[E411][R000] Herinrichting Leonardkruispunt

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gemeenten willen ander Leonardkruispunt

Bericht door waldo79 » di 20 mei 2008, 7:57

Met enige creativiteit moet er toch wel wat te doen zijn 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gemeenten willen ander Leonardkruispunt

Bericht door Vinny » di 20 mei 2008, 15:02

Afbeelding
Courante configuratie.

(altijd handig voor de discussie; niet iedereen is natuurlijk even bekend met de situatie)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Gemeenten willen ander Leonardkruispunt

Bericht door R4 » di 20 mei 2008, 15:28

Dit lijkt me een aantal scherpe bochten en krappe, korte invoegers op te leveren.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Gemeenten willen ander Leonardkruispunt

Bericht door IQ[] » di 20 mei 2008, 19:09

Dit (het kaartje van Vincent) is de huidige configuratie. Dus deze scherpe bochten liggen er.
Het was trouwens vroeger een rotonde mét zebra's zie ik op luchtfoto's...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeenten willen ander Leonardkruispunt

Bericht door Palance » di 20 mei 2008, 19:20

Vroeger kon je volgens mij ook vanaf de E411 richting Waterloo en vanuit Brussel richting Zaventem, zodat je kruisend verkeer had. Dat is een aantal jaren terug afgeschaft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gemeenten willen ander Leonardkruispunt

Bericht door Vinny » di 20 mei 2008, 19:31

Ik kwam dit plaatje tegen op internet als oplossing:
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Gemeenten willen ander Leonardkruispunt

Bericht door IQ[] » di 20 mei 2008, 19:42

Aha, met een corridor voor de natuur. Interessant.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gemeenten willen ander Leonardkruispunt

Bericht door Vinny » di 20 mei 2008, 19:50

Afbeelding
Na lang zoeken, de oude configuratie. Ik had vroeger een prachtige foto van dit kruispunt (met het Zoniënwoud in herfstkleur) als desktop image. Natuurlijk is het helemaal verdwenen (het was op mijn studiecomputer en mijn account is gewist. Destijds heb ik geen prioriteit verleend aan het overbrengen van mijn plaatjes. Eeuwig zonde... :cry: )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gemeenten willen ander Leonardkruispunt

Bericht door Jeroen » di 20 mei 2008, 21:50

Veroorzaakt de huidige configuratie veel problemen?

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Gemeenten willen ander Leonardkruispunt

Bericht door Frits » di 20 mei 2008, 21:58

De keren dat ik daar heb gereden niet, maar misschien in de spits wel?
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gemeenten willen ander Leonardkruispunt

Bericht door Vinny » di 20 mei 2008, 22:46

Jeroen schreef:Veroorzaakt de huidige configuratie veel problemen?
Zebrapaden op een knooppunt :shutup: :? :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gemeenten willen ander Leonardkruispunt

Bericht door Jeroen » wo 21 mei 2008, 13:50

^^ Staan daar dan geen VRI's?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeenten willen ander Leonardkruispunt

Bericht door Palance » wo 21 mei 2008, 19:48

Nee. Hoewel ik meende te herinneren dat die er wel waren in de oude configuratie.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Gemeenten willen ander Leonardkruispunt

Bericht door Ds79m » wo 21 mei 2008, 19:53

Die zijn er volgens mij wel geweest ja.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Herinrichting Leonardkruispunt E411 x R0

Bericht door vynkce » wo 11 nov 2009, 11:13

Hier een plannetje hoe het Leonardkruispunt er in de toekomst uit moet gaan zien:

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Herinrichting Leonardkruispunt E411 x R0

Bericht door waldo79 » wo 11 nov 2009, 12:08

Alle ontbrekende relaties, zoals bijvoorbeeld Namen - Waterloo worden weer in ere hersteld?
Levert de huidige beperkte configuratie nu veel hinder op?

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Herinrichting Leonardkruispunt E411 x R0

Bericht door Koesj » wo 11 nov 2009, 14:08

Kijk aan! Een 4 level stack in België. Hoewel de twee doorgaande relaties wel onzichtbaar onder de grond lopen zal het niettemin een indrukwekkend knooppunt zijn.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Herinrichting Leonardkruispunt E411 x R0

Bericht door Wimpie24 » wo 11 nov 2009, 16:31

En wanneer kunnen we van dit knooppunt gebruikmaken?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Herinrichting Leonardkruispunt E411 x R0

Bericht door vynkce » wo 11 nov 2009, 18:11

Geen flauw idee, dat zal niet de eerste 5 jaar zijn ;)

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Herinrichting Leonardkruispunt E411 x R0

Bericht door Mikhail » do 12 nov 2009, 12:26

Had het ook al zo in mijn gedachte gepland ... ziet er mooi uit maar zal lang wachten worden denk ik, omdat zoals gekend die knooppunt verschillende problemen zal meebrengen -> communautaire problemen, de financiering, een stuk bos wat opgeofferd moet worden, onteigeningen...

Ik wist trouwens niet dat de relatie komende van Waterloo richting E411 Brussel inwaarts, en vice versa zo belangrijk/druk is.

Correctie, had het knooppunt ondersteboven gelezen...
Laatst gewijzigd door Mikhail op vr 13 nov 2009, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
****

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Herinrichting Leonardkruispunt E411 x R0

Bericht door denne007 » do 12 nov 2009, 15:54

^^ ziet er mooi uit en er moet amper gekapt worden :klappen: Nu allemaal hopen dat het snel gaat en dat brussel en wallonië eventueel een kleine bijdrage doen.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Herinrichting Leonardkruispunt E411 x R0

Bericht door Wimpie24 » do 12 nov 2009, 18:03

Een mooi knooppunt in een mooi kader, beter kan het niet worden :) .
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Herinrichting Leonardkruispunt E411 x R0

Bericht door Mikhail » vr 13 nov 2009, 9:10

Ik passeer er verschillende keren, maar kan het niet meer goed herinneren, ligt er net na het knooppunt richting 4 armen kruispunt op de R0 daar nu 2 of 3 rijstroken? In ieder geval zijn er daar toch zeker 3 nodig tot aan de tunnel onder het 4 armenkruispunt.
****

FIK
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 15:02
Locatie: Brussel

Re: Herinrichting Leonardkruispunt E411 x R0

Bericht door FIK » di 17 nov 2009, 13:19

denne007 schreef:Nu allemaal hopen dat het snel gaat
Snel? Ik denk zelfs niet dat hiervoor al een plan-MER is opgesteld... Ik vermoed dat het Vlaams Gewest eerst prioriteit geeft aan andere aanpassingen op de Ring.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Herinrichting Leonardkruispunt E411 x R0

Bericht door Tommy » ma 29 mar 2010, 21:45

Het Leonard kruispunt heeft me al een heel eind in zijn greep...

De heraanleg naar een veiliger knooppunt zijn nodig, maar zullen inderdaad door het bosrijk gebied en communautaire redenen op zich laten wachten.
Het verwonderd me zelfs dat er al concrete schetsen zijn van de heraanleg.

De configuratie vroeger was dus inderdaad zoals de luchtfoto van Vinny. Linksafslaand verkeer diende op een soort van rotonde voorrang te geven.
Ik heb er geen weet van dat er daar ooit verkeerslichten zouden gestaan hebben. Ik denk van niet.
Doorgaand verkeer neemt een tunnel. De R0 en de E411 heeft zijn eigen tunnel.

Toenemend verkeer zorgde er voor dat dit onmogelijk werd. De doorgangen voor naar links af te slaan werden afgesloten. Ergens in 2005.
Er is omleiding langs het gehucht Jesus-Eik of het Vierarmenkruispunt om linksaf te kunnen slaan.

Nog een paar weetjes...
Beide autosnelwegen (R0 en E411) zijn eigenlijk gegroeid uit telkens breder wordende bospaden/wegen/steenwegen. (Zie verder)
Waar de E411 stopt in Bxl Centrum (Delta) zou de ring rond gemaakt geweest zijn van daar tot aan de bocht van Vorst (R0).
Het Leonardkruispunt werd vroeger vaak gemeden langs de 'Welriekende Dreef'. Deze kwam vroeger vaak voor op de (radio) wegenbulletins.
De aansluiting tussen de Welriekende Dreef en de R0 is al heel lang afgesloten voor alle verkeer.

Het leukste weetje is de geschiedenis van de naam van dit kruispunt:
HET LEONARDKRUISPUNT

Louis SCHREYERS


Wie kent er niet het Léonardkruispunt? Ongetwijfeld één van de drukste kruispunten van België. Het ontstond tussen 1831 en 1836, toen in het Zoniënwoud een weg aangelegd werd die de Waversesteenweg doorkruiste. Het gebeurde op initiatief van de Generale Maatschappij, de toenmalige eigenares van het bos. De weg verbond St.Jansberg (Waterloo) met de weg te Tervuren, die ook naar Mechelen zou leiden. Hij kreeg de naam “steenweg op St.Jansberg, route de Mont St. Jean” maar werd ook dikwijls de “weg van de Bank” genoemd.
Er ontstond dus een kruispunt midden in het bos, ter hoogte van kilometerpaal nr. 10, op de Waversesteenweg.

Afbeelding
Het Leonardkruispunt in 1916

Het kruispunt bleef een eeuw lang naamloos achter. Het geraakte tenslotte aan een naam, op een zeer eigenaardige manier.

Afbeelding
Léonard (links rechtop staand) nabij zijn woonwagen (geschilderd door Degreef)

In 1884 had namelijk in de onmiddellijke buurt van het kruispunt een zekere Léonard Boon zijn woonwagen opgesteld. Hij werd geboren op 23 oktober 1842 als oudste zoon van een kroostrijk landbouwersgezin, uit Jezus-Eik. Gedurende jaren heeft hij eenzaam aan dat kruispunt geleefd, waar hij zonder vergunning illegaal drank durfde te verkopen, aan de voorbijgangers. De wagen had als uithangbord “A l’Ambulance. Estaminet - Léonard Boon”. Hij had twee waakhonden en enkele tientallen kippen om desnoods aan de wandelaars ook een lekkere eierschotel te kunnen opdienen. In zijn staminee prijkte een bordje, waarop volgende tekst te lezen was:

" Ik woon hier in het bosch
Waar kan ik beter wenschen
de zegen van de Heer
En de toevlucht van de menschen".


Léonard kon zijn handeltje rustig blijven doen, tot aan de dood van zijn beschermheer Prins Boudewijn in 1891, de graaf van Vlaanderen en troonopvolger van België. Hij had namelijk de verdwaalde prins ooit hulp kunnen verlenen en daardoor kon hij op de prinselijke steun rekenen, om eventuele vervolgingen tegen zijn illegale uitbating te voorkomen.

Afbeelding
Herberg "Chez Léonard"

Nadien trad hij in het huwelijk met Catharina Debecker en samen vestigden ze zich in een huis, langs de Waversesteenweg, op amper 400 m van het kruispunt, waar hij zolang alleen geleefd had. Daar baatte het gezin - wettelijk dan - een café uit en zal het paar drie kinderen hebben. Léonard Boon stierf in 1912.
Het kruispunt wat verderop, richting Jezus-Eik, had nog altijd geen officiële naam gekregen. Het werd door de plaatselijke bevolking eerst aangeduid als de Vier armen van Oudergem. Later, wanneer Léonard Boon er zich met zijn woonwagen kwam vestigen, spraken sommigen van aan Léonard.

Afbeelding
Hetzelfde gebouwde nu

Wanneer er dodelijke ongevallen veroorzaakt werden, door het almaar drukker autoverkeer, zal daar een waarschuwend knipperlicht geplaatst worden. Vanaf dan werd de plaats, door de mensen van de streek, aangeduid als de Pinker.
Pas in 1983, bij de opening van een tweede tunnel onder het kruispunt, zal burgemeester Outers, voor het eerst, in zijn toespraak de naam “Léonardkruispunt” gebruiken.
Sindsdien horen wij de naam dagelijks op de radio vallen... of hoe een typisch figuur uit Oudergem een vaste plaats verwierf in de verkeersinformatie.

Afbeelding
Bron: http://www.auderghem.be/index.php?optio ... 04&lang=nl

Of als verhaaltje: http://www.figy.be/legenden/Brussel_Leonard.htm
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Herinrichting Leonardkruispunt E411 x R0

Bericht door tovm74 » ma 29 mar 2010, 22:35

leuk! :blauweduim:

Ik heb altijd gedacht dat het kruispunt naar een graaf of zo genoemd was ... ;)
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Herinrichting Leonardkruispunt E411 x R0

Bericht door Tommy » wo 31 mar 2010, 17:34

Afbeelding
Huidige configuratie...

