[AUS] Queensland

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

[AUS] Queensland

Bericht door marcel » zo 11 jun 2006, 17:48

Pino stuurde mij deze link:

http://www.tq.com.au/tq_com/dms/A507092 ... E3DE8E.pdf

Queensland blijkt een nieuw wegnummeringssysteem te hebben. Op zich zou ik het goed vinden, met de volgende veranderingen:

A55 > A7
A71 en A2 Charleville-Barcaldine: A9
A2 Barcaldine-Cloncurry: A4
A2 Cloncurry - NT: A6
De Savannah Way zou dan de A8 zijn.

Voordeel van de huidige A2 is wel dat de hoofdroute van Brisbane naar NT nu één nummer heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 11 jun 2006, 17:50

Jammer dat ik geen goede kaarten of wegenatlassen heb van Australie :( dat is nog echt een wit gebied in mijn collectie :cry:

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 11 jun 2006, 17:58

Mijn nieuwste kaart is de HEMA atlas van 2001 (ja, heeft niets met de Nederlandse HEMA te maken ...). Er verandert heel veel, dus moet ik eigenlijk weer eens een nieuwe kopen, maar ik wilde eigenlijk wachten tot alle veranderingen doorgevoerd zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Pino » ma 12 jun 2006, 9:33

marcel schreef:Voordeel van de huidige A2 is wel dat de hoofdroute van Brisbane naar NT nu één nummer heeft.
Precies. In het traditionele grid van Australië waren dat een stuk of zes wegnummers. De route is nu teruggebracht naar één nummer. Ook dit nummersysteem van Queensland gaat met uit van een grid, maar men heeft voor de A 2 een uitzondering gemaakt. Naar mijn mening is dat een goede keuze geweest. Wegnummering moet naar mijn gevoel aansluiten op de daadwerkelijke verkeersstromen. Hoezeer het verkeer in de Outback ook beperkt is, deze route schuin door Queensland verdient één nummer omdat hij toch (relatief) veel wordt gereden.

Aan de NT-kant is men naar ik begrijp- voornemens om de Barkley Highway ook het nummer A 2 te geven, dus dat sluit mooi aan. Het resterende stuk weg in het NT tussen Three Ways en Darwin heeft dan gek genoeg twee wegnummers, ondanks het feit dat je alsmaar rechtdoor rijdt. Het noordelijke stuk van die route (ten noorden van Daly Waters) is onderdeel van Highway 1, die heel Australië rondgaat.

Het aparte aan deze nummeringsplannen is dat je nog een aantal nummers uit het oude nationale grid van Australië (uit 1955) ziet. Dat geldt sowieso voor NH 15 en NH 39, die nog niet zijn omgenummerd (maar dat t.z.t. wel zullen worden), maar ook voor de wegnummers 55 en 71.

Tenslotte merk ik nog op dat deze wegnummers nog niet allemaal op de borden staan. Dit zijn slechts de plannen en Queensland kiest er voor de borden weg voor weg te vervangen. De Pacific Motorway ten zuiden van Brisbane was het eerste, die werd gevolgd door de A 2, men is bezig met de Bruce Highway tussen Brisbane en Cairns, en ook de A 3, A 4 en A 6 zijn meen ik al gedaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Pino » zo 09 nov 2008, 10:28

De nieuwe nummers verchijnen in Queensland nu toch steeds vaker op de borden. En daarbij heeft Queensland Main Roads (QMR) op Aussiehighways een behoorlijk slechte reputatie opgelopen met de kwaliteit van haar popnagel-werk. Onderstaande foto laat zien waarom.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Pino » di 06 jan 2009, 8:21

De wegverbinding tussen Queensland en het Northern Territory, de Barkly Highway, is door zware regens onbruikbaar geworden. Buiten de Barkly Highway zijn beide staten alleen verbonden door enkele dirt tracks, maar die zijn in het natte seizoen sowieso onbegaanbaar, dus wegverkeer tussen beide staten zal gedurende het herstel moeten omrijden via South Australia. Zeker voor verkeer uit het noorden van Queensland is dat een omweg van duizenden kilometers. Verwacht wordt dat het herstel tenminste drie weken zal duren. Onderstaande foto en meer informatie op http://www.abc.net.au/news/stories/2009 ... 460043.htm

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Wouter N14 » di 06 jan 2009, 10:19

Pino schreef:Zeker voor verkeer uit het noorden van Queensland is dat een omweg van duizenden kilometers.
Zou die omleiding ook aangegeven zijn met U-bordjes? :rofl2:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Rene » di 06 jan 2009, 10:34

"The localised flooding in that area has washed out about 100 metres of the road surface. "We're being told it's going to approximately take about three weeks to repair."
100 meter. Zou dat niet snel met een Baileybrug of een pontonbrug te overbruggen zijn voor voertuigen tot 3500 kg ?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Wouter N14 » di 06 jan 2009, 10:49

^^ Waarschijnlijk wel, maar zo'n tijdelijke brug kan ook de werkzaamheden belemmeren.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

sven0061
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 jan 2009, 14:02

Re: [AUS] Queensland

Bericht door sven0061 » vr 30 jan 2009, 16:39

G'day,

Ik woon sinds een jaar in Queensland. Iemand geïnteresseerd in m'n observaties aangaande de infrastructuur?

Eerlijk gezegd denk ik trouwens dat ze hier behoorlijk wat van Nederland zouden kunnen leren...

Cheers,
Sven

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Pino » vr 30 jan 2009, 17:07

Op Aussiehighways wordt het Department of Main Roads van Queensland steevast afgeschilderd als een stelletje prutsers die je in een derdewereldland zou verwachten en niet in Australië. Dus ja, die kunnen inderdaad wel het nodige van Nederland leren. Kijk alleen maar naar de elders op dit forum geposte bewegwijzering.

Maar ... ik hoor graag je verhalen, al was het alleen maar als voorbeelden van hoe we het in Nederland niet moeten doen. Waar woon je trouwens?
Laatst gewijzigd door Pino op vr 30 jan 2009, 17:31, 3 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Ds79m » vr 30 jan 2009, 17:20

Toen ik in Brisbane was, 2 jaar geleden, werd er vooral met miljarden gesmeten voor diverse OV-projecten. Zoals allerlei bustunnels in het centrum en verbouwingen van alle treinstations in de regio.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Chris » di 19 apr 2011, 12:58

Sir Leo Hielscher Bridges, Brisbane

De Sir Leo Hielscher Bridges in Brisbane, die over de rivier de Brisbane gaat.

Afbeelding
mjc-2010-12-15-7358 by wiccked, on Flickr

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: [AUS] Queensland

Bericht door hugomol » di 19 apr 2011, 14:19

is die brug nou zo steil of ligt dat aan de stand van de camera?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Wouter N14 » di 19 apr 2011, 14:21

Dat is zo sterk ingezoomd dat het bijna surrealistisch oogt :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: [AUS] Queensland

Bericht door hugomol » di 19 apr 2011, 14:59

geweldig, die brug lijkt nu wel een hellings percentage vanmeer dan 15% te hebben

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Pino » di 19 apr 2011, 16:15

Vanuit het noorden rijd je naar deze brug toe in een lange rechte lijn, dus dat leent zich voor hele mooie telelens-foto's. Het is overigens ook geen klein bruggetje; hij is 55 meter hoog.

Streetview geeft wellicht een wat realistischer beeld van hoe het stijgingspercentage is. Niet anders dan dat van de Brienenoord, als ik me goed herinner.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Vinny » di 19 apr 2011, 20:37

Ik vind als je bovenop de Van Brienenoord rijdt en je kijkt naar beneden, je op zich ook al een flinke helling hebt ;) (mooi uitzicht trouwens ook). Maar goed, dat is off topic :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Ds79m » di 19 apr 2011, 21:00

^^ Zo'n mooi uitzicht op de Kuip heb je in Brisbane natuurlijk niet :lol:

Maar je hebt inderdaad diverse mooie bruggen in en rond Brisbane.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Vinny » di 19 apr 2011, 22:15

Deze is ook vrij modern zo te zien. In ieder geval met "hippe" 2000-straatverlichting :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Pino » di 19 apr 2011, 22:46

De Gateway Bridge dateert uit 1986. Hij is vrij recentelijk verdubbeld; de vernoeming naar meneer Hielscher is bij die gelegenheid ook doorgevoerd (er schijnt een opiniepeiling te zijn gehouden, waaruit bleek dat 97% van de Queenslanders tegen die vernoeming was). De beelden op Streetview laten de inmiddels afgeronde werkzaamheden nog zien. Zei ik overigens 55 meter hoog? Het zijn er 78. Het brugdek ligt daarmee toch drie keer zo hoog als dat van de Brienenoord.

Van beide bruggen kan ik overigens zeggen dat als je er bovenop gaat staan en je kijkt ongeveer recht naar beneden, je een helling ziet van duizenden procenten en een ongeveer even spectaculair uitzicht: water in de diepte.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Vinny » di 19 apr 2011, 22:59

Erg poetisch geformuleerd..., maar met een helling van duizenden procenten bedoel je een loodrechte wand? Die heeft een helling van oneindig :p
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Sophie » wo 20 apr 2011, 0:35

Pino schreef:waaruit bleek dat 97% van de Queenslanders tegen die vernoeming was
97%? Zoiets heet bij ons "Sowjetisches Wahlergebnis" (Sovjet-verkeizingsuitslag) ;)

Wat heeft die kerel gedaan, om bijna alle Aussies tegen zich te krijgen?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Pino » wo 20 apr 2011, 8:03

De man was econoom en ambtenaar. De reacties van het publiek op dit artikel in de Courier Mail geven wellicht een idee.

Ik geloof dat het niet eens zozeer draait om wat de man gedaan heeft, maar om het feit dat hét grote infrastructurele werk van de regio wordt vernoemd naar iemand die niemand kent. Misschien kun je de Gateway niet helemaal vergelijken qua omvang met een brug als de Golden Gate of de brug over de Oresund, maar een brug met een dusdanig belang vernoem je niet naar pak 'm beet iemand die dertig jaar topambtenaar op het Ministerie van Financiën is geweest. Die redenering kan ik wel volgen. Het heeft iets van dedain naar het volk toe dat de naam in de volksmond niet meer gebruikt mag worden, en dat dan ook nog eens gecombineerd met een zekere mate van zelfverheerlijking binnen regeringskringen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Pino » di 19 jul 2011, 21:05

Aussie Highways-lid Brad postte vandaag een trip report met foto's van een trip naar het westen van Queensland (vanuit Brisbane). Trip report mét 220 foto's hier.
I have now, thanks to my trip, formulated Brad's Law Of Queensland Road Signage: "The average quality of Queensland road signs is directly proportional to the distance from the Brisbane General Post Office." The signs out west are actually half-decent most of the time.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op za 03 dec 2011, 11:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Vinny » wo 20 jul 2011, 18:12

Merkwaardige routenummering. Ik dacht dat men in Australie juist het alfanummerieke systeem zou gaan invoeren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Pino » wo 20 jul 2011, 19:04

Klopt. De foto is ook niet inconsistent met die omnummering. Wat je hier ziet, is onderdeel van een popnagel-strategie zoals we die uit Nederland ook wel kennen, zij het een nogal amateuristisch uitgevoerde.

Ze bereiden de borden langs de hele route voor op de komende situatie, maar de nieuwe situatie staat nog afgeplakt. Wanneer alle borden langs de route zijn voorbereid, worden in één nacht alle popnagels verwijderd (de zogenaamde coverplate fairies komen langs) zodat je niet in continuïteitsproblemen komt. Op de plek van de foto hebben ze op enig moment een nieuw bord neergezet, dat al is voorbereid op het wegnummer A46. Maar omdat de borden op de rest van de route nog het oude National Route 46-schild dragen, popnagelen ze op dit bord het NR46-schild over het toekomstige nummer A46 heen. Met als doel om op een toekomstig moment in één keer alle NR46-popnagels weg te halen en een continue A46 te hebben.

Overigens begint de alfanumerieke omnummering van Australië wel een genant lang proces te worden. South Australia heeft eind jaren '90 heel snel al hun wegen omgenummerd. Victoria deed dat in dezelfde periode ook heel snel, maar heeft nooit de stap willen zetten om de wegen in de stad Melbourne om te nummeren. Maar New South Wales, Queensland en het Northern Territory zijn ze nu al vijftien jaar bezig, terwijl het aantal wegen met alfanumerieke nummers nog steeds uitermate beperkt is. Het is nieuwe bewegwijzering op zijn Waals, waarin het wel lijkt alsof ze wachten totdat alle borden langs de route een keertje zijn vervangen als gevolg van slijtage. Men zal nooit op eigen initiatief eens wat popnagels gaan toevoegen op bestaande borden. Je krijgt bijna sympathie voor Western Australia, dat in strijd met gemaakte afspraken binnen Australië niet aan de alfanumerieke nummers lijkt te willen. En waar dus gewoon één algemeen en consistent systeem bestaat.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Pino » za 03 dec 2011, 11:07

Tegen de achtergrond van Brad's Law Of Queensland Road Signage (zie hiervoor) is het volgende wellicht weinig verbazingwekkend. In de regio Brisbane heeft men de bewegwijzering rondom de Gateway Bridge gewijzigd, en daardoor rijden veel mensen per ongeluk de tolweg op.
The Courier Mail, http://www.couriermail.com.au/news/bridge-signage-bungle-takes-its-toll/story-e6freon6-1226212727840 schreef:Sir Leo Hielscher Bridge and Gateway Motorway signage bungle takes its toll

POOR signage on the Gateway Motorway has been blamed for sending motorists over the Sir Leo Hielscher toll bridge by mistake.
Under Queensland law, motorists who use toll roads are required to pay the charge even if they use the road in error. Brendan Jones of Paddington on Brisbane's northside found himself on the bridge on October 6 when he turned on to the Gateway Motorway intending to exit at Kingsford Smith Drive.
"It turned out they had changed the traffic conditions so this was no longer possible but they hadn't changed the signs to show this," Mr Jones said. "We were caught without any exits and had to cross the bridge."

He contacted GoVia and Queensland Motorways to waive the toll but was told he had to pay no matter what. "Under the Transport and Infrastructure Act that Queensland Motorways operates under, you have a responsibility to pay for any toll usage that you make, even if this usage was in error," wrote a Queensland Motorways' customer service agent in an email. "Due to this reason, Queensland Motorways will not be waiving the toll that you have incurred."

Mr Jones still refused to pay the $3.99 toll plus $7.88 in administrative costs but after telling Queensland Motorways he would take the matter to the Tolling Customer Ombudsman, the charge was waived "as a gesture of goodwill". "It went through four reviews, and they had every opportunity to dismiss it before now," he said.

Paul Turner from peak motoring body RACQ said the signage issue had also been raised by their members since the name change to Southern Cross Way late last year. "We are seeing that people are getting caught by following the Gateway and thinking they can exit, but then they have to go over the bridge," Mr Turner said. "If people want to exit before the Gateway, they have to take the Southern Cross Way. The Gateway is essentially a bypass, an express way to get over the river."

Queensland Motorways' Helen King told Mr Jones in an email that the signs for the Motorway "complied with all requirements set out by the Department of Transport and Main Roads". "However your comments regarding the signage for Kingsford Smith Drive have been recorded," Ms King wrote. An estimated 100,000 vehicles a day use the Sir Leo Hielscher bridges with a $3.99 toll for cars.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [AUS] Queensland

Bericht door mavas » za 03 dec 2011, 12:17

Interessant geval. Ik vermoed dat met een rechtzaak die mensen die per ongeluk de brug over rijden best in het gelijk gesteld kunnen worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [AUS] Queensland

Bericht door Vinny » za 03 dec 2011, 12:31

If people want to exit before the Gateway, they have to take the Southern Cross Way. The Gateway is essentially a bypass, an express way to get over the river."
Hij probeert uit te leggen dat je onontkoombaar op een tolweg terecht komt denk ik. In de meeste landen bestaan daar speciale borden voor, ik denk niet dat iemand bij "Gateway" meteen denkt dat hij ope en tolweg stuit....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie