[R004] Afwerking R4-Zuid

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door MrL » za 03 mei 2014, 16:27

Chris schreef:Dit zit er toch wel redelijk als een afrit uit.
Ik spoelde niet genoeg terug en bedoelde de beelden op tijd 1:05 - 1:10. Mijn fout :)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Alfa » za 03 mei 2014, 20:18

Het is sowieso een erg tijdelijke situatie. Vanaf het eerste bedrijf er komt zal de afrit geopend worden.

Maar het blijft wel raar dat ze zoveel moeite doen om de afrit met jerseys te versperren. Het kan eigenlijk geen kwaad dat de rotonde open is. Je kan er toch niets doen.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Mikhail » ma 05 mei 2014, 11:15

Wimpie25 schreef:^^
De normale afslagpijl ontbreekt, er staat een bord met "verboden rechts af te slaan" en de afzetting is in traditioneel wit-geel geverfd wat bij de gemiddelde Belgische weggebruiker onmiddelijk een belletje met "OPGEPAST!" doet afgaan.

Wanneer gaat deze afrit open? Een tijdelijke neergezet stalen geleiderail zoals je ze ziet bij wegenwerken op onze autosnelwegen was echt geen overbodige luxe geweest!
****

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Km357 » ma 05 mei 2014, 11:21

Wel ik heb gisteren het nieuwe stuk eens afgereden, was eigenlijk geen kat op de baan, mooi asfalt, modern aangelegd! Ik moet zeggen dat ze goed werk hebben geleverd, Vmax zou voor mij wel wat hoger mogen liggen, maar het is nu eenmaal zo.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Jump » ma 05 mei 2014, 19:24

Ook nog even enkele van mijn foto's hier plaatsen. Het is meer een aanvulling op de vorig geplaatste foto's, aangezien dubbele weinig zin hebben.

Afbeelding
R4 Zuid Opening by JumpV, on Flickr

Afbeelding
R4 Zuid Opening by JumpV, on Flickr

Afbeelding
R4 Zuid Opening by JumpV, on Flickr

Afbeelding
R4 Zuid Opening by JumpV, on Flickr

Afbeelding
R4 Zuid Opening by JumpV, on Flickr

Afbeelding
R4 Zuid Opening by JumpV, on Flickr

Afbeelding
R4 Zuid Opening by JumpV, on Flickr

Afbeelding
R4 Zuid Opening, onderkant van de Tuikabelbrug by JumpV, on Flickr

Afbeelding
R4 Zuid Opening by JumpV, on Flickr

Afbeelding
R4 Zuid Opening. Onderkant van de Klaverbladbrug. Dit is de brug van de E17 over de Ringvaart. by JumpV, on Flickr

Afbeelding
R4 Zuid Opening. Een nog niet opgevulde voeg. by JumpV, on Flickr

Afbeelding
R4 Zuid Opening by JumpV, on Flickr

Afbeelding
R4 Zuid Opening. Rechts gaat naar/kont van de R4, linksonder is richting de Tuikabelbrug. by JumpV, on Flickr

Afbeelding
R4 Zuid Opening by JumpV, on Flickr

Afbeelding
R4 Zuid Opening by JumpV, on Flickr

Afbeelding
R4 Zuid Opening by JumpV, on Flickr

Afbeelding
R4 Zuid Opening by JumpV, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Chris » ma 05 mei 2014, 19:32

Die onderdoorgang is wel erg mooi geworden.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Jump » ma 05 mei 2014, 19:40

Hier nog een betere foto van die onderdoorgang. Er is geen verlichting opgehangen in de tunnel. Deze zit verwerkt in de platte stukken beton links en rechts en schijnt om de schuine wanden.

Afbeelding
R4 Zuid Opening by JumpV, on Flickr

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door MrL » ma 05 mei 2014, 19:43

Wat is eigenlijk de bedoeling van die bak onder de tuibrug?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Snelwegfreak » ma 05 mei 2014, 19:45

Ik denk om de brug schoon te maken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Alfa » ma 05 mei 2014, 19:46

Chris schreef:Die onderdoorgang is wel erg mooi geworden.
Er zijn er zo trouwens 2, een onder de Hundelgemsesteenweg en ook nog eentje verderop op de B403 om verkeer richting Brussel onder dat van Oostende te brengen (om weven te vergemakkelijken).

