[AUS] Onmogelijk vorkbord bij Brisbane

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 01 mei 2006, 17:49

Ikzelf schreef:Precies de beperking van een vorkbord: je kunt er niet al te veel informatie op kwijt, zowel wat betreft het aantal regels als in de breedte. Leve de regelborden !
In de serie "Onmogelijke Australische regelborden" dit bord op de Logan Motorway bij Brisbane, Queensland.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76522
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 01 mei 2006, 20:51

Afgezien van de weergave van de wegnummers, is er weinig mis mee. Het oogt rommelig meer ik heb niet het idee dat hier onnodig dingen staan aangegeven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 01 mei 2006, 20:57

Er is één ding mis: Je kunt met 100 km/u dit bord onmogelijk goed interpreteren. Dat lijkt mij toch een belangrijke omissie van een dergelijke wegwijzer (wat een kleurenkermis trouwens)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76522
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 01 mei 2006, 21:01

Eventueel zou je de naam "Gateway Mwy (Motorway)" ook nog weg kunnen laten. In Frankrijk staat dat ook niet op de gewone borden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 01 mei 2006, 21:17

Ik heb een beter idee...
Afbeelding
(Op de plek van het V'tje, het symbooltje voor vliegveld)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 02 mei 2006, 9:17

Vinny schreef:Ik heb een beter idee...
(Op de plek van het V'tje, het symbooltje voor vliegveld)
Zoals ik al zei, leve de regelborden. In zoverre geniet jouw ontwerp uiteraard de voorkeur. De omschrijving "Brisbane Airport" kan wat mij betreft ook wegblijven; vliegveldsymbool is voldoende. Je kunt er ter plaatse niet over twijfelen, naar welk vliegveld je wordt geleid.

Naast het probleem "kleurenkermis" vind ik ook het centreren van de doelen een probleem van dit bord. Boel zou een stuk leesbaarder zijn geweest, wanneer de doelen links waren uitgelijnd.

Wat betreft de naam "Gateway Mwy": Australiërs zijn (nog veel meer dan Europeanen) ingesteld op namen van wegen, en veel minder op wegnummers. Mensen zullen het altijd hebben over de Hume Highway, en niet over NH 31. In de steden zijn de nummers van de M-wegen wat meer ingeburgerd, maar je kunt er vanuit gaan dat een zeer groot gedeelte van de weggebruikers hier het heeft over de "Gateway Motorway" en niet over de M 4. In die context is het aangeven van de naam van de kruisende weg begrijpelijk en misschien zelfs wel wenselijk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 02 mei 2006, 10:04

Overbodig zijn de meldingen "TOLL ROAD" (in beide richtingen, je kunt er toch niet omheen in dit geval) en de term LEFT LANE. Dat is hier namelijk nog niet nodig. Als je dan het witte veld met GATEWAY MWY plaatst op de plek waar nu nog LEFT LANE staat, en de 4 voor het vliegveld, dan wordt alles al een stuk duidelijker en compacter. Ik zal vanavond wel eens een een ontwerpje plaatsen hoe mijn versie van dit vorkbord eruit ziet.

Vorkborden zijn prima, zoalng je de informatie maar goed ordent. Dat laatste is met name wat er hier aan ontbreekt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 02 mei 2006, 10:29

@ Pino: Ja ik weet natuurlijk niets van de omgeving ter plaatse. Daarom neem ik alle informatie op die de wegbeheerder kennelijk op het bord wil hebben...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Onmogelijk vorkbord bij Brisbane

Bericht door Pino » wo 15 apr 2009, 20:30

Ze hebben in Queensland iets nieuws bedacht over het combineren van portalen en matrixborden. Je weet wel, datgene waarvan we in Nederland inmiddels zover zijn dat je die niet moet combineren. Het resultaat hieronder, een en ander onder het motto "we hebben al de slechtste snelwegbewegwijzering van Australië en het kan nog slechter". Het commentaar op Aussiehighways zegt alles:
Trent Thompson schreef:QMR justify the idea by saying "they do it in the UK" (ref: http://www.worldofstock.com/slides/MES4457.jpg). Why on earth would you want to replicate possibly the worst motorway signage system on the planet? They have also broken their own signage standards by including the distance on the exit number tab.
Afbeelding

Plaats reactie