[B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Alfa » za 08 dec 2012, 15:16

Een openbouwputmethode zou ook mijn voorkeur uitdragen. De bovenliggende grond is gereserveerd voor een snelweg en ligt volledig braak. Er is dus geen enkele reden om voor een veel duurdere methode te kiezen. Mensen in de omgeving kunnen het als een overwinning beschouwen dat de A102 ondergronds gelegd wordt ipv gelijkvloers. Nu nóg eens klagen dat de werken hinder zullen veroorzaken is van het 'goede' teveel.

Als die gemeenten een geboorde tunnel willen ipv een openbouwputtunnel. Prima, maar dan moeten zij de meerkost op zich nemen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door vynkce » ma 21 jan 2013, 20:58

Voorlopige planning:
- opmaak GRUP, in combinatie met opmaak plan-MER: januari 2013 (einde
voorzien half 2014)

- project-MER tegen half 2015

- stedenbouwkundige vergunning tegen eind 2015 – begin 2016

- onteigeningen: ten vroegste begin 2016

- start der werken: medio 2017

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door MrL » wo 04 sep 2013, 21:55

Op 20, 22 en 23 september 2013 kan het grote publiek voor de eerste keer kennismaken met de plannen voor de A102 en de R11bis in Antwerpen.

Die twee nieuwe wegen zullen het knooppunt van de E19 en de A12 in Ekeren verbinden met de E313/E34 in Wommelgem en de E19 in Wilrijk. Bedoeling is de verkeersdruk op de Antwerpse Ring verminderen en het sluipverkeer in de zuidoostrand van Antwerpen tegengaan.

Iedereen is welkom op een reizende infomarkt in Mortsel, Merksem en Wijnegem.
http://www.poortoost.be/project/nieuwe-a102-en-r11bis

Afbeelding

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Caesar » wo 04 dec 2013, 17:32

Waarom duurt de opmaak van een plan MER zo lang? ...moest men in het bedrijfsleven zo lang doen over projecten...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Alfa » wo 04 dec 2013, 17:57

^^Voor een project van die omvang mat je toch aan een duizendtal pagina's denken. En voorafgaand moet je uiteraard alles nog grondig onderzocht hebben.

Er is ook nog de wettelijke inspraak van allerlei diensten en burger.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door RSK » wo 04 dec 2013, 18:27

Wat ik als Hollander nog niet direct uit de documenten op kan maken, is of er ook over wordt gedacht om een goede aansluiting van de A1/E19 op de A102-R11 te maken. Op 1000 keer dat ik de R1 gebruik, hoef ik er 999 niet in Antwerpen te zijn. Het zou me verbazen als dat niet voor meer mensen zo geldt. Als er dan een aantrekkelijk alternatief is voor de R1, levert dat dubbel voordeel op: de 'stadsring' wordt ontlast van doorgaand verkeer, en dat doorgaand verkeer kan zijn naam weer eer aan doen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Alfa » wo 04 dec 2013, 19:18

^^Dit is een synthesekaartje van wat men van plan is:

Afbeelding

Er zal dus een oostelijke tangent gerealiseerd worden van knooppunt Antwerpen-Noord tot net ten zuiden van de Craeybeckxtunnel. Als je vanuit Nederland naar het zuiden moet rijden via Brussel is dat dus een alternatief voor de R1. Als je de E17 moet hebben zal de nieuwe Oosterweelverbinding de meest aangewezen route zijn.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Mark » wo 04 dec 2013, 21:06

Maar niet als snelweg of iets dergelijks.

:arrow: Zie het topic van de ombouw van R11 klik

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Alfa » wo 04 dec 2013, 22:23

Mark schreef:Maar niet als snelweg of iets dergelijks.
Als 2x2-tunnel met een Vmax van 90 per uur. Dat zijn tenminste de ontwerpeisen. Of het een snelweg zal worden is een interessante vraag.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Vinny » wo 04 dec 2013, 23:02

Beetje Charleroiaans dus. Met een R-weg kun je in België alle kanten op... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Alfa » wo 04 dec 2013, 23:05

^^Anders dan de maximumsnelheid geen 120 per uur wordt maar iets minder (90, in Charleroi zelfs maar 70) zie ik maar weinig overeenkomsten met de R9 in Charleroi.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Vinny » wo 04 dec 2013, 23:21

R-weg, tunnel, Vmax, wel/geen snelwegstatuut... Ik zie overéénkomsten :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door petervdveen » do 05 dec 2013, 9:08

RSK schreef:Wat ik als Hollander nog niet direct uit de documenten op kan maken, is of er ook over wordt gedacht om een goede aansluiting van de A1/E19 op de A102-R11 te maken. Op 1000 keer dat ik de R1 gebruik, hoef ik er 999 niet in Antwerpen te zijn. Het zou me verbazen als dat niet voor meer mensen zo geldt. Als er dan een aantrekkelijk alternatief is voor de R1, levert dat dubbel voordeel op: de 'stadsring' wordt ontlast van doorgaand verkeer, en dat doorgaand verkeer kan zijn naam weer eer aan doen.
Voor mij net zo inderdaad.
Rijd er zeer regelmatig, maar hoef eigenlijk nooit in de stad te zijn.
Meestal Breda - Brussel en af en toe Breda - Brugge.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door RSK » do 05 dec 2013, 12:05

^^ Om mijn punt nog iets meer te duiden heb ik in de spoiler even twee kaartjes gemaakt. Zeker als het nieuwe tracé ondertunneld wordt, wat toch al min of meer het plan lijkt, kun je met minimale overlast voor omwonenden het verkeer een stuk soepeler laten verlopen.
SPOILER: TOON

1. Door een boog te maken van de E19 (Breda) naar de A112 (Wommelgem) maak je deze route aantrekkelijk voor verkeer van Breda naar Luik en Brussel. Dat moet toch een pak schelen qua uitstoot/smog in de stad.
Afbeelding
2. De R11 is in dit verhaal natuurlijk vrij essentieel, anders moet het verkeer vanaf Wommelgem over de E313 alsnog naar de R1. Dan krijg je daar weer een verkeersinfarct.
Afbeelding
Die boog om knooppunt Antwerpen-Noord mis te rijden (of completeren, zo je wilt) moet wel zo ver naar het oosten komen. Anders is er geen afstands- en tijdwinst te behalen t.o.v. gewoon over de R1 rijden. Uiteraard kan de uitvoering heel simpel, gewoon door een splitsing op beide punten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Alfa » do 05 dec 2013, 12:47

^^Die verkortingsweg tussen de E19 en A102 is leuk, maar nu ook niet noodzakelijk. Je kan net zo goed een stukje doorrijden naar de knooppunt Antwerpen-Noord en daar de afrit nemen, het is niet op dat traject dat de verkeersproblemen zich voordoen. Op de kaart ziet het er misschien uit dat je een gekke hoek moet maken, maar in de realiteit zal je daar weinig van merken.

Bovendien laat Europese wetgeving geen afritten in een tunnel toe.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door RSK » do 05 dec 2013, 14:27

Klinkt in eerste instantie logisch, maar dat gaat natuurlijk (files uitgezonderd) niemand doen. Poging tot een korte en heldere uitleg waarom niet:

De huidige route via de R1 is van 'de splitsing' tot de aansluiting R11/A1 bij Wilrijk 17km. (Met een A en een B gemarkeerd.) Even vlot gemeten wordt de A112/R11 van Antwerpen-Noord tot de aansluiting op de A1 bij Wilrijk 16km lang. Als je dan het stuk meerekent van de denkbeeldige splitsing naar Antwerpen-Noord, dan moet je nog 4km bij die afstand optellen. Dan kom je op 20km voor de nieuwe route, terwijl de huidige route 17km is. Uitgegaan van gemiddeld 90km/h is dat 13:20 minuten voor de nieuwe route en 11:20 minuten voor het oude. De reistijd is dan over de A112/R11 2 minuten of 18% meer, dus is het doorgaande verkeer nog altijd eerder geneigd de R1 te pakken. Pas je die verbindingsboog toe, dan wordt de afstand van de splitsing tot de R11/A1 ineens 15km, en een aantrekkelijk alternatief.

Laat ik voor de zekerheid nog even benadrukken dat ik niet geheel op de hoogte ben van de bedoeling van de politiek met de wegen rond Antwerpen. Maar de vraag lijkt mij of je met die nieuwe weg slechts bepaalde relaties en plaatsen wilt laten bedienen, of dat je hem met beide handen aanpakt om de drukke R1 (die dwars door de bebouwing loopt) te ontlasten van doorgaand verkeer. Tot zover de visie van een buitenstaander.

En op en afritten mogen dus niet in een tunnel? Dat lijkt me dan een kwestie van creatief denken. Deze splitsing bij Antwerpen ligt ook niet in een tunnel... :roll:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Kaaiman » do 05 dec 2013, 15:13

Ben ik de enige die het vreemd vindt dat de geplande A102 niet als R11 genummerd is/wordt?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door RSK » do 05 dec 2013, 15:35

Dat niet direct, maar als je het mij vraagt, zou (zeker als de Oosterweelverbinding er ligt) R2 nóg meer op zijn plaats zijn. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Sophie » do 05 dec 2013, 17:30

Alfa schreef: Bovendien laat Europese wetgeving geen afritten in een tunnel toe.
Europa de schuld te geven lijkt me fout. Het probleem is volgens mij de interpretatie van de tunnelwet door Nederland (en België?).
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Chris » do 05 dec 2013, 17:40

Afritten in tunnels mogen wel. Alleen moet de uitvoegstrook dan al voor de tunnel beginnen, het aantal rijstroken mag in de tunnel niet wijzigen, maar het zegt niet dat die rijstroken per se direct naast elkaar mogen liggen, zo wordt een splitsing in een tunnel niet verboden, zolang er maar geen turbulentie (weven) in de tunnel is. Daarnaast mag gemotiveerd afgeweken worden van deze richtlijn.

De Europese richtlijn geldt alleen voor tunnels langer dan 500 meter én onderdeel zijn van het Trans-Europese wegennet. Ik weet niet hoe België dit vertaald heeft naar nationale wetgeving, Nederland heeft in elk geval de eisen aangescherpt tot alle tunnels en de tunnellengte verkort tot 250 meter.

De tekst:
Afgezien van de vluchtstrook blijft de weg binnen en buiten de tunnel hetzelfde aantal rijstroken tellen. Als het aantal rijstroken verandert, gebeurt dat op voldoende afstand vóór het tunnelportaal. Deze afstand is ten minste gelijk aan de afstand die een voertuig bij de toegestane maximumsnelheid in 10 seconden aflegt. Indien dit wegens geografische omstandigheden niet mogelijk is, worden aanvullende en/of strengere maatregelen getroffen om de veiligheid te borgen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Wimpie25 » do 05 dec 2013, 19:10

In België is dat beperkt tot het Europese wegennet, op het gewestelijk net komen afritten, splitsingen en rijstrookveranderingen in Tunnels veelvuldig voor, Brussel spant daar de kroon. Autosnelwegen en E-wegen die aangelegd zijn voor de Europese wetgeving, hebben hun tunnelafritten overigens behouden. België kent geen strengere en afzonderlijke tunnelwet, gezien het wegbeheer niet meer Nationaal is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Vinny » do 05 dec 2013, 19:55

Met splitsingen in tunnels moet je wel uitkijken.
https://maps.google.nl/maps?q=47.05609, ... 1&t=m&z=17
Zo moet het dus niet.... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Sophie » do 05 dec 2013, 21:58

Hoezo?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Alfa » do 05 dec 2013, 22:02

Wimpie25 schreef:In België is dat beperkt tot het Europese wegennet, op het gewestelijk net komen afritten, splitsingen en rijstrookveranderingen in Tunnels veelvuldig voor, Brussel spant daar de kroon. Autosnelwegen en E-wegen die aangelegd zijn voor de Europese wetgeving, hebben hun tunnelafritten overigens behouden.
Dat werkt net zoals de verstrenging van brandwetgeving: bestaande voorbeelden blijven steeds buiten schot, nieuwe zaken moeten er wel aan voldoen. Vrijwel alle tunnels in België zijn van vóór de Europese richtlijn.
Wimpie25 schreef: België kent geen strengere en afzonderlijke tunnelwet, gezien het wegbeheer niet meer Nationaal is.
De vraag is dan wat er decretaal vastgesteld is. Voor de discussie is het volledig irrelevant of dit Vlaams of federaal geregeld is.

Dit vond ik:
Het Tunneldecreet zet de Europese Tunnelrichtlijn 2004/54/EG om in Vlaamse regelgeving en voert hiermee een aantal minimale veiligheidscriteria in waaraan tunnels langer dan 500 m uit het trans Europese wegennet TERN (Trans European Roads Network) dienen te voldoen. Alle documenten die van belang zijn voor de veiligheid van de gebruikers van een tunnel worden gebundeld in de veiligheidsdocumentatie (tunnelveiligheidsdossier).
Het Tunneldecreet heb ik echter nog niet online gevonden.
Laatst gewijzigd door Alfa op do 05 dec 2013, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Vinny » do 05 dec 2013, 22:06

Timmetje schreef:Hoezo?
Moet je er eens rijden. Je rijdt min of meer in een rechte lijn op een betonnen splitsingsmuur... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Sophie » do 05 dec 2013, 22:14

Heb bij Marcel twee foto's gevonden, inderdaad een beetje raar...
Afbeelding
Afbeelding
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Alfa » do 05 dec 2013, 23:18

Dat ziet er niet zo schokkend uit. Er zijn situaties waar geluidsschermen en jerseys ook zo staan, dat is even (on)veilig maar daar hoor je niemand over.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door mavas » vr 06 dec 2013, 12:30

RSK schreef:^^ Om mijn punt nog iets meer te duiden heb ik in de spoiler even twee kaartjes gemaakt. Zeker als het nieuwe tracé ondertunneld wordt, wat toch al min of meer het plan lijkt, kun je met minimale overlast voor omwonenden het verkeer een stuk soepeler laten verlopen.
SPOILER: TOON

1. Door een boog te maken van de E19 (Breda) naar de A112 (Wommelgem) maak je deze route aantrekkelijk voor verkeer van Breda naar Luik en Brussel. Dat moet toch een pak schelen qua uitstoot/smog in de stad.
Afbeelding
2. De R11 is in dit verhaal natuurlijk vrij essentieel, anders moet het verkeer vanaf Wommelgem over de E313 alsnog naar de R1. Dan krijg je daar weer een verkeersinfarct.
Afbeelding
Die boog om knooppunt Antwerpen-Noord mis te rijden (of completeren, zo je wilt) moet wel zo ver naar het oosten komen. Anders is er geen afstands- en tijdwinst te behalen t.o.v. gewoon over de R1 rijden. Uiteraard kan de uitvoering heel simpel, gewoon door een splitsing op beide punten.
Ik heb in de huidige plannen ook nooit begrepen waarom die verbinding in tekening 1 niet in de plannen zit. Lijkt mij een hele nuttige boog voor een groot deel van het verkeer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Rene » vr 06 dec 2013, 12:42

Alfa schreef:^^Voor een project van die omvang mat je toch aan een duizendtal pagina's denken. En voorafgaand moet je uiteraard alles nog grondig onderzocht hebben.
Typisch de Nederlandse aanpak uit de jaren '90. Met als gevolg MER-rapporten die zo dik waren als een wc-rol. Gelukkig is men daarvan toch wel wat teruggekomen. Beperk je in een rapport tot datgene wat voor politiek bestuurders ècht relevante informatie is. De rest is achtergrondinfo. Wel beschikbaar, maar hoeft niet persé in een MER.

Wat mij betreft zou moeten gelden: 'alles wat dikker is dan een pink, is uit de duim gezogen'.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door waldo79 » vr 06 dec 2013, 16:31

^^ Ligt eraan hoe dik die pink is :mrgreen:

Plaats reactie