[B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Marc

[B][N060] Omvorming Gent - Ronse

Bericht door Marc » za 23 jul 2005, 14:04

Peter schreef: ***

Terug van vakantie heb ik de Belgische N60 gereden vanaf de E42/A16 tot het centrum Gent. Op zich ook een belevenis. Op het eerste 1+1 deel ouderwets slecht wegdek met kapotte betonplaten. Dan op het Waalse 2+2 deel met gelijkvloerse VRI-loze kruisingen mag je zomaar 120, terwijl het Vlaamse 2+2 deel vrijwel geheel met borden een Vmax 90 heeft. De N60 oogt als een Oostduits jaren60 prestige project dat nu half af wegkwijnt. Verder doet men in Ronse en Oudenaarde erg zijn best om je te laten verdwalen, daar opeens de borden Gent en N60 nergens meer te vinden zijn. Ze willen je kennelijk naar Kortrijk sturen.
De N 60 is een zoveelste voorbeeld van een onsamenhangend investeringsbeleid in wegenbouw zonder (lange termijn) visie en met de klassieke kwalen als zijn teveel gelijkvloerse kruispunten en vooral teveel verkeerslichten.

Maar vertel eens Peter, hoe ben je ten eerste op die A 16 E 42 Mons Tournai geraakt ? Dat is toch geen voor de hand liggende route voor wie zoals bijna alle Nederlanders een noord-zuid traject volgt !

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » zo 24 jul 2005, 22:41

Men heeft het eerste deel ( vanuit gent tot net na afrit naar E40/R4) gerecontrueerd. Het is nu een soort grote eivormige rotonde geworden. Ook heeft men op veel plaatsen een links-afslaan pijl aan de verkeerslichten toegevoegd (zoals in Nederland).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: N 60 Gent - Oudenaarde - Péruwelz (Bon-Secours)

Bericht door Peter » ma 25 jul 2005, 10:12

Marc schreef:

Maar vertel eens Peter, hoe ben je ten eerste op die A 16 E 42 Mons Tournai geraakt ? Dat is toch geen voor de hand liggende route voor wie zoals bijna alle Nederlanders een noord-zuid traject volgt !
Dat is eenvoudig: ik had snelweg / Payage gereden vanaf Orange naar voorbij Reims (dat wil zeggen 2 uur als bijrijder; de rest als chauffeur) en wilde een stukje echt autorijden. De kortse weg naar Gent toen maar genomen. Ik heb toen de Franse N2 naar Mons/Bergen genomen en vervolgens na een kort stukje snelweg (hoewel: bouwput) de Belgische N60

De N2 is overigens voor wie voort wil maken geen aanrader. De weg ligt er bij La Capelle uit (16 km omrijden achter landbouwtrekkers aan), gaat door veel dorpskernen heen en is bij Maubeuge filerijden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door vynkce » ma 14 apr 2008, 9:43

Een hele opfrissing na bijna 3 jaar:
CD&V 17-3-2008 schreef:N60 – rondweg te Ronse
Dit project beoogt de realisatie van de N60 rondweg te Ronse, dit is de aanleg van de N60 als primaire weg I op het grondgebied van de gemeente Maarkedal, Kluisbergen en Ronse en de aansluiting van dit wegvak op de bestaande N60b richting Leuze ten zuiden van de stadskern Ronse.

Voor dit project dient de MER-studie nog opgestart te worden. Het tracé is reeds voorzien op het gewestplan. De Provinciale RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan) dient nog opgestart te worden voor de zuidelijke aansluiting. Onteigeningen zijn noodzakelijk en dienen nog opgestart te worden. Streefdatum voor de start van de werken is voorzien begin 2012. De bouwkost wordt geraamd op 76 miljoen euro (incl. BTW). De studiekosten (incl. BTW) worden momenteel geraamd op 3,2 miljoen euro.

Cindy Franssen “Door de N60 Rondweg te Ronse wordt het zwaar verkeer uit het centrum eindelijk gebannen. Deze ontsluiting betekent ook dat Ronse, als Zuid-Oost-Vlaamse toegangspoort van en naar Wallonië, economisch opnieuw aantrekkelijk wordt. Een noodzaak om de te hoge werkloosheid in Ronse in te dijken.”
In deze PDF worden de intensiteiten doorgerekend met ring en zonder ring:
http://www.ronse.be/docs/mobiliteit/ana ... eiding.pdf

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door vynkce » zo 20 jun 2010, 10:54

Kaartje van de geplande omleiding van de N60 bij Ronse:
Afbeelding

Van alle Via-Invest projecten staat dit het minste ver, een oplevering duurt nog wel enkele jaren.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door waldo79 » zo 20 jun 2010, 15:15

De weg loopt niet door op Waals grondgebied?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door vynkce » zo 20 jun 2010, 15:34

^^ Inderdaad, langs Waalse kant zijn er voorlopig geen plannen om het ontbrekende stuk aan te leggen. Hoewel er wel al jaren enkele kilometers zuidelijker een ongebruikt stuk klaarligt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door waldo79 » zo 20 jun 2010, 15:35

Er komen toch geen A17 toestanden van?

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door Sophie » zo 20 jun 2010, 16:08

Wat zijn A-17-toestanden?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door Wimpie24 » zo 20 jun 2010, 19:05

Ik heb daar nog een fragment van
Link
Laatst gewijzigd door Mark op di 04 aug 2015, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: BBcode gefixt.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door tompie » ma 21 jun 2010, 12:31

^^leuk om eens terug te zien, uren heb ik op die A17 gesleten in mijn jeugd :d
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door Palance » ma 21 jun 2010, 13:52

Ik kan me nog iets van latere datum herinneren over een brede weg in één van de twee gewesten die aangelegd was maar doodliep op een weiland precies op de taalgrens. Ik heb niet het idee dat het om de A17 gaat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door Wimpie24 » ma 21 jun 2010, 13:52

^^
Dat is de N58 denk ik.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door tompie » ma 21 jun 2010, 22:55

Palance schreef:Ik kan me nog iets van latere datum herinneren over een brede weg in één van de twee gewesten die aangelegd was maar doodliep op een weiland precies op de taalgrens. Ik heb niet het idee dat het om de A17 gaat.
Dat is wel degelijk de A17, die was aan vlaamse kant volledig aangelegd tot op de taalgrens inclusief verkeersborden en wegmarkeringen, maar vanaf de taalgrens tot aan de huidige afrit Dottignies (een stuk van +/- 1km) werd er geen bouwvergunning afgeleverd zolang er geen N58 aangelegd werd op vlaams grondgebied tussen Comines en de A19. Als ik mij goed herinner zijn deze 2 wegen in de periode 1997/1998 afgewerkt.
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/ ... ?id=257402
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door Vinny » di 22 jun 2010, 8:04

Ik heb in de Voix du Nord wel eens gelezen dat de N58 en de A17 zijn aangelegd in een package deal met de Franse overheid, omdat Lille met een toenemend verkeersaanbod te kampen had. De A 17 werd gezien als een goede manier om het verkeer omheen Lille te geleiden. De anti-Vlaamse houding van de Walen was in de jaren '90 sowieso een stuk minder, doordat de kabouter-mentaliteit afnam (Walen waren vroeger extreem links en Vlamingen extreem rechts volgens de media), de economie in Noord-Frankrijk hard groeide als gevolg van de Kanaaltunnel en de HSL stop van Lille, en omdat West Vlaanderen een booming regio werd waar ook Walen werk konden vinden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ezuotap
woonerf
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 05 mar 2007, 14:34

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door ezuotap » do 08 jul 2010, 20:06

Veel dank aan Wimpie24 voor deze mooie herrinneringen : toen ik klein was ging ik vaak met de andere kinderen uit de buurt op dat stuk snelweg fietsen en pic-nics maken.
De brug aan de grens tussen Dottenijs en Bellegem was THE place to be ! :D

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door vynkce » wo 10 nov 2010, 20:43

Stand oktober 2010:
De plan-MER procedure loopt momenteel. De ontwerptekst voor de plan-MER zal tegen november afgewerkt zijn en voorgelegd worden aan de dienst Milieueffectrapportage. Na de plan-MER moet in functie van het gekozen tracé een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) worden vastgesteld en zullen de milieueffecten van het project nog nader onderzocht worden in een project-MER. Eén van de twee overblijvende tracés wijkt af van de reservatie op het gewestplan. Indien voor het andere tracé gekozen wordt is geen GRUP nodig.

Verdere planning 2011:
In 2011 wordt de procedure voor de project-MER opgestart. Parallel hiermee zal het referentieontwerp met DBM-bestek worden opgemaakt. Indien van toepassing wordt ook het RUP opgestart. Daarnaast zullen de startnota, projectnota en verkeerskundige studies uitgevoerd worden.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door vynkce » vr 10 dec 2010, 11:01

Meer info over de ringweg van Ronse:


In het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen is het wegvak van de N60 tussen De Pinte (aansluitingscomplex met E17) en de provinciegrens met Henegouwen ten zuiden van Ronse geselecteerd als primaire weg I. Dit wegvak is in de loop der jaren stelselmatig uitgebouwd tot een weg met 2x2 rijstroken (met middenberm) tussen De Pinte en Nukerke (Maarkedal). Het weggedeelte vanaf Nukerke is als primaire weg I nog te realiseren in de vorm van een rondweg in de omgeving van Ronse.
Hiertoe voorziet het gewestplan Oudenaarde (KB 24.02.1997) over een afstand van ongeveer 5,5 km een reservatiestrook volgens een nieuw tracé, los van de bestaande N60. Dit traject staat als missing link in het gewestwegennetwerk vermeld.
De Vlaamse Regering besloot tot de versnelde uitvoering van de missing link N60 te Ronse via alternatieve financiering (Publiek Private Samenwerking).
In oktober 2007 werd de studieopdracht gegund voor de opmaak van een technisch referentieontwerp voor de N60 in de omgeving van Ronse, met het oog op de realisatie ervan via de techniek van alternatieve financiering.
Ingevolge het plan-MER-decreet (uitvoeringsbesluit BVR 12.10.2007 BS 07.11.2007) is de opmaak van een plan-MER vereist, waarbij diverse mogelijke tracéalternatieven moeten worden afgewogen.
Momenteel is de opmaak van het plan-MER in die mate gevorderd dat het definitieve ontwerp plan-MER zo goed als afgewerkt is.
Na goedkeuring van het plan-MER zal overgegaan worden tot de opmaak van het project-MER. Tegelijk zal de formeel administratieve procesfase worden aangevat voor de opmaak van de start- en projectnota, en de verkeerskundige studie.
Parallel met deze fase zal de opmaak van het referentieontwerp en het bijhorende bestek worden aangevat, en zal vervolgens de onteigeningsprocedure worden ingezet.
In samenhang hiermee dient verder de stedenbouwkundige vergunning voor het project te worden verworven.
Aansluitend zal tenslotte de onderhandelingsprocedure voor het PPS-project worden gestart.
Verwacht kan worden dat bij het vlot doorlopen van de procedures deze onderhandelingsfase kan worden afgerond begin 2013, waarna de uitvoering kan worden aangevat.

In de periode 1986-1991 werden in de zuidelijke helft van het gewestplantracé voor de doortrekking van de N60 te Ronse, op basis van het toen opgestelde basisontwerp, diverse onteigeningen doorgevoerd. De toen uitgegeven onteigeningsvergoedingen bedroegen (omgerekend) globaal 1.834.412 euro.
De studieopdracht (waarvan sprake onder 1. hierboven) werd gegund voor een bedrag van 3.186.699 euro.

De duur van de uitvoeringstermijn voor het globale project kan worden geraamd op vier jaar. Wat neerkomt op een opening tegen 2017.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door vynkce » do 13 jan 2011, 17:07

Het Nieuwsblad 13-01-2011 schreef:Een viervaksbaan als nieuwe buur?

RONSE - Het gezin Laurier in de Kapellestraat woont vlak naast het traject waar de doortrekking van de N60 gepland staat. Ze geloven niet dat de expresweg er nog komt.
Eén van de straten die de N60 volgens de geplande doortrekking van het bestaande gewestplan kruist is de Kapellestraat. De nummers 78 tot en met 100 werden 25 jaar geleden al onteigend en enkele jaren later gesloopt.
'We hebben zelf nog op nummer 92 gewoond, lang voor er ooit sprake was van de onteigeningen', vertellen Josiane en Robert Laurier. 'We huurden het huis tot we enkele jaren later ons huidige huis op nummer 102 konden kopen. Het was toen 1968, al 43 jaar wonen we hier.'
Goed 25 jaar geleden kreeg de eigenaar van de nummers 78 tot en met 100 te horen dat zijn eigendom zou worden onteigend. 'Eigenlijk hadden ze nummer 100, het huis naast ons niet nodig, maar de eigenaar wilde alleen maar verkopen als ze al zijn huizen kochten', herinneren zich Josiane en Robert.
'Mijn moeder woonde toen in één van die onteigende huizen', vult buurvrouw Christiane Aelvoet aan. 'Ze kreeg een brief in de bus dat ze zou moeten verhuizen. Uiteindelijk is ze na de onteigening nog drie jaar kunnen blijven. Totdat uiteindelijk de huizen werden gesloopt. Vijf jaar later is ze overleden.'
Als de doortrekking van de N60 er komt dan zal die in een tunnel vlak naast het huis van de familie Laurier liggen. Maar Robert denkt niet dat het ooit nog zover zal komen. 'Het is nu al meer dan 40 jaar dat ze over die N60 bezig zijn', vertelt hij. 'Hier gelooft niemand nog dat hij er zal komen. Ik ook niet, hoe langer hoe minder.'
'Snel zal het in elk geval niet kunnen', beredeneert Robert Laurier nog. 'Aan onze kant van de straat mogen de huizen dan wel onteigend zijn, tot in Wallonië zelf, maar aan de andere kant nog niet. Van hier tot aan de Kruisstraat niet, al die huizen moeten nog onteigend worden. Dat gaan ze niet zomaar op één, twee, drie geklaard krijgen.'
In elk geval maakt de familie Laurier zich weinig zorgen. 'Ik leef niet op straat, maar binnen', meent Josiane Laurier. 'Het zou wel wat meer lawaai betekenen, maar dat zullen we er dan wel bijnemen. Erg strijdvaardig word ik daar dus niet van. Ik laat er al 40 jaar mijn slaap niet voor. Ze zeggen dat de doortrekking goed is voor Ronse, we zullen wel zien.'

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door Alfa » do 13 jan 2011, 17:19

Er zijn dringendere projecten dan die N60. Op de kaart ziet het er inderdaad uit als een missing link. Maar in de praktijk is het dat niet omdat er maar erg weinig grensverkeer is tussen Wallonië en Vlaanderen. Het is ook al geen internationale route.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: N60 Gent - Ronse - Fr

Bericht door Davy » do 13 jan 2011, 20:05

^^ Inderdaad... het is inderdaad "onafgewerkt" maar hoognodig is het ook niet vind ik...

Het contrast is op zich wel vrij groot...
van dit:
Afbeelding

Hier dan de versmalling naar 2x1:
Afbeelding

En de vrij smalle weg naar Ronse:
Afbeelding

Bij het binnenkomen van Ronse dan de Kruisberg, best wel steil...
Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N060] Gent - Ronse - Fr

Bericht door vynkce » do 10 feb 2011, 18:58

Agentschap Wegen en Verkeer schreef:Zingem: Tunnel vervangt gevaarlijk kruispunt op N60

Het Agentschap Wegen en Verkeer start op 14 februari 2011 in Zingem met de aanleg van een tunnel onder de N60 aan het bestaande kruispunt van de gewestweg en de Lange Aststraat en de Bekestraat. Die tunnel vervangt het huidige, gevaarlijke kruispunt en wil fietsers, wandelaars en plaatselijk verkeer een veilig alternatief bieden om de N60 te kruisen.
Met de herinrichting verdwijnt één van de 800 gevaarlijke, zwarte punten in Vlaanderen. Automobilisten hoeven na de werken de drukke gewestweg immers niet langer over te steken om de overkant te bereiken. De komst van een tunnel heeft overigens geen negatieve impact op de ontsluiting van het plaatselijk verkeer, want ook de na de ingreep blijft het mogelijk om de N60 op of af te rijden.
Fietsers en voetgangers krijgen vrijliggende fiets- en voetpaden. Wie met de fiets uit de richting Oudenaarde komt, zal de N60 verlaten aan Moriaanshoofd. Daar komen fietssuggestiestroken en verhoogde verkeersgeleiders als snelheidremmende maatregelen. De gevaarlijke doorsteek in de middenberm van de N60 aan het wandelpad verdwijnt. Een nieuw stuk wandelpad loopt straks veilig via de nieuwe tunnel.
Tot 6 maart 2011 vinden voorbereidende werkzaamheden plaats. Dan bouwt de aannemer de toekomstige op- en afrit van de Lange Aststraat tot de N60. Die wegenwerken vinden buiten de bestaande rijweg plaats, wat betekent dat (plaatselijk) verkeer geen hinder ondervindt. Vanaf 7 maart starten de ondertunnelingswerken, waarbij de baan Gent ˆ Oudenaarde in twee fases ondertunneld wordt. Per fase komt één rijrichting van de gewestweg aan bod. En tijdens die werkzaamheden is het om veiligheidsredenen niet toegelaten dat verkeer over de werfzone rijdt. Concreet betekent dit dat het verkeer op de N60, ter hoogte van de ingreep, via een doorsteek in de middenberm zal worden afgeleid naar de andere rijrichting ˆ en dus zo in beide richtingen slechts over één rijstrook zal beschikken. Het doorgaand verkeer blijft dus bewust gespaard van omleidingen, maar zal tijdens de ochtend- en avondspits hinder ondervinden. Voor plaatselijk verkeer zijn er per fase omleidingen gepland.
Een belangrijke datum in de planning van de werkzaamheden, is het weekend van 25 en 26 september. Dan vinden in Oudenaarde de Werktuigendagen plaats. Om dat groots landbouwevenement zo probleemloos als mogelijk te laten plaatsvinden, heeft het Agentschap Wegen en Verkeer met de aannemer afgesproken dat de eerste fase van de ondertunneling voordien klaar moet zijn. Tijdens dat weekend kunnen de herinrichtingswerken dan gestaakt worden. Ook als de aannemer eerder klaar is dan voorzien, start de tweede fase van de werken pas na het feestweekend. Het einde is gepland voor januari 2012.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N060] Gent - Ronse - Fr

Bericht door vynkce » wo 16 feb 2011, 10:06


vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse - Fr

Bericht door vynkce » ma 28 feb 2011, 10:53

Het Nieuwsblad 28-02-2011 schreef:Tweede fase aanleg tunnel N60 in Leupegem van start

OUDENAARDE - Morgen start de tweede fase van de aanleg van de voetgangers- en fietstunnel onder de N60 in Leupegem. De verkeerssituatie wijzigt.
Op 1 maart wordt gestart met de tweede fase van de aanleg van de voetgangers- en fietserstunnel onder de N60 in Leupegem. Dan worden de werken aan de kant van de Verenigde Natiënlaan aangevat.
Het verkeer wordt afgeleid op de twee rijstroken van de N60 in de richting van Gent. Het kruispunt van de Zonnebloemlaan met de Verenigde Natiënlaan wordt afgesloten voor het verkeer. Deze verkeerssituatie blijft behouden tot juli.Terwijl de tweede tunnelhelft aangelegd wordt, begint de aannemer ook met de herinrichting van de Ronseweg en wordt de zone voor de kerk van Leupegem volledig afgewerkt.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse - Fr

Bericht door vynkce » ma 04 apr 2011, 22:32

Het Laatste Nieuws 22-03-2011 schreef:Aanleg ring rond Ronse kan starten in 2014

De doortrekking van de N60 richting Frankrijk en de ring rond Ronse wordt in 2014 aangepakt. Dat gaf Vlaams minister van Verkeer Hilde Crevits gisteren te verstaan. "In 2012 moeten alle procedures kunnen opgestart worden ter voorbereiding van de werken", zei ze. Burgemeester Luc Dupont is opgetogen. "Dit is belangrijk nieuws voor de economische ontwikkeling van onze stad."
Dat minister Crevits bekommerd is om de welvaart in Zuid-Oost-Vlaanderen, bewijst haar interesse in en kennis van het dossier voor een ring rond Ronse. "Er moet dringend werk gemaakt worden van de doortrekking van de N60 naar Noord-Frankrijk, met daarbij de ontsluiting van Ronse door de aanleg van een nieuwe ringweg", beseft de minister.
De stad is reeds dertig jaar vragende partij voor die ingreep. "Steeds weer brengen wij dit dossier in de aandacht", zucht burgemeester Dupont. "De doortrekking en de ontsluiting zijn van levensbelang voor de welvaart en de economische groei in onze regio. Nu merken we enkel dat bedrijven wegtrekken uit onze regio, enkel en alleen omdat de bereikbaarheid niet optimaal is. Deze werken zijn noodzakelijk om onze regio economisch leefbaar te houden. Zodra de minister het licht op groen zet, kan er schot komen in deze zaak. Veel tegenkantingen hoeven we niet te verwachten want iedereen is hier vragende partij", klinkt het. De minister belooft nu dat er eindelijk schot komt in het dossier.
"We zijn deze streek zeker niet uit het oog verloren", reageert ze. "Het rapport over de gevolgen voor het milieu moet in juni klaar zijn. Van de zes op tafel liggende tracé's zal de Vlaamse regering een keuze moeten maken uit drie varianten, zodat alle nodige procedures dan begin 2012 moeten starten. We mogen nu geen tijd meer verloren laten gaan", klinkt het gedecideerd.
Burgemeester Dupont is in de wolken met dat nieuws. "Ik ben er nu ook van overtuigd dat de werken effectief in 2014

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse - Fr

Bericht door vynkce » wo 28 sep 2011, 13:06

N60: fietspad verbeteren, enkele erven wegwerken, kruispunten herinrichten, ring om Ronse: Dit project wordt gerealiseerd via PPS (Via-invest). Na de workshops met de adviesverlenende instanties eind 2010 vonden in 2011 de ontwerptekstbesprekingen van het plan-MER N60 plaats. In het ter goedkeuring voorliggende plan-MER worden 3 voorkeurstracés naar voor geschoven. De knooppuntoplossingen zullen in het project-MER, welke in 2012 doorlopen zal worden, onderzocht worden. Parallel hiermee wordt het referentieontwerp met DBM-bestek opgemaakt. Indien nodig, wordt ook het RUP opgestart. Daarnaast zullen de startnota, projectnota en verkeerskundige studies uitgevoerd worden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse - Fr

Bericht door Alfa » wo 28 sep 2011, 13:13

Triestig dat zelfs dit soort dingen via PPS-constructies moeten gefinancierd worden. Beseft men echt niet dat PPS vrijwel altijd nadelig (lees: duurder) is op langere termijn?

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse - Fr

Bericht door Groningen » vr 30 sep 2011, 10:16

^^ Als je er op een andere manier geen geld voor hebt om een probleem op te lossen en het is je het geld waard, zie ik geen problemen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse - Fr

Bericht door Alfa » vr 30 sep 2011, 12:08

^^Het probleem is je op die manier enkel de private partner rijk maakt. Voor de Staat en dus voor de maatschappij is het duurder. Een perverse 'hoe troggel ik de Staat zoveel mogelijk geld af'-constructie is het.

Hoewel ik ze liever niet meer zou zien acht ik ze nog bestaanswaardig voor grote projecten waar de Staat niet onmiddellijk (veel) geld voor kan vrijmaken. Maar zeker niet voor kleine onderhoudwerkjes zoals hier.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N060] Omvorming Gent - Ronse - Fr

Bericht door vynkce » ma 28 nov 2011, 14:51

In de komende weken zal het plan-MER (fase 1) worden ingediend voor goedkeuring. Na een beslissing over het weerhouden tracé zal het plan-MER (fase 2) in voldoende detail verder worden uitgewerkt voor dit tracé. In 2012 kunnen vervolgens het RUP en het project-MER worden opgemaakt. Onteigeningen worden voorzien vanaf de tweede helft 2012. Er is ook al gestart met de opmaak van het DBFM-bestek.
Het afwerken van het definitieve plan-MER vergde extra studiewerk. Op heden zijn alle prestaties uitgevoerd binnen de beschikbare budgetten.
Volgens de huidige planning zullen de werken ten vroegste kunnen beginnen in 2014. De geschatte bouwtijd bedraagt 3,5 jaar.

Plaats reactie