In het MER staat dat ze voor dit type onderdoorgang gekozen hebben om optimaal daglicht te verkrijgen en muurwerking tegen te gaan. Best geslaagd denk ik, het ziet er zeer ruim en mooi uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Chris » ma 05 mei 2014, 19:55

MrL schreef:Wat is eigenlijk de bedoeling van die bak onder de tuibrug?
Snelwegfreak schreef:Ik denk om de brug schoon te maken.
Vooral voor inspectie en onderhoud. Veel grote bruggen hebben zo'n ding, alleen valt het soms niet erg op.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door MrL » ma 05 mei 2014, 20:22

Ah, dus het staat daar permanent, ik dacht eerder dat er nog iets moest gebeuren aan de onderkant. Hopelijk blijft die gespaard van vandalisme, want ik heb al graffiti gespot op het nieuwe stuk R4.

Niettegenstaande dat dit een mooi project is vind ik dat er toch een paar slordigheidjes zijn ingekropen zoals sommige foto's tonen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Alfa » ma 05 mei 2014, 20:41

De R4-zuid is er trouwens met een DBMF-contract aangelegd. Dus het onderhoud zal de volgende 30 jaar door het consortium gebeuren. Al weet ik niet of klein onderhoud (zoals verwijderen van graffiti) daar ook bij is.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Mikhail » ma 05 mei 2014, 22:00

Ik vraag mij af waar ze de lijn trekken wanneer ze welk armatuur plaatsen op welke mast? Is dit nu het gebruik van Philips en Schreder door elkaar? Wel grappig.
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Wimpie25 » ma 05 mei 2014, 23:27

Alfa schreef:
Chris schreef:Die onderdoorgang is wel erg mooi geworden.
Er zijn er zo trouwens 2, een onder de Hundelgemsesteenweg en ook nog eentje verderop op de B403 om verkeer richting Brussel onder dat van Oostende te brengen (om weven te vergemakkelijken).

In het MER staat dat ze voor dit type onderdoorgang gekozen hebben om optimaal daglicht te verkrijgen en muurwerking tegen te gaan. Best geslaagd denk ik, het ziet er zeer ruim en mooi uit.
Klopt volledig, in plaats van een donker gat rij je nu een ruime "spatie" in waarbij het erdoor rijden zelfs nog best fijn is. Hetzelfde hebben ze bij knooppunt Lummen gedaan in de onderdoorgangen van de boogstralen. Door tunnelwanden en viaductpylonen niet verticaal te laten opkomen maar door gebruik te maken van diagonale en ronde vormen krijgt het geheel een veel openere look.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Alfa » ma 05 mei 2014, 23:55

Voor wie het zich mocht interesseren. Dit is het nieuwe bedrijventerrein Eiland Zwijnaarde waarvan de afrit er al ligt (maar zoals gekend afgezet met Jersey's).

Afbeelding


Het is dus een vrij groot bedrijventerrein (35 ha) dat voor de ontsluiting volledig afhankelijk is van de R4. Enig nadeel is dat ze natuurlijk enkel op de R4-Buitenring kunnen aantakken. Verkeer afkomstig van de Binnenring zal er af moeten rijden aan de Ghelamco Arena dan de Ottergembrug (dat is die tuibrug) over en vervolgens de R4-Buitenring.

Ik vraag me of de infrastructuur en dan vooral die rotonde aan Ghelamco dat wel allemaal zal kunnen slikken. Je hebt daar nu een nieuw kantoorpark, de Brico, het Ghelamcostadion (met ook nog eens kantoren en een Albert Heijn in), een grote parking die ze ook als P&R willen inrichten. Ook verkeer R4-Buitenring naar E17 moet er langskomen (voor E17 -> R4-Binnenring is er gelukkig een rechtstreekse verbindingsboog) en industrieverkeer naar bestaande en nieuwe industrieterreinen in Zwijnaarde. Tel daarbij dat de Ottergemsesteenweg-Zuid de belangrijkste toegangsweg is naar het UZ. Dat is heel wat voor een simpele rotonde.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door MrL » di 06 mei 2014, 18:20

Misschien kunnen sommige nieuwe bedrijven ook transporten doen via het water?
Hangt er natuurlijk van af welke activiteiten dat men daar wenst in te planten.

Meer renders op: http://omgeving.be/blog/projecten/eiland_zwijnaarde/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Chris » di 06 mei 2014, 18:49

De meeste bedrijven werken met het "just in time delivery" concept. Voorraden zijn duur dus alles moet snel en kort van te voren bevoorraad worden. Water en railtransport past niet in dat concept voor de meeste bedrijven. Water en rail is vooral interessant voor bulkproducten (olie, gas, graan, erts, grondstoffen, etc). Containers kunnen ook per water maar worden zelden direct per schip aan bedrijven geleverd, maar vaak aan overslagpunten waar ze het laatste stuk alsnog per vrachtwagen gaan.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Alfa » di 06 mei 2014, 20:41

Er zit daar nu ook al een bedrijf dat aanvoer over water laat verzekeren: http://goo.gl/maps/Lw331.

Maar goed, dat is een andere discussie. Over de R4: vanmorgen stonden er weer lange files op de rotonde aan het Ghelamcostadion en de Ottergemsesteenweg-Zuid. Ik heb zo een voorgevoel dat dit een structureel iets gaat worden. Het is ook niet gemakkelijk om dat op te lossen.

Hier zo je ook hoeveel parkeerplaatsen er in de omgeving bijgekomen zijn. En die bij Brico moet je verdubbelen omdat het een dubbele parking is (twee lagen).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Alfa » di 06 mei 2014, 21:37

Een rechstreekse verbinding R4 > E17 zou wel wat oplossen. In het MER wordt dat ook als noodzakelijk geacht:
Afbeelding

Maar ze maken er zich snel vanaf dat het 'moeilijk' is en dus is enkel de makkelijkste verbinding gerealiseerd (de lus E17 > R4 die in 2012 opengesteld werd).

Ze hebben zijn bij de aansluiting naar de Tuibrug eigenlijk een beetje gemorst met ruimte. Eigelijk was daar plaats genoeg om een lus te realiseren die rechtstreeks op de E17 aansloot.
Afbeelding

Het is misschien nog altijd mogelijk als ze de afrit een beetje verleggen. Maar vermits die gloednieuw is zal dat natuurlijk niet onmiddellijk gebeuren. Maar als er dagelijks files staan aan de Ghelamco behoort het op langere termijn wel tot de mogelijkheden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Alfa » wo 07 mei 2014, 17:18

Ik had een mailtje gestuurd naar het AWV ivm de korte invoegstrook (lus Van Laetestraat). Dit is wat ze geantwoord hebben:
Beste xxxxx

Als reactie op uw melding van een knelpunt via het Meldpunt Wegen op volgende locatie :

R4
Merelbeke
Oost-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

Ik wil u bedanken voor uw melding.

Mijn diensten hebben inderdaad voorzien om de invoegstrook te verlengen tot op de brug zelf. De brug zelf is intussen nagerekend of deze de extra verkeerslast (3° rijstrook) aankan en dat blijkt in orde te zijn. De aanpassingen aan de markeringen zullen de komende maanden worden uitgevoerd. Het kruispunt in de lus dient enkel nog om de woningen die in de lus zelf gelegen zijn te ontsluiten. Als deze woningen kunnen aangekocht of onteigend worden, dan kan ook het kruispunt worden afgesloten, maar hier is nog geen concreet zicht op.

Ik hoop dat u hiermee voldoende geīnformeerd bent.

Met vriendelijke groeten

ir. Peter De Backer
afdelingshoofd
Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen
Maw, de invoegstrook zal dus wel degelijk afgeschaft (of verlengd?) worden en de brug over de Ringvaart zal richting Zelzate drie rijvakken krijgen. Goede zaak
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 07 mei 2014, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter2
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 07 okt 2011, 22:11
Locatie: Vlaanderen

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Peter2 » wo 07 mei 2014, 18:35

^^
Bedankt om de mail te delen.

