[R004] Ombouw R4-west

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Davy » wo 04 jan 2012, 12:16

Het is denk ik deze kruising: http://g.co/maps/wwqxs

Als ik goed kan tellen, zullen er dan nog 3 kruisingen overschieten, maar zeker ben ik het niet helemaal.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door vynkce » wo 04 jan 2012, 13:18

mavas schreef:Je bedoelt het kruispunt bij Ertvelde?

Vraagje. Hoeveel gelijkvloerse kruispunten heeft de R4-west na de aanleg van dat Hollands complex over? En moeten die allen op termijn worden afgesloten of omgezet in ongelijkvloerse aansluitingen?

Het gaat om een volledig nieuwe aansluiting die vooral moet dienen om een nieuwe industriezone te ontsluiten. Meer info hierover en over het nieuwe complex:
http://www.evergem.be/file_uploads/4218 ... _n,1,1,0,0

Hier de project MER:
http://www.lne.be/merdatabank/uploads/merntech1542.pdf

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Alfa » wo 04 jan 2012, 17:13

^^Wat een walgelijk project. Een van de laatste open ruimtes in de Gentse Kanaalzone wordt ook maar weer eens opgeofferd. Goed bezig. :roll:
daviedoff schreef:Het is denk ik deze kruising: http://g.co/maps/wwqxs

Als ik goed kan tellen, zullen er dan nog 3 kruisingen overschieten, maar zeker ben ik het niet helemaal.
Er zijn er nu nog 7.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door vynkce » vr 10 feb 2012, 10:58

Het Laatste Nieuws 10-02-2012 schreef:Kruispunt R4 Wondelgem ondertunneld

Onder de trambaan aan de Evergemsesteenweg en de N456 in Wondelgem komt een tunnel. Dat antwoordde minister Crevits op een vraag van volksvertegenwoordiger Jos De Meyer (CD&V). Het project op de westelijke tak van de R4 omvat in een eerste fase de technische studie voor het bouwen van de tunnel. Ook wordt bekeken wat de noodzakelijke aanpassingswerken van de bestaande spoorwegbrug zijn, en wat moet worden aangepast aan de tramlijn en de lokale wegen. Daarnaast zei Crevits nog dat het dubbelrichtingsfietspad langs de R4 zal worden doorgetrokken vanaf de Langerbruggestraat tot aan de Zeeschipstraat. Dat wordt in 2013 al aanbesteed. (VDS)

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Jump » za 11 feb 2012, 23:06

Ze zijn de laatste twee weken aan beide kruispunten bezig met grondstalen te nemen. Vermoedelijk om de onderbodem te onderzoeken welke soort grond er overal zit. Het enige wat ik hoop, is als ze met plannen komen, ze rekening houden met een toekomstige aansluiting met de Sifferdoktunnel.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door vynkce » di 03 apr 2012, 10:05

Het Nieuwsblad 03-04-2012 schreef:Aanpak kruispunt R4-Zeeschipstraat is nodig

EVERGEM/GENT - Aan het kruispunt van de R4-west en de Zeeschipstraat staan in alle richtingen dagelijks ellenlange files. Een herinrichting dringt zich dan ook op. ‘Als primaire weg van categorie1 en heeft de R4-west een doorgangsfunctie. Dat betekent dat alle gelijkgrondse kruisingen moeten verdwijnen', merkt burgemeester Erik De Wispelaere (CD&V/N-VA) op. ‘Om bugettaire redenen wordt de voorziene timing niet gevolgd. De aanpak van het kruispunt is pas in 2016 gepland. Maar de werkzaamheden aan de traktaatweg zullen in 2014 zijn uitgevoerd, aan weerskanten van de R4 zijn op Wondelgems en Evergems grondgebied duizend woningen gepland en in Evergem worden nog meer bedrijventerreinen ontwikkeld. Het verkeer op de R4-west zal dus nog fors toenemen en de files nog langer maken', waarschuwt De Wispelaere.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door vynkce » do 09 aug 2012, 10:19

Het Nieuwsblad 09-08-2012 schreef:Aanleg bedrijventerrein Rieme-Noord gestart

GENT/EVERGEM - In de Gentse haven start de aanleg van het nieuwe bedrijventerrein Rieme-Noord, dat 100 hectare groot wordt. Het Havenbedrijf Gent neemt 70 hectare voor zijn rekening, het Vlaams Gewest 20 hectare en de gemeente Evergem 10 hectare.
Half juni 2012 startte de aannemer met voorbereidende werken en vanaf deze week worden de rioleringsbuizen en de grachten aangelegd alsook de groenbuffers aan de rand. Hierna volgen de wegen en fietspaden.
De bestaande wegen blijven beschikbaar, wel wordt eind dit jaar het gedeelte van de Callemansputtestraat tussen de Riemesteenweg en Callemansputtewegel definitief gesloten voor auto- en vrachtverkeer. Het industrieterrein mag geen rechtstreekse verbinding hebben met het centrum van Rieme.
Half 2015 is het bedrijventerrein klaar en sluit het aan op de R4-West en de weg naast het Kanaal Gent-Terneuzen

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door vynkce » do 06 dec 2012, 19:50

Korte stand van zaken november 2012:

1. Kruispunt 1 (verkeerswisselaar met de N49/E34) : de verkeerswisselaar is volledig gerealiseerd en in gebruik.

2. Kruispunt 2 (Hollands complex Rieme-Noord) : het technisch ontwerp is in opmaak en de onteigeningen voor deze werken zijn lopende. De komende maanden wordt de bouwaanvraag ingediend en start het overleg met de nutsmaatschappijen.

3. Kruispunt 3 (Riemsesteenweg) : de insleuving van de R4 onder de Riemsesteenweg kan pas gebeuren nadat het Hollands complex aan Rieme-Noord is gebouwd.

4. Kruispunt 4 (Kluizendok, beter gekend als Ovaal van Wippelgem) : deze infrastructuur is gerealiseerd en in gebruik. Vanaf dit complex zal wel nog een verbinding worden aangelegd naar de N458 Noordlaan.

5. Kruispunt 5 (Zeeschipstraat en Evergemsesteenweg) : voor dit kruispunt zijn een aantal voorbereidende onderzoeken uitgevoerd (geotechnisch onderzoek) en is de samenwerkingsovereenkomst met de verschillende partijen in opmaak. Van zodra de samenwerkingsovereenkomst is ondertekend, wordt de technische studie aanbesteed.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Jump » do 06 dec 2012, 21:31

Ik hoop dat ze voor punt 5 ook rekening houden met de ooit aan te leggen tunnel (de naam even kwijt).

SPQRobin
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 20:27
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door SPQRobin » vr 07 dec 2012, 20:55

Over punt 4 is er meer info op http://www.evergem.be/WerkenDetail.aspx?id=53

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door denne007 » za 08 dec 2012, 15:13

Punt 5 is moeilijk om zonder tunnel te werken. 2 drukke kruispunten na elkaar, een tramspoor en veel bebouwing rondom.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Alfa » za 08 dec 2012, 15:18

^^Er is nog niets zeker. Maar alle eerder gemaakte voorstellen werkten met een tunnel.

Stefdeve
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: di 25 sep 2012, 18:26

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Stefdeve » zo 02 jun 2013, 19:31

Ik heb deze middag wat foto's genomen op de R4-West.

Afbeelding

Stefdeve
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: di 25 sep 2012, 18:26

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Stefdeve » zo 02 jun 2013, 19:42

Afbeelding

Werken Drogenbroodstraat richting Gent

Afbeelding

Werken Drogenbroodstraat

Afbeelding

Aanleg fietspad

Afbeelding

Aanleg kruispunt

Afbeelding

Aanleg fietspad

Afbeelding

Kruispunt R4-West-Drogenbroodstraat

Afbeelding

Werken Kerkbruggestraat

Tricolores
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 16:09

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Tricolores » do 18 jul 2013, 16:13

Ik snap niet waarom ze tegenwoordig nog kruispunten te vernieuwen, zonder installatie van aparte verkeerslichten om de baan te kruisen.
Is dat nu echt zo veel gevraagd? Dit is weer een knap voorbeeld.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Wimpie25 » do 18 jul 2013, 18:38

De werken zijn absoluut nog niet afgerond en het mag duidelijk zijn dat het uiteindelijk de bedoeling is om er nieuwe verkeerslichten te plaatsen. Maw, verduidelijk je post eens want wat bedoel je precies met "Rijbaan kruisen"?

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Victor » do 18 jul 2013, 19:49

^^ Ik neem aan dat hij bedoelt: aparte verkeerslichten (en voorsorteervakken) voor linksaf.

Tricolores
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 16:09

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Tricolores » do 18 jul 2013, 21:15

Dat klopt.

De werken zijn al een weekje afgerond hoor, ik passeer er elke dag.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Alfa » di 23 jul 2013, 23:54

Tricolores schreef:Ik snap niet waarom ze tegenwoordig nog kruispunten te vernieuwen, zonder installatie van aparte verkeerslichten om de baan te kruisen.
Is dat nu echt zo veel gevraagd? Dit is weer een knap voorbeeld.
Omdat verkeerslichten zonder deelconflict niet zaligmakend zijn. Je maakt er de automobilisten dom door (geen inzicht meer in verkeer, blind vertrouwen in het groene pijltje) en het verhoogt de wachttijd onnodig.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Tommy » do 25 jul 2013, 14:32

Het verhoogt de wachttijd inderdaad vaak onnodig. Er is ook niet steeds plaats om een dergelijke strook aan te leggen.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Tricolores
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 16:09

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Tricolores » vr 26 jul 2013, 10:18

Deels akkoord.
De wachttijd stijgt enkel door de slechte afstelling van de verkeerslichten.
Ik rij vaak in Nederland, daar is de wachttijd net korter dan bij ons. Elk kruispunt beschikt daar over dergelijke kruispunten, zelfs in de bebouwde kom.
Het weegt ook niet op tegen de verhoogde veiligheid die het met zich meebrengt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Alfa » vr 26 jul 2013, 16:44

Tricolores schreef:Deels akkoord.
De wachttijd stijgt enkel door de slechte afstelling van de verkeerslichten.
Meer fases betekent ook een langere doorlooptijd en dus langere wachttijden. In Nederland is de wachttijd korter omdat vrijwel alle verkeerslichten er een variabele regeling hebben die gebaseerd is op lussen in de weg. Mochten ze daar ook gewone verkeerslichten hebben zou de wachttijd nóg korter zijn.

Tricolores schreef: Het weegt ook niet op tegen de verhoogde veiligheid die het met zich meebrengt.
Ik vind het argument 'veiligheid' overroepen. De zwaarste ongevallen bij VRI-installaties zijn roodlichtnegaties. Daar doen pijltjesverkeerslichten maar weinig tegen. Verder zijn verkeerslichten met conflictsituaties erg veilig als je gewoon een simpele basisregel in acht neem: sla pas af als er niemand van in de tegenovergestelde richting komt.

Tricolores
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 16:09

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Tricolores » wo 07 aug 2013, 16:33

Ik vind het argument 'veiligheid' absoluut niet overroepen. Ik heb aan het overbekende OCAS-kruispunt bijna een zwaar ongeval gehad door iemand die de baan kruiste op het moment dat ik kwam aangereden. Ik reed niet te hard, zij reed niet door rood... Een inschattingsfout. Had er op dat moment een vrachtwagen achter me aangereden of had ik ook maar één fractie van een seconde later de rem tot op de bodem van mijn auto gedrukt, was ik morsdood geweest.

Langere wachttijden vind ik geen goed argument. Verkeerslichten en gelijkvloerse kruispunten moeten weggewerkt worden waar mogelijk.
Ongevallen die ontstaan door het roekeloos kruisen van de baan zijn vaak erg zware ongevallen met dito gevolgen. Daar waar er toch verkeerslichten staan, moeten deze beter afgericht worden zodat de wachttijden tot het minimum herleid worden.

Het is niet voor niks dat Nederland zowat het meest verkeersveilige land ter wereld is, en wij kansloos achterop hinken...

PS: Moet deze discussie niet stilaan losgetrokken worden richting een nieuw topic?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door sirdanilot » wo 07 aug 2013, 16:37

Tricolores schreef:Deels akkoord.
De wachttijd stijgt enkel door de slechte afstelling van de verkeerslichten.
Ik rij vaak in Nederland, daar is de wachttijd net korter dan bij ons. Elk kruispunt beschikt daar over dergelijke kruispunten, zelfs in de bebouwde kom.
Het weegt ook niet op tegen de verhoogde veiligheid die het met zich meebrengt.
In NL heb je ook kruispunten met deelconflict, maar vooral in de Randstad. Bijvoorbeeld hier.
De eerste keer dat ik daar met rijles langs kwam, moest de instructeur me verhinderen om gewoon links af te slaan (tegen de tegenliggers aan dus). Ik had namelijk geen idee dat het hier met deelconflict was :oops:

Tricolores
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 16:09

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Tricolores » wo 07 aug 2013, 16:41

sirdanilot schreef:
Tricolores schreef:Deels akkoord.
De wachttijd stijgt enkel door de slechte afstelling van de verkeerslichten.
Ik rij vaak in Nederland, daar is de wachttijd net korter dan bij ons. Elk kruispunt beschikt daar over dergelijke kruispunten, zelfs in de bebouwde kom.
Het weegt ook niet op tegen de verhoogde veiligheid die het met zich meebrengt.
In NL heb je ook kruispunten met deelconflict, maar vooral in de Randstad. Bijvoorbeeld hier.
De eerste keer dat ik daar met rijles langs kwam, moest de instructeur me verhinderen om gewoon links af te slaan (tegen de tegenliggers aan dus). Ik had namelijk geen idee dat het hier met deelconflict was :oops:
Gebeurt toch maar zelden? Ik rijd vaak in de regio Tilburg/Breda, daar ken ik geen enkel kruispunt dat het heeft.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door sirdanilot » wo 07 aug 2013, 16:49

Tilburg is natuurlijk een erg nieuwe, ruim opgezette stad. Het wordt op deze manier ook niet meer aangelegd. Je vindt het vooral in de 'oudere' stedelijke gebieden, zoals Leiden, Den Haag, Amsterdam... volgens mij heeft Rotterdam het ook wel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Vinny » wo 07 aug 2013, 18:03

In Amsterdam zijn er genoeg verkeerslichten met deelconflict. Dit vind ik wel een mooie:
https://maps.google.nl/maps?q=sloterdij ... 26,,1,3.85

Men heeft hier gekozen voor een rechtsaffer met een eigen verkeerslichtenregeling, maar linksafslaan is wel conflicterend met tegenliggend fietsverkeer. Het openbaar vervoer zit wel in een aparte regeling. Dat is hier maar goed ook, het overzicht is tamelijk minimaal en het Mercatorplein is een knooppunt van diverse afbuigende tram- en buslijnen. Als je dat niet apart afwikkeld dan is het gewoon echt onveilig, maar liever had ik gezien dat linksaf hier een aparte regeling zou krijgen en rechtdoor- en rechtsaf gecombineerd zou worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door vynkce » vr 25 okt 2013, 20:34

Korte stand van zaken uit de nieuwe beleidsbrief mobiliteit en openbare werken van minister Crevits:
Op de R4-west is een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad aangelegd tussen de Drogenbroodstraat en de Langerbrugsestraat. Voor het knooppunt 2, het Hollands complex voor de ontsluiting van het industrieterrein Rieme-noord, is de bouwvergunning afgeleverd. Bij de ombouw van de R4-west tot primaire weg komen er over een afstand van 1,1 km geluidsschermen (vanaf de Langerbrugsestraat tot voorbij Elso). Het dossier voor de aanleg van het knooppunt 2 (Hollands complex ter ontsluiting van de industriezone Rieme-Noord) zal klaar worden gemaakt voor aanbesteding.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Tommy » di 14 jan 2014, 9:05

Geen sprake meer van geluidsschermen

Afbeelding

EVERGEM - Het staat definitief vast dat in Ertvelde in de omgeving van het kruispunt met de Riemesteenweg geen geluidsschermen komen. Ze nog installeren, zouden grote overbodige kosten zijn, omdat de primaire weg op die plaats later wordt ingesleufd.

Op vraag van inwoners van de woonwijken Everpark en Maagdekensstraat besliste de Vlaamse Regering ruim een decennium geleden om langs de R4-west geluidsschermen te plaatsen tussen de kruispunten met de Langerbrugse- en Drogenbroodstaat.
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 3_00926788
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Jump » di 14 jan 2014, 9:32

Eerst tien jaar wachten met een beslissing te nemen om dan nee te zeggen omdat binnen nu en tien jaar (of later) de weg i neen sluit zou komen te liggen. Zo kan je ook geld op geluidsschermen uitsparen, maar als het de goede manier is, is iets anders.

Plaats reactie