[B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Alfa » zo 10 aug 2014, 13:42

Nu ja 'mooi'. Het zal eerder een miniversie van het viaduct van Vilvoorde zijn. Je zou dat impressionant kunnen noemen, maar mooi is is iets anders. Daarvoor hadden ze beter ook een architect ingehuurd ipv enkel ingenieurs. Het wordt immers een standaard betonnen liggerbrug zonder franje. Dit viaduct is trouwens (niet verrassend) het meest gecontesteerde deel van het project.

@Mikhail: ik zat te denken, in 2009 ging de tweede Scheldebrug in Temse open. Dat zal de laatst geopende brug geweest in Vlaanderen van respectabele lengte. Die was 374 meter, maar je kan een rivierbrug niet vergelijken met een viaduct. Ter vergelijking: de gekende grote wegviaducten (Vilvoorde, Merksem, Gentbrugge) zijn elk ongeveer 1700 meter lang. Het viaduct van Wilsele is een kilometer. Dus vergeleken daarmee komt dit nieuwe viaduct nog niet tot de enkels. In de Benelux zal het laatst geopende langste viaduct zonder twijfel Viaduct Basisweg zijn nabij Amsterdam dat maar liefst 3,3 km is. Dat is denk ik zelfs het langste viaduct in de Benelux.
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 10 aug 2014, 13:53, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Chris » zo 10 aug 2014, 13:48

Tegen geringe meerkosten kan je al mooiere brugpijlers maken van beton. Bijvoorbeeld zoiets:
Afbeelding
(Dresbach Bridge in Minnesota).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Wimpie25 » zo 10 aug 2014, 14:24

Mikhail schreef:Hoeveel jaar is dit al geleden dat men zo een impressionant viaduct in Vlaanderen heeft aangelegd? Is dit niet al geleden van de aanleg van wegen toen dit nog onder Belgisch bestuur werd aangelegd?
Wat wegviaducten (O- en B-bruggen) betreft kan dit goed kloppen. Vlaanderen heeft wel nog verschillende bruggen en viaducten aangelegd om kanalen en waterstromen te overbruggen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door duikgek89 » zo 10 aug 2014, 16:42

Alfa schreef:Nu ja 'mooi'. Het zal eerder een miniversie van het viaduct van Vilvoorde zijn. Je zou dat impressionant kunnen noemen, maar mooi is is iets anders. Daarvoor hadden ze beter ook een architect ingehuurd ipv enkel ingenieurs. Het wordt immers een standaard betonnen liggerbrug zonder franje. Dit viaduct is trouwens (niet verrassend) het meest gecontesteerde deel van het project.
Architecten zijn ingenieurs die niet kunnen rekenen. En ze zijn lastig. :mrgreen:
Ik vind het mooi als het gemaakt is om op de juiste manier de functie te kunnen vervullen. Gewoon een brug zoals een brug hoort te zijn en geen op palen gespijkerde praalwagen die er vooral mooi uit moet zien maar daarom ook 5x zoveel moet kosten, alleen omdat zo'n architect zich ermee bemoeit heeft.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door mavas » zo 10 aug 2014, 21:17

^^ Amen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Alfa » zo 10 aug 2014, 22:34

duikgek89 schreef: Ik vind het mooi als het gemaakt is om op de juiste manier de functie te kunnen vervullen. Gewoon een brug zoals een brug hoort te zijn en geen op palen gespijkerde praalwagen die er vooral mooi uit moet zien maar daarom ook 5x zoveel moet kosten, alleen omdat zo'n architect zich ermee bemoeit heeft.
Dan moet je alle standaard liggerbruggen een streling voor het oog vinden. Ookal is smaak subjectief, het blijft een feit dat ze onopgemerkt blijven en vaak lelijk en basaal bevonden worden. Dat van die 5x maal zoveel kosten is trouwens een zo grote overdrijving dat het deftige discussies onmogelijk maakt. Er is geen enkele reden waarom een brug geen visuele verrijking zou mogen zijn. Zeker als daardoor een landmark ontstaat ipv een stoorzender.

PS: De beste bruggenbouwers die ik ken is Ney die ook de Lange Wapperbrug ontworpen had. Als je dat vergelijkt met pakweg het viaduct van Merksem zie je de meerwaarde.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door waldo79 » zo 10 aug 2014, 22:42

:nuts:
Alfa schreef:
duikgek89 schreef: Ik vind het mooi als het gemaakt is om op de juiste manier de functie te kunnen vervullen. Gewoon een brug zoals een brug hoort te zijn en geen op palen gespijkerde praalwagen die er vooral mooi uit moet zien maar daarom ook 5x zoveel moet kosten, alleen omdat zo'n architect zich ermee bemoeit heeft.
Dan moet je alle standaard liggerbruggen een streling voor het oog vinden. Ookal is smaak subjectief, het blijft een feit dat ze onopgemerkt blijven en vaak lelijk en basaal bevonden worden. .
Lelijk is een kwalificatie en niet te objectiveren. Je verwart feiten met meningen.
:shutup:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Wimpie25 » ma 11 aug 2014, 9:36

Alfa schreef:
duikgek89 schreef: Ik vind het mooi als het gemaakt is om op de juiste manier de functie te kunnen vervullen. Gewoon een brug zoals een brug hoort te zijn en geen op palen gespijkerde praalwagen die er vooral mooi uit moet zien maar daarom ook 5x zoveel moet kosten, alleen omdat zo'n architect zich ermee bemoeit heeft.
Dan moet je alle standaard liggerbruggen een streling voor het oog vinden. Ookal is smaak subjectief, het blijft een feit dat ze onopgemerkt blijven en vaak lelijk en basaal bevonden worden. Dat van die 5x maal zoveel kosten is trouwens een zo grote overdrijving dat het deftige discussies onmogelijk maakt. Er is geen enkele reden waarom een brug geen visuele verrijking zou mogen zijn. Zeker als daardoor een landmark ontstaat ipv een stoorzender.

PS: De beste bruggenbouwers die ik ken is Ney die ook de Lange Wapperbrug ontworpen had. Als je dat vergelijkt met pakweg het viaduct van Merksem zie je de meerwaarde.
Dat valt totaal niet te vergelijken, het zijn twee bruggen die in totaal 2 verschillende tijdsgeesten zijn ontworpen. In de jaren 60 en 70 was het vooral de bedoeling dat kunstwerken functioneel waren, snel konden worden aangelegd en de maatschappij waar voor het geld opleverde. Ik vind het viaduct van Merksem mooi, omdat het indrukwekkend groot is en omdat het doet wat het moet doen. Smaken en kleuren zijn geen feiten, dat is voor iedereen anders.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door duikgek89 » ma 11 aug 2014, 14:06

Alfa schreef:
duikgek89 schreef: Ik vind het mooi als het gemaakt is om op de juiste manier de functie te kunnen vervullen. Gewoon een brug zoals een brug hoort te zijn en geen op palen gespijkerde praalwagen die er vooral mooi uit moet zien maar daarom ook 5x zoveel moet kosten, alleen omdat zo'n architect zich ermee bemoeit heeft.
Dan moet je alle standaard liggerbruggen een streling voor het oog vinden. Ookal is smaak subjectief, het blijft een feit dat ze onopgemerkt blijven en vaak lelijk en basaal bevonden worden. Dat van die 5x maal zoveel kosten is trouwens een zo grote overdrijving dat het deftige discussies onmogelijk maakt. Er is geen enkele reden waarom een brug geen visuele verrijking zou mogen zijn. Zeker als daardoor een landmark ontstaat ipv een stoorzender.

PS: De beste bruggenbouwers die ik ken is Ney die ook de Lange Wapperbrug ontworpen had. Als je dat vergelijkt met pakweg het viaduct van Merksem zie je de meerwaarde.
Standaard bruggen vind ik niet lelijker dan overdreven versierde bruggen.

5x zoveel was om het punt aan te geven, niet om een exacte waarde te geven. Ook als het 20% extra kost vind ik het nog teveel.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Alfa » di 12 aug 2014, 2:46

Wimpie25 schreef: Dat valt totaal niet te vergelijken, het zijn twee bruggen die in totaal 2 verschillende tijdsgeesten zijn ontworpen. In de jaren 60 en 70 was het vooral de bedoeling dat kunstwerken functioneel waren, snel konden worden aangelegd en de maatschappij waar voor het geld opleverde. Ik vind het viaduct van Merksem mooi, omdat het indrukwekkend groot is en omdat het doet wat het moet doen. Smaken en kleuren zijn geen feiten, dat is voor iedereen anders.
Dat valt wél te vergelijken. Het viaduct van Merksem is een standaard betonnen liggerbrug. Net zoals dit ding in Ronse wordt en dat is wel degelijk nú ontworpen en wordt binnenkort gebouwd. Dat over smaken en kleuren niet te discussiëren valt kan kloppen, maar is geen reden om totaal geen moeite in vormgeving te steken. Want hoewel smaak subjectief is valt het wel te intersubjectiveren en zijn er wel belangrijke evoluties in wat algemeen 'mooi' bevonden' wordt (zie modes). Het viaduct van Merksem wordt trouwens door de omgeving flink gehaat. Zelfs zo hard dat er al jaren flink geijverd wordt om het weg te krijgen met als resultaat dat ze de R1 op die plaats door al het protest nu onder de grond moeten steken.

Verder: dat vorming alles 5 keer duurder maakt, sorry maar dat zijn onzinclichés. Vormgeving hoeft niet altijd veel te kosten. Het zijn vaak simpele dingen die het afmaken.
duikgek89 schreef:
Standaard bruggen vind ik niet lelijker dan overdreven versierde bruggen.
overdreven versierde bruggen is ook een subjectieve term. Wat jij overdreven versierd vindt kan iemand anders een heel andere mening over hebben.

Laat ik dit zeggen: wil jij in een huis wonen dat enkel bestaat uit grijze bakstenen waar geen enkele moeite ingestoken is om het ook visueel wat aantrekkelijk te maken? Mensen in de omgeving van Ronse moeten er wel elke dag op kijken. Ik vind het maar een vreemde discussietechniek hier dat de 'gustibus et coloribus'-kaart gebruikt wordt om eigenlijk te zeggen 'je kan niet over schoonheid oordelen, laten we ons dus er maar helemaal niet aan wagen en alles aan de ingenieurs overlaten'. Daar ben ik het dus compleet mee oneens, juist over prominente bouwwerken moet goed nagedacht worden hoe ze er uitzien wegens de gigantische impact in het landschap. Een viaduct is belangrijker dan enkel de auto's die er over zullen rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door duikgek89 » di 12 aug 2014, 10:15

Alfa schreef:
duikgek89 schreef:
Standaard bruggen vind ik niet lelijker dan overdreven versierde bruggen.
overdreven versierde bruggen is ook een subjectieve term. Wat jij overdreven versierd vindt kan iemand anders een heel andere mening over hebben.
Dit is dan ook een erg subjectieve discussie.
Laat ik dit zeggen: wil jij in een huis wonen dat enkel bestaat uit grijze bakstenen waar geen enkele moeite ingestoken is om het ook visueel wat aantrekkelijk te maken? Mensen in de omgeving van Ronse moeten er wel elke dag op kijken. Ik vind het maar een vreemde discussietechniek hier dat de 'gustibus et coloribus'-kaart gebruikt wordt om eigenlijk te zeggen 'je kan niet over schoonheid oordelen, laten we ons dus er maar helemaal niet aan wagen en alles aan de ingenieurs overlaten'. Daar ben ik het dus compleet mee oneens, juist over prominente bouwwerken moet goed nagedacht worden hoe ze er uitzien wegens de gigantische impact in het landschap. Een viaduct is belangrijker dan enkel de auto's die er over zullen rijden.
Een huis vind ik iets anders dan een viaduct.
Maar voor zowel huizen als viaducten vind ik dat soberheid en gemaakt voor de functie iets mooi maken. Ik hou niet van veel franjes en tierelantijntjes en dergelijke.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Km357 » di 12 aug 2014, 12:18

De stad Millau is nochtans heel blij dat er een functioneel en aantrekkelijk uitziend viaduct ligt, het helpt hun toerisme zelfs, want het doet geen afbreuk aan de omgeving.

Is misschien een extreem voorbeeld maar je snapt vast wel wat ik bedoel.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door duikgek89 » di 12 aug 2014, 13:49

Ik snap best wat jullie bedoelen maar mijn smaak is anders. Misschien ben ik vreemd of raar, dat veranderd alleen niks aan de manier waarop ik naar bepaalde dingen kijk.

SPQRobin
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 20:27
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door SPQRobin » di 09 dec 2014, 16:00

Onlangs in het nieuws dat er nog altijd protest is tegen de nieuwe weg in Ronse: http://deredactie.be/permalink/2.36706?video=1.2170988

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door vynkce » wo 17 dec 2014, 10:42

Komend voorjaar starten de werken aan twee zwarte punten op de N60 tussen Oudenaarde en Eine. Er komt ondermeer een fietserstunnel en een ventweg. De werken kosten ongeveer 9 miljoen euro.Van zodra er meer details bekend zijn volgt ook nog een uitgebreidere communicatie.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door vynkce » do 09 apr 2015, 10:07

De voorbereidingen voor de aanleg van de ringweg van Ronse zitten voorlopig nog steeds op schema. Als alles vlot verloopt starten de werken in 2017.
Meer info:
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-oude ... -a2280769/

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door vynkce » di 04 aug 2015, 15:46

Fotoreportage over het nutteloze N60-gedeelte aan de Waalse kant van de grens:

http://www.hullabaloo.be/transport/n60-anvaing

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Km357 » di 04 aug 2015, 17:49

Ik snap dat protest tegen de nieuwe weg echt wel niet, enerszijds gaat men klagen over te veel zwaar verkeer dat door het centrum moet, maar anderszijds is een nieuwe weg die dat leed te niet zal doen ook ongewenst...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Wimpie25 » di 04 aug 2015, 18:06

^^
De logica van die protestgroepen ontgaat mij ook vaak volledig.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Lambo19 » di 04 aug 2015, 19:30

Ik snap de logica niet van dit project. De N60 is geen doorgaande route waar veel verkeer opzit, of er zich verkeersproblemen voordoen. Men gaat een nieuwe 2x2 weg aanleggen over een afstand van 6 km, die in feite van niets naar nergens loopt. Dan zijn er wel belangrijkere projecten in Vlaanderen waarvan de uitvoering dringender is. Het lijkt me eerder dat men problemen gaat creëren waar er in feite geen problemen zijn. :roll:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Km357 » di 04 aug 2015, 20:03

^^ Zo vreemd is die rondweg niet. Aangezien men totaal niet geïnteresseerd lijkt in de N42 Wetteren-Zottegem-Geraardsbergen-Lessines een degelijke weg te maken is er momenteel geen echte noord-zuid die van pakweg Gent naar Mons loopt.

Ik ga nu niet gaan zeggen dat er genoeg verkeersintensiteit is om een autosnelweg aan te leggen maar het 2x2 maken van de N60 zou wel degelijk wat verluchting brengen en Henegouwen minder "buitenland" doen voelen voor de gemiddelde Oost-Vlaming. Je zou zelfs bijna kunnen zeggen dat de A8 Halle-Tournai minder verkeer slikt op de oost-west as dan de N42 en N60 slikken op noord-zuid.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Alfa » di 04 aug 2015, 20:13

In dat artikel wordt gesproken van "De doortrekking van de N60 is belangrijk om het verkeer tussen de Gentse haven en het Waalse en het Noord-Franse hinterland vlotter te laten verlopen" zegt Danny Smagghe van Touring.

Ik denk niet dat de N60 daarbij een alternatief is voor de E17. Maar het is inderdaad wel een missing link voor noord-zuidverkeer naar de Borinage. Een erg grote stroom zal dat evenwel niet zijn.

Leuk weetje is dat het tracé van de N60 overeenkomt met de Route impériale 51 tussen Gent en Valenciennes.
In 1811 besliste Napoleon om via de "Route Impériale 51" Valenciennes met Gent te verbinden. Het belang van deze weg was in de eerste plaats van militaire aard : troepen op een snelle manier verplaatsen. Na de val van het Franse Keizerrijk werd de weg op Frans grondgebied herdoopt in "Route Nationale 48". In 1973 werd ze gedegradeerd tot "Route Départementale 935" of D935 en heeft ze sindsdien nog enkel een lokaal belang.

In 1984 was er geen sprake van een N60. Die heette toen nog N58. De plannen uit die tijd tonen veel overeenkomsten met de huidige plannen omtrent de realisatie van de "missing link". Ook toen was er sprake van een tientallen meters hoog viaduct over het Schavaert en tunnels in het dal van de Molenbeek. Ook toen was er een actiecomité dat zich met hand en tand verzette tegen de doortrekking van de N58 (voorloper van de N60)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Lambo19 » di 04 aug 2015, 20:20

Alfa schreef:"De doortrekking van de N60 is belangrijk om het verkeer tussen de Gentse haven en het Waalse en het Noord-Franse hinterland vlotter te laten verlopen" zegt Danny Smagghe van Touring.
Daar zal de rondweg bij Ronse dus niets aan veranderen, zolang de N60 niet volledig wordt opgewaardeerd. Bovendien loopt de N60 op Waals grondgebied doodt in een 2x1 weg. In feite wordt er hier dus maar een deel van de missing-link gerealiseerd.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Mark » di 04 aug 2015, 20:27

Km357 schreef:^^ Zo vreemd is die rondweg niet. Aangezien men totaal niet geïnteresseerd lijkt in de N42 Wetteren-Zottegem-Geraardsbergen-Lessines een degelijke weg te maken is er momenteel geen echte noord-zuid die van pakweg Gent naar Mons loopt.
Is er veel verkeer tussen deze twee regio's? (Ik ben totaal onbekend daar.)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Alfa » di 04 aug 2015, 20:30

Vroeger wel toen de mijnen in de Borinage nog open waren. Nu bijna niets meer. Niets voor niets ligt de spoorlijn tussen Ronse en Leuze te verkommeren (zie ook dezelfde site als waar vycke naar refereerde: http://www.hullabaloo.be/spoorwegen/spoorlijn86).

Hoe meer ik er over denk hoe vreemder het eigenlijk is dat ze net deze weg als prioritair zien. Ik had eigenlijk liever gehad dat ze het geld in de verdere omvorming van de A12, E34 en andere drukkere wegen (N44, N16, R4-oost en -west) steken dan in een dure weg (want veel kunstwerken nodig waaronder dat viaduct) die nergens heen leidt.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 04 aug 2015, 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Ds79m » di 04 aug 2015, 20:33

Mark schreef:
Km357 schreef:^^ Zo vreemd is die rondweg niet. Aangezien men totaal niet geïnteresseerd lijkt in de N42 Wetteren-Zottegem-Geraardsbergen-Lessines een degelijke weg te maken is er momenteel geen echte noord-zuid die van pakweg Gent naar Mons loopt.
Is er veel verkeer tussen deze twee regio's? (Ik ben totaal onbekend daar.)
Het probleem lijkt me meer dat een relatief dichtbevolkte regio met diverse grotere plaatsen als Ronse, Oudenaarde, Geraardsbergen en Ninove nogal matig verbonden is met de grote steden die eromheen liggen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Alfa » di 04 aug 2015, 20:35

^^De taalgrens is, zoals overal, ook een contactgrens. Zoveel grensoverschrijdend verkeer is er niet. Mensen die in Ronse wonen moeten vooral in Gent zijn, veel minder in Bergen of Doornik. Ten zuiden van Ronse is het trouwens een nogal leeg gebied.

De missing link van de N60 ontsluit Ronse dus niet per se beter. Het is eigenlijk vooral een missing link uit het verleden.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door tompie » di 04 aug 2015, 20:47

De N60 ging veel belangrijker geweest zijn als de voorziene snelweg kortrijk-oudenaarde-brussel er was gekomen en niet de huidige A8.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Lambo19 » di 04 aug 2015, 20:53

Alfa schreef: Hoe meer ik er over denk hoe vreemder het eigenlijk is dat ze net deze weg als prioritair zien. Ik had eigenlijk liever gehad dat ze het geld in de verdere omvorming van de A12, E34 en andere drukkere wegen (N44, N16, R4-oost en -west) steken dan in een dure weg (want veel kunstwerken nodig waaronder dat viaduct) die nergens heen leidt.
Dat had inderdaad een logischere en een betere investering geweest. Nu ga je een weg aanleggen die in the middle of nowhere uitkomt.
Alfa schreef: Mensen die in Ronse wonen moeten vooral in Gent zijn, veel minder in Bergen of Doornik.
Dat deel is ook niet bepaald goed uitgebouwd, met allemaal rotondes en verkeerslichten.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Mikhail » di 04 aug 2015, 23:01

Alfa schreef:^^De taalgrens is, zoals overal, ook een contactgrens. Zoveel grensoverschrijdend verkeer is er niet. Mensen die in Ronse wonen moeten vooral in Gent zijn, veel minder in Bergen of Doornik. Ten zuiden van Ronse is het trouwens een nogal leeg gebied.

De missing link van de N60 ontsluit Ronse dus niet per se beter. Het is eigenlijk vooral een missing link uit het verleden.
Ik snap ook de logica niet om hier een 2x2 verbinding aan te leggen met dure kunstwerken, juits omdat deze weg van niks naar nergens leidt kwa verkeersintensiteiten... Waar ze wel een 2x2 weg moeten aanleggen laten ze dit na, mooi voorbeeld is het nieuwe gedeelte van de R6 waar ze een 2x2 laten aansluiten op een nieuwe stuk 1x1 van 6km waar nu de verkeersdruk al enorm is en men een onderschatting van het verkeer heeft gemaakt.
****

Plaats reactie