Het lijkt er wel niet op dat ze de invoegstrook zullen afschaffen, hij spreekt immers gewoon over een verlenging ervan. Hopelijk wordt die gelijk doorgetrokken tot de afrit naar de R4-binnenring

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door MrL » wo 07 mei 2014, 18:53

Alfa schreef:Ik had een mailtje gestuurd naar het AWV ivm de korte invoegstrook (lus Van Laetestraat). Dit is wat ze geantwoord hebben:
Het kruispunt in de lus dient enkel nog om de woningen die in de lus zelf gelegen zijn te ontsluiten. Als deze woningen kunnen aangekocht of onteigend worden, dan kan ook het kruispunt worden afgesloten, maar hier is nog geen concreet zicht op.
Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen
Maw, de invoegstrook zal dus wel degelijk afgeschaft (of verlengd?) worden en de brug over de Ringvaart zal richting Zelzate drie rijvakken krijgen. Goede zaak
Is dat een voorstel die jij gedaan hebt of komt dat van het AWV zelf om de woningen eventueel te onteigenen?
Want dat was ook mijn idee, lijkt mij ook het meest logische.
Ik vraag mij eigenlijk af wie daar nu wil wonen, in een lus van een oprit op een autosnelweg. De prijs van die woning zal wel navenant zijn. Maar goed, dat is weer een andere zaak.

Goede zaak dat ze deze invoegstrook zullen verlengen.
Bedankt om dit te delen.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Tommy » wo 14 mei 2014, 12:27

Leuke pijlenchaos in de buurt. KLIK!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Km357 » wo 14 mei 2014, 12:47

^^ Ach je kan niet zeggen dat het niet aangegeven wordt :lol: Geluk bij een ongeluk dat je daar gerust een minuutje kan stilstaan om je doel te zoeken.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Tommy » wo 14 mei 2014, 13:56

^^

Beter was gewoon zo iets neer te zetten:

Code: Selecteer alles

<< Alles | Niets >>
:top:
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Alfa » wo 14 mei 2014, 14:16

^^De hoofdrichting is inderdaad links, je ziet dan ook dat zo goed als iedereen daar links afslaat. Ik had er gewoon een bordje 'Merelbeke' gezet. Want het is de hoofdafrit voor Merelbeke.

De andere richting is eigenlijk een lokale weg. Je zou er nog een bordje 'Melle' kunnen neerzetten. Al zullen ze het ook niet willen stimuleren dat al het verkeer naar Melle langs dat kleine baantje komt rijden. Want ik zie zelfs dat ze Melle momenteel de andere richting opsturen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Alfa » do 03 jul 2014, 20:08

Het probleem van het ministrookje voor verkeer van de R4-zuid naar de B403 (http://goo.gl/maps/1F5NC) is van de baan. Ze hebben de strook helemaal doorgetrokken tot de afrit naar de binnenring even over de brug. De strook loopt nu over in de afrit aldaar waardoor het dus eigenlijk een soort weefstrook geworden is.

Nu ziet het er dus helemaal uit zoals op onderstaande schets:
Afbeelding


Het is wel een vrij smal strookje geworden omdat je uiteraard met de fysieke limitaties van de brug zit. Maar het is alleszins een verbetering van 300% vergeleken met de vroegere situatie.
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 04 jul 2014, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Wimpie25 » do 03 jul 2014, 20:11

Bij een recht op recht zicht durft men een weefstrook wel eens gewone rijstrookmarkering te geven. Mooie oplossing al bij al daar!

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Afwerking R4-Zuid

Bericht door Alfa » do 03 jul 2014, 20:13

^^Het ligt in een bocht. Maar het is toch een flink end, minstens 500 meter. Hoewel die strook toch echt vooral gebruikt wordt door verkeer van de R4-zuid om de R4-oost op te rijden en anderzijds voor verkeer van de B403 (E40) richting de R4-binnenring. Als weefstrook dus.

Maar goed, zoals ik zei: het belangrijkste is dat de absurd korte opritstrook weg is. Wat rest zijn details.
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 04 jul 2014, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie