op geplakt dan kun je toch ook niet redeneren dat omdat het er al die jaren op gezeten heeft, dat je het er dan niet af mag halen? :facepalm:

Kortom die wegen op particulier terrein is jammer voor de weggebruikers/Australische overheid maar de Aboriginals staan hier volkomen in hun recht. Mijns inziens dan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 mei 2013, 8:16

Alfa schreef:^^Terra Nullius betekende gewoon dat niet geclaimde grond aan niemand toebehoorde. Of toch: 'aan de Kroon'. Maar bij de instelling van die semi-autonomie reservaten is veel van die grond overgedragen. Of er nu wegen oplagen of niet.
Er zit 150 jaar tussen die terra nullius-fase en de instelling van reservaten. In die 150 jaar waren vrijwel al die huidige reservaten in handen gekomen van privépersonen. Ik ga me daarbij niet wagen aan termen als roof of diefstal of aan een poging tot juridische kwalificatie van de wijze waarop land nu weer in Aboriginal-handen komt (verkapte onteigening of een klassiek civielrechtelijk proces?). Het belangrijkste is de huidige realiteit dat grote stukken land in de Outback in handen zijn gekomen van eigenaren die gebruik maken van hun civiele recht om van hun grond te weren wie ze willen. Een civiel recht zoals je dat zult vinden in de rechtssystemen van heel West-Europa.

En dus geldt dat wie verkeer op een pad over zijn land buiten wil houden, volkomen in zijn recht staat om dat te doen. Overigens doet de staat (in Australië en de rest van de wereld) in zekere zin hetzelfde op haar eigen grond, namelijk waar grond in handen van de National Park Service of van het leger is gebracht.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 07 mei 2013, 11:45

^^Daar ben ik het dus niet mee eens. Los dat ik van mening ben dat een een eigendomssysteem gebaseerd op bloedbanden ('native title') niet thuishoort in de 21e eeuw ben ik ook van mening dat als iets bepaalde tijd feitelijk publiek gebruikt wordt (wat bij wegen toch wel het geval lijkt), het ook daadwerkelijk publiek moet worden. In de meeste landen is dat ingebed in de wetgeving. Waarom zou dat in Australië anders moeten zijn.

Maar goed. Australië is een common law-land. Nu komen zaken zoals native title voornamelijk voort uit uitspraken van gerechtelijke hoven en kunnen die niet losgezien worden van de tijdsgeest van nu, die nu eenmaal gekenmerkt wordt door een soort schuldgevoel tegenover vroegere misstoestanden. Wie weet oordeelt een of ander hof er over 30 jaar weer helemaal anders over.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 07 mei 2013, 13:28

In de praktijk word je denk ik niet zomaar weggejaagd als je over zo´n weg rijdt. We hebben het hier over een zeer uitgestrekt land, eer ze erachter zijn dat er een auto rijdt ben je al halverwege. Het lijkt me sterk dat ze lopen te patrouilleren.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 mei 2013, 14:06

Alfa schreef:Los dat ik van mening ben dat een een eigendomssysteem gebaseerd op bloedbanden ('native title') niet thuishoort in de 21e eeuw ben ik ook van mening dat als iets bepaalde tijd feitelijk publiek gebruikt wordt (wat bij wegen toch wel het geval lijkt), het ook daadwerkelijk publiek moet worden. In de meeste landen is dat ingebed in de wetgeving. Waarom zou dat in Australië anders moeten zijn.
Laten we bij het begin beginnen: bloedbanden als fundament van eigendom kennen we in Europa ook. Dat noemen we erfopvolging. Ik snap niet wat daar zo vreselijk aan is. Het lijkt een argument om te verpakken dat je vooral tegen de politieke keuze bent om de terra nullius-doctrine van 1788 te doorbreken en te erkennen dat er wat mensen zaten wier positie door erfopvolging op latere generaties is overgegaan (iets dat trouwens alleen kan worden erkend als de nazaten nog steeds op de bewuste grond zitten). Daardoor hebben we nu wat andere eigenaren dan je zou krijgen bij doortrekking van de "lijn 1788". Veel Aboriginal-grond is trouwens niet op grond van een native title-claim bij rechters overgegaan, maar op basis van een overeenkomst tussen betrokken partijen of op grond van een wet die gewoon door het parlement is gegaan. Native title is niet meer dan een manier om naar het verleden te kijken. In het heden heb je alleen de common law die één wetmatige landeigenaar erkent en aan hem een set rechten toekent (inclusief verkoop aan wie hij wil) die maar nauwelijks verschilt van wat wij in Nederland en België gewend zijn.

Principes die je erop nahoudt over "feitelijk publiek gebruik" zijn evenmin principe van Australisch recht als van Belgisch of Nederlands recht. Nog los van de vraag hoe publiek een weg was als je ook in de oude situatie al door hekken heen moest om het land op te mogen, moet je zoiets gewoon specifiek afspreken. Kan in de vorm van een recht van overpad of door de weg buiten de overdracht te houden. Bij overdrachten aan Aboriginal-stammen c.q. land councils is dat heel bewust niet gedaan. Vermoedelijk was het best haalbaar geweest, maar men achtte het niet wenselijk. De gepercipieerde voordelen van een vergunningenstelsel vond men zwaarder wegen dan het nadeel. En laten we het feitelijk publiek gebruik ook vooral niet overdrijven. Je praat vaak over niet meer dan een gebruiker of acht per dag. Hoe dan ook, dit is natuurlijk voer voor discussie. Ik was zelf tenslotte degene die in de eerste post over de Outback Way al zei dat je je kunt voorstellen dat tegenover subsidie voor de regio een recht van overpad wordt gevraagd.
Laatst gewijzigd door Pino op di 07 mei 2013, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 07 mei 2013, 14:39

Het verlenen van grondeigendom aan Aboriginals is overigens een typisch voorbeeld van het in een westerse mal persen van een niet/westers cultuursysteem. In die culturen, of toch in ieder geval in native amerika waar ik persoonlijk iets meer van afweet, héb je helemaal geen concept landeigendom, het zou me verbazen als dat voor aboriginals anders is. De grond is van iedereen, je hebt gebieden waar verschillende stammen leven maar de grond is niet van hun, die is hooguit van Moeder Aarde of iets dergelijks. Aboriginals zouden veel meer hebben aan afspraken met landeigenaren zodat hun vrijheid om over het land te trekken gegarandeerd is. Ik kan me niet voorstellen dat aboriginals het zelf erg vinden als er 8 keer per dag een auto over een onverharde weg door ´hun´ gebied gaat, zij beschouwen het waarschijnlijk niet als hun land omdat landeigendom in zo een cultuur vaak niet bestaat.

Dit is ook de reden dat de indianen in amerika hun grond voor een appel en een ei verkochten aan de kolonisator, zij dachten ´ha, gratis geld.´. Ze verkochten iets wat ze helemaal niet hadden, namelijk landeigendom.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 mei 2013, 15:11

^^ Ik herken me wel in de gedachte dat westerse grondeigendom op enigszins gespannen voet staat met hoe inheemse volkeren in Australië en Amerika dachten over grondeigendom. Dat probleem begon natuurlijk al in de kolonisatiefase: de deals met de Indianen waarover je schrijft, maar alleen al uit het niet-optreden tegen indringers (lees: Europese kolonisators) kon men natuurlijk maar al te makkelijk afleiden dat op de grond geen claim rustte zodat deze als terra nullius kon worden toegekend aan de blanken. Wat vooral lastig werd toen diezelfde blanken de oorspronkelijke bewoners als indringers gingen beschouwen waartegen westerse verworvenheden als pistolen mochten worden ingezet. Nu van dat recht van de sterkste een zekere afstand is genomen, resteert de vraag hoe je het beste recht doet aan de belangen van alle betrokkenen. Als je kijkt naar huidige eigendomsvormen binnen Australië zie je dat regelmatig niet is gekozen voor een harde eigendomsoverrdacht aan Aboriginals, maar ook wel degelijk voor vormen van "samenleven op hetzelfde land" zoals je omschrijft. In een van de landmark cases over native title in Australië, de Wik-zaak, werd beslist dat de erfpachter van land moest gedogen dat daar ook aboriginals woonden en het land gebruikten. Een soort alomvattend recht van overpad zonder dat de eigendomspositie daar verder wijzigde.

Ik kan moeilijk inschatten hoe Aboriginals precies tegenover die acht auto's staan. Het zijn doorgaans buitengewoon schuwe mensen, sterk gesteld op privacy. Je kunt natuurlijk betogen dat je op dat soort uitgebreide landerijen altijd wel genoeg privacy hebt, maar ik kan moeilijk inschatten hoe praktisch dat kan worden ingekleed. Wat ik begrijp is dat je feitelijk de vergunning altijd wel krijgt, maar dat men de mogelijkheid wil hebben om het land volledig dicht te gooien op spiritueel belangrijke momenten. Daarnaast zit er vermoedelijk ook een soort beschermingsgedachte achter van de "blanke" kant. De problematiek rondom benzine-snuiven en alcohol onder Aboriginals is groot, en vermoedelijk leeft de gedachte dat je maar beter enige controle kunt uitoefenen op de mate waarin dit soort westerse "geneugten" Aboriginal-leefgebied binnen komen. Hoeveel het echt toevoegt? Ik durf het niet te zeggen, maar als ik nog eens door deze delen van Australië ga touren, vind ik de e-mails om het land op te kunnen toch niet heel veel gevraagd.