Van GIS Vlaanderen
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

edmond93
dorpsstraat
Berichten: 185
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 18:19
Locatie: Brussel (Belgie)

Re: Herinrichting Leonardkruispunt E411 x R0

Bericht door edmond93 » do 01 jul 2010, 9:58

Die inrichting is voor mij welkom! Dat is een pure chaos geworden
Je kan bij mij terecht voor een immitatie van een Frans of Belgische verkeersbord

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Herinrichting Leonardkruispunt E411 x R0

Bericht door vynkce » wo 19 jan 2011, 8:47

19-01-2011 schreef:Herinrichting Leonardkruispunt stap dichterbij

OVERIJSE - Er komt schot in het dossier van de herinrichting van het beruchte Leonardkruispunt, op de grens van het Vlaams en het Brusselse gewest.
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft een studiebureau aangesteld om het ontwerp van een volledige herinrichting van het kruispunt uit te werken. Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Hermes Sanctorum (Groen!) van Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V).
Zij wil alle gemeenten en administraties, zowel uit het Vlaamse als uit het Brusselse gewest intensief bij het hele proces betrekken. Daarover werden in de werkgroep R0 Ring rond Brussel van het Interregionaal overleg mobiliteit tussen Vlaanderen en het Brussels hoofdstedelijk Gewest al afspraken gemaakt.
‘Concreet zal eind januari een volwaardige startvergadering met al deze instanties het echte startschot betekenen', verwacht Hilde Crevits.
Maar Sanctorum heeft daar bedenkingen bij. Er moet eerst een consensus worden bereikt over de best haalbare oplossing. Daarbij komt nog dat in de beide gewesten verschillende procedures moeten gevolgd worden. ‘Toen ik in 2001 in Overijse schepen werd, werd ook al nagedacht over hoe het Leonardkruispunt kon heringericht worden. Tien jaar later staan we nog even ver. Nochtans heeft minister-president Kris Peeters (CD&V) al in 2004, tijdens een informatievergadering in het gemeenschapscentrum van Jezus-Eik beloofd om snel een heringericht Leonardkruispunt te realiseren. Tot op heden hebben we daar nog niets van gezien', merkt Sanctorum op.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Herinrichting Leonardkruispunt E411 x R0

Bericht door vynkce » do 27 jan 2011, 8:31

Het Laatste Nieuws 26-01-2011 schreef:Ongevallen pieken op Leonard

Er zijn de afgelopen maanden heel wat ongevallen gebeurd op het Leonardkruispunt. Dat blijkt uit cijfers van de wegpolitie. Wegen en Verkeer doet er alles aan om het kruispunt beter te beveiligen, maar hoopt het probleem op termijn structureel op te lossen door een volledige herinrichting. Eind deze maand wordt er samengezeten met het kabinet van Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V).
De laatste drie maanden constateerde de wegpolitie zeventien ongevallen op het Leonardkruispunt. Maandagavond viel er nog één lichtgewonde bij een botsing en gisternamiddag ging een auto over de kop. De bestuurder kwam heelhuids uit het wrak. De meeste ongevallen waren te wijten aan overdreven snelheid maar in enkele gevallen lag ook het onderhoud van het kruispunt aan de basis.
Ook Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant kent de toestand van het Leonardkruispunt. "Wij doen ons best om het kruispunt zo veilig mogelijk te maken, maar het kan natuurlijk altijd beter", zegt woordvoerder Anton De Coster. "Naar het einde van vorig jaar toe zijn er inderdaad heel wat ongevallen gebeurd. Daarbij raakte de middenberm komende van de E411 naar de Brusselse Ring toe erg beschadigd. Die werd afgebroken en ondertussen liggen er nieuwe veiligheidsstootbanden klaar om geplaatst te worden. Deze stootbanden worden bevestigd aan de straat zodat ze niet kunnen verschuiven. Eerstdaags zullen we ook een nieuwe asfaltlaag gieten, aangezien het wegdek erg heeft afgezien door de winter. Alles hangt af van de weersomstandigheden."
Eerder nam Wegen en Verkeer ook al extra maatregelen om het kruispunt minder gevaarlijk te maken. Anton De Coster: "Zo kon je vroeger bijvoorbeeld van Namen het kruispunt oversteken naar Waterloo. Dat kan nu niet meer. Er werd ook extra signalisatie gezet aan de afrit ter hoogte van de tunnel naar Waterloo, omdat daar ook vaak verwarring heerst."
Toch is het volgens Wegen en Verkeer vooral wachten op een structurele aanpak. Die komt er met de herinrichting van het volledige kruispunt. Eind deze maand organiseert het kabinet van minister Crevits een eerste vergadering met alle betrokken partijen. "Dan pas zullen we het probleem echt kunnen aanpakken", aldus De Coster.

Plaats